AMD Catalyst 10.10 ser dagens ljus

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

If it works dont fix it. Mao uppdatera inte drivrutiner i onödan

Nej, men har man ett spel som fungerar med 10.10 och ett annat minst lika bra spel som fungerar med 10.5, vad ska man då göra?

Det kan ju gå att extrakta ogl & dx drivern från de olika versionerna och pasta in dom breve exefilen, inte lika kul som om det skulle fungera från början dock :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosenquist:

hmm, testa gå till Desktop & Display > Svarta pilen på monitorn nere i hörnet > Configure > Color och klicka Reset på allt där. Även klicka i Use EDID, spara, klicka ur EDID (den kanske inte sätter sig på 6500k när man klickat ur den, bara att ändra då) och spara igen.
Gjorde det också, så kanske var det som fixade det?

Tack så mycket, color temp stod på 6600k.
Mycket irriterande bugg.

Permalänk

Känns som att det bara är jag som inte har problem med drivrutinerna

Visa signatur

Mvh Emil Kihlström
|| Intel Core i5 750 @ 3,7 ghz || Corsair H50 || Asus P7P55D PRO || A-data 8GB || AMD 6970 || Corsair HX 750W || Lian Li K62 || Windows 8 || Samsung P2350 || Logitech MX518 || Razer Lycosa || Klipsch F3 5.1 || Infocus IN80 || Sherwood R972 || iPhone 5S 16GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ME4FASHION:

Känns som att det bara är jag som inte har problem med drivrutinerna

o/ inga problem med drivrutinerna här heller :>

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

o/ inga problem med drivrutinerna här heller :>

Skrivet av ME4FASHION:

Känns som att det bara är jag som inte har problem med drivrutinerna

Skulle nog vara enklare med en poll eftersom du uppenbarligen inte orkat läsa tråden.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Med risk för att bli hängd härinne men jag skulle vilja påstå att majoriteten av de som har drivrutinsproblem är helt enkelt för okunniga om dator och dess hårdvara. Skit bakom tangentbordet helt enkelt...

Är man rutinerad och har en god kunskapsnivå när det gäller både mjukvara och hårdvara så löser man i de allra flesta fallen problemet relativt enkelt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

för mig så har alltid 10.5 funkat helt enormt bra! medans 10.7 gav mig blåskärm haha. 10.8 så stänge mitt crossfire av sig hela tiden och nu med 10.9 så funkar det okej. i bad company 2 så får man grafikbuggar då å då men det är delvis pga nyaste patchen med

10.10 verkar btw bara förbättra spel folk inte spelar... iallafal inte i min omkrets (10.10a gör ju det men inte alla som har ett 6xxx kort än...)

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk

Måste säga att 10.10 funkar bäst av 10.9, 10.8, 10.7 Om man bortsett från det där 'lilla' misstaget med rosa färgtonen som man lätt fixade bort iofs.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Med risk för att bli hängd härinne men jag skulle vilja påstå att majoriteten av de som har drivrutinsproblem är helt enkelt för okunniga om dator och dess hårdvara. Skit bakom tangentbordet helt enkelt...

Är man rutinerad och har en god kunskapsnivå när det gäller både mjukvara och hårdvara så löser man i de allra flesta fallen problemet relativt enkelt.

nä, här hänger vi inte folk, eller? (tur man har långt namn ifall man skulle köra hänga gubbe )

Visst kan det va lite så som du säger, men ändå tycker man att drivrutiner med medföljande programvara ska fungera utan massa pill (som man kanske klarar om man är van). Är väll ändå så att min mormor skulle kunna uppdatera drivrutinerna om så behövs? Gör man så "dåliga" drivers så man behöver nya varje vecka (om man är endast gamer på 10-14 år) så ska det väll fungera? Man kan ju inte räkna med att dessa ens hittar till CCC, läggtill/tabort eller veta hur driversweeper fungerar...

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Dalton Sleeper:

nä, här hänger vi inte folk, eller? (tur man har långt namn ifall man skulle köra hänga gubbe )

Visst kan det va lite så som du säger, men ändå tycker man att drivrutiner med medföljande programvara ska fungera utan massa pill (som man kanske klarar om man är van). Är väll ändå så att min mormor skulle kunna uppdatera drivrutinerna om så behövs? Gör man så "dåliga" drivers så man behöver nya varje vecka (om man är endast gamer på 10-14 år) så ska det väll fungera? Man kan ju inte räkna med att dessa ens hittar till CCC, läggtill/tabort eller veta hur driversweeper fungerar...

