Val av operativsystem för routersyssla med multiwan?

Permalänk
Medlem

Val av operativsystem för routersyssla med multiwan?

Halloj i stugan.

Skall försöka förklara mitt lilla problem så gott jag kan för att förhoppningsvis få se lite hopp om framtiden.

Har under ett tag experimenterat lite med virtualbox och vmware server på en windows2003 installation och även kommit i kontakt med virutallisering av nätverkskort också vilket är mycket trevligt.

Har tidigare haft en stor, högljudd samt slö miditower full atx stående i vardagsrummet som aggerat router till hushållet. Då har jag kört 6st fysiska nätverkskort. Har tidigare då kört ClearOS som är riktigt smidigt, ingen van linuxanvändare alls (kan i princip ingenting) så detta webUI passade mig fint.

Användningsområdet är främst att aggera router med multiwan. Då jag har bredbandsbolagets fiber, 100/10MBit (i verkligheten 100/20MBit~), där jag får 5 adresser från BBB varav 20MBit upload /IP. Vilket innebär att 5 datorer kan samtidigt ladda upp i 2MB/s~ vilket i teorin(praktiken? ) ger 100/100MBit. Vilket jag då använd min ClearOS-box för att köra multiwan med alla dessa 5st ipadresser för att sedan bygga upp ett NAT bakom vilket gör att en ensam datorn ensam kan utnyttja dessa meggabajts. Typ 8MB/s med torrents eller andra protokoll som stödjer flera trådar.

Nu till problemet. Kastade ut denna brummande skitburk och köpa mig ett litet m-ITX Atom-kort (Intel D510MO) med tron om att denna skulle kunna ersätta den tidigare med det inbyggda Realtek GBitkortet samt ett extra Intel1000GT i den enda PCI porten. Tanken var då att virtuallisera 5 NIC's på detta Intelkort, men har lite problem..

ClearOS stödde nu inte detta, i alla fall inte via webUI's, eftersom det bygger på CentOS kanske det går att trixa själv? Om det nu är möjligt, är jag riktigt tacksam för en step-by-step då jag inte alls är familjär med den såkallade terminalen

Jag har även provat leka lite mer pfSense och sätta upp lite vlan och så, dock så behövde man tydligen en switch med vlan-stöd också vilket jag inte har och är inte så sugen på att inhandla heller.. Läste något om att det fanns stöd för virtuella NICs i freeBSD 8.0, dock bygger pfSense på 7.2 om jag inte missminner mig, någon som kan styrka detta? (att det inte går att fixa virtuella NICs i det freeBSD som pfSense bygger på)

Sista utvägen nu då var att köra vmware esxi. Sagt och gjort drog jag igång installationen vilket möttes av error. ESXi 4.0 gick in fint dock. Problemet var att mitt inbyggda Realtek inte fungerade i ESXi, så då går ju detta en en gång bort..

Nu vet jag inte riktigt vad jag skall ta mig till, någon som har några tips? Vilken linuxdist kanske kan passa mig? Och om det nu finns en lösning så vore jag riktigt tacksam för lite hjälp att få det här att fungerar

Annars är det att inhandla ett intel quad kort vilket inte känns så lockande då detta projekt gick ut på att så billigt som möjligt uppgradera

MVH

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

ska du bara ha burken till router så kör pfsense. Om du ska ha burken till fler saker och esxi inte funkar så kör in typ ubuntu server med vmware server istället och kör pfsense i vmware server på den.

Switch med vlan stöd är nog billigare än intel kort med många portar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

ska du bara ha burken till router så kör pfsense. Om du ska ha burken till fler saker och esxi inte funkar så kör in typ ubuntu server med vmware server istället och kör pfsense i vmware server på den.

Switch med vlan stöd är nog billigare än intel kort med många portar.

Tanken är att den endast skall köras som router, pfSense har inte stöd för virutuella NICs, så det går bort. ESXi är en lösning men då måste jag köpa som minst ett Intel Dual NIC, går väl på en del tyvärr, finns på eBay för typ 300kr men då får jag vänta bra länge ingen grejerna landar igen.

Så det går inte att fixa det med något annat operativsystem tro? enda lösningen är vmware server? Känns lite dumt att kasta bort halva kapaciteten på en redan halvklen atom.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Vad menar du med virtuella nics? menar du typ eth0.0 eth0.1 osv?

Vad exakt ska du ha virtuella nics till?

vlan räcker väll?

