Permalänk
Medlem

Mod av Fractal Design R2 fläktstyrning?

Tjohiloo

Undrar om man kan modda lite så att man kan modda så att man kan styra fler än tre fläktar med den.
Tänkte också sätta knoppen i fronten så att man inte behöver sträcka sig så mycket för att reglera rpms.

Mvh, Andersson

Visa signatur

Lwl

Permalänk
Medlem

Det beror på fläktarna.
Potentiometern i deras fläktstyrning klarar 10W effekt. överstiger du det bränner du sönder den.
Räkna ut effekten av fläktarna innan du kör på så är det lungt att löda på fler fläktkontakter.

Permalänk
Medlem

Effekten på en fläkt blir 4,8

Tänker använda Enermax Magma.

Använder just nu 3 st Slipstream 140mm 1200 rpm. Vet ej effekten på dessa.

Vet inte vad det betyder, kommer jag kunna ha fler fläktar eller är det kört?
Om det är kört kanske jag har en extra sådan, men jag behöver veta hur man får av knoppen så att jag kan få bort den vita metallen.

Visa signatur

Lwl

Permalänk
Medlem

Apropå Define R-seriens fläkt-kontroller, hur funkar den? Är det en steglös ratt som samtidigt styr upp till tre fläktar, som monteras på PCI plats? Vilken typ av fläktar går att koppla in. 3-pin? 4-pin? Molex?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Ratten är steglös, så den hackar liksom inte fram, den styr upp til 3 fläktar och använder inte en PCI slot eller så, men den monteras på en expansions slot. Fläktarna kopplas till styrningen och drivs därigenom av en molex. Alltså kopplar man styrningen till molex och 3 fläktar.

Visa signatur

Lwl

Permalänk
Skrivet av nME:

Apropå Define R-seriens fläkt-kontroller, hur funkar den? Är det en steglös ratt som samtidigt styr upp till tre fläktar, som monteras på PCI plats? Vilken typ av fläktar går att koppla in. 3-pin? 4-pin? Molex?

Det är 3 st 3pins fläktkontakter. Jag har inte mätt med nåt program, men vad jag kan höra på fläktarna när jag vrider upp den så ökar de steglöst.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem

fd´s egna fläktar startar iaf inte om man skruvat ner på lägsta på den o startar upp datorn..då står dom still..missat det några gånger. blev varmt i datorn hehe, finns säkert fläktar som orkar starta i det läget men inte dom iaf.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Skrivet av Andyah:

fd´s egna fläktar startar iaf inte om man skruvat ner på lägsta på den o startar upp datorn..då står dom still..missat det några gånger. blev varmt i datorn hehe, finns säkert fläktar som orkar starta i det läget men inte dom iaf.

Skumt att mina fläktar startar med fläktkontrollen i lägsta läget
Dock så fattar jag inte varför man skulle vilja sänka hastigheten på dom då dom är näst intill ljudlösa enligt mig

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Avstängd

Man borde kunna byta ut transistorn utan några större problem till en som klarar större effekt och/eller slänga på en kylfläns. Och för att fläktarna ska starta i det lägsta lägen så skulle man kunna löda på en kondensator av lämpligt värde mellan bas och + eller - beroende på om det är en PNP eller NPN transistor, då kommer fläkten att sparkas i gång med full kraft för att sedan gå ner på lägsta varv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muffyn:

Tjohiloo

Undrar om man kan modda lite så att man kan modda så att man kan styra fler än tre fläktar med den.
Tänkte också sätta knoppen i fronten så att man inte behöver sträcka sig så mycket för att reglera rpms.

Mvh, Andersson

Roligt att du skriver..
Har också eftersökt detta. Vill ha mer än dessa tre fläktar.
Finns ju en sån här adapter annars som jag kikat på ACE ADAPTER 1 TO 2 3-PIN FAN - Produktinformation

Förövrigt kan man väl köpa en ny fläktkontroller, men går den att stoppa i fronten på R2?

EDIT: Man kan väl pressa in den om man villl.

Permalänk
Avstängd

Jag moddade mitt R2 lite, jag borrade ett hål till höger om eSATAn och ett hål till vänster om hörlurs utgången och satte potentiometrar under hålen och monterade två svarta rattar som jag styr mina fläktar med. Blev ganska nice, ser ut som två små horn

Permalänk
Medlem

Jag har iaf satt knoppen i fronten.

Borrade bara ett hål på 6mm och limmade fast den.

Om du tänker använda silvertejp för att skydda chassit så skit i det. Det gjorde jag, och färgen lackade på mig (AHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA)

Visa signatur

Lwl

Permalänk
Medlem

Nåt sånt där ids man inte med

Permalänk
Skrivet av Phyrrus:

Roligt att du skriver..
Har också eftersökt detta. Vill ha mer än dessa tre fläktar.
Finns ju en sån här adapter annars som jag kikat på ACE ADAPTER 1 TO 2 3-PIN FAN - Produktinformation

Förövrigt kan man väl köpa en ny fläktkontroller, men går den att stoppa i fronten på R2?

EDIT: Man kan väl pressa in den om man villl.

Det går att ha fläkt kontroll men man får skuta in den ett hål längre, ser kanske lite skumt ut men då stänger man bara luckan så syns det juh inte

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.