Permalänk

Montering utav moderkortet hjälp.

Hallå, har börjat montera ihop min sköna asus rampage III formula som jag fick hem idag. Har dock ett problem som jag fann när jag skulle sätta på grafikkortet, moderkortet sitter för långt ner i chassit att chippet på grafikkortet inte når moderkortet:S!

Nu behöver jag veta om det krävs något mellanskikt mellan moderkort och chassit, just nu har jag bara skruvat i skruvar som visas i bilden nedan.

Permalänk

Förstår inte riktigt problemet? Bilderna säger ingenting! Menar du att grafikkortet inte når in till PCI-E-porten?

Permalänk
Medlem

Du har glömt distanserna

Visa signatur

I'm Winston Wolfe. I solve problems.

Permalänk
Medlem

Har du lagt moderkortet på fotterna ? och va har du för chassi ??

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D, Intel Core i7 4820K, Corsair H100, Asus Rampage IV Formula, 16GB Corsair Dominator Platinum 1866MHz, Asus GTX 980, Intel 320 120GB SSD, 640 GB WD Caviar Black x2 Raid 0, Corsair AX750, Asus VG278H med 3D Vision 2 kit, Asus G900, Asus ROG Mechanical Tangentbord CherryMX Svart, Xbox 360 Wireless controller ....

Permalänk
Medlem

Mest troligt så är det distanserna som saknas, ett antal "skruvar" som höjer upp moderkortet från plåten...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk

Jag har HAf 932 chassi. distanserna, är det dem guldiga fyrkantiga skruvarna? För just nu har jag bara skruvat i de skruvarna som jag visade i bilden. ska se om jag hittar distanserna, spelar det roll vilket hål man skruvar i distanserna?

EDIT: Och ja, grafikkortet når inte PCI-e portarna

Permalänk
Medlem

Dessa skruvar du i i de hål som motsvarar hålen på ditt moderkort.
Skruva inte i på andra positioner då du kommer kortsluta ditt moderkort på det viset.

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk

Så den ska skruvas i alla hål på mitt moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jurkedurke:

Så den ska skruvas i alla hål på mitt moderkort?

skruva i dom guld färgade mässings distanserna i skruvhålen i chassiet.. OBS i motsvarande hål som moderkortet, lägg sedan moderkortet på distanserna och skriva fast moderkortet i distanserna, aja nu borde du fatta..

Visa signatur

-Corsair graphite 600T | intel i7 950 (kyld med EK 360 rad system) | EVGA GTX 460 SLI | ASUS Sabertooth x58 | 6gb Corsair xms3 @1600mhz | Corsair HX 750 | SteelSeries v6 v2 | Sennheiser HD558-

Permalänk

Lite klantig får man vara när man är ivrig att få skiten igång. Tack! Förlåt för besväret

Permalänk
Medlem

Om jag räknar antalet hål rätt på Rampage III bilden så ska det var 8 distanser

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk

Nja, 9 blev det fick ihop det nu. nu är det bara att koppla in allt också den jäklen kostade mig 14.000 hehe

Permalänk

Det kunde blivit ännu dyrare om du startade upp den utan distanserna i

Visa signatur

Intel I5 4670K @ 4.4 ghz | Noctua NH-D14 | EVGA GTX 780 SC 3GB | MSI Z87-S02 "Inet edition" | Corsair XMS 8gb 1600 mhz |NZXT Hale90 1000W | Samsung 840 Pro 256 gb | OCZ Vertex 64 GB | Seagate 1 TB | Fractal Design Define R2

Permalänk

Haha jo kunde tänka mig det. Behöver lite mer hjälp med kontakter nu, försöker lära mig vart allt ska kopplas in, var ett jädrans tag sedan jag sist monterade en ny dator. Skulle uppskatta hjälp, lägger upp lite bilder så kan ni se om ni kan bidra med något!

Alla dessa fläktar, ska dessa kablarna kopplas ihop med varandra in till nätaggregatet eller ska dem in i moderkortet? för vad jag vet så finns det inte plats till alla fläktar där. Såhär ser kontakterna ut :

Sen har vi dessa som går från mitt zotac gtz 470 som jag inte har den blekaste vart dem ska eller vad dem är till :

Sen vill jag gärna veta om denna är rätt kopplad:

Sen har vi några random kablar, skriv gärna om ni råkar veta vart någon ska sitta, jag lyssnar och lär!

Orkar ni inte hjälpa till så har ni ingen anledning att skriva här i tråden. En okunnig behöver hjälp, annars skulle jag inte bett om det!
Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

läs manuelen det mesta står klart och tydligt där jisses

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk

Distanser ohh nice ett 480 gtx amp edition eller?

Visa signatur

Corsair 700d| ASUS Crosshair IV Formula| AMD 1090BE @4Ghz| ZOTAC GeForce GTX 480 AMP! | 8GB Corsair domintor 1600mhz| Corsair Force 60Gb| 2st Western Digital 500Gb @ Raid 0| 750w Corsair HX| + Free Macbook av skolan man kan inte klaga ialf.

Permalänk

470 amp ja

Permalänk
Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Skrivet av Juckpuck:

läs manuelen det mesta står klart och tydligt där jisses

Exakt var i manualen står det pojk?

Permalänk

2.2 i manualen

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Det var en jäkla massa bilder u langade upp, de flesta ganska dåliga må jag säga

Led-anslutningen och pwr-anslutningen ser dock rätt ut.

De kablar du har bild på från ditt grafikkort bör du kunna ta bort och ersätta med PCI-e 6 pinnars som går direkt från ditt nätaggregat, förutsatt att du har två st. Du har en bild på den typ 4e nerifrån

De andra bilderna du langar upp är (i ordning uppifrån och ner efter "pwr-bilden" :
USB in i moderkortet (de USB-ingångar som finns i ditt chassi i fronten)
Sata-kabel-från HDD till moderkort
HDD Led, lampa sim visar när HDD arbetar
PCIe 6-pinnarn, används till strömförsörjning till Grafik-kortet
Sata strömkabel ( till t ex HDD, optisk enhet mm)
Den sista är en enda röra men det är iaf diverse strömkablar, den närmast används bl a till HDD's och optiska enheter som ansluts via IDE-kabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jurkedurke:

Nja, 9 blev det fick ihop det nu. nu är det bara att koppla in allt också den jäklen kostade mig 14.000 hehe

Är du säker på att det ska vara 9 distanser, kollade lite på bilden på moderkortet och jag får det till 8 monteringspunkter. Har du satt en distans för mycket eller på fel plats kan det gå illa om du inte har en sagolik tur.

Permalänk
Skrivet av kerbo:

Är du säker på att det ska vara 9 distanser, kollade lite på bilden på moderkortet och jag får det till 8 monteringspunkter. Har du satt en distans för mycket eller på fel plats kan det gå illa om du inte har en sagolik tur.

Fick det till 9. Sitter en precis till höger om första RAM-slotten som är lite svår att se.

Permalänk
Skrivet av kerbo:

Är du säker på att det ska vara 9 distanser, kollade lite på bilden på moderkortet och jag får det till 8 monteringspunkter. Har du satt en distans för mycket eller på fel plats kan det gå illa om du inte har en sagolik tur.

Hallå! Där är 9 monteringshål där jag ska skruva igenom. ett syns inte på den bilden ovan! Därimot så har jag satt distanser i alla hål i chassit under moderkortet även om det inte är ett hål i moderkortet på den positionen. Är detta inte bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jurkedurke:

Hallå! Där är 9 monteringshål där jag ska skruva igenom. ett syns inte på den bilden ovan! Därimot så har jag satt distanser i alla hål i chassit under moderkortet även om det inte är ett hål i moderkortet på den positionen. Är detta inte bra?

Nej, ta ut och ta bort, dessa kan kortsluta hela moderkortet. Och då måste du ju börja om med ett nytt moderkort.

Visa signatur

Facebookdatorn:: Define R6 TG, Aourus Master Z390, 8700K 5.0GHz, 32GB RAM 2666MHz, 2x RTX2080, Samsung C32HG70, 250GB 970 SSD, 500GB 860 SSD + 2TB WD Green, 2TB WD Red
Bild: Nikon D300s m. grepp, Nikon D700 m. grepp, Nikon D3000 IR-konverterad, SX60HS, FZ200, FZ300, EOS M, SB910, 24-70 f/2.8, 50mm f/1.8 mm. Hero 3 Black, Hero 4 Black, Hero 4 Silver Övrigt: Laptop U500VZ-CM083H m. 12GB RAM. HTPC: Äldre i5 1080TI, 32GB Ram

Permalänk

Men distanser ska vara bakom ALLA hål i moderkortet va? bara så att jag gör det rätt nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jurkedurke:

Men distanser ska vara bakom ALLA hål i moderkortet va? bara så att jag gör det rätt nu

En distans bakom varje skruvhål i moderkortet så blir det rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jurkedurke:

Men distanser ska vara bakom ALLA hål i moderkortet va? bara så att jag gör det rätt nu

Ja!

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk

Någon som vet något om fläktkopplingen? Ska allt in i nätagget seriekopplat eller ska något föras in i moderkortet?

Permalänk
Medlem

Jag brukar lägga över moderkortet i lådan och rita med en cd-penna i hålen på moderkortet så ser man exakt vilka skruvhål distanserna skall sitta i.

Såg att någon redan anmärkt på detta tidigare i tråden #10486332