Perfekt kylbalans - Titta hit om du är kunnig!

Permalänk
Medlem

Perfekt kylbalans - Titta hit om du är kunnig!

Tjena!

Har en ganska nyköpt dator, men jag får känslan av att den inte kyler på det bästa möjliga viset och att den låter lite väl mycket med min fläktsetup som jag använder just nu.

Så det jag behöver hjälp med är att få en så bra balans mellan ljudnivå och kylning som möjligt.

Delar som används:

Chassi - Fractal Design Define R2
Grafikkort - Xfx 5870
Nätagg - Fractal Design 550W Tesla
Moderkort - Gigabyte GA-P55A-UD3
Processor - Core i5, 760

Det jag undrar mest är vilka sorts fläktar som är bäst för vad, och vilka fläktar i chassit som ska suga in, samt ut luften från chassit?
Är det bäst att använda större fläktar eller mindre?

Har funderat på att skaffa mig några Fractal Design 140mm fläktar, ska jag skaffa sådana till alla fläktplatser i chassit?

Någon som vet om Corsair Cooling Hydro H50 CPU-kylare är värt att köpa?

Sorry för all text, men det jag behöver hjälp med kortfattat är då vilka sorts fläktar, hur många fläktar och hur dom ska dra in och ut luft för att få ett så kyligt och tyst system som möjligt?

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K - ASUS PRIME Z370-A II - 16GB - RTX 2070 - 32" Samsung G7
* ⌨️ Ducky One 2 Mini 60% | 🖱️ Corsair Scimitar | 🎧 HyperX Cloud II
* 📱 iPhone 12 Mini | ⌚ Apple Watch SE 44mm

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker att man ska försöka att skapa ett övertryck i datorn. Dvs mer inblås än utblås. T.ex. kan du ha 2 st 120 mm i fronten och en 120mm bak. Dessutom har du ju grafikkortet som blåser ut luften? Fractal design fläktarna tycker jag inte så mycket om. Iofs är de tysta men de flyttar inte så mycket luft. Scythe gör prisvärda fläktar och finns både som chassifläkt och CPU fläkt.

Skillnaden är att en chassifläkt flyttar bra med luft, men fungerar sämre när det är motstånd (om den t.ex. ska blåsa igenom en kylfläns). Sedan, enligt min erfarenhet, tycker jag att fläktar med högt statisk tryck är bättre när de ska dra in luft genom ett dammfilter. Däremot skulle jag köra med en vanlig chassifläkt bak.

Fläktkontroller är ofta ett måste. Köper man t.ex. en 1450varv Scythe GT fläkt kommer den att låta. Med en fläktkontroller kan man då sänka varvtalet så man får både bra kylning och ljudnivå.

Just Scythe gentle typhoon är en fläkt med högt statisk tryck, men jag tycker faktisk att den är ganska all-round. Jag byggde nyligen en dator med 2 st GT 1450 varv fram, en GT 1450varv på cpy kylaren och en Scythe slip stream 1200varv bak i ett FD F2. Fungerar riktigt bra och med fläktkontroller på alla fläktar är det även ganska tyst.

H50: Jo, en ganska bra kylare. Dock finns det ett par nackdelar.... Den kyl inte moderkortet, den medföljande fläkt är ingen höjdare, den presterar inte bättre än en bra luftkylare och Corsair envisas med att den ska monteras som inblås. Detta gillar inte jag, då den drar in både damm och varmluft i lådan. Jag körde min som utblås dock modifierad enligt min signatur. Nu har jag dock bytt till en Noctua D14 och den ÄR bättre.
Det finns lite fördelar med: Den är ganska snygg, belastar inte moderkortet då pumpen är ganska lätt, ingen chans att den tar i minnesmodulerna och den stör inte luftflödet uppåt i fall man har en takfläkt. OBS: det har även kommit en H70 som är bättre, större och dyrare. Kommer standard med push-pull fläktar(många klagar dock på att de är högljudda).

