Svenska Paddytek släpper surfplatta

Permalänk
Melding Plague

Svenska Paddytek släpper surfplatta

Det svenska företaget Paddytek är tidigt ute med en Intel Atom-baserad surfplatta som både klarar Windows 7 och Android.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Personligen ser jag inget direkt användningsområde för en sån här pryl för mig, men den verkar ju åtminstonde vettigare än iPaden.

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Eftersom skärmen såg så blek ut är det en TN-panel?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Sådana här surfplattor borde kunna bli billigare eller åtminstone samma som en netbook med ungefär samma hårdvara, skärmen kanske lite dyrare då det är pek, men i övrigt mindre rörliga delar och inget tangentbord.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Får en bättre dator för samma pengar

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Kan inte Sweclockers göra ett test/jämförelse mellan iPad och övriga surfplattor?

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Sådana här surfplattor borde kunna bli billigare eller åtminstone samma som en netbook med ungefär samma hårdvara, skärmen kanske lite dyrare då det är pek, men i övrigt mindre rörliga delar och inget tangentbord.

Håller med dig
Jag tycker inte dom är intressanta i dessa prisklasserna, när dom närmar sig 3k så börjar det bli själigt med tanke på vad dom innehåller för hårdvara. synd.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Hade varit en klar fördel att se prestanda/funktion fördelat med prisbild. Sitter själv med en Ipad hemma och är ruskigt nöjd, men andra tillverkare/modeller är självklart välkommet i min lilla tekniska värld i framtiden. Vi får väl se vad Sweclockers kan tänkas spotta ut i framtiden..

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Hedersmedlem

Det som jag tycker är märkligt med de här prylarna är valet av ett skrivbords-OS, alltså Windows Home Premium 7. Att plattan "klarar" dra runt det betyder väl inte att det är en bra lösning? Och sedan med en prislapp på 7000 kr är det nog lika bra att direkt öka priset och komplettera med att skapa något extravärde i form a guldpläterat chassi och diamanter på knapparna.

Permalänk
Avstängd

eeeh 4-5 timmars batteri tid? batteriet täcker ju halva prylen, tycker de borde ha satsat mera på batteri tiden.

Permalänk
Medlem

Det är alltså en netbook utan tangentbord. Man får betala rätt dyrt för att slippa tangentbordet...

Permalänk
Inaktiv

Vad gör denna bättre än Samsung Galaxy Tab? Vilket jag testade igår på en Tele2 butik i stan. Vart grymt imponerad av den. Men prislappen avskräckte. ca 7500 kr utan abb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillemeter:

Vad gör denna bättre än Samsung Galaxy Tab? Vilket jag testade igår å¨en Tele2 butik i stan. Vart grymt imponerad av den. Men prislappen avskräckte. ca 7500 kr utan abb.

Paddy-T har en större HDD, mer i minne, större skärm till en billigare peng en Samsung Galaxy Tab.
Pick your choice! Jag vet vilken jag skulle valt

Permalänk

bra prestanda men fel os

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

När man köpa son,sen måste man vara mycket sjuk.....Mvh.......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem

Inte intressant med W7. När de får in Gingerbread på den så ska jag nog knata ner och testa en.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

Hittills verkar inte många ha lyckats slå ipaden. Nästan alla tablets har knepigt val av processorer, dålig skärm eller bristande kvalitet eller touchfunktionalitet.

Gäller dock inte i Sverige, så svindyr som iPad är här då den måste importeras. Men i USA kostar den ungefär motsvarande 3000kr, vilket är ett helt resonligt pris imo.

Och det är synd då jag ser så många brister i iPaden (vill se dubbla digitizers som i HP's TM2-datorer, så man kan använda penna när man behöver och samtidigt inte mista den bra kapacitiva multitouchen, samt facetimekamera).

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem

Fortfarande dyrare än vad jag vill betala för en platta... Mitt pris-ego skriker för dyrt för vad det ger.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

tror det kommer vara väldigt svårslaget med tanke på att man kan få en ipad billigare eller i likt pris. men schysst att ett svenskt företag tagit fram nått

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]

Permalänk
Medlem

Min ul20a kostade mej 4200kr för ett år sedan och den har ingen av de begränsningar som dessa surfplattor har. Trots det så använder jag nog min ul20a till just de grejer en surfplatta hade funkat bra till - dvs surfa i tvsoffan och ibland ur lite konstiga ställningar som inte hade gått med en bärbar på 13" eller mer.

De där surfplattorna måste sjunka under 3k för att det ens ska vara intressant.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Alldeles för dyr. Men släng in Ubuntu istället och det skulle vara en kul lek sak.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

Får inget ha-begär när man ser den direkt, osexig skärm

Edit: Hur fungerar föresten Windows med touch, rätt dåligt va?

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av znarkus-o:

Får inget ha-begär när man ser den direkt, osexig skärm

Edit: Hur fungerar föresten Windows med touch, rätt dåligt va?

Har dock ingen multi-touch skärm, men annars funkar det hur bra som helst att bläddra, scrolla osv.

Permalänk
Medlem

bra med win7, dålig batteritid...

Permalänk
Skrivet av znarkus-o:

Får inget ha-begär när man ser den direkt, osexig skärm

Edit: Hur fungerar föresten Windows med touch, rätt dåligt va?

Håller med dig, jag tycker att hela enheten ser väldigt plastig ut.

Permalänk
Medlem

Sett till komponenterna var det då ingen snyggt bygge, massa sladdar och ett överdrivet stort moderkort. Känns som denna storlek har kunant halverats med lätthet, jämför exempelvis med det minimala moderkortet som sitter i dessa nya mac air datorer, datorer som fortfarande har mycket med än denna dator...

Permalänk
Medlem

För mig är det ett jätteplus med W7. Det finns ju varianter med Android så varför gnälla på att denna inte har det. Jag hade köpt Ipad om det inte var för att hoppet att det skall komma pokerklienter är nästintill noll. Det skulle vara kul att testa denna, tyvärr är man väl lite väl kräsen på finish när man haft apple produkter ett tag.

Permalänk
Inaktiv

Usch, vem vill ha x86 och Windows i en sån platta? I med en ARM så är jag på. Snygg var den dock, och 3g är ju fint det med.

Permalänk

Knepiga alternativ när det gäller operativsystem. Det ena är ett fullfjädrat OS för datorer och det andra är ett operativsystem för mobiltelefoner (i huvudsak i alla fall).
Det ena blir tungdrivet men kan hantera mycket medan det andra kommer ha sina begränsningar men flyta på fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squall Leonhart:

Knepiga alternativ när det gäller operativsystem. Det ena är ett fullfjädrat OS för datorer och det andra är ett operativsystem för mobiltelefoner (i huvudsak i alla fall).
Det ena blir tungdrivet men kan hantera mycket medan det andra kommer ha sina begränsningar men flyta på fint.

Det finns andra alternativ, t.e.x Ubuntu som nu stödjer multi touch. Enda fördelen med windows är att man kan spela nyare spel, men på sån hårdvara så spelar man knappast spel. Android är att föredra framför windows om man kommer åt android market då.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.