Firefox 4 försenas till 2011

Permalänk
Melding Plague

Firefox 4 försenas till 2011

Den slutgiltiga versionen av webbläsaren Firefox 4 hinner inte färdigställas innan årsskiftet. Utvecklarna på Mozilla skjuter på lanseringen till tidigt 2011.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trist, har sett fram emot 4an rätt länge nu.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Skönt att man sitter med Chrome som har ett snabbt och effektivt utvecklarteam.

Permalänk
Avstängd

I både beta FF och IE9 så blir texten lite väl konstig p.g.a. accelerationen. Jag hoppas man slipper det i final versionerna.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Entusiast

Bästa pris på Firefox, 89 kr på CDON.
WTF?

Kanske skulle se över användandet av den där prisjakt grejen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Bästa pris på Firefox, 89 kr på CDON.
WTF?

Kanske skulle se över användandet av den där prisjakt grejen.

Vaddå, den är ju awesome

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Inte visste jag att Firefox va så billigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slemh:

Inte visste jag att Firefox va så billigt!

Snarare dyyyyrt.:-P

Fast inte jämfört med IE som kräver Windows som kräver Pengar...:-P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Bästa pris på Firefox, 89 kr på CDON.
WTF?

Kanske skulle se över användandet av den där prisjakt grejen.

Clint Eastwood!

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

I både beta FF och IE9 så blir texten lite väl konstig p.g.a. accelerationen. Jag hoppas man slipper det i final versionerna.

+1 Allt blir väldigt suddigt. Men det är väl det som kallas anti-aliasing höhö

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem

Har kört FF (minefield) betan i flera månader nu, en och annan småbugg men helt klart användbar.

Tycker då att det är värt besväret om inte annat så baraf för dett smidigare UI.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Har också kört betan i ett antal månader. Själv bryr jag mig inte så mycket om skillnaderna faktiskt, skulle lika gärna ha kört 3.6 (visst var det 3.6 dom var på?). Har inte hittat någon icke-fungerande hemsida än dock så jag har inte bytt tillbaka.

Lite off-topic, men har funderat på att testa Chrome också, inte gjort det än, någon som har koll på ifall det finns något NoScript liknande till Chrome?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goose7:

Har också kört betan i ett antal månader. Själv bryr jag mig inte så mycket om skillnaderna faktiskt, skulle lika gärna ha kört 3.6 (visst var det 3.6 dom var på?). Har inte hittat någon icke-fungerande hemsida än dock så jag har inte bytt tillbaka.

Lite off-topic, men har funderat på att testa Chrome också, inte gjort det än, någon som har koll på ifall det finns något NoScript liknande till Chrome?

Nope, ingen NoScript i Chrome, som fungerar lika bra som den i FF.

En "NoScript-API" har tydligen varit "under development" senaste halvåret, Chrome teamet är ju tydligen "snabba och effektiva".

Permalänk
Medlem

Bara jag som reagerar på att den orangea firefox knappen är väldigt identisk den röda opera knappen som opera har haft sen en bra till tillbaks?

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasidop:

Bara jag som reagerar på att den orangea firefox knappen är väldigt identisk den röda opera knappen som opera har haft sen en bra till tillbaks?

Det är bara positivt att dom kopierar den bästa browsern. Då kanske Firefox har en chans att bli bra i framtiden.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Bästa pris på Firefox, 89 kr på CDON.
WTF?

Kanske skulle se över användandet av den där prisjakt grejen.

Fan..det är mycket nu...får nog göra en delbetalning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Det är bara positivt att dom kopierar den bästa browsern. Då kanske Firefox har en chans att bli bra i framtiden.

Och då måste den "bästa browsern" kommit på den idén själv och inte tagit själva grund idén från Microsofts program?

Felstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Normano:

Och då måste den "bästa browsern" kommit på den idén själv och inte tagit själva grund idén från Microsofts program?

Vart har microsoft det? IE? Tar tillbaka det jag skrev isånafall då jag inte har kört IE sen 2007 någon gång.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem

Betan fungerar utmärkt så...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasidop:

Vart har microsoft det? IE? Tar tillbaka det jag skrev isånafall då jag inte har kört IE sen 2007 någon gång.

Om jag inte minns fel så var Microsoft först med det i Office paketet med deras application button i ribbon temat(?) http://i.msdn.microsoft.com/Cc872782.Ribbon01%28en-us,MSDN.10...
Själv kör jag aldrig IE om jag inte vill kolla hur fult och fel min webbdesign visas i det

Permalänk
Medlem

Ser fram emot FF4. Har testkört Chrome i ett antal månader. Finns en del sidor som inte fungerar för mig. Sen om det är flash eller Java som strular till det vet jag inte. Så därför kör jag FF3.6 och hoppas nyhetera med v4 kan göra att man slipper ha flera browsers.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Orici:

Betan fungerar utmärkt så...

Instämmer, även om det vore trevligt med en färdig läsare. Nåväl, den kommer när den är färdig.

Permalänk

Kör med betan på en burk. funkar väldigt bra. synd de drar ut på tiden iofs är ju det inte så långt fram i tiden iofs

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Så man märker inte av buggar i betan? Vad är det för buggar? Något allvarligt?

Permalänk
Skrivet av Chigurh:

Så man märker inte av buggar i betan? Vad är det för buggar? Något allvarligt?

