UEFI gör entré med Sandy Bridge

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att läsa när kalle 12 år har hittar reglaget till cpu clocken och det räcker att dra med musen för att komma upp i 5 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Tycker fortfarande det känns för lätt för fel personer att slinka in där
Varför behövs det ett GUI förresten? liksom det funkar minst lika bra. som bios är idag. visst det kanske är 'snyggare' men funktionen är den samma.

Sen så verkade mus känsligheten vara rätt hög i demot och att M$ har sponsrat en hel del .. liksom det finns MAC och UNIX..

Som sagt man kan vinkla en produkt hur man vill. jag kommer nog inte vara nöjd med de första versionerna som kommer ut iaf. känns allt för osäkert och att man inte behöver de funktioner som erbjuds.

GUI's är framtiden

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Nae, JavaScript är framtiden. Vi behöver JavaScript i BIOS!
Mycket lättare än C att jobba med.

EDIT:

Msi visar upp Click Bios baserat på EFI - IDG.se

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av sh4dy_05:

Låt oss nu kommaåt facebook utan att ens behöva starta datorn! Vore ju awesome! Eller...

Helt klart, basic BIOS-funktionalitet!
Ser rubriken framför mig.
Snart kan du var uppkopplad och tjatta utan att ens behöva boota upp datorn!
Ungarna kommer att älska det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

En fråga som jag inte hittar något svar på, kommer man att kunna installera detta nya om man har ett vanligt BIOS moderkort? Jag köper ny dator om några dagar hade jag tänkt, och undrar om det är värt att vänta på detta nya BIOS?

Jag ser nackdelar som virus, samt som någon nämnde Kalle 12 år som känner att processorn luktar bränt och frågar vad som kan vara fel... Men det låter väldigt bra om det finns primetest och memtest i BIOS

Visa signatur

AMD 7800X3D | EK-AIO 360 | MSI B650 | Corsair 32GB | MSI RTX 4070 Ti 12GB
Define R6 | Corsair RM1000X | Samsung 980 M.2 1TB | Samsung Odyssey Neo G7 4K 32"
Beyerdynamic DT 770 Pro | Logitech G Pro | Razer Huntsman V2 TKL Optical

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roserud:

En fråga som jag inte hittar något svar på, kommer man att kunna installera detta nya om man har ett vanligt BIOS moderkort? Jag köper ny dator om några dagar hade jag tänkt, och undrar om det är värt att vänta på detta nya BIOS?

Jag ser nackdelar som virus, samt som någon nämnde Kalle 12 år som känner att processorn luktar bränt och frågar vad som kan vara fel... Men det låter väldigt bra om det finns primetest och memtest i BIOS

Man kan ju alltid blocka överklockningen som standard och påtvinga en speciell biosupgrade där man kan låsa upp den eller via ett lösen eller nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cwittler:

Man kan ju alltid blocka överklockningen som standard och påtvinga en speciell biosupgrade där man kan låsa upp den eller via ett lösen eller nåt.

Eller via en CAPTCHA kod så inte några program kan modifiera dess "OS".
Moderkorten borde imo ha en recovery flashnings metod, via usb eller nåt så att man kan boota den i recovery, för detta känns inte säkert.

Kanska att ha ett usb minne i samtidigt som man håller inne power tills kanska powerleden blinkar.
Då kan man ju uppdatera bios/återställa.

Lite önsketänk bara.

Visa signatur

Facebookdatorn:: Define R6 TG, Aourus Master Z390, 8700K 5.0GHz, 32GB RAM 2666MHz, 2x RTX2080, Samsung C32HG70, 250GB 970 SSD, 500GB 860 SSD + 2TB WD Green, 2TB WD Red
Bild: Nikon D300s m. grepp, Nikon D700 m. grepp, Nikon D3000 IR-konverterad, SX60HS, FZ200, FZ300, EOS M, SB910, 24-70 f/2.8, 50mm f/1.8 mm. Hero 3 Black, Hero 4 Black, Hero 4 Silver Övrigt: Laptop U500VZ-CM083H m. 12GB RAM. HTPC: Äldre i5 1080TI, 32GB Ram

