Permalänk
Medlem

Zyxel Ghetto Fläkt

Jag hade tråkigt idag och min Zyxel Router blir överhettad och slår av sig. Jag hade en Cooler Master fläkt över som blev försökskanin

Zyxel Ghetto Fläkt

Permalänk
Hedersmedlem

Fräsigt värre akta bara så att den inte flyger iväg

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Hur har du kopplat fläkten så att den snurrar? är lite inne på att göra samma sak, men min relation med el och diverse kopplingar är inte så stadig. Löda kan jag, om det behöves? gief guide

Visa signatur

Phenom 1090T 4,0 GHZ, HD 7970, Corsair AX 850+, Xonar essence STX, Gigabyte 890FX A-UD5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adamok:

Hur har du kopplat fläkten så att den snurrar? är lite inne på att göra samma sak, men min relation med el och diverse kopplingar är inte så stadig. Löda kan jag, om det behöves? gief guide

Hej

Jag löddar den på inkommande strömmen från adaptern och kopplat den direkt + / - jord. Men jag ska sätta en brytare mellan och då bryter jag bara mines plus är direkt kopplat. Kan skicka en bild ifall du vill ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Fräsigt värre akta bara så att den inte flyger iväg

Vet du om man kan koppla den på relä så att man sänker rpmen på den den går full rulle nu

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EccoHbg:

Vet du om man kan koppla den på relä så att man sänker rpmen på den den går full rulle nu

Borde inte vara några problem. Enklast hade ju varit (ur monteringssynpunkt) att sätta en vanlig resistor på kabeln som går mellan 12V och fläkten.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Borde inte vara några problem. Enklast hade ju varit (ur monteringssynpunkt) att sätta en vanlig resistor på kabeln som går mellan 12V och fläkten.

Hur stor ska resistorn vara, vilket motstånd?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EccoHbg:

Hur stor ska resistorn vara, vilket motstånd?

Det kan variera, skriv in vad fläkten går på för ampere. står nog på fläktens baksida.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Det kan variera, skriv in vad fläkten går på för ampere. står nog på fläktens baksida.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad bra då vet vi att den går på 0.17A.
Beroende på vilken spänning du vill att den ska köra på i så tar vi till denna formeln U=R*I och R=U/I.
R=resistans i ohm
U=volt
I=ampere (strömmen)
Om du vill ha den i 5 volt (att resistorn tar bort 7 volt): 7/0.17=41Ohms motstånd.
om du vill att den ska köra på i 10 volt: 2/0.17=12Ohms resistor.
Och så vidare.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk

Har en likadan.. Hjälpte bara att ta av locket så fungerade den tillfredsställande

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ah, kanske överhettning min router har problem med. Tack för idén...;)

Permalänk
Medlem

Jo, dom där routrarna är helt värdelösa, hadde själv samma problem, gjort ett nytt "lock" till av nät och satte minneskylare på bestämda platser, sedan va problemet löst. Nu har vi e nannan router, också Zyxel dock, som hade problem, men här räckte det med att sätta kylflänsar

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk

Blir dem verkligen så varma ?

Visa signatur

CITERA!!!!!

Permalänk
Medlem

Jepp, det va så man brände sig om man tog på "chippet" när den hade varit på en stund och jobbat, tog tempen på den med min Testo och landade på nästan 95*c i temperatur UTAN PÅ!
undrar vad den låg på i kärnan, eller vill man veta det...?!

Inga kylflänsar + extremt dåligt ventilerat chassie är orsaken till detta, det löste jag som sagt genom att byte ut "locket" mot ett nät och sätta på minneskylare på "main chippet" och ytterligare ett chipp som va välldigt varmt (ca75*C).

men det verkar var ett genomgående problem med Routrar, att dom kan bli överhettade på grund av snål konstruktion... men dessa billiga Zyxel e fan värst! så dom är i stort sätt obrukbara till spel/ filöverföring m.m. om man inte moddar dom...

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DVD-ai:

Jepp, det va så man brände sig om man tog på "chippet" när den hade varit på en stund och jobbat, tog tempen på den med min Testo och landade på nästan 95*c i temperatur UTAN PÅ!
undrar vad den låg på i kärnan, eller vill man veta det...?!

Inga kylflänsar + extremt dåligt ventilerat chassie är orsaken till detta, det löste jag som sagt genom att byte ut "locket" mot ett nät och sätta på minneskylare på "main chippet" och ytterligare ett chipp som va välldigt varmt (ca75*C).

men det verkar var ett genomgående problem med Routrar, att dom kan bli överhettade på grund av snål konstruktion... men dessa billiga Zyxel e fan värst! så dom är i stort sätt obrukbara till spel/ filöverföring m.m. om man inte moddar dom...

Men när man moddat den med kylflänsar är det inga fler problem?

Har en exakt likadan som tappar kontakten lite då och då. Kanske är det här som är problemet

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Har själv samma router men min funkar perfekt. Kör 2st stationära datorer och ett ps3 via kabel, sedan kör flickvännen via det trådlösa till sin bärbara. Har aldrig haft problem, ta i trä

Vilken version av firmware kör du?

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Men när man moddat den med kylflänsar är det inga fler problem?

Har en exakt likadan som tappar kontakten lite då och då. Kanske är det här som är problemet

ja, det brukar yttra sig på precis det sättet, tappar kontakten inom trådlösa nätverket och/ eller uppkopplingen till nätet... Du kan mycket väl bli av med problemet genom att modda lite

Skrivet av nsky|sct:

Har själv samma router men min funkar perfekt. Kör 2st stationära datorer och ett ps3 via kabel, sedan kör flickvännen via det trådlösa till sin bärbara. Har aldrig haft problem, ta i trä

Vilken version av firmware kör du?

Tar mig friheten att svara här jag med, Jag körde i alla fall senaste när det begav sig men hjälpte inte...

det är enbart när man kör trådlöst och belastar "hårt" som detat problemet har funnits hemma hos mig, brukar syrran göra "krävande applikationer" ibland under långa perioder med sin dator ?!

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddechr:

Blir dem verkligen så varma ?

Jao det blir dom, Varierar från märke till märke, och användingen spelar ju stor roll också.

Personligen hamnar jag att köpa ny ungefär en gång i året Nästa jag köper så moddar jag direkt med fläkt!

Permalänk
Medlem

Nä det gör hon inte som tur är kanske, sen har har jag bara adsl 24 blir ju inte så belastad då. Men skulle hon börja göra det så får man kanske modda lite som skaparen av detta galleri.

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av DVD-ai:

ja, det brukar yttra sig på precis det sättet, tappar kontakten inom trådlösa nätverket och/ eller uppkopplingen till nätet... Du kan mycket väl bli av med problemet genom att modda lite

Tar mig friheten att svara här jag med, Jag körde i alla fall senaste när det begav sig men hjälpte inte...

det är enbart när man kör trådlöst och belastar "hårt" som detat problemet har funnits hemma hos mig, brukar syrran göra "krävande applikationer" ibland under långa perioder med sin dator ?!

Exakt, jag har senaste firmware men det hjälper inte. Vi har tre bärbara hemma samt iphonsen som är inkopplade på wifi så dör det.

Det gjorde jag för att testa det har fungerat 50% bättre ifall problemet forstätter köper man en ny router

Permalänk
Inaktiv

snacka om design fel om den blir överhettad så lätt. Men du kanske bor i en bastu^^

Permalänk
Medlem

ett litet skal på det där så blir det ännu finare!