Nu börjar det lossna med Linux!

Permalänk
Medlem

Nu börjar det lossna med Linux!

Jag har i olika omgångar försökt mig på olika tappningar av Linux. Först var det Ubuntu för kanske fem år sedan, efter det BackTrack, Mint, Arch, Moblin, Arch igen.. Har nu suttit och lekt med Ubuntu netbook remix 10.10 de senaste kvällarna och jag börjar gilla det! När man börjar förstå hur man kompilerar och patchar egna drivrutiner lossnar det liksom. Horisonten vidgas.

Jag funderar nu på att gå tillbaka till Arch igen, eftersom jag gillar att ha koll på vad som finns på mitt system och hur sakerna fungerar från grunden. Arch verkar i detta avseende mycket mer avskalat och hands on än Ubuntu.

Jag tänkte att mitt första projekt skulle bli en snabbootad installation på netbook (ASUS 1000HE) med någon sorts desktop environment. Är det värt att kompilera en custom kernel med statiska hårdvarumoduler inbakade eller är det lika effektivt att ladda dem dynamiskt? Då jag fortfarande känner mig lite ostabil på egna ben och antagligen kommer ha fler liknande frågor under resans gång vill jag även passa på att fråga om någon tålmodig själ kan tänka sig agera mentor åt mig.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Hej, kul att du kommer igång med Linux igen

Jag kör själv det på min laptop och dualboot på min stationära (spel = windows)

Dock förstår jag inte varför du tar upp att kompilera och patcha egna drivrutiner när du kör ubuntu? Det mesta finns att ladda ner och installera direkt. kan hända att man behöver ladda ner någon speciell drivrutin och packa upp + kompilera med ett par kommandon (ibland även så för den absolut senaste verionen)

Hade jag varit dig hade jag kört Arch, det kommer jag göra så fort jag är klar med mina nuvarande studier och har tid att sätta mig in i det.

Personligen gillar jag inte ubuntu alls, känns som ett dåligt försök till ett fungerande OS... Jag tycker det är sämst att där finns förinstallerade program men inget till dem.. T.e.x Mediaspelaren, jo tack den finns, men sen behöver jag internet för att installera codec så den kan spela upp något alls.. Kan ju inte ens spela upp en AVI fil. Har blivit irriterad på massa smågrejer med ubuntu. Dem borde titta på Mint och se vad där finns att hämta, är trots allt inte mycket tyngre, men fan så mer komplett.

För tillfället kör jag Linux Mint med Fluxbox som är riktigt najs, Kör så lite jag kan med det grafiska och så mkt som möjligt genom terminalen, man lär ju sig mycket mer då och det är inte så svårt, dessutom mkt roligare

Nu verkar du kunna bra mycket mer än mig iofs.

Vill tipsa dig om wakoopa också, rolig liten grej du kan köra... Håller koll på vilka program du kör på datorn, sen kan du gå in på sidan och kolla vad du använder mycket, vad som rekommenderas för dig osv osv, kolla in det om du känner dig intresserad

MVH

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

Hej, kul att du kommer igång med Linux igen

Jag kör själv det på min laptop och dualboot på min stationära (spel = windows)

Dock förstår jag inte varför du tar upp att kompilera och patcha egna drivrutiner när du kör ubuntu? Det mesta finns att ladda ner och installera direkt. kan hända att man behöver ladda ner någon speciell drivrutin och packa upp + kompilera med ett par kommandon (ibland även så för den absolut senaste verionen)

Hade jag varit dig hade jag kört Arch, det kommer jag göra så fort jag är klar med mina nuvarande studier och har tid att sätta mig in i det.

Personligen gillar jag inte ubuntu alls, känns som ett dåligt försök till ett fungerande OS... Jag tycker det är sämst att där finns förinstallerade program men inget till dem.. T.e.x Mediaspelaren, jo tack den finns, men sen behöver jag internet för att installera codec så den kan spela upp något alls.. Kan ju inte ens spela upp en AVI fil. Har blivit irriterad på massa smågrejer med ubuntu. Dem borde titta på Mint och se vad där finns att hämta, är trots allt inte mycket tyngre, men fan så mer komplett.

För tillfället kör jag Linux Mint med Fluxbox som är riktigt najs, Kör så lite jag kan med det grafiska och så mkt som möjligt genom terminalen, man lär ju sig mycket mer då och det är inte så svårt, dessutom mkt roligare

Nu verkar du kunna bra mycket mer än mig iofs.

Vill tipsa dig om wakoopa också, rolig liten grej du kan köra... Håller koll på vilka program du kör på datorn, sen kan du gå in på sidan och kolla vad du använder mycket, vad som rekommenderas för dig osv osv, kolla in det om du känner dig intresserad

MVH

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

Blev så illa tvungen då mitt trådlösa nätverk inte fungerade som jag ville. Sagt och gjort, drog ner compat-wireless från linuxwireless.org och slängde på en patch innan jag kompilerade om. Verkar fungera super nu, ta i trä!

Arch var grymt kul då man fick händerna skitna direkt, men kändes segdraget när jag ville ha ett snyggt grafiskt gränssnitt. Det kanske finns färdiga paket att ladda hem iofs.. I vilket fall så hamnade jag i gräl med wpa_supplicant och gav sedemera upp. Det blev för traggligt att starta alla olika services manuellt varje gång jag bootat datorn helt enkelt.. Otålig skit bakom spakarna, helt klart, men jag fattade aldrig om jag borde lägga grejerna i ~/.bashrc, /etc/modules eller /etc/rc.conf eller.. ja, ni förstår.