Permalänk

Jag väntar ivrigt på UEFI så jag kan skaffa en till hårdisk som jag kan ha mer en 2TB i ^^

Msi ska ju släppa UEFI till sina moderkort nån gång nu under Q4 undrar om nån har hört nåt mer från msi om det

Säkerhets risk? klart det finns men nu har UEFI funnits ett tag och bör då ha fixat och trixat med det mesta för att hålla det hela clean

Permalänk
Medlem
Skrivet av siferhumen:

Jag väntar ivrigt på UEFI så jag kan skaffa en till hårdisk som jag kan ha mer en 2TB i ^^

Msi ska ju släppa UEFI till sina moderkort nån gång nu under Q4 undrar om nån har hört nåt mer från msi om det

Säkerhets risk? klart det finns men nu har UEFI funnits ett tag och bör då ha fixat och trixat med det mesta för att hålla det hela clean

Det kan du väl redan, är väl bara bootdisken som inte får vara över 2TB.
Eller har jag missat något?

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roserud:

En fråga som jag inte hittar något svar på, kommer man att kunna installera detta nya om man har ett vanligt BIOS moderkort? Jag köper ny dator om några dagar hade jag tänkt, och undrar om det är värt att vänta på detta nya BIOS?

Jag ser nackdelar som virus, samt som någon nämnde Kalle 12 år som känner att processorn luktar bränt och frågar vad som kan vara fel... Men det låter väldigt bra om det finns primetest och memtest i BIOS

Håller med dig, virus redan innan man startat datorn, hur gör man då? löder bort minneskretsarna där UEFI finns lagrat ock kör in dom i polarens dator eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av roskai:

Håller med dig, virus redan innan man startat datorn, hur gör man då? löder bort minneskretsarna där UEFI finns lagrat ock kör in dom i polarens dator eller?

Förhoppningsvis finns BIOS i nån ROM-krets man kan återställa till via ett annat ROM-instruktions-set...

Permalänk
Medlem

Ni som är så negativa mot detta, jag tror företagen och utvecklarna har jobbat riktigt hårt på att få till detta bra, stabilt och säkert. Allt annat vore katastrof. Jag är positiv iaf och hoppas på det bästa.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Bara man kan använda tangentbordet också och inte behöver styra allt med musen.. Vi kör många HP laptops på jobbet och varje gång man ska in och göra något i deras "bios" som har lite mer flashigt gränssnitt kan man inte använda tangentbordet och hatar använda touchpad.

Permalänk
Medlem

Snälla skrota inte mitt älskade BIOS vill inte ha några fler obehagliga förändringar i mitt liv !!

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

OK, nu blev det konstigt. Vad är det för fel på Assembler? Ett BIOS SKA inte ha en massa grafiskt skit och flashiga funktioner. Det ska vara extremt hårdvarunära och BASIC!
Finns en orsak till att man nu skrämt igång EFI igen med UEFI och det stavas Fritz, HDCP + resten av den geggan som mjukvaru och mediebranschen menar är vägen in i framtiden.

Fanns förresten stöd för muspekare redan i vissa BIOS för 486:or.

Permalänk

Finns UEFI till gamla s775 P45 från MSI för de som är intresserade.
UEFI BIOS

Har själv ett P45 Platinum men har inte hunnit testa ännu. Från vad jag läst har det vissa begränsningar väd gäller överklockning då minsta volt ändring för CPU'n ligger på 0.04v... Kan vara för mycket för vissa extremklockare. Själv nöjer jag min med min C2Q 9650 på 3.6Ghx (400x9).

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på Assembler?

Jag har inget att BIOS byts ut mot UEFI men vad har det med Assembler att göra. Väl genomtänkt och strukturerad Assembler slår skitig Javakod 10 gånger av 10, och det borde artikelförfattaren veta vid det här laget. Det är programmeraren som avgör om koden går att underhålla - INTE programmeringsspråket. BTW, Usel kod (inte bara Java) är det INGEN brist på.

