Såhär kan du skaffa jämn load temp på quads.

Permalänk

Såhär kan du skaffa jämn load temp på quads.

Hallå, jag har suttit och pillat med datorn lite idag och kommit fram till hur man på ett enkelt sätt kan få bort skillnaden i temperatur mellan olika kärnor på quads (självklart funkar det på alla cpuer men behövs mest på quads).

Eftersom jag utgår från att alla som bryr sig om temperaturer har ordentliga kylare gäller detta alla som kör luft. Eftersom kylaren är så tung kommer den inte ha samma tryck uppe som nere på cpun, det kan man lösa på detta sättet:

Jag använde buntband för att kunna dra åt de två öglorna som jag gjort i snöret. Att knyta är svårt som fan då du måste dra upp kylaren en bit med snörena.

Min kylare är förövrigt redan slipad likt cpun samt att jag använder ett mynt för att öka trycket på cpun.

Dessa temperaturer hade jag i load nu när jag testade (bry er inte om tempen i sig utan hur jämn den är:P)

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Bra jobbat!

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Skulle man inte kunna testa behovet av upphängning med att lägga ner datorn?
(så kylet står rakt upp)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Jo visst kan man det. Dock så är det ju så att om du har en kylare och cpu utan ojämnheter så beror temperaturskillnanden i load nästan alltid på detta.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Tack för tipset.
Snygg jämnhet på kärnorna där.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Tänk om mina var så jämna, det skiljer 10 grader drygt på dom, dock är dom ju rätt mycket svalare än så så sensorerna är kasst kalibrerade.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inveramsay
Tänk om mina var så jämna, det skiljer 10 grader drygt på dom, dock är dom ju rätt mycket svalare än så så sensorerna är kasst kalibrerade.

Fram med buntbanden bara.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Snyggt var det ta mig fan inte, men kudos till dig

Hur såg dina temps ut innan du hängde CPU-kylaren?

Permalänk

Tror det diffade 8C eller något i den stilen. Om man sätter fast den lilla saken som är på toppen av p182 chassin så ser man inte snörena eller buntbanden.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Klart, jag ska bara hitta nån stans att bunta fast, har du nåt bra tips

http://img10.imageshack.us/img10/4269/dator002.jpg

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

Tror inte det funkar om du kör vatten, antagligen blir trycket ojämnt för att kylaren/cpun inte är helt plan. Testa att slipa båda och sedan dra åt skruvarna så in i helvete.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

dom blir jämna om dom går uppemot 65 grader men inte innan det, tempsensorerna är ju inte kalibrerade för låga temperaturer i vilket fall som helst.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Glömsk

Enkelt men genialt.

Om man knyter snöret så att ögglorna är en bit från varandra finns det ju utrymme att dra åt spännbandet lite i tagit, tills temperaturerna är perfekta. Typ så:

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

Jo det är sant, jag drog nästan åt för mycket. Mina två understa kärnor blev varmare än de övre. Men efter lite pill så blev det perfekt.

Om man kan så tror jag det är bättre att göra allt med buntband. Snören kommer expandera med tiden något som buntband inte gör.

Lägg gärna upp egna bilder på era lösningar.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Jag försökte mig på en sån här lösning på min i7:a idag, men jag kan inte få det bättre.
Har även testat köra datorn liggandes på sidan, men jag har fortfarande en spridning på ca 4-5 grader mellan kärnorna.
Hade samma problem med orginalkylaren och jag har testat montera om med ny pasta flera gånger,
med olika appliceringsmetoder, men hur jag än gör så verkar inte pastan fördelas jämnt.
Kan det vara så illa att CPUn är ojämn och förstör kontakten mellan heatsink och kylare.

Permalänk

Det är möjligt, det kan även vara kylaren dock. Kolla med ett rakblad om det det plant, är det inte det får du slipa kylaren och cpun.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Eftersom jag hade samma problem med orginalkylaren så känns det ju som att det är CPUn som är ojämn på ytan...
Är det en dum idé att börja slipa ner processorn? Känns som att garanti och sånt kan sluta gälla om man slipar för mycket
Tror ni man kan få en ny på garantin? Den är ju inte direkt trasig, men det känns lite tråkigt att lägga så pass mycket pengar på ett nytt system, och så är cpun halvtaskigt tillverkad.

Permalänk

Om du slipar cpu kommer du inte ha någon garanti kvar, det är en smaksak om man vill göra det. Jag tror inte att jag kommer förstöra min cpu så jag slipade min. Om du är orolig och inte på något sätt kan köpa en ny cpu bör du inte göra det, annars kan det vara värt att tänka på.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Om du slipar cpu kommer du inte ha någon garanti kvar, det är en smaksak om man vill göra det. Jag tror inte att jag kommer förstöra min cpu så jag slipade min. Om du är orolig och inte på något sätt kan köpa en ny cpu bör du inte göra det, annars kan det vara värt att tänka på.

Hur mycket tjänade du på att lappa cpun och kylaren?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

Vet inte, kanske 5C. Lappade den ganska omgående efter att jag funktionstestat den.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Hallå, jag har suttit och pillat med datorn lite idag och kommit fram till hur man på ett enkelt sätt kan få bort skillnaden i temperatur mellan olika kärnor på quads (självklart funkar det på alla cpuer men behövs mest på quads).

Jag förstår inte hur jag har kunnat missa denna tråd, tack så mycket Evil_AnAnAs.