Sorry för all text

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för snabb respons!
Kollade genom lite nu och fläktarna som sitter i burken just nu är 2st Fractal Fläktar som man får med chassit (En bak och en fram), sedan har jag även 2st Scythe Slip Stream 12cm Fan (1200rpm) som sitter uppe i "taket". Jag tycker dock att dessa fläktarna låter otroligt mycket, ett väldigt störigt vinande ljud, ljudnivån sänks och höjs också hela tiden på dessa (Kan ha kopplat det fel? Är inte så high på datorbyggen, men har för mig att det har något med hur man kopplat fläktarna?).
Är det dessa fläktarna som felar med ljudet? Är dom för mycket "budget" fläktar helt enkelt?

Är riktigt tacksam för alla svar, som ni ser så är jag lite "nybörjare" på detta.
Så tack så mycket för hjälpen!

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K - ASUS PRIME Z370-A II - 16GB - RTX 2070 - 32" Samsung G7
* ⌨️ Ducky One 2 Mini 60% | 🖱️ Corsair Scimitar | 🎧 HyperX Cloud II
* 📱 iPhone 12 Mini | ⌚ Apple Watch SE 44mm

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle byta plats på dina schythe och sätta två i fronten, sedan skadar det ju inte att styra dem så de går på lägre rpm när datorn är idle. Det vinande ljudet kan ju vara pga gallret i toppen av R2an. Fundera också på om du verkligen behöver öppna upp i toppen då det torde innebära högre ljudnivå för dig.

Har haft h50 och rekommenderar inte den, istället förespråkar jag D14 eller annan bra luftkylare ist. En billig lösning är ju CM hyper 212 med en GT (byggde nyss detta i en R2a och det fick precis plats).

Som chassifläkt (eller tja egentligen allt som är vertikalt) föredrar jag Nexus 120mm, men vill man ha mer kylprestanda så är GT ett väldigt bra val.

(H50 + en GT 1450 (utblås i taket fram så den tog kalluft): load ca 70C -> D14 + 2 nexus: load ca 60C, är mina resultat iaf)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wiffler:

Tack så mycket för snabb respons!
Kollade genom lite nu och fläktarna som sitter i burken just nu är 2st Fractal Fläktar som man får med chassit (En bak och en fram), sedan har jag även 2st Scythe Slip Stream 12cm Fan (1200rpm) som sitter uppe i "taket". Jag tycker dock att dessa fläktarna låter otroligt mycket, ett väldigt störigt vinande ljud, ljudnivån sänks och höjs också hela tiden på dessa (Kan ha kopplat det fel? Är inte så high på datorbyggen, men har för mig att det har något med hur man kopplat fläktarna?).
Är det dessa fläktarna som felar med ljudet? Är dom för mycket "budget" fläktar helt enkelt?

Är riktigt tacksam för alla svar, som ni ser så är jag lite "nybörjare" på detta.
Så tack så mycket för hjälpen!

Det kan bli så ifall du har kopplat fläktarna på moderkortet, och samtidigt aktiverat fläktkontroll i bios. Du kan testa koppla in fläktarna direkt till molex på nätaggregatet, då får de en jämn spänning hela tiden. 1200 varv/min är i mitt tycke ganska störande.Tycker du ska satsa på 2 fläktar fram istället. Du måste tänka på att luften vill ta den lättaste vägen ur lådan. Dvs har du en fläkt som inblås och 2 utblås i taket kommer dessa sno luften från cpu kylaren och grafikkortet. Just nu kör du med mycket undertryck och det fungerar sämre.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jaha okej!
Så bara för att klargöra nu om jag har förstått det rätt...
Jag skulle alltså kunna sätta mina 2 Scythe fläktar i fläktplatserna på framsidan, borde jag flytta den fläkten som är på framsidan nu till "taket" eller är det bäst att sätta den i "golvplatsen"? Det kanske inte behövs vara några fläktar i taket med tanke på att jag inte har överklockat något?
Det finns inget sätt att justera varv/min genom datorn? Jag måste alltså ha en fläktkontroll för att kunna ställa in det för en normal ljudnivå?