I de senaste betaversionerna så märker man inte allt för många allvarliga buggar. En sak som dock är väldigt synligt är att GPU-accelerationen skapar lite grafiska konstigheter ibland, speciellt när man scrollar. Rent prestandamässigt funkar det snabbt och stabilt utan krascher för mig iaf.

Permalänk
Medlem

Kört betan sen det kom, inte stött på minsta bugg..

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Det finns några grafiska buggar; problem med gpu-acceleration som märks ofta då man scrollar på sidor med flash (även Jo-tuben), och trasig css-rendering (specifikt css-bundna bilder som inte renderas alls, men även färgproblematik) då och då.

BankID-inloggning funkar otroligt dåligt också, men det är knappast FF:s fel, utan antagligen någon korkad hårdlödning mot IE i just den BankID-app jag använder.

I övrigt är FF 4 beta mycket bra på alla sätt. Kör den på alla mina maskiner.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

För övrigt, så var det någon som skrev ett väldigt bra inlägg på IDG.se, med väldigt bra och nyttig information (kommer däremot inte vad han kallades för, som skrev det):

Citat:

Eller lite av båda...

Firefox 4 är en GIGANTISK uppdatering. Utöver massor av nya tekniker, av slentrian hopklumpade under rubriken "HTML5", så är mängder av delar i renderingsmotorn helt omskrivna.

Låt mig nämna några delar, som är extra känsliga.

Man går från entrådsarkitektur till flertrådsdito. Projektet kallar man "Electrolysis". Speciellt är detta utmananade på ARM-arkitekturen.

Detta gör man dessutom samtidigt som marknadens bästa tillgänglighet bibehålls och rentav förbättras. Chrome offrar tillgängligheten för sin flertrådighet och har exempelvis uselt stöd för ARIA notifieringar. Dessa mappas inte mot exempelvis MSAA eller Iaccessible2. (Och deras nya HTML5 widgets är helt otillgängliga också.)

All rendering är hårdvaruaccelererad med en ny infrastruktur kring "layers". Detta har Chrome och Safari ännu framför sig. (Chrome har en partiell HW-accelerering.) MSIE 9 har också full GPU-accelerering, men bara på en enda plattform och den finns INTE i mobil version än på jättelänge. Firefox 4 kommer också för Maemo/Meego och Android, utöver Windows och Mac OS X.

Method JIT som komplement till Tracing ger enorma farter. Man är förbi JavaScript Core på både Sun Spider (SS) och V8 testet, och förbi V8 på SS. På det mer realistiska testet Kraken är Mozilla nästan dubbelt så snabba som V8 (motorn i Chrome med samma namn som testet).

Vissa tester använder sig av "new Date()" i varje loop. Just den åtgärden är Firefox dålig på, så de resultaten blir sämre. Detta syns i Dromaeo och Peacekeeper. De är också dåliga i Celtic Kane, som allmänt anses vara en totalt usel och orealistisk test.

Firefox har denna fartökning SAMTIDIGT som man implementerar ECMAScript 5th edition. På den punkten ligger man långt, långt före alla andra utom MSIE 9, där man bara är lite före.

En viktig del av JavaSCript farten är en helt nyskriven Garbage Collector (GC) - som man kallar "compartments". Den gamla GCn var faktiskt ett arv från Netscape och hade en hel del kod kvar från Brendan Eich's ursprungliga implementering på mitten av 90-talet!

Lyssna på "A minute with Brendan", för mer info.

Just här har man de största tekniska utmaningarna som leder till en hel del krascher, och dessutom inkompabilitet för många addons.

Tanken är att addons i framtiden främst skall använda JetPack, vilket dels innebär kortare utvecklingstid, enklare uppgradering mellan nya versioner av Firefox, samt installation utan omstart. Men just nu är det alltså precis tvärtom.

Detta är ett viktigt skäl bakom beslutet att ha en lång beta-period. Alla addons som inte är kompatibla, måste få tid att åtgärdas.

Källor?

Mina informationskanaler är dels Planet Mozilla, där alla utvecklares bloggar finns, dels deltar jag i somliga mejlinglistor där diskussioner förs, och sedan "stalkar" jag flera utvecklare i Bugzilla, så jag får dagligen mellan 500 och 1000 mejl med statusuppdateringar från dessa.

Permalänk
Medlem

Vad är det för buggar med gpu-accelerationen? Kanske vore nice att köra betan om den nu funkar hyfsat, men jag är rädd att de flesta addons jag har inte lär fungera med fx4 så det vore väl ändå meningslöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wroom:

Vad är det för buggar med gpu-accelerationen? Kanske vore nice att köra betan om den nu funkar hyfsat, men jag är rädd att de flesta addons jag har inte lär fungera med fx4 så det vore väl ändå meningslöst.

Du kan annars installera betan men inte över den andra, du kan sen installera https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/15003/ så den stänger av versions kontrollen med addons så fungerar nog de mest fint, dock fungerar inte alla addons som ändrar på själva utseendet så bra för mycket har gjorts om i grunden. Tänk på att inte använda addons som är kan göra farliga saker som FireFTP som började delete filer för mig när jag skulle ta bort 1 fil på servern, försvann 19 filer men det var firefox 3.7 alphan