Att börja om från början - Förmågan att starta om från scratch.

Permalänk
Medlem

Att börja om från början - Förmågan att starta om från scratch.

Ska väl börja med att slänga in att man har gått hemma på sjukbidrag under många herrans år pga allt för komplicerad sjukdomsbild bakom sig. Men kommit nu så pass långt att man känner sig så pass hyggilig att man ska till och ta första steget till att komma ut i arbetslivet igen. Så man har varit i kontakt med sin handläggare på försäkringskassan och bokat tid för ett möte med både henne och arbetsförmedligen. Alllt för att få så mycket hjlälp och stöttning som man kan tänka sig för att palla av att ta sig vidare.

Vilket i sig kan ev kännas lite skrämande. Ovan tanke om inte annat. Men så kommer man till det man ständigt och jämt går och funderar på. Vad sjutton ska man jobba inom ? Jag har ju försjutton nästan ingenting med mig i ryggsäcken. Det enda man har i studieväg, det är ju en sketen gymn.utbildning i "Handel&Kontor" samt en "Webdesign" utbildning. Thats it... Roligare än så är det inte.

Tanken har ju slagit mig att det vore ju förbannat roligt om man kunde ev komma in på någon arbetspraktik som hade någon inriktning på det man har som intresse. Dvs man har ju alltid haft ett gott öga för grafik,bild och form. Så det vore ju skitkul om man kunde få något inom det. Att man kunde ta vara på sina kunskaper på det sättet. Det vore ju synd att låta det går i stöpet menar jag.

Så det är ju ett alterntiv som man har tänkt lite smått på. Sen skulle jag inte bli alls förvånad om man kommer att ta upp frågan på mötet, om man ev skulle kunna tänka sig att sätta sig bakom skolbänken igen. Visst,,.. men då kommer vi bara till ett stort dilemma. Jag har nämligen fruktansvärt svårt med inlärning. Okej, det fastar men det tar så fruktansvärt lång tid och engeri för mig att få något att fasta. Har märkt att man har lättare att lära sig saker och ting genom praktiska övningar istället för att sitta och försöka läsa sig till det.

Så kunde man därför få chansen att hamna på någon lärling eller arbetspraktik som det sen kunde leda till något så vore det ju det bästa allternativet.

Är det någon som känner till vad som ev krävs för att kunna hoppa på en sk. lärlings utbildning ?
Ska ta upp det själv med arbetförmedligen på mötet tänkte jag, men tänkte att jag endå tar och hör efter med dom som har egna erfarenheter bakom sig.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Varför inte ta chansen och studera något? Låt dig inte avskräckas av studierna och din studieförmåga, finns många som varvar teori med praktik (alla gör väl nästan det...). Jag är själv en som lär mig mest av att göra och det har gått bra för mig än så länge

Permalänk
Avstängd

Det som nog i allmänhet ger snabbast cash är en KY-utbildning av något slag. Det som ger mest sinnesfrid är en utbildning!

Så, studera något. Hittar du ett ströjobb kan du studera samtidigt i egen takt och inte tänka på studiebidrag eller "betygshets". Lycka till och det är aldrig för sent!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Som ni båda CSM101 & MBY, tog upp det här att studera.

Jag tror mycket till att orsaken till att man känner som man gör inför just att sätta sig bakom skolbänen, det är räddslan över att inte lyckas, helt enkelt. Samt det med inlärningsvårigherna gör ju det hela lättare precis. Man har väl kanske inte värdens bästa erfarenheter från det här med att plugga.Så man går nog gärna, eller man tar nog gärna en och en annan omväg kring det här med studier om man kan. Men visst, det beror väl lite oxå på vad man ska plugga till. Finns intresset med i bilden så kan det ju gå lättare, helt omöjligt är det ju inte.

Sen tänkte jag väl, om jag nu sätter mig bakom skolbänken, att jag skulle göra det under tiden som jag går på sjukbidrag. Har kollat upp det där, och jag har visst rätt att studera till en viss del och behålla sjukbidraget. Vore ju bra om kunde det så slipper man tänka på den ekonomiska biten.

