Okunnig. Behøver snabb hjælp. AMD Phenom

Permalänk
Medlem

Okunnig. Behøver snabb hjælp. AMD Phenom

Tja..tror min processor har gett upp før gott nu.

Det ær dags før en ny nu.
Då har jag en fråga:

Jag sitter just nu på
http://www.futurelooks.com/wordpress/wp-content/uploads/2008/...
AMD Processors for Desktops: AMD Phenom?, AMD Athlon? FX, AMD Athlon? X2 Dual-Core, AMD Athlon?, and AMD Sempron? Processor
Bild + Info

Detta ær då en AMD Phenom

De flesta som Komplett sæljer ær ju Amd Phenom II. Så då undrar jag:
Kan jag køpa en AMD Phenom II och trycka in ?

ær så otroligt okunnig, så vore tacksam før hjælp och tips...

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Det beror på ditt moderkort, om det har sockel för AM3 (vilket Phenom II är byggt på), det är dock inte så vanligt med multi-sockel stöd, så du kan nog behöva köpa nytt moderkort också : /

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClemoWns:

Det beror på ditt moderkort, om det har sockel för AM3 (vilket Phenom II är byggt på), det är dock inte så vanligt med multi-sockel stöd, så du kan nog behöva köpa nytt moderkort också : /

Denna sitter jag och trycker på:

http://www.techpowerup.com/img/07-11-05/Gigabyte_GA-MA790FX-D...

Sæljs inte processorer till Am2+ længre alls? Finns inte det att få tag i?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Fick precis ett sånt hær svar :

"AM3-processorer fungerar även på AM2+-moderkort, men inte tvärtom! "

Stæmmer det?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Phenom II X4 fungerar ibland till AM2+. Säger "ibland" för att jag inte säkert kan säga "alltid".Jag använder Phenom II X4 på en ett kort med AM2/AM2+ sockel.

Om det fungerar på just ditt kort vågar jag inte svara på, man jag skulle gissa starkt på det.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fapa:

Fick precis ett sånt hær svar :

"AM3-processorer fungerar även på AM2+-moderkort, men inte tvärtom! "

Stæmmer det?

Detta stämmer!

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Krimsarn:

Phenom II X4 fungerar ibland till AM2+. Säger "ibland" för att jag inte säkert kan säga "alltid".Jag använder Phenom II X4 på en ett kort med AM2/AM2+ sockel.

Om det fungerar på just ditt kort vågar jag inte svara på, man jag skulle gissa starkt på det.

Måste man byta ut något på moderkortet då? eller ær det bara att køpa en prolle med Am3, trycka in den och køra?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fapa:

Måste man byta ut något på moderkortet då? eller ær det bara att køpa en prolle med Am3, trycka in den och køra?

bara trycka in och köra.

Eventuellt behöver du uppdatera BIOS. Jag hade gjort det oavsett.

men innan du köper en ny CPU, är du helt 100% på att det verkligen är CPUn som e kass? provat en annan cpu i din dator, och tvärt om. det är bästa sättet att veta.

och se till att kolla upp att ditt moderkort är kompatibelt med nyare AM3 processorer.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommie_l:

bara trycka in och köra.

Eventuellt behöver du uppdatera BIOS. Jag hade gjort det oavsett.

men innan du köper en ny CPU, är du helt 100% på att det verkligen är CPUn som e kass? provat en annan cpu i din dator, och tvärt om. det är bästa sättet att veta.

och se till att kolla upp att ditt moderkort är kompatibelt med nyare AM3 processorer.

Aldrig vart så sæker i mitt liv...Skulle ta och rensa CPU-flækten, så tænkte jag inte på vad jag gjorde, och satte processorn lite snett, och omedvetet tvingade på flækten, så lød-grejjerna blev skeva...

Har aldrig uppdaterat bios...Lust att updatera MIG?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

okej.. på så vis ^^

Först och främst, vad har du för moderkort. har du ett ASUS är det väldigt lätt med deras egen programvara för windowsbaserad flashning. det finns dom som inte förespråkar detta, då det alltid finns en liten risk när man flashar BIOS, men jag har gjort det flera gånger utan problem.

annars brukar det stå på tillverkarens hemsida eller i manualen för moderkortet hur man går tillväga.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

flasha inte från windows.

Q-flash för gigabyte. Jätte enkelt.
GIGABYTE - Technology Guide - User Friendly

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommie_l:

okej.. på så vis ^^

Först och främst, vad har du för moderkort. har du ett ASUS är det väldigt lätt med deras egen programvara för windowsbaserad flashning. det finns dom som inte förespråkar detta, då det alltid finns en liten risk när man flashar BIOS, men jag har gjort det flera gånger utan problem.

annars brukar det stå på tillverkarens hemsida eller i manualen för moderkortet hur man går tillväga.

Skrivet av storsnusaren:

flasha inte från windows.

Q-flash för gigabyte. Jätte enkelt.
GIGABYTE - Technology Guide - User Friendly

Tack skall ni ha.
Har køpt och bestællt nu och får hjælp med uppgradering av BIOS från en væn, så detta blir nog bra
Får vi hoppas jag tænker på att lægga Processorn rætt næsta gång.

Visa signatur

:)