Permalänk
Medlem

Avancerad routing under linux: IPROUTE2 Utility Suite Documentation

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

Tanken är att den endast skall köras som router, pfSense har inte stöd för virutuella NICs, så det går bort. ESXi är en lösning men då måste jag köpa som minst ett Intel Dual NIC, går väl på en del tyvärr, finns på eBay för typ 300kr men då får jag vänta bra länge ingen grejerna landar igen.

Så det går inte att fixa det med något annat operativsystem tro? enda lösningen är vmware server? Känns lite dumt att kasta bort halva kapaciteten på en redan halvklen atom.

Vad är virtuella nics? Fakea flera MAC-adresser på samma fysiska port?

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

Vad menar du med virtuella nics? menar du typ eth0.0 eth0.1 osv?

Vad exakt ska du ha virtuella nics till?

vlan räcker väll?

Skrivet av ziim0n:

Användningsområdet är främst att aggera router med multiwan. Då jag har bredbandsbolagets fiber, 100/10MBit (i verkligheten 100/20MBit~), där jag får 5 adresser från BBB varav 20MBit upload /IP. Vilket innebär att 5 datorer kan samtidigt ladda upp i 2MB/s~ vilket i teorin(praktiken? ) ger 100/100MBit. Vilket jag då använd min ClearOS-box för att köra multiwan med alla dessa 5st ipadresser för att sedan bygga upp ett NAT bakom vilket gör att en ensam datorn ensam kan utnyttja dessa meggabajts. Typ 8MB/s med torrents eller andra protokoll som stödjer flera trådar.

Svaret ang. vlan står någonstans också.

Skrivet av fagerja:

Tungt, ska kolla men gissar på att det är lite för avancerat för mig att sätta mig in i.

Skrivet av Neco:

Vad är virtuella nics? Fakea flera MAC-adresser på samma fysiska port?

Ja, i princip. I t.ex. vmware så kan du tilldela hur många nätverkskort(virtuella) du vill till en virtuell maskin. Det du kan göra då är t.ex. att sätta upp en vmware server och köra pfsense virtuellt med 2st fysiska nätverkskort knuten till denna, plus ett gäng virtuella som skall brygga till ett av de fysiska där du sedan stoppar in WAN och får då en IP tilldelad från BBB(i mitt fall, eftersom det är det jag är ute efter.) och vips, du har 5IPs till ett nätverkskort.

Problemet är att min Dualcore Atom 1,66GHz är lite för klen för att köra vmware, kommer inte upp i bra hastigheter och cpu'n går i taket med fler än 200 trådar.. Därför skapade jag denna tråd i hopp om att hitta en lösning som inte bygger på vmware/annan virtualliseringsmiljö som bas, utan möjligheten att skapa dessa virtuella nätverkskorten direkt i det installerade operativsystemet.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

köp riktig hårdvara. pfsense har stöd för multiwan

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

köp riktig hårdvara. pfsense har stöd för multiwan

Ursäkta men läser du ens? jag skrev rätt tydligt att jag är ute efter en mjukvarulösning om det är möjligt istället för att köra ett intel quad nic för 2 lakan eller en vlan switch..

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk

Tyvärr sitter du ganska dåligt till, du kommer aldrig kunna köra pfsense virtualiserat med någon "Ok" prestanda (varken esxi, ubuntu eller whatever). Detta pga att din atom (D510MO) saknar intel VT-x, Intel Virtualization Technology List. Vilket är ett "måste" för att köra virtualiserat med någorlunda ok prestanda på virtuella maskiner (det är därför det går upp till 100% cpu som du nämnde).

Så lösningar är ganska begränsade alt kostsamma: 1. Byt hårdvara ex annan atom för virtualisering eller ett moderkort med stöd för fler nics (om det änns finns). Switch med vlan (om det nu fungerar?) eller så struntar du i multiwan-delen.
Tyvärr men du skulle gjort lite bättre efterforskningar innan du köpte grejerna

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Varför virtualisera en router?

