Permalänk
Medlem

Moderkort för Crossfire 6870.

Behöver tips på ett moderkort med stöd för Crossfire, gärna x16/x16 eller x8/x8. Ska gärna kosta runt 1000kr och ha integrerat trådlöst nätverkskort.
Tack för svar.

Permalänk
Medlem

Kan vara en tanke att säga vilken socket/processor typ du tänkt använda dig utav, sen skulle jag gissa på att du nog får köra på ett separat kort för det trådlösa nätverket.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaston85:

Kan vara en tanke att säga vilken socket/processor typ du tänkt använda dig utav, sen skulle jag gissa på att du nog får köra på ett separat kort för det trådlösa nätverket.

Sant jag tabba mig lite. xD
Hade planerat en 955 eller en 965, men är det alltid så att man måste köra ett separat kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanguine:

Sant jag tabba mig lite. xD
Hade planerat en 955 eller en 965, men är det alltid så att man måste köra ett separat kort?

Sök på prisjakt.

Trödlöst är ju pung förövrigt, trådat ska det va

kan rekomendera Crosshair IV Formula om du vill lägga lite extra. 955an är förövrigt mer prisvärd än 965an!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanguine:

Sant jag tabba mig lite. xD
Hade planerat en 955 eller en 965, men är det alltid så att man måste köra ett separat kort?

Ja, det finns inga Atx mobos i den prisklassen som har wifi.

Ett förslag.

Asus M4A89GTD PRO, AM3, ATX - Inet.se

Visa signatur

[Intel Core i5 2500K][Nvidia GTX 760]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

Sök på prisjakt.

Trödlöst är ju pung förövrigt, trådat ska det va

kan rekomendera Crosshair IV Formula om du vill lägga lite extra. 955an är förövrigt mer prisvärd än 965an!

Crosshair kortet är nästan min dubbla budget
Får köra på en 955 då, problemet är bara om jag överklockar så åker garantin på processorn men tror inte det påverkar garantin på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorath:

Ja, det finns inga Atx mobos i den prisklassen som har wifi.

Ett förslag.

Asus M4A89GTD PRO, AM3, ATX - Inet.se

Tack för tipset får köra med tråd då.
Har fått rekommendationen att köra på ett Gigabyte GA-790XT-USB3 - Inet.se hur står det sig jämnfördelat med ditt moderkort?

Permalänk
Skrivet av Sanguine:

Crosshair kortet är nästan min dubbla budget
Får köra på en 955 då, problemet är bara om jag överklockar så åker garantin på processorn men tror inte det påverkar garantin på moderkortet.

och hur ska dom veta att du klockat den då? tror du någon här på Swec någonsin har tänkt på "om jag klockar försvinner garantin?" ... cpun sparar inte information om att du har klockat den det gör moderkortet ifall du måste skcika in de cmos reset och dra ur batteriet och vips allt är rensat

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Skrivet av Sanguine:

Tack för tipset får köra med tråd då.
Har fått rekommendationen att köra på ett Gigabyte GA-790XT-USB3 - Inet.se hur står det sig jämnfördelat med ditt moderkort?

Eftersom du troligtvis aldrig kommer att ha användning för ett integrerat grafikkort så är Gigabytekortet ett bättre köp. Gigabytekortet saknar SATA 6.0 men har USB 3.0 i gengäld, vilket jag tycker är viktigare. Sen kostar Gigabyte cirka 1.5 Big Macs mindre - vääärt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

och hur ska dom veta att du klockat den då? tror du någon här på Swec någonsin har tänkt på "om jag klockar försvinner garantin?" ... cpun sparar inte information om att du har klockat den det gör moderkortet ifall du måste skcika in de cmos reset och dra ur batteriet och vips allt är rensat

Om det är som du säger så får jag väll satsa på en 955 och klocka den, är det lätt att klocka den/finns det någon guide du kan rekommendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdvanilj:

Eftersom du troligtvis aldrig kommer att ha användning för ett integrerat grafikkort så är Gigabytekortet ett bättre köp. Gigabytekortet saknar SATA 6.0 men har USB 3.0 i gengäld, vilket jag tycker är viktigare. Sen kostar Gigabyte cirka 1.5 Big Macs mindre - vääärt!

Då kör jag på Gigabytekortet ekonomiskt oförsvarbart att köra det andra om det är 1,5 Bic Macs skillnad.

Permalänk

finns ett flertal guider här på swec med klockning för det flesta plattformar bara att söka

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

finns ett flertal guider här på swec med klockning för det flesta plattformar bara att söka

Tack för all hjälp det uppskattas.

Permalänk
Skrivet av Sanguine:

Om det är som du säger så får jag väll satsa på en 955 och klocka den, är det lätt att klocka den/finns det någon guide du kan rekommendera.

BE = upplåst multipel, vilket gör överklockning mycket lättare.
Det går att överklocka med mjukvara, men jag rekommenderar att göra det via bios. Höj FSB eller multipeln så lite det bara går, starta windows och kolla att systemet är stabilt, och repetera sen. Rör inte volten om du inte vill ha upp den i mera "extrema" hastigheter. För hög volt kommer grilla processorn, så volten bör du absolut inte röra mer än det minsta som går, och bara om du vill få högre klock, har bra temps och datorn blåskärmar. Det finns dessutom många andra här som är bättre än mig på överklockning, men ingen som kan ge dig ett recept att följa, då varje processor, moderkort, RAM osv. uppför sig olika.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille3002:

BE = upplåst multipel, vilket gör överklockning mycket lättare.
Det går att överklocka med mjukvara, men jag rekommenderar att göra det via bios. Höj FSB eller multipeln så lite det bara går, starta windows och kolla att systemet är stabilt, och repetera sen. Rör inte volten om du inte vill ha upp den i mera "extrema" hastigheter. För hög volt kommer grilla processorn, så volten bör du absolut inte röra mer än det minsta som går, och bara om du vill få högre klock, har bra temps och datorn blåskärmar. Det finns dessutom många andra här som är bättre än mig på överklockning, men ingen som kan ge dig ett recept att följa, då varje processor, moderkort, RAM osv. uppför sig olika.

Tack för hjälpen har en och en halv vecka på mig att lära mig innan jag beställer datorn.

Permalänk
Medlem

Jag hade passat på och köpt detta nu när de är kampanj.

MSI 870A Fuzion AM3 KAMPANJ! - Inet.se

Har ju SATA 6.0 OCH USB 3.0 tillsammans med Militär klassade komponenter samt att de klarar både Crossfire och att man kör nVIDIA+ATI kort TILLSAMMANS.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Skulle rekommendera:
Asus M4N98TD EVO SLI - Inet.se
Då får du full sli med 16x/16x pci-e slots och gott om utrymme mellan korten som förbättrar kylningen.

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Jag hade passat på och köpt detta nu när de är kampanj.

MSI 870A Fuzion AM3 KAMPANJ! - Inet.se

Har ju SATA 6.0 OCH USB 3.0 tillsammans med Militär klassade komponenter samt att de klarar både Crossfire och att man kör nVIDIA+ATI kort TILLSAMMANS.

Får nog fundera på det där, men om man kan köra både SLI och CF varför står det att den endast har stöd för CF?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipsfingers:

Skulle rekommendera:
Asus M4N98TD EVO SLI - Inet.se
Då får du full sli med 16x/16x pci-e slots och gott om utrymme mellan korten som förbättrar kylningen.

Söker ett moderkort för Crossfire, två ATI kort inte SLI (två Nvidia kort).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanguine:

Får nog fundera på det där, men om man kan köra både SLI och CF varför står det att den endast har stöd för CF?

Vart får du de i från att de skulle finnas SLI på de?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Vart får du de i från att de skulle finnas SLI på de?

Tänkte att det var ett krav om man skulle köra ett av varje, men tydligen hade jag fel.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem

Motivera gärna, var det för att den fick hög ranking på Inet eller är du nöjd med ditt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanguine:

Motivera gärna, var det för att den fick hög ranking på Inet eller är du nöjd med ditt?

Jag kan ju kontra med detta.

De har USB 3.0 SATA 6.0 och Crossfire och kostar just nu enbart 749:- vilket jag inte tror att NÅN annan kan slå.

Men billigaste moderkortet som har TVÅ PCI-E som körs i full 16x/16X är MSI 870A Fuzion AM3.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Jag kan ju kontra med detta.

De har USB 3.0 SATA 6.0 och Crossfire och kostar just nu enbart 749:- vilket jag inte tror att NÅN annan kan slå.

Men billigaste moderkortet som har TVÅ PCI-E som körs i full 16x/16X är MSI 870A Fuzion AM3.

Asus M4A79XTD EVO DDR3 - Inet.se är det på 8x/8x eller på 4x/4x?
Är skillnaden stor trodde det bara var 0-5%.

Permalänk
Medlem

Det är 8x8, på asus kortet, jag har byggd dator på det och det är ett trevligt kort, msi 870a hydra har jag läst mycket bra om men skulle inte välja det själv pga hydra kretsen.

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Har tyvärr inte stöd för SATA II, mitt fel tror inte jag nämnde det innan.

Detta är paketet jag tror jag kommer gå på: Imageshack - dator6870955.jpg

Permalänk
Medlem

Beställ fort innan någon övertalar dig att ändra nått.
Det där ser bra ut.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Beställ fort innan någon övertalar dig att ändra nått.
Det där ser bra ut.

Hehe en helt opartisk åsikt med tanke på mitt AMD paket.
Det bästa tipset jag fått idag!