Annars så kan man inte komma utan med att känna att det här med att få komma ut i någon lärlingplats, eller praktikplats ( det är kanske samma sak ? ), det vore ju det bästa.

Men vi får se vad som händer och sker på mötet med försäkringskassan och arbetsförmedligen.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Sowhat om du börjar studera och en inser att det inte funkar för dig? Då avbryter du och kör på det spår du är inne på nu, men då har du åtminstone vetskapen om att det inte var något för dig.
Då slipper du alla "tänk om"-tankar.

Permalänk

Ärligt talat, skit i skolbänken.
Märker i din text att du är mer praktiskt arbete.

Vad har du för intressen, vad är du bra på?
Sök upp företag inom branschen och ring snällt och fråga om du kan få praktisera/gå lärling hos dem.
Sen är det strunt samma om du får jobbet hos just DEM efter det, men det viktigaste är att du har fått erfarenheten och du har fått prova på det.
Sen är det ju upp till en själv om hur man vill fortsätta!

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Ärligt talat, skit i skolbänken.
Märker i din text att du är mer praktiskt arbete.

Vad har du för intressen, vad är du bra på?
Sök upp företag inom branschen och ring snällt och fråga om du kan få praktisera/gå lärling hos dem.
Sen är det strunt samma om du får jobbet hos just DEM efter det, men det viktigaste är att du har fått erfarenheten och du har fått prova på det.
Sen är det ju upp till en själv om hur man vill fortsätta!

Jag kan väl inte så mycket igentligen. Men det jag tycker själv jag är bra på, det är väl det här inom grafik, bild och form. Ev fotografering ( man har ett gott öga för det ). Har väl skaplig datavana, lär jag väl kunna erkänna.
Så det ska väl vara inom det man skulle vilja ta upp om det skulle bli frågan om någon prakikplats.

Nog för att jag skulle kunna ta mig ut på egenhand och greja någon praktik plats. Men jag känner nog att jag gärna vill ha både försäkringskassan och arbetsförmedlingen med mig i ryggsäcken innan jag gör något.

CSM101: Klart man ska prova på. Annars så lär man knappst lära sig något. Så det är ju helt riktigt.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av liv&helvete:

Som ni båda CSM101 & MBY, tog upp det här att studera.

Jag tror mycket till att orsaken till att man känner som man gör inför just att sätta sig bakom skolbänen, det är räddslan över att inte lyckas, helt enkelt. Samt det med inlärningsvårigherna gör ju det hela lättare precis. Man har väl kanske inte värdens bästa erfarenheter från det här med att plugga.

Jag har också nästan bara dåliga erfarenheter med att plugga faktiskt! Det jag menade var att du ska skaffa ett jobb som du åtminstone inte vantrivs med, för uppehälle, och sedan "fritidsstudera" i din egna takt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Det är inget magisk med utbildning, skaffar man en civilingenjörsutbildning så kommer man konkurrera med andra civilingenjörer, att man är tusan så mycket bättre på matte m.m än vanligt folk är oväsentligt då man inte konkurrerar emot dessa om civilingenjörsarbete.
För vanliga arbete där de efterfrågar matematik så kan en lång utbildning snarare vara avskrämmande, då arbetsgivararen tror att man kommer byta om man hittar ett arbete som bättre utnyttjar ens kompetens.

Nu var jag kanske lite väl pessimistisk, men jag vill ändå poängtera att det inte är så lätt att få jobb om man har lång frånvaro från arbetsmarknaden p.g.a. sjukdom.

Mitt råd till trådskaparen är en kortvarig utbildning om någon, t.ex. undersköterska, truckförare etc och sedan praktik.