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K - ASUS PRIME Z370-A II - 16GB - RTX 2070 - 32" Samsung G7
* ⌨️ Ducky One 2 Mini 60% | 🖱️ Corsair Scimitar | 🎧 HyperX Cloud II
* 📱 iPhone 12 Mini | ⌚ Apple Watch SE 44mm

Permalänk
Hedersmedlem

Sk*t i takfläktar då det ger mer oljud. Det ska räcka med 2 fram och en bak. Du kan eventuellt ha en fractal och en scythe fram och en scythe bak då en fractal bak kanske är för klent.

En mycket stor källa till oljudet är säkert din cpu kylare.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Så där ja!
Plockade fram verktygen och ändrade om lite, så ny sitter där 2st fläktar i fronten och en i bakänden.
Kopplade även om fläktarna direkt till nätagget, dessa två ändringarna var riktigt bra när det gäller ljudnivån!
Grafikkortstempen har dock stigit en del, ligger på runt 55c (Enligt Catalyst) med 2st skärmar inkopplade och ett spel igång i bakgrunden.
Har ju som sagt inte så stor koll på vad tempen ska ligga på, så är detta okej?
Och sedan behöver jag lite hjälp med att hitta ett bra program som man kan lita på när det gäller tempmätningen av resten av delarna i datorn.
Har kollat inne i Bios men jag är lite nyfiken att kolla tempen när den har varit igång ett tag, så tipsa gärna om något sådant program

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K - ASUS PRIME Z370-A II - 16GB - RTX 2070 - 32" Samsung G7
* ⌨️ Ducky One 2 Mini 60% | 🖱️ Corsair Scimitar | 🎧 HyperX Cloud II
* 📱 iPhone 12 Mini | ⌚ Apple Watch SE 44mm

Permalänk
Hedersmedlem

real temp till prollen och gpu-z till graffet är vad jag använder. hwmonitor funkar väl iofs.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wiffler:

Så där ja!
Plockade fram verktygen och ändrade om lite, så ny sitter där 2st fläktar i fronten och en i bakänden.
Kopplade även om fläktarna direkt till nätagget, dessa två ändringarna var riktigt bra när det gäller ljudnivån!
Grafikkortstempen har dock stigit en del, ligger på runt 55c (Enligt Catalyst) med 2st skärmar inkopplade och ett spel igång i bakgrunden.
Har ju som sagt inte så stor koll på vad tempen ska ligga på, så är detta okej?
Och sedan behöver jag lite hjälp med att hitta ett bra program som man kan lita på när det gäller tempmätningen av resten av delarna i datorn.
Har kollat inne i Bios men jag är lite nyfiken att kolla tempen när den har varit igång ett tag, så tipsa gärna om något sådant program

Grafikkortet tål runt 90-100c så det är lugnt. Ifall det blir för varmt kan du koppla in en fläkt i sidan, men tror inte det behövs. Se till att det inte finns en hel hög sladdar som stör luftflödet. Det är bra om du kan gömma en del bakom moderkortsplåten (blir snyggare med).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för hjälpen!
Verkar som att datorn fungerar bättre nu i och med att luftflödet går som det borde.
Nästa steg är ju då att byta ut processorkylaren, förmodligen mot det enorma monstret D14, tänkte bara på det... originalfläktarna som sitter på det kylsystemet borde väl vara nog för att kyla den bra?
Hade aldrig trott att D14 skulle få plats i mitt chassi innan jag såg det på youtube, den är ju enorm haha

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K - ASUS PRIME Z370-A II - 16GB - RTX 2070 - 32" Samsung G7
* ⌨️ Ducky One 2 Mini 60% | 🖱️ Corsair Scimitar | 🎧 HyperX Cloud II
* 📱 iPhone 12 Mini | ⌚ Apple Watch SE 44mm

Permalänk
Hedersmedlem

Absolut inga problem. Kör min i7 i 3.8 HT och kör dom i 900varv. Når max 62c i intel burn test (max belastning, 8 threads) hwmonitor och realcore

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...