Jag har inte testat detta sj. Men det är väldigt enkelt att ha flera ip adresser på ett vanligt kort. Fungerar med vilket os som helst. Problemet är man då får samma mac addres på alla anslutningar och där med fungerar inte heller dhcp. Vilket i och för sig inte behöver vara ett problem.
Att använda riktiga vlan är inget som du vinner på här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

Ursäkta men läser du ens? jag skrev rätt tydligt att jag är ute efter en mjukvarulösning om det är möjligt istället för att köra ett intel quad nic för 2 lakan eller en vlan switch..

jo klart jag läser, men som andra skriver så går de inte på en atom cpu... därför mitt förslag att skaffa bättre hårdvara eller vlan switch. (switch kostar kanske 1000kr..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Endosavian:

Tyvärr sitter du ganska dåligt till, du kommer aldrig kunna köra pfsense virtualiserat med någon "Ok" prestanda (varken esxi, ubuntu eller whatever). Detta pga att din atom (D510MO) saknar intel VT-x, Intel Virtualization Technology List. Vilket är ett "måste" för att köra virtualiserat med någorlunda ok prestanda på virtuella maskiner (det är därför det går upp till 100% cpu som du nämnde).

Så lösningar är ganska begränsade alt kostsamma: 1. Byt hårdvara ex annan atom för virtualisering eller ett moderkort med stöd för fler nics (om det änns finns). Switch med vlan (om det nu fungerar?) eller så struntar du i multiwan-delen.
Tyvärr men du skulle gjort lite bättre efterforskningar innan du köpte grejerna

I see, blir väl att ge upp detta och tänka om Att den saknade VT-x visste jag när jag köpte grejerna, hade ju inte planerat att virtuallisera så. Tyvärr så gjorde jag en del efterforskning(förstudie? ) innan jag köpte grejerna men visade sig nu i efterhand att källorna inte var de pålitligaste.

Skrivet av Meto:

Varför virtualisera en router?

Jag har inte testat detta sj. Men det är väldigt enkelt att ha flera ip adresser på ett vanligt kort. Fungerar med vilket os som helst. Problemet är man då får samma mac addres på alla anslutningar och där med fungerar inte heller dhcp. Vilket i och för sig inte behöver vara ett problem.
Att använda riktiga vlan är inget som du vinner på här.

Jadu, ingen VILL väl virtualisera en router men har man inget annat val att binda fler ipadresser till samma fysiska nätverkskort så Och i detta fallet är det ett problem att dhcp inte fungerar i och med att det är det som är hela poängen med setupen.

Tack för hjälpen skall man väl säga även om vi kom fram till att det inte är möjligt att lösa på något vis Blir att sälja det nyinköpta och kika på andra lösningar (tråkiga full ATX.. )

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Det borde finnas något sett att fixa detta . ingen här som vet?
En ful lösning är att köra virtualbox med bryggat kort. Borde funka jag har virtualiserat på en äldre P4 en gång med XP ,2003 på Ubuntu

Permalänk

ip link add link eth0 address 00:19:d1:29:d2:58 macvlan0 type macvlan

Med det här kommandot kan du skapa virtuella interface under linux.
eth0 är det interface som du ska brygga från, och macvlan0 är det namn det nya interface kommer ha.
Mac addresen lär du ändra om du ska ha flera, finns många generatorer om du googlar ifall du inte lyckas skriv om dom korrekt själv.
Om du har en fil /etc/rc.local i clearos så skulle det kanske funka om du lägger till dom här raderna där för att få det att ligga kvar efter en reboot.

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Det borde finnas något sett att fixa detta . ingen här som vet?
En ful lösning är att köra virtualbox med bryggat kort. Borde funka jag har virtualiserat på en äldre P4 en gång med XP ,2003 på Ubuntu

Absolut, det var mitt sista alternativ och det gick inge vidare, resulterade i kass throughput. Pallade inte hantera 100Mbit/många anslutningar.

Skrivet av The_SLain_Man:

ip link add link eth0 address 00:19:d1:29:d2:58 macvlan0 type macvlan

Med det här kommandot kan du skapa virtuella interface under linux.
eth0 är det interface som du ska brygga från, och macvlan0 är det namn det nya interface kommer ha.
Mac addresen lär du ändra om du ska ha flera, finns många generatorer om du googlar ifall du inte lyckas skriv om dom korrekt själv.
Om du har en fil /etc/rc.local i clearos så skulle det kanske funka om du lägger till dom här raderna där för att få det att ligga kvar efter en reboot.

Intressant, ska testa detta under morgondagen.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_SLain_Man:

ip link add link eth0 address 00:19:d1:29:d2:58 macvlan0 type macvlan

Med det här kommandot kan du skapa virtuella interface under linux.
eth0 är det interface som du ska brygga från, och macvlan0 är det namn det nya interface kommer ha.
Mac addresen lär du ändra om du ska ha flera, finns många generatorer om du googlar ifall du inte lyckas skriv om dom korrekt själv.
Om du har en fil /etc/rc.local i clearos så skulle det kanske funka om du lägger till dom här raderna där för att få det att ligga kvar efter en reboot.

Gav detta tyvärr

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Ubuntu Server:

$ ip link help Usage: ip link add link DEV [ name ] NAME [ txqueuelen PACKETS ] [ address LLADDR ] [ broadcast LLADDR ] [ mtu MTU ] type TYPE [ ARGS ] ip link delete DEV type TYPE [ ARGS ] ip link set DEVICE [ { up | down } ] [ arp { on | off } ] [ dynamic { on | off } ] [ multicast { on | off } ] [ allmulticast { on | off } ] [ promisc { on | off } ] [ trailers { on | off } ] [ txqueuelen PACKETS ] [ name NEWNAME ] [ address LLADDR ] [ broadcast LLADDR ] [ mtu MTU ] [ netns PID ] [ alias NAME ] [ vf NUM [ mac LLADDR ] [ vlan VLANID [ qos VLAN-QOS ] ] [ rate TXRATE ] ] ip link show [ DEVICE ] TYPE := { vlan | veth | vcan | dummy | ifb | macvlan | can }

Permalänk
Medlem
Skrivet av Letrix:

Ubuntu Server:

..............

Yes, uppenbarligen har de tagit bort den funktionen av någon anledning.

Då undrar jag, går det att dra upp en t.ex. ubuntu server eller annan dist och på något vis sätta regler för att köra multiwan?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Skrivet av ziim0n:

Yes, uppenbarligen har de tagit bort den funktionen av någon anledning.

Då undrar jag, går det att dra upp en t.ex. ubuntu server eller annan dist och på något vis sätta regler för att köra multiwan?

Ta en titt på shorewall, det är ett gränsnitt för iptables som gör det enklare att administreara linux som en router. Det har stöd för multiwan, använder det själv med flera publika addresser.

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte helt säker men jag har för mig att Untangle har stöd för virtuella NICs men lättast är nog om du kollar själv.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Nu är jag inte helt säker men jag har för mig att Untangle har stöd för virtuella NICs men lättast är nog om du kollar själv.

Detta var vad jag kunde hitta;

WAN Balancer:

WAN Balancer allows companies to easily split traffic across up to six separate Internet connections. The traffic is spread based on user-specified weightings, ensuring less contention and higher performance.

System Requirements:
One Ethernet NIC per WAN connection

Balancer starts at just $10 per month

Så det går fetbort om det kostar varje månad..

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

pfsense har ju de gratis... men som sagt så är det ju oxå "One Ethernet NIC per WAN connection"

Permalänk
Medlem

ziim0n: Ah, verkar lurigt att hitta något som passar.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Valfri Linux instalation + shorewall (eller valfri iptables frontend) + macvlan är precis vad du söker men du lär använda cli då.

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Avstängd

OpenSolaris tillåter dig att skapa routers och allt möjligt du kan tänka dig, med virtualisierad nätverksstack (Crossbow) och med virtuella maskiner Zones (typ som Jails). Varje zone tar 40MB RAM, dvs knappt ingenting och ingen CPU alls. Du får inga prestanda förluster med Crossbow. Crossbow är extremt simpelt och mycket robust.
Crossbow NIC Virtualization - Nicolas Droux' Blog

Private virtual networks for Solaris xVM and Zones with Crossbow - Nicolas Droux' Blog

Http proxy in a zone Chris Gerhard's Blog

Folk tror att OpenSolaris bara handlar om ZFS och DTrace, men Crossbow är lika stort som ZFS. Och även Zones. Och SMF. etc etc. Om du testar OpenSoalris så kan du dessutom köra ZFS som filserver. Den nya Solaris 11 Express versionen ser ut att komma i slutet av november/tidig december. Dvs, 3 veckor kvar, typ.

Allt det du vill göra, kan du göra med Crossbow i OpenSolaris.

Permalänk
Medlem

En länk som kanske kan vara till nytta vid konfiguration av macvlan; Lastbalansering med MAC-VLAN - InferiaWiki

Visa signatur

01001000 01100001 01110010 00100000 01100100 01110101 00100000 01110100 01110010 10000110 01101011 01101001 01100111 01110100 00111111 00100000 00111010 00101001

Permalänk

Kolla upp x86 versionerna av openwrt eller dd-wrt?

Permalänk
Medlem

9. Multiwan - lastbalansering #9620131

Permalänk
Skrivet av Girgoo:

9. Multiwan - lastbalansering #9620131

Trådskaparen vill göra det med två nätverkskort.

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk