Sexkärniga Core i7 970 till 5 GHz – på luft

Permalänk
Medlem

Liite off topic men nån som vet vad låten i bakgrunden heter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thuvan:

Liite off topic men nån som vet vad låten i bakgrunden heter?

Cathedral med låten Freedom från plattan Caravan Beyond Redemption om inte minnet sviker mig fullständigt.

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem

För mig är stabilt en runda Prime 95 Blend utan att någon kärna räknar fel, det är så jag stabilitetstestar min CPU iaf.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

har vart uppe i 5ghz e min 950, dock me min SS.

men 970 är fortfarande för dyr, 5000kr hade varit lagom pris för den

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk

den klocken på luft!!???

Inte så konstigt om man är ryss o bor i sibirien = lufttemp på -60 samt kraftig windchill koefficient

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michelangelo:

den klocken på luft!!???

Inte så konstigt om man är ryss o bor i sibirien = lufttemp på -60 samt kraftig windchill koefficient

dock så är han från Bulgarien

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Coldfire2143:

pix or it didn't happen

Lite svårt när jag sitter med en laptop idagens läge?

Och vad skulle jag få ut av att ljuga? tror jag skickade nåt SS till psydrop här på forumet...

980x prollen är grym...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Att få 5GHz i en timme eller två innan processorn går sönder kanske är kul för en del och om nu processorn verkligen tålde 5GHz skulle den då inte vara klockad till det direkt från fabriken.

Kraven på TDP, stabilitet, specifikationer på andra komponenter osv gör att det inte alls är så lätt.

Intel skulle ju utan större problem kunna skeppa en sexkärnig 5GHz CPU i dagsläget med en TDP på sådär 200 watt, sanslösa krav på minne, moderkort, nätagg och en lägre stabilitetsnivå, om än fortfarande BRA sådan.
Men det är liksom inte så det funkar.

Den marknaden är rätt liten och meningslös för dom att fylla, den gör mer skada än nytta.

Permalänk

Inte illa för en luftkylare! Dessutom få alla dom kärnorna att nå dit.

Super pi tiden ser bra ut med tanke på att HT är av.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biffen_OC:

Lite svårt när jag sitter med en laptop idagens läge?

Och vad skulle jag få ut av att ljuga? tror jag skickade nåt SS till psydrop här på forumet...

980x prollen är grym...

Aldrig hört talas om epeen?

Ja, min gamla E6600 var uppe i 7ghz stabilt men jag har inga screenshots.

(^- Inte seriöst)

Permalänk
Medlem
Skrivet av aejt:

Aldrig hört talas om epeen?

Ja, min gamla E6600 var uppe i 7ghz stabilt men jag har inga screenshots.

(^- Inte seriöst)

Det är väl ingenting? jag fick upp min pentium III till 8.2 på LUFT!

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

dock så är han från Bulgarien

glest mellan planken på husfasaden kanske?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JimJimJim:

ok jag är ingen expert direkt men som en sa innan att gå till världsrekordet för luftkylning direkt utan små steg låter ju verkligen inte smart gjort så länge man inte har överdrivet med pegnar är lat och skiter i sina grejer

Precis *hålla med*.:P

Skrivet av KimTjik:

Vad är så intressant? Systemet klarade 8 sek SuperPi och att öppna mappar. Jag är väl gammaldags, men det enda som intresserar mig är vad systemen klarar stabilt. Då kanske även jag säger "wow!".

Skrivet av Herr Andersson:

Jag förstår att detta forum vänder sej främst till överklockare men jag ser inte vittsen med att överklocka om inte systemet håller i minst 12 timmar i sträck.

Väl talat: visst är det kul och överklocka men jag tycker att systemet ska hålla för datoranvändande/spelande annars är det ingen vits tycker jag. Det är som med träning: jag kan säkert "överprestera" några sek./någon minut men vad har jag för glädje av det om jag inte kan "hålla ut" i mitt dagliga leverne?

Att få 5GHz i en timme eller två innan processorn går sönder kanske är kul för en del och om nu processorn verkligen tålde 5GHz skulle den då inte vara klockad till det direkt från fabriken.

Tänk bara... 5GHz:are, Intel skulle slå alla försäljnings rekord om dom sålde en sån och den inte brann upp i folks datorer (sarkasm).

Tror risken är överhängande.:P

Skrivet av Grillmeister:

Spännande. För er som klagar om överklockningen som innehåller "fusk" (läs: avstängd HT och inaktiverade kärnor) kan ni i varje fall glädja er åt potentialen som finns för en förhållandevis hög 24/7-klock. 4 Ghz 24/7 är ju vanligt nu för tiden och detta är med 32nm så 4,5 GHz är väl ingen omöjlig vardagsklock med bra luftkylning.

Tycker väl inte det är "fusk" att ha avstängt HT etc. Det viktigaste är ju att man slår kan överklocka. HT är ju ett hjälpmedel som användaren själv kan välja om denne "behöver" eller inte. De som inte behöver HT mår ju inte illa av detta - bara företaget som säger att "HT är så bra" men det sen visar sig att man kan vara utan det vid en potentiell överklockning.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Det där är grym överklockning!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

OT: Jag har en vätskekyld 960 som jag inte testat att överklocka. Någon som vet hur högt det kan gå c:a? Obs, stabilt då..

EDIT
Har Intels OC-program förinstallerat, ej testat dock.. Är det nått att ha eller är annat att föredra?

Visa signatur

Alienware Aurora ALX: Core i7 960 , 12 GB DDR3 2, ATI 5870 CF , 2 TB Raid 0

Permalänk

har Intel ett oc program?

Permalänk

Är det bara jag som reagerar på att kärnorna minskar i temp efter hur dom är placerade jämtemot core2 på cpun?

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Casemod-mästare

sedär ja! det var en riktigt fin klock, ska man köpa en 970 kanske?

Permalänk
Skrivet av Michelangelo:

har Intel ett oc program?

Jepp. Kommer inte ihåg vad det heter nu men kan kolla när jag kommit hem om du vill.

Visa signatur

Alienware Aurora ALX: Core i7 960 , 12 GB DDR3 2, ATI 5870 CF , 2 TB Raid 0

Permalänk
Skrivet av Herr Andersson:

Jag förstår att detta forum vänder sej främst till överklockare men jag ser inte vittsen med att överklocka om inte systemet håller i minst 12 timmar i sträck.

Att få 5GHz i en timme eller två innan processorn går sönder kanske är kul för en del och om nu processorn verkligen tålde 5GHz skulle den då inte vara klockad till det direkt från fabriken.

Tänk bara... 5GHz:are, Intel skulle slå alla försäljnings rekord om dom sålde en sån och den inte brann upp i folks datorer (sarkasm).

Den går inte sönder så snabbt som du verkar tro och vad är vitsen med att ha en propp som klara 100% load i 12h? Räcker väl att den klarar 3dmark och superpi/wprime när man klockar på denna nivå:)

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Vad är vitsen med HT på en prolle med 6 kärnor.

Jäkligt imponerande klock förövrigt.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

Kan det räknas som luftkylning om jag tar en dammsugare och tejpar dit på CPU radiatorn?

Permalänk
Avstängd

tycker det hela känns hyfsat meningslöst. att prisskillnaden mellan en sådan processor och en sex kärnig phenom är mer än vad min desire HD kommer koste säger allt om intel.

om i7 970 processorn hade varit sisådär 4 gånger så bra men haft samma pris hade vi varit i ett annat läge.

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Skrivet av Sennebring:

Den går inte sönder så snabbt som du verkar tro och vad är vitsen med att ha en propp som klara 100% load i 12h? Räcker väl att den klarar 3dmark och superpi/wprime när man klockar på denna nivå:)

Ja vad är vitsen med att ha en processor som funkar i tolv timmar?

Har du aldrig spelat så länge? Counter Strike, War Craft, DoA, Star Craft, WoW och liknande spel.

Och hur länge håller en processor som överklockats med flytande kväve?

Femton minuter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adolf512:

tycker det hela känns hyfsat meningslöst. att prisskillnaden mellan en sådan processor och en sex kärnig phenom är mer än vad min desire HD kommer koste säger allt om intel.

om i7 970 processorn hade varit sisådär 4 gånger så bra men haft samma pris hade vi varit i ett annat läge.

Men nu var det väl inte priset på denna Cpu som nyheten handlade om, eller?

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

Hur är det möjligt, såg någon bild han hade på skrivbordet och Temp på kärnorna eller va det var? Kan väl omöjligt stämma? 5Ghz kan väl omöjligt hålla så låg temperatur?

Visa signatur

Games!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spill:

Men nu var det väl inte priset på denna Cpu som nyheten handlade om, eller?

inte priset utan prestandan..om processorn hade haft 24 kärnor(extra trådar räknas inte då man inte vinner så mycket på det) och klockat lika högt och kostat lika mycket hade saken varit en annan.

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Skrivet av Jaaay2k:

Hur är det möjligt, såg någon bild han hade på skrivbordet och Temp på kärnorna eller va det var? Kan väl omöjligt stämma? 5Ghz kan väl omöjligt hålla så låg temperatur?

i idle kan de säkert vara 'rätt' kalla dock så kan han ju ha haft tex öppet fönster för att få ner tempen ett par grader och evt sensor fel

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Skrivet av Lordsqueak:

Kan det räknas som luftkylning om jag tar en dammsugare och tejpar dit på CPU radiatorn?

eftersom du skrev radiatorn så gissar jag på ett vätskekylt system, men att sätta en D14 i en vindtunnel måste väl räknas?

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."