Photofast tar fram SSD för Macbook Air

Permalänk
Melding Plague

Photofast tar fram SSD för Macbook Air

Bara dagar efter lanseringen av nya Macbook Air visar Photofast upp en kompatibel SSD-enhet med fullfjädrade Sandforce SF-1200.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Stor hävarm för att knäcka stackars usb-porten. Ser dyr ut.

Permalänk
Medlem

Ett kretskort och ett plasthölje, ser dyrt ut? -.-'

Permalänk

Ser lite omständigt ut, att ansluta via USB.
Känner precis som Stealthbomb att risken att bryta sönder ngt lär vara överhängande!

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

Ser inte dyrt ut, men kommer att bli. Tanken är god men jag hade helst inte velat att min SSD skulle sticka ut från varken min stationära eller bärbara. Oops så har man knäckt den...

Permalänk

fattar ni inte att den endast ska sitta i usb-porten medans man för över OS-installationen?

Visa signatur

i5 750, asrock p55 extreme, corsair 4 gb 1600 mhz, hd5850, spinpoint f3, chieftec 750 w modulärt, fd define r2, 2 x 22"
hp nc8430 - asus eeepc 901 - mediaserver 2.4 GHz

Permalänk
Medlem

känns som en dyr affär att först köpa airen o sen uppgradera med den här för säkert 3k-4k (128GB modellen lär väl ligga där?)

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxanimal:

fattar ni inte att den endast ska sitta i usb-porten medans man för över OS-installationen?

Men detta är ju ett väldigt bra USB-Mine?! Absolut ingen flaskhals eller så..

^^

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Men detta är ju ett väldigt bra USB-Mine?! Absolut ingen flaskhals eller så..

^^

Problemet är väl lite att du måste lägga dit alla saker om och om igen då du tar ut det ur datorn.
Ingen ström = Ingen info

Permalänk
Skrivet av Humper:

Problemet är väl lite att du måste lägga dit alla saker om och om igen då du tar ut det ur datorn.
Ingen ström = Ingen info

Ehrm, helt säker på det?

Visa signatur

i7-6700K 4,8 GHz @ 1,350 V | ASUS Maximus VIII Ranger | Corsair LPX 4x8GB | Gigabyte 3070 Eagle | P2 850 W | Silverstone FT02 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Laurell:

Ehrm, helt säker på det?

Jag är helt säker på att det där inte stämmer...

Meningen är för övrigt som sagt att ersätta den interna SSDn. Risken att bryta av det finns alltså bara under installationen...

Av de få benchmarks jag sett hittills så är jag faktiskt riktigt imponerad av Apples egna SSD - jag hade räknat med kass prestanda, men den verkar faktiskt riktigt snabb - bättre än X25-M på rätt mycket enligt preliminära siffror (från olika datorer, förstås; tror att det var en ny Air mot en MBP med X25-M G2 i).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Humper:

Problemet är väl lite att du måste lägga dit alla saker om och om igen då du tar ut det ur datorn.
Ingen ström = Ingen info

Förklara gärna vad du menar med detta. Att datan skulle försvinna så fort man kopplar ur den tror jag knappast.

Permalänk
Medlem

Det är intressant att se hur få som verkligen läser nyheten innan kommentarer haglar. Och nej, en SSD förlorar inget data bara för att strömmen kopplas ut. Det är inget RAM vi snackar om.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

1. USB-Höljet är endast för backup, när du väl installerar den sitter den såklart inne i datorn (man bytar ut airens interna hd mot denna).

2. Haha, Data sitter givetvis kvar även utan ström. Det är MLC FLASH lagring.

3. Priset är fortfarande okänt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Problemet är väl lite att du måste lägga dit alla saker om och om igen då du tar ut det ur datorn.
Ingen ström = Ingen info

Det skulle nog vara den sämsta SSD på marknaden isf.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Det skulle nog vara den sämsta SSD på marknaden isf.

Han har nog blandat ihop det med ram minnen

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk

Ingen som förstår att SSDn skall sitt I datorn?
USB adaptern är endast vid backup eller kloning av datan i nuvarande SSD!

Data försvinner inte från MLC Flash om strömmen kopplas ur. Det är inget RAM-minne.

Dagens hjärndöda konsumenter...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av omEn||LabZ:

Ingen som förstår att SSDn skall sitt I datorn?
USB adaptern är endast vid backup eller kloning av datan i nuvarande SSD!

Data försvinner inte från MLC Flash om strömmen kopplas ur. Det är inget RAM-minne.

Dagens hjärndöda konsumenter...

*like*

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Skrivet av FelixJ:

Ett kretskort och ett plasthölje, ser dyrt ut? -.-'

dedär är väl precis vad en SSD är? ett kretskort och ett plasthölje..

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem
Skrivet av omEn||LabZ:

Ingen som förstår att SSDn skall sitt I datorn?
USB adaptern är endast vid backup eller kloning av datan i nuvarande SSD!

Data försvinner inte från MLC Flash om strömmen kopplas ur. Det är inget RAM-minne.

Dagens hjärndöda konsumenter...

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian