Debian: Nätverksanslutning dör efter ett par timmar

Permalänk
Medlem

Debian: Nätverksanslutning dör efter ett par timmar

Hej.

Har ett rätt knepigt problem med en av mina servrar. Rätt som det är efter ett par timmars uptime så dör nätverket, man kan inte pinga servern, pinga ut från den går inte heller. Det går inte att göra DNS-uppslag, absolut nada.

För att få det att fungera räcker det med /etc/init.d/networking restart, då är det uppe igen.

Jag tror att anslutningen dör efter mellan 8 och 12 timmar, kan sätta upp bevakning på det om det är intressant att veta.

Installationen är denna:
Jag har Proxmox-VE installerat på en server, i den kör jag Debian som en KVM. För tillfället är den här maskinen den enda KVM:en som existerar, men det har funnits andra KVM:er tidigare och på dom har det här problemet inte uppstått.

Nätverket är konfigurerat med en statisk extern IP-adress. Nätåtkomsten går från servern, till en switch och sedan ut på stadsnätet.

Jag kör Debian x86_64 med kerneln 2.6.26-2-amd64.

Har tittat i både syslog och messages, där finns inget som indikerar att något skulle ha hänt över huvud taget. Så jag vet inte alls vart jag ska börja leta för att reda ut det här.

Som sagt, nätåtkomsten går genom en switch och ut på stadsnätet. I samma switch sitter det t.ex. en pfSense-brandvägg och en Windows-server, dom burkarna lider inte av det här problemet. Så det får mig att börja tro att det antingen är något fel i Debian, något fel i Proxmox eller något fel i hårdvaran. Vart ska man börja leta? Vart kan man leta? Någon som stött på något liknande förut?

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

Kommandot:

ethtool -S eth0

kan säga en del om det är något strul med länken/interfacet (eth0 i det här fallet).
vad är det för nätverkskort i?

Visa signatur

Kör Archlinux

Permalänk
Medlem

Kör på det inbyggda, har ingen koll alls på vad det är för krets.

Börjar bli riktigt knepigt det här, för nu har det inte dött sen jag skapade den här tråden. Hittade en annan som hade haft ett liknande problem, det problemet uppstod ca. 10 timmar efter han startat datorn, startade han sen om networking så hände det inte igen så länge han inte startade om datorn. Vet inte om jag lider av ett likartat problem.

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

vad får du för output om du kör:

lspci | grep Ethernet

Visa signatur

Kör Archlinux

Permalänk
Medlem

Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8111/8168B PCI Express Gigabit Ethernet controller (rev 03)

Det knepiga är att det inte har hänt igen nu. Har provat köra bakom en brandvägg så att jag får en DHCP jag kan bestämma över, och det fungerar nu. Dock så har jag testat det också förut och då har det inte funkat. Så ska prova koppla in servern direkt i stadsnätet igen få se hur det går.

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+