Datorn startar utanför men inte i chassi

Permalänk

Datorn startar utanför men inte i chassi

Halloj..

Har dykt på ett smålustigt problem när jag skulle skifta chassi till min mors burk.
Har införskaffat ett compucase 7K09 åt henne och har tidigare haft datorn i ett vanligt random miditower utan krångel.

Problemet är nu att jag hittills inte fått igång datorn när jag monterar in grejerna i det nya chassit men det fungerar om jag ist lägger mobot med tillb. utanför, fortfarande drivet av samma nätagg och med samma komponenter.

På det här chassit så ser distanserna mellan mobo och moboplåt lite annorlunda ut. De är färdiga distanser som är pressade till små kullar direkt från plåten för alla hål utom ett i mitten där det sitter en vanlig standarddistans (så när som på att det ska gängas på en mutter på den ist för att gänga i en skruv. Den har alltså gängor på båda ändar om distansdelen.)

På bilden nedan kan man se dessa "kullar" men inte hålet för distansen tyvärr..

Det jag prövat hittils är att bara lägga moderkortet direkt på kullarna och distansen varpå det inte går att starta datorn. Har inte skruvat på någon mutter på mittendistansen.

Frågan är vad nästa steg är? Datorn fungerar ju som den ska så länge jag inte har sakerna i chassit.

Tack på förhand
Med vänliga hälsningar
Daniel

Permalänk
Hedersmedlem

Du har väl kontrollerat att distanserna passar med skruvhålen på moderkortet? Verkar ju som att det blir kortis nånstans. Sånt kan lätt ta död på moderkort/cpu.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Du har väl kontrollerat att distanserna passar med skruvhålen på moderkortet? Verkar ju som att det blir kortis nånstans. Sånt kan lätt ta död på moderkort/cpu.

Jo då, enda formfaktorn för chassit är uatx vilket mobot också är.

Permalänk
Medlem

Ja har sett en sån där lösning med bulor istället för vanliga distanshål på chassin men på dessa skulle man montera mässingdistanser ändå kanske är detta som du har missat

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Skrivet av Juckpuck:

Ja har sett en sån där lösning med bulor istället för vanliga distanshål på chassin men på dessa skulle man montera mässingdistanser ändå kanske är detta som du har missat

Det var min tanke också att det behövs någon typ av mellanlägg eller rent av något isolerande men det är inget som följt med chassit. Dessutom går det inte att ha så jäkla mkt högre distans då mobot inte passar i I/O plåten då. En mässingring kanske men inte mkt mer. Har dock svårt att tänka mig att man ska behöva jaga rätt på något så ovanligt tillbehör för att få det att fungera.

Permalänk

Tänkte bara meddela att jag nu lyckats lösa problemet, eller snarare hittat felet.

Det visade sig i slutändan att jag var helt fel ute från början. Började med att pröva och limma pappersbrickor mellan distanskullarna o mobot och det ledde till att systemet startade helt plötsligt. Var ju bra tänkte jag och satte ihop chassit o ställde det stående. O vips så ville inte datorn starta igen..

Då började misstankarna gå mot något glapp eftersom starten av datorn var beroende av vilket läge burken stog i.. Letade ett tag och hittade efter en stund ett kabelbrott i strömkabeln till den 80mm fläkt jag installerat.. Klippte, lödde om och nu funkar allt prima.

Tackar för visat intresse iaf!

Med vänliga hälsningar
Daniel