/BP

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dunde:

Fanns förresten stöd för muspekare redan i vissa BIOS för 486:or.

Flera IBM Thinkpads har också stöd för muspekare. Så nej, det är absolut inget nytt.

Permalänk
Avstängd

Köpte mig en beg 50 liter rostfri el varmvatten beredare som jag skall ha som slutvärmning efter ack tanken.
Perfekt på sommaren.Alltid varmvatten

Permalänk
Skrivet av roxarn:

Kommer moderkort som för närvarande körs med BIOS att kunna uppdateras till UEFI eller gäller det endast nya moderkort som släpps efter övergången?

Det undrar jag med?

Visa signatur

Jag är Alfa och Omega!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfa-Omega:

Det undrar jag med?

Q: How is UEFI implemented on a computer system?
A: UEFI is an interface. It can be implemented on top of a traditional BIOS (in which case it supplants the traditional "INT" entry points into BIOS) or on top of non-BIOS implementations.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot detta

BIOS ligger för långt efter och är inte speciellt praktiskt om man tänker efter... Grafik som vissar RPM, temperatur och hastigheter är varmt välkommet om man frågar mig

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Skrivet av echo:

Nae, JavaScript är framtiden. Vi behöver JavaScript i BIOS!
Mycket lättare än C att jobba med.

EDIT:
http://www.idg.se/polopoly_fs/1.171895!imageManager/965693921...

Msi visar upp Click Bios baserat på EFI - IDG.se

Är du seriös nu?
BIOS ska ligga nära hårdvaran och att skriva det i JavaScript skulle bara leda till problem.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Inaktiv

Lite fler funktioner hade iofs inte vart helt tokigt, så länge det inte går ut över säkerheten..

Permalänk
Skrivet av azmon:

Köpte mig en beg 50 liter rostfri el varmvatten beredare som jag skall ha som slutvärmning efter ack tanken.
Perfekt på sommaren.Alltid varmvatten

fel tråd?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

java är inte min favorit iaf.. liksom de kan väl skriva det i assembler bara det att ddet är mer 'jobbigt' att göra det men det blir ju sällan fel vilket är tur i assembler och lättare att överbicka istllet för slarvig fuskkod i java o flash och allt de vill trycka in.. grafik för rmp och sånt är ju onödigt..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Som en del har påpekat så ska det bli intressant vilka möjligheter EFI innebär för de som vill köra Mac OS på en PC.

Dessutom så blir nog boot-tiderna med EFI och Windows 7 på en tredjegenerations SSD ganska fina.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Q: How is UEFI implemented on a computer system?
A: UEFI is an interface. It can be implemented on top of a traditional BIOS (in which case it supplants the traditional "INT" entry points into BIOS) or on top of non-BIOS implementations.

Låter ju onekligen mycket trevligt
Undrar om detta bara gäller de absolut nyaste BIOS-moderkorten eller om man kan få njuta av UEFI även om kortet har ett år på nacken eller två?
Sen undrar man ju hur pass stor prestandaskillnad det blir om man lägger UEFI "ovanpå" ett vanligt BIOS, får man bara snyggt interface eller kan man njuta av snabb starttid också?
Väldigt sugen på att byta ut mitt Bios nu kan jag säga

Permalänk

Tänk vad praktiskt det skulle vara om man hade stabilitets programmen i bioset. Om det finns möjlighet att installera i UEFI så skulle man kanske kunna köra Intel Burn Test samtidigt som man höjer vcore t.ex..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fiskpinnar:

Tänk vad praktiskt det skulle vara om man hade stabilitets programmen i bioset. Om det finns möjlighet till att installera i UEFI så skulle man kanske kunna köra Intel Burn Test samtidigt som man höjer vcore t.ex..

Det krävs inget byte till EFI för det. DFI har haft Memtest ifrån BIOS på sina Lanparty moderkort i många år (nu i graven och behov av uppståndelse).