Angående praktik så är dessa svårt att fixa, jag själv är på en där jag skulle göra saker som inte alls har med mina utbildningar att göra. Men de upptäckte snart att jag var en programmerare och dessutom ganska datateknisk, så nu sitter jag enbart och programmerar, arbetar med databaser, konfigurerar nätverket & servern, m.m. -Plus en andra massa skoj, lagat flera elektriska apparater m.m.. Så om man visar framfötterna på praktikplatsen så kan man ibland få göra annat.

Med annat skoj så just fotografera med en svindyr systemkamera, bearbeta bilderna i photoshop cs 5, filma händelser med en riktig videokamera (ingen billig dritt) och klippa ihop detta snyggt i ett exklusivt redigeringsprogram. (jag lever livet där, bättre arbete kan jag aldrig hitta, dock är det dåligt betalt som praktikant)

Annars är praktikplats som sagt svår att fixa, jag var på intervju på en där jag skulle kopiera papper, svara i telefon typ 2 gånger i veckan och spika upp en tavla vid behov. Praktikplatsen gick dock till en som hade bättre meriter för mig för detta arbetsmoment... hmm

Jag PMar trådskaparen var för ställe jag gör min praktik på, då detta inte är ett dumt ställe om man nu bara kan övertala en därifrån. (vilket inte alltid är så lätt)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av liv&helvete:

Jag kan väl inte så mycket igentligen. Men det jag tycker själv jag är bra på, det är väl det här inom grafik, bild och form. Ev fotografering ( man har ett gott öga för det ). Har väl skaplig datavana, lär jag väl kunna erkänna.
Så det ska väl vara inom det man skulle vilja ta upp om det skulle bli frågan om någon prakikplats.

Nog för att jag skulle kunna ta mig ut på egenhand och greja någon praktik plats. Men jag känner nog att jag gärna vill ha både försäkringskassan och arbetsförmedlingen med mig i ryggsäcken innan jag gör något.

CSM101: Klart man ska prova på. Annars så lär man knappst lära sig något. Så det är ju helt riktigt.

Det tror jag faktiskt kan bli svårt. Jag var hos arbetsförmedlingen för några år sedan och bad om att få praktimöjligheter på ett produktionsbolag som pysslar med lite allt möjligt, framför allt animation för TV.
Jag fick ett rakt Nej på det. De ansåg inte att det var nog stor sannolikhet att det skulle kunna leda till ett jobb.

Men jag sa fuck them och gick till företaget ändå och frågade om jag bara fick hänga där, betalning tar kan vi ta som det kommer. Och det gick finfint. (Tilläggas bör dock att jag kände ägaren av företaget sedan innan).
Hursomhur, nu några år senare frilansar jag på heltid för samma företag.

Och här tas det in praktikanter lite kors och tvärs, ringer någon och är sugen och verkar duktig, eller om någon blir rekomenderad av någon på kontoret, ja då äre bara att köra igång.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av liv&helvete:

(...). Sen tänkte jag väl, om jag nu sätter mig bakom skolbänken, att jag skulle göra det under tiden som jag går på sjukbidrag. Har kollat upp det där, och jag har visst rätt att studera till en viss del och behålla sjukbidraget. Vore ju bra om kunde det så slipper man tänka på den ekonomiska biten.

Jag fick en fråga (får många juridiska frågor av folk:P) om FK vs. studera och det är som du säger att man får studera till: "Viss del". Jag tycker att - staten trummar så för att "sjukskrivna latmaskar" ska rehabiliteras - de som har gått på sjukbidrag en LÅNG tid och har en "komplicerad" tid bakom sig att dessa borde kunna få studera och behålla sjukbidraget. De har de svårt nog som det är. Bl.a. - som du TS är inne på - har många säkert misslyckats med studier och annat som är kopplat till "prestation", därav sjukbidraget så att säga.:) Därför tycker jag att det inte är rimligt att staten "piskar på" och "tjatar" på de med sjukbidrag att de ska "ta sig ur" nämnda bidrag. Utan de borde kunna få "fritidsstudera" i egen takt och på sikt kunna bli något.:)

Nu kommer folk säkert hoppa på mig och säga "JamenvafanviallaandrasomhartagitlånhosCSNdå? *mummel morr* #€%&&%"-mentalitet...:P Men det är just det: 90% (jag drar till med en siffra för resonemangets skull) av medborgarna klarar av sin dagliga livsföring och ska därför ha hårda krav på sig, men de som inte gör det (oförskyllt eller inte så att säga:)) ska ju få mer ja att man ser på dessa individer ur ett mer "Barnperspektiv" (jag menar inte att ni är inkompetenta barnungar:)), där man ger "barnet" en chans att bli "vuxen" i sin egen takt ur ett arbets och rehabiliteringssynvinkel.:) Detta då förmodligen den sjuke säkert har prövat allt och förmodligen har en del misslyckanden med sig i bagaget?:)

Keep fighting lads!:D<3

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Nu kommer folk säkert hoppa på mig och säga "JamenvafanviallaandrasomhartagitlånhosCSNdå? *mummel morr* #€%&&%"-mentalitet...:P Men det är just det: 90% (jag drar till med en siffra för resonemangets skull) av medborgarna klarar av sin dagliga livsföring och ska därför ha hårda krav på sig, men de som inte gör det (oförskyllt eller inte så att säga:)) ska ju få mer ja att man ser på dessa individer ur ett mer "Barnperspektiv" (jag menar inte att ni är inkompetenta barnungar:)), där man ger "barnet" en chans att bli "vuxen" i sin egen takt ur ett arbets och rehabiliteringssynvinkel.:) Detta då förmodligen den sjuke säkert har prövat allt och förmodligen har en del misslyckanden med sig i bagaget?:)

Keep fighting lads!:D<3

Det som jag citerade precis är ett av de mer humana inlägg som har förekommit på en längre tid här på sweclockers Bra start på en gråmulen dagen

Till trådskaparen. Du är i kontakt med en handläggare på Arbetsförmedlingen. Försök att bolla dina tankar med denna så kan du säkert komma i kontakt med en bransch som du är intressera av och se om du trivs.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av astrob0y:

Det som jag citerade precis är ett av de mer humana inlägg som har förekommit på en längre tid här på sweclockers Bra start på en gråmulen dagen

Till trådskaparen. Du är i kontakt med en handläggare på Arbetsförmedlingen. Försök att bolla dina tankar med denna så kan du säkert komma i kontakt med en bransch som du är intressera av och se om du trivs.

Tack för det astrob0y.:):)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Ett tips kan kanske även vara att du redan nu börjar kolla och fråga runt hos olika företag så att du kan ge något konkret till AF-handledaren, annars kan det ju lätt bli som så att en idé avfärdas med motivationen att det tillhör ovanliga yrken eller liknande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CSM101:

Ett tips kan kanske även vara att du redan nu börjar kolla och fråga runt hos olika företag så att du kan ge något konkret till AF-handledaren, annars kan det ju lätt bli som så att en idé avfärdas med motivationen att det tillhör ovanliga yrken eller liknande.

Kan inte en läkare skriva ett intyg att TS behöver ett arbete anpassat för honom?:D Ungefär som "Hälsa/träning på recept" dvs. man får ett billigare träningskort, för att ta ett exempel). Det måste väl finnas någon arbetsgivare som skulle kunna tänka sig att hjälpa till med detta?:) Eller är "alla" arbetsgivare så hårda idag att de bara vill ha supermänniskor som aldrig är sjuka och presterar 120% på jobbet tills de dör?:P

edit: finns det inget som heter OSA, Offentlig Skyddad Anställning? Samhall? Eller är den sistnämnda kategorin bara "låtsasjobb" (ungefär som den handikappade killen i: "Livet är en Schlager" där denne målar dominobrickor hela dagarna?)...*fundera*...

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Kan inte en läkare skriva ett intyg att TS behöver ett arbete anpassat för honom?:D Ungefär som "Hälsa/träning på recept" dvs. man får ett billigare träningskort, för att ta ett exempel). Det måste väl finnas någon arbetsgivare som skulle kunna tänka sig att hjälpa till med detta?:) Eller är "alla" arbetsgivare så hårda idag att de bara vill ha supermänniskor som aldrig är sjuka och presterar 120% på jobbet tills de dör?:P

Det där är ett djungel, men efter att en person varit sjukskriven längre än 180 dagar så ställs han mot hela arbetsmarknaden och då får man ju se vilka jobb som passar den sökande.
Så det är ju redan lite på det viset

Permalänk

Bli konsult o testa på en massa yrken först om du är osäker på vad du vill göra. Kanske något som du hittar längs vägen och tycker om. Antingen så får du erbjudande om att stanna kvar, eller så kanske något du kan plugga till och sen söka

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CSM101:

Det där är ett djungel, men efter att en person varit sjukskriven längre än 180 dagar så ställs han mot hela arbetsmarknaden och då får man ju se vilka jobb som passar den sökande.
Så det är ju redan lite på det viset

Ahh true true.:P Sen finns det något som heter ja iaf...det har något med den gamla omsorgslagen att göra: man kan få arbete via dom som, målare, jobba på bondgård etc. om jag inte är helt ute och seglar. (En tjejkompis har en granne som har ett gäng "Omsorgs-personer" anställda: det går via kommunen typ).

Du kan ju ringa din kommun och be och få bli kopplad till Omsorgsförvaltningen (en av Socialfövaltningens enheter) och där bör du kunna få tala med en tjänsteman som är skyldig att utreda - men framförallt - svara på dina frågor (och är du lika osäker som jag så har tjänstemannen skyldighet att försöka undanröja osäkerheten "genom en direkt fråga till den enskilde" - ifall de skulle hänvisa/avvisa dig så säg att JO har sagt att: "så får man inte göra då serviceskyldigheten gäller alla medborgare").

edit: ingen här på Swec som har egen firma och kan tänka sig att anställa TS? - för full eller reducerad lön beroende på situationen.:)

edit2: vet en person med psykiska besvär som jobbade inom ett taxibolag: han skötte detta med bravur.:) Det enda som skilde honom från övriga kollegor var att han var lite mer "ledig" (låg inlagd då och då) än nämnda kollegor, men detta hände inte särskilt ofta, 1-3 ggr./år.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Kan inte en läkare skriva ett intyg att TS behöver ett arbete anpassat för honom?:D Ungefär som "Hälsa/träning på recept" dvs. man får ett billigare träningskort, för att ta ett exempel). Det måste väl finnas någon arbetsgivare som skulle kunna tänka sig att hjälpa till med detta?:) Eller är "alla" arbetsgivare så hårda idag att de bara vill ha supermänniskor som aldrig är sjuka och presterar 120% på jobbet tills de dör?:P

edit: finns det inget som heter OSA, Offentlig Skyddad Anställning? Samhall? Eller är den sistnämnda kategorin bara "låtsasjobb" (ungefär som den handikappade killen i: "Livet är en Schlager" där denne målar dominobrickor hela dagarna?)...*fundera*...

Orsaken till att jag just vill ha försäkringskassan och arbetsförmedligen med mig i ryggsäcken vid prat om praktik det är just för att jag kan inte hoppa på vilket praktik som hellst. Just pga av min sjukdomsbild så lär det bli att man lär försöka hitta en "skräddasydd" praktik som kan anpassas efter mig och mina behov. Och det är väl mycket det som kan göra själva letande extra svårt kanske.

Då jag är en självständig individ med allt vad det innbär. Enda skillanden på mig och dom andra dödliga, det är bara att jag har kompliserad psykisk sjukdomsbild som gör tillvaron mer svårare än för andra. Så att komma och rekomendera att jag ska börja på Samhall, det tar jag som en personlig förolämpning.

Så jag ska ev ta ett snack med min kurator på vuxenspyk och höra efter om dom på vuxenpyk kan var med i ett hörn i jakten på praktik så tror jag att det kunde vara bra. För ju mer stöttning och hjälp jag kan få, ju bättre är det. Sen om man kan få en så bra sammarbete mellan vuxenspyk och arbetsförmedligen så är det till det bättre för mig.

Men tack så mycket för all respons.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av liv&helvete:

Då jag är en självständig individ med allt vad det innbär. Enda skillanden på mig och dom andra dödliga, det är bara att jag har kompliserad psykisk sjukdomsbild som gör tillvaron mer svårare än för andra. Så att komma och rekomendera att jag ska börja på Samhall, det tar jag som en personlig förolämpning.

Njae vet inte vad jag ska säga, jag kan inget om Samhall mer än att jag vet att de finns som en bland många andra institutioner.:P Det är typ vilket företag som helst bara att de anpassar arbetsuppgifterna för individerna.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Njae vet inte vad jag ska säga, jag kan inget om Samhall mer än att jag vet att de finns som en bland många andra institutioner.:P Det är typ vilket företag som helst bara att de anpassar arbetsuppgifterna för individerna.:)

Smahäll är säkert jätte bra på alla sätt och vis. Funkar säker hur bra so hellst för dom som har den sortens behov. Men det är oxå allt. Mer än så är det inte.

Så folk som nämner Samhall, det ligger så långt borta i min verklighet. Jag har ingenting där att hämta.

Så det ska bli intressant att se vad man, eller vad vi kommer fram till på mötet i November. Ska bli intressant om inte annat.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med att starta eget då?
Är det en möjlighet?

Permalänk
Medlem

Om du är det minsta sugen på något fysiskt arbete, tror jag att jag kan rekommendera måleri.
(Jag är inte målare själv, men har en ganska nära till hands, inom familjen.)

Det är ganska lätt att få en lärlingsplacering i ett privatägt företag mha arbetsförmedlingens lönebidragsavtal.
(Samma för snickare, murare, plattsättare & whatever.)
Arbetsförmedlingen betalar vad jag förstår 80% av din lön & arbetsgivaren 20%, under lärlingstiden.
Det tar kanske något år eller två att få ihop timmar som kvalificerar till lärlingsprov, vilka oftast (kanske alltid?) godkänns
av arbetsgivaren (som har skött utbildningen) & sedan har du ett gesällbrev att flasha med.

Som målare är det ganska vanligt att man står & jobbar i stängda avdelningar på företag, tomma lägenheter,
nybyggda & obebodda projekt, eller lägenheter där dom innneboende är i Thailand, eller så.

En annan väg att gå är ju någon lönebidragsanställning med lastbilskörkort (Eller/också buss & taxi.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Hur ser det ut med att starta eget då?
Är det en möjlighet?

Har aldrig tänkt i dom banorna. Har först av allt ingen direkt idé till att komma till skott med något eget. Och sen är det nog lite väl saftigt att försöka sig på något som att starta eget då man har gått hemma så pass länge som man har gjort. Det är inte direkt det första som man kommer och tänka på, om jag säger så.

Som det är nu, och som jag kännar nu så skulle jag inte orka med att ta det steget till att börja med någon "starta eget" kurs eller något i den stilen. Det steget är alldeles för stort för att det överhuvudtaget skulle kunna funka. Jag behöver helt enkelt få börja i liten tappning. Ta små babysteg åt gången.

getskägg: Tack så jätte mycket för tipset. Men då jag är färgblind så tror jag nog inte att det här med måleri kanske är så jätte lyckat prodjekt. Men tanken var god.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Okej, för jag tänkte mig nån företagarkurs och sen starta eget dr du gör något hemifrån i liten skala till at börja med.

@getskägg: "Arbetsgivaren betalar vad jag förstår 80% av din lön & arbetsgivaren 20%, under lärlingstiden."?

Edit: du ska bli målare, inte konstnär, kunden brukar ha valt färgen, du ska bara smeta på den

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Okej, för jag tänkte mig nån företagarkurs och sen starta eget dr du gör något hemifrån i liten skala till at börja med.

Jag har väl inga direkta storslagna planer på att starta något eget. Utan jag är mest ute efter att få känna fast mark under fötterna igen. Få chansen att få komma ut i arbetslivet igen. Jag behöver att få komma ut bland folk och känna den sociala biten.

Så vi kan väl från och med nu slå bort allt som har med starta eget att göra. För det kommer inte att bli akutellt. Inte på mycket mycket länge iallfall.

Edit: du ska bli målare, inte konstnär, kunden brukar ha valt färgen, du ska bara smeta på den
Visserligen. Men det känns väl endå som ett rätt så osäkert kort i det långa loppet. Man lär väl inte bli direkt jätte poppis om man skulle råka blanda ihop burkarna rött och rosa tex.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

@getskägg: "Arbetsgivaren betalar vad jag förstår 80% av din lön & arbetsgivaren 20%, under lärlingstiden."?

Äsch, "förmedlingen" skulle det ju vara .. fixat.

Permalänk
Medlem

Varit på möte med arbetsförmedligen i dag.

Tänkte jag skulle göra en uppföljning för dom som är intresserad.

Jag var ju på ett möte med Arbetsförmdligen idag, Fredag 19 November, vid ett tiden. Och vi pratade en stund, och fick tillsut ett erbjudande om att få hoppa på, eller få börja på ett prodjekt som hete något i stil med "Tre steg", något sånt efter nyår. Någon som man skulle hålla på med i 20 veckor. Man skulle få en personlig coach och med allt vad det innbär. För att sen i slutet av dom 20 veckorna, komma ut på någon form utav arbetspraktik. Som senare ev kan leda till att man kan få lönebidrag och tillslut, om man har tur, en fast anställning.

Så jag tackade ja till det på stuts. Fanns inte så mycket att tänka över tyckte jag. Sen att det inte skulle börja förren efter nyår, det kan man ta. Har jag gått hemma så pass länge som jag har gjort nu så är några veckor inte så mycket att prata om. Dagarna går rätt så snabbt. Rätt som det är så är vi inne i Januari månad.

Det bästa är att man får behålla sjukerskättningen under tiden man går dom 20 veckorna. Så man slipper känna den pressen över ekonomin. Det underlättar mycket. Så nu ska jag sätta mig ner och börja spana lite lätt över vart man ev skulle vilja ha sin praktik här i stan. Eller omkring här. Allt beronde lite på hur mycket jag orkar ta för mig just nu. Just nu så känns allt bara bra.

Så skönt att man har tagit första steget till något nytt.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Grattis! Kul bara o köra hårt sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrc:

Grattis! Kul bara o köra hårt sen.

Tack. Jo det ska bli intressant och se vad man klara av. Är både rädd och endå uppspelet för att ha kommit så pass lågt att man har orkat tagit första steget där man står i dag.

Jag har inte så mycket att välja på. Har gått på sjukbidrag så pass länge nu så att jag gjort, så får man tillslut inte gå längre med ett sk. tillfälligt sjukbidrag eller sjukerkättning som det kanske heter. Utan tillslut så blir man sjuk förtidspensionär. Och det vägrar jag att bli. Inte när jag bara är 42 år. Så nu när jag har fått min sista förlägning utav mitt sjukbidrag, som går ut om 18 månader så har jag inte så mycket att förlora än att försöka ta mig ut i arbetslivet. Något som jag vill och kämpar för. Det har jag alltid gjort, men inte klarat av helt enkelt.

Så när jag tog kontakt med min handläggare på försäkringksasan och arbetförmedligen så kände jag att nu får det bära eller brista. Det här är min sista chans. Så med lite hjälp och med rätt stöttning så ska det nog gå vägen, det här.

Så det ska bli intressant och se vad man hamnar i livet, till slut.

Att bli sjuk förtidspensionär, det vägrar jag.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10