Permalänk
Avstängd

Steam

Hej det är nu så att jag ska formatera datorn, det som jag undrar över är att de spelen som jag har spelat och sparat så långt jag har kommit på storymode kommer dessa sparningar att gå bort? Om de nu skulle gå bort kan jag inte rädda filerna eller på något sätt. Vill helst inte spela om de. Tackar för svar

Permalänk
Hjälpsam

Dina sparade spel brukar hamna under din dokumentmapp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Testa att flytta hela steam mappen till en annan partition, _KAN_ fungera men är inte säker. Om inte så installera steam på en annan partition nästa gång det fungerar garanterat åtminstone.

Permalänk
Medlem

Dra en backup av dina save-filer på ett USBminne etc, lägg in dem igen efter formateringen så.

Permalänk
Medlem

Med dem flesta spelen så sparas sparningar på steams server. Men om du vill kan du kopiera hela steam mappen, då slipper du dessutom installera om alla spel.

Permalänk
Avstängd

Tack så mycket nu vet jag va jag ska göra. Kopiera både steam mappen och Mina dokument mappen.

Permalänk
Medlem

Det finns även en dold mapp som ligger under din användarmapp som en del spel använder sig av (varför förstår jag inte, men det kanske är enkelt för dem och så är de lata). Det är mappen \Din användare\AppData och syns bara om du har "Visa dolda filer/mappar" påslaget i Mappalternativ-Visa. Man kan också öppna den mappen genom att trycka Win+R och skriva %appdata% sen ok. Under "AppData" finns normalt 3 mappar i Windows 7. De flesta använder "Roaming" mappen under där, men en del kan finnas i "Local". Då kan man kopiera specifika mappar därifrån. Det finns även program som spar data där som kan vara värt att kopiera om man vill spara programmets inställningar.

Vill du vara säker, så kopiera hela mappen "AppData" och underkataloger till en backup. Sen om du saknar något spels sparade filer så kan du leta där efteråt. Jag kollade själv och har två eller tre spel som sparar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Det finns även en dold mapp som ligger under din användarmapp som en del spel använder sig av (varför förstår jag inte, men det kanske är enkelt för dem och så är de lata). Det är mappen \Din användare\AppData och syns bara om du har "Visa dolda filer/mappar" påslaget i Mappalternativ-Visa. Man kan också öppna den mappen genom att trycka Win+R och skriva %appdata% sen ok. Under "AppData" finns normalt 3 mappar i Windows 7. De flesta använder "Roaming" mappen under där, men en del kan finnas i "Local". Då kan man kopiera specifika mappar därifrån. Det finns även program som spar data där som kan vara värt att kopiera om man vill spara programmets inställningar.

Vill du vara säker, så kopiera hela mappen "AppData" och underkataloger till en backup. Sen om du saknar något spels sparade filer så kan du leta där efteråt. Jag kollade själv och har två eller tre spel som sparar där.

yepp, heltaskigt ställe att ha saves på, brukar även hamna nåra i mappen delade filer ibland :S