Det är sånt jag känner att jag har lite bättre koll på nu. Åtminstone såpass mycket bättre att jag kan våga mig på det igen.

Tack för tipsen! Sånt uppskattas stort, speciellt information om olika fönsterhanterare och desktop environments eftersom jag fortfarande har svårt att välja där. Sen ska det visst finnas display managers att väjla mellan också? Jisses..

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Är själv inte djupt insatt med du kan ju installera Gnome, sen för lite effekter för fönster osv Compiz..

Finns ju Openbox, Fluxbox, sen dem vanliga som nämnts, Gnome, KDE, LXDE med mera...

På min laptop har jag inget skrivbord heller, alltså kan inte droppa en map där jag tycker de e najs, för i windows har man liksom lärt sig använda det, nu lär man sig ist att använda home mappen och lägga bilder under "Pictures" ist för i en mapp på skrivbordet

Ser ut såhär förtillfället.
http://data.fuskbugg.se/skogsturken/ihh.png

Har en fin conky men kör inte den 24/7
Menyn är högerklick på bakgrunden om du inte visste

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Blev så illa tvungen då mitt trådlösa nätverk inte fungerade som jag ville. Sagt och gjort, drog ner compat-wireless från linuxwireless.org och slängde på en patch innan jag kompilerade om. Verkar fungera super nu, ta i trä!

Arch var grymt kul då man fick händerna skitna direkt, men kändes segdraget när jag ville ha ett snyggt grafiskt gränssnitt. Det kanske finns färdiga paket att ladda hem iofs.. I vilket fall så hamnade jag i gräl med wpa_supplicant och gav sedemera upp. Det blev för traggligt att starta alla olika services manuellt varje gång jag bootat datorn helt enkelt.. Otålig skit bakom spakarna, helt klart, men jag fattade aldrig om jag borde lägga grejerna i ~/.bashrc, /etc/modules eller /etc/rc.conf eller.. ja, ni förstår.

Det är sånt jag känner att jag har lite bättre koll på nu. Åtminstone såpass mycket bättre att jag kan våga mig på det igen.

Tack för tipsen! Sånt uppskattas stort, speciellt information om olika fönsterhanterare och desktop environments eftersom jag fortfarande har svårt att välja där. Sen ska det visst finnas display managers att väjla mellan också? Jisses..

Troligen skall du "lägga till" services som skall starta i rc.conf. Jag har inte kört Arch men det har SystemV init likt FreeBSD b.l.a

Visa signatur

Celeron 300A @ 450MHz

Permalänk
Avstängd

KDE distar

Här är en jämförelse mellan olika KDE distributioner som kanske kan vara av intresse:
Das U-Blog by Prashanth: Comparison Test: Newbie-Friendly KDE Distributions

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

Här är en jämförelse mellan olika KDE distributioner som kanske kan vara av intresse:
Das U-Blog by Prashanth: Comparison Test: Newbie-Friendly KDE Distributions

Ja det var faktiskt intressant. Hade ingen aning om att det fanns så många olika distar — visste att det fanns en bunt men bunten är definitivt tjockare än jag hade vågat gissa.

Till min milda förvåning tickar UNR 10.10 på riktigt fint hemma i lägenheten just nu, trots att jag med stela fingrar har kompilerat moduler och grävt i inställningsfiler. Det gör ju att man känner sig mindre benägen att ändra något, men jag är fortfarande sugen.

Ingen *NIX-guru som vill ta en nyfiken halvgubbe under sin vinge?

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid använda netcfg under arch om du vill få ordning på wifi, du kan börja med att kopiera nån av filerna från /etc/network.d/examples sen flytta den till /etc/network.d/bla bla och ändra den så att den passar dig sen är det bara att köra netcfg bla bla vad du döpte filen som. Sen är det klart går även att ställa in i rc.conf att den fixar wifi under uppstart om man vill det

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Jag har bestämt mig för att köra en nyinstallation av Arch, tänkte försöka installera i helgen. Tjänar jag någonting i prestanda om jag kompilerar om kerneln så den endast har tillgång till moduler för den hårdvara som är installerad? Jag vet exempelvis att jag har ett Atheros-kort för wifi som använder modulen ath9k, så de andra är ju onödiga.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

[QUOTE=mannen99
/QUOTE]

Finns en anledning till varför de inte skeppar Ubuntu med alla codecs. Samma anledning till varför mint inte gör det på sin Amerikanska version. Patent.

Ganska lätt att få tag på codecs, bara att skriva in ett enkelt kommando i terminalen eller synaptic eller software manager för att få tag på alla codecs man kommer att behöva.

Skall man klaga får man klaga på patenten i USA.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Hej igen!

Jag har bestämt mig för att köra en nyinstallation av Arch, tänkte försöka installera i helgen. Tjänar jag någonting i prestanda om jag kompilerar om kerneln så den endast har tillgång till moduler för den hårdvara som är installerad? Jag vet exempelvis att jag har ett Atheros-kort för wifi som använder modulen ath9k, så de andra är ju onödiga.

Jag skulle gissa på nej, om du inte gör det väldigt noggrannt. Kerneln laddar ändå bara in de nödvändiga drivrutinerna om jag har förstått det rätt.

Visa signatur