Jag har monterat om kylaren flera gånger och i intelburntest 5 rundor får jag ~76/74/68/74 enligt realtemp.
Har trott att jag ska kunna montera om kylaren för att bli kvitt problemet/alternativt att det varit något knas med processorn.

Nu måste jag börja klura på hur jag skall lösa mitt problem med Noctua NH-U12P SE2 i Fractal Design R2 Chassiet.

Permalänk
Medlem
Permalänk

99kr, värt om man inte klarar av att hantera snören och buntband... ^^

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Hallå, jag har suttit och pillat med datorn lite idag och kommit fram till hur man på ett enkelt sätt kan få bort skillnaden i temperatur mellan olika kärnor på quads (självklart funkar det på alla cpuer men behövs mest på quads).

Eftersom jag utgår från att alla som bryr sig om temperaturer har ordentliga kylare gäller detta alla som kör luft. Eftersom kylaren är så tung kommer den inte ha samma tryck uppe som nere på cpun, det kan man lösa på detta sättet:

http://i212.photobucket.com/albums/cc168/Evil_AnAnAs/SSL11941...

http://i212.photobucket.com/albums/cc168/Evil_AnAnAs/SSL11943...

Jag använde buntband för att kunna dra åt de två öglorna som jag gjort i snöret. Att knyta är svårt som fan då du måste dra upp kylaren en bit med snörena.

Min kylare är förövrigt redan slipad likt cpun samt att jag använder ett mynt för att öka trycket på cpun.

Dessa temperaturer hade jag i load nu när jag testade (bry er inte om tempen i sig utan hur jämn den är:P)

http://i212.photobucket.com/albums/cc168/Evil_AnAnAs/temp.jpg

händer det inte att det dras in massor av varmluft från grafik-korten när man kör så där, eller har du ändrat så att top fläkten och cpu kylarna blåser neråt? om man har ut-blås på sidan så förhindras väl detta helt, undrade bara lite

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk

Oj, är denna tråden uppe och luftas igen.

Båda fläktarna där uppe blåser ut, sedan hade jag ett till grafikkort med samma kylare som jag drog ut för att ta bilderna. De två korten med kylarna skapade en lufttunnel och det sitter en fläkt på utsidan av chassit som drog ut en del av den varma luften. Funkade helt klart bra, temp problemet var nforce chippet som ensamt kan värma upp en mindre by. Jävla tur att nvidia la ner hela deras moderkorts byggande.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Oj, är denna tråden uppe och luftas igen.

Båda fläktarna där uppe blåser ut, sedan hade jag ett till grafikkort med samma kylare som jag drog ut för att ta bilderna. De två korten med kylarna skapade en lufttunnel och det sitter en fläkt på utsidan av chassit som drog ut en del av den varma luften. Funkade helt klart bra, temp problemet var nforce chippet som ensamt kan värma upp en mindre by. Jävla tur att nvidia la ner hela deras moderkorts byggande.

Jag visst inte att de lagt ned Nforce Det var ju det enda chipet som gjorde att man kunde köra SLI på en AMD-dator

Men jag håller med dig, deras chipset blir verkligen löjligt varma, men å andra sidan verkar de tåla uppemot 150c innan de går under Synd bara att ambient temp blir så hög då...

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

Någon som har koll på hur kärnorna sitter i processorerna?

är det:

1 2

3 4

Skulle vara lättare att veta åt vilket håll man ska stödja kylaren isf, jag har nämligen skitjämn temp på det tre första kärnorna, men 4an e svalare. Har prövat lite olika sätt att hänga upp den, men har inte lyckats upptäcka vilken riktning jag ska fortsätta i för resultat.

Tack på förhand.

Visa signatur

Asus p8p67 PRO | i5 - 2500K med NH-U12P | MSI R6950 Twin Frozr III | Silverstone FT02B | Corsair AX850W | Corsair XMS3 8GB | Intel 320 120gb | Samsung Spinpoint f3 1TB | BenQ XL2410t | Logitech g9/g13/mx3200/z4 | Siberia v2

Permalänk
Medlem

har man ojämna temps så kan man ju prova om det är detta som är problemet genom att lägga datorn ner och starta. Se om tempsen är jämnare.

Skrivet av Vildarawk:

Någon som har koll på hur kärnorna sitter i processorerna?

är det:

1 2

3 4

Skulle vara lättare att veta åt vilket håll man ska stödja kylaren isf, jag har nämligen skitjämn temp på det tre första kärnorna, men 4an e svalare. Har prövat lite olika sätt att hänga upp den, men har inte lyckats upptäcka vilken riktning jag ska fortsätta i för resultat.

Tack på förhand.

Det behöver inte vara pga detta, det kan ju likagärna vara någon ojämnhet lr nåt skit.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

har man ojämna temps så kan man ju prova om det är detta som är problemet genom att lägga datorn ner och starta. Se om tempsen är jämnare.

Det behöver inte vara pga detta, det kan ju likagärna vara någon ojämnhet lr nåt skit.

2 1/2 år gammal tråd

Permalänk
Medlem

Jag är orolig att något är fel på mina temps, i5 4670k@stock. Jag har en Phantek dubbeltorn 140mm kylare i ett Silverstone FT02.

Detta är efter 15 minuter med Prime95.

Sitter kylaren löst eller snett, är det fel på kylpastan (Arctic Silver 5 applicierad för ~2 år sedan) eller är allt helt normalt?