Lösenords skydda mappar i ubuntu 10.10 ?

Permalänk

Lösenords skydda mappar i ubuntu 10.10 ?

Hej! har inte hittat nåt sätt att lösenords skydda mappar som man inte vill att andra ska kolla i.
Hittar bara sätt att göra det på windows om jag söker på google så nån som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basketnisse:

Hej! har inte hittat nåt sätt att lösenords skydda mappar som man inte vill att andra ska kolla i.
Hittar bara sätt att göra det på windows om jag söker på google så nån som vet?

Förstår inte riktigt frågan, vill du dela ut mappar på nätverket via samba(dvs till andra winblows maskiner) och lösenordsskydda dem?

Eller vill du att lokala användare på din dator inte kan komma åt dem?
Då räcker det ju bara och sätta rätt rättgiheter på mappen om de andra användarna inte har root--access, men har man root eller fysisk access till maskinen är det ju vidöppet ändå, det väll kryptering som gäller i sådanna fall, t.ex. ecryptfs

Permalänk
Skrivet av Jimi84:

Förstår inte riktigt frågan, vill du dela ut mappar på nätverket via samba(dvs till andra winblows maskiner) och lösenordsskydda dem?

Eller vill du att lokala användare på din dator inte kan komma åt dem?
Då räcker det ju bara och sätta rätt rättgiheter på mappen om de andra användarna inte har root--access, men har man root eller fysisk access till maskinen är det ju vidöppet ändå, det väll kryptering som gäller i sådanna fall, t.ex. ecryptfs

Jag vill kunna låna ut datorn utan att den som lånar datorn kommer in i en viss mapp/mappar.
Kanske kryptering som behövs då tror jag...

Permalänk
Medlem

Gör en till användare och se till att det inte finns läsrättigheter för andra till din home mapp.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Det du letar efter är programmet cryptkeeper, gömmer och krypterar och lösenordsskyddar mappar
bara googla så ser du hur det funkar

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Det finns ganska många sätt man kan göra det på, dock beror det ju på hur säkert du vill att det ska vara.

Dölj mappen: Sätt en punkt före mappens namn, enkelt men inte alls säkert.

Zip:a mappen: Zip:a mappen och sätt ett lösenord på den, enkelt och ganska säkert om du bara vill gömma för familjemedlemmar/kompisar osv.

Truecrypt: Är det riktigt tunga filer som du till 100% vill gömma är det Truecrypt som gäller.

Om jag ska förklara någon metod nogrannare så hojjta till

Visa signatur

Workstation: | Gigabyte GA-P55-UD3 | Intel Core i5 4.0GHz | Nvidia 240GT Zone Edition | Chieftec Super Series 650W | Seagate Barracuda 7200.12 500GB | Fractal Design Define R2 | Ubuntu 10.10 |

Permalänk
Medlem

Beror väl på hur paranoid du är. Om det finns någon risk för att personen som lånar din dator bootar om i recovery-mode eller med en LiveCD bara för att komma åt dina mappar får du nog kryptera. Annars är det bara att chown:a om till root, chmod:a till 000 så kommer man inte åt mapparna utan root.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av OWD95:

Det finns ganska många sätt man kan göra det på, dock beror det ju på hur säkert du vill att det ska vara.

Dölj mappen: Sätt en punkt före mappens namn, enkelt men inte alls säkert.

Zip:a mappen: Zip:a mappen och sätt ett lösenord på den, enkelt och ganska säkert om du bara vill gömma för familjemedlemmar/kompisar osv.

Truecrypt: Är det riktigt tunga filer som du till 100% vill gömma är det Truecrypt som gäller.

Om jag ska förklara någon metod nogrannare så hojjta till

Zip:a mappen är nog det jag vill göra... Gjorde det och klickade att det skulle vara lösenord men det blev inget lösenord när man försökte öppna filen :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basketnisse:

Zip:a mappen är nog det jag vill göra... Gjorde det och klickade att det skulle vara lösenord men det blev inget lösenord när man försökte öppna filen :S

Prova att högerklicka och välj packa upp eller öppna zip-filen och dubbelklicka på filen du vill öppna, man kan se filens namn osv men för att packa upp den behövs lösenordet

Annars måste du nog gjort fel, du högerklicka på mappen, valde komprimera, tog sedan zip och klickade ut fliken för att skriva in lösenordet?

Visa signatur

Workstation: | Gigabyte GA-P55-UD3 | Intel Core i5 4.0GHz | Nvidia 240GT Zone Edition | Chieftec Super Series 650W | Seagate Barracuda 7200.12 500GB | Fractal Design Define R2 | Ubuntu 10.10 |