Jag håller med, men det jag menade var att många av problemen folk har är oftast inte drivrutiner och liknande som boven utan att många sysslar med saker som de inte har riktig kunskap om. Din mormor t.ex. bör inte uppdatera drivrutiner så fort det släpps en ny version eftersom om något skulle krångla så löser hon troligtvis inte problemet själv.

Jag menar du meklar ju inte med bilen själv om du inte är helt säker på vad de olika funktionerna gör.

Men visst, rent krasst bör ju drivrutinen fungera med det grafikkortet man har men jag menar, med tanke på hur många modeller, där med många olika arkiterkturer, nVidia och ATi släpper så är det lätt att det kan gå fel. Så, if it ain't broken, don't fix it.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Jag håller med, men det jag menade var att många av problemen folk har är oftast inte drivrutiner och liknande som boven utan att många sysslar med saker som de inte har riktig kunskap om. Din mormor t.ex. bör inte uppdatera drivrutiner så fort det släpps en ny version eftersom om något skulle krångla så löser hon troligtvis inte problemet själv.

Jag menar du meklar ju inte med bilen själv om du inte är helt säker på vad de olika funktionerna gör.

Men visst, rent krasst bör ju drivrutinen fungera med det grafikkortet man har men jag menar, med tanke på hur många modeller, där med många olika arkiterkturer, nVidia och ATi släpper så är det lätt att det kan gå fel. Så, if it ain't broken, don't fix it.

Skulle inte tro att moror behöver dom nyste drivers häller. Dom som följer med på Cd räcker oftast (det är inte så svårt att installera, utan krångel när man inte har några gamla drivers som krockar med dom man installerar), tror inte hon spelar, utan använder väll den att betala räkningar och liknande.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Mike.a:

Skulle inte tro att moror behöver dom nyste drivers häller. Dom som följer med på Cd räcker oftast (det är inte så svårt att installera, utan krångel när man inte har några gamla drivers som krockar med dom man installerar), tror inte hon spelar, utan använder väll den att betala räkningar och liknande.

Jag tror att Dalton tog det som ett exempel, det är nog inte så att hans mormor sitter och spelar sådär värst mycket.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag tror att Dalton tog det som ett exempel, det är nog inte så att hans mormor sitter och spelar sådär värst mycket.

nää, hon lirar inte så värst mycke hon tycker det är för modernt med antika tegelstenar (mobiltelefoner) för övrigt...

Men iaf, har fått en ny krashbugg i crysis warhead, inte för att man spelar det men brukar bencha och kolla stabilitet, ibland när jag laddat nån bana så krashar det efter ett par sekunder med felmeddelande på atidxx64 (dx driver), långt ifrån mitt fel. Senast ja körde crysis felfritt i 24 tim (bench) var med 9 serien. Efter det, krash vid start av spel, krash efter laddning av bana, tvingad till lägsta upplösning, tvingad 24hz samt stuttering som ger samma resultat som att halvera frame raten...

För övrigt så blir det tydligare att ati/amd rushar ut med grejer, skrivfel på hotfix sidor, f1 2011 :S
Drivers var till vista/win7, hoppsan de var bara till win7 sedan eftersom det saknades inf för vista, det tog tid innan dom rättade till till "endast win7" säkerligen efter poster över halva internet om att det inte fungerade. Sedan på deras nerladdningssida så skriver dom ingen direkt beskrivande text för filen som skickar med opencl drivers. I stort sätt alla hotfix drivers så har dom lyckats sabba hdtv tabben, går inte att trycka apply och spara inställningar (hz, upplösningar...) vilket gör att ett flertal spel buggar om man kör tv över hdmi.
I senaste hotfixen har dom också fumlat bort checkboxen där man kan deaktivera catalyst ai, tänker dom kasta den för all framtid? den löser många problem, speciellt med spel som buggar med cf...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krux:

Kör fortfarande 10.5a på mina två 5870 i CF, eftersom jag får "BSOD - atikmpag.sys" när HDR är aktiverat i spel.
Tog ett bra tag innan jag kom på att det var HDR som var orsaken till mina BSODs.
Riktigt irriterande.

Tja.. Vad är HDR? och spelar du BFBC2 nåt? Hur stänger du av HDR?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SIR_HanZen:

Tja.. Vad är HDR? och spelar du BFBC2 nåt? Hur stänger du av HDR?

HDR betyder High Dynamic Range, där man räknar på ljus som är ljusare än vitt och mörkare än svart, detta gör att man kan få bländeffekter och detaljer även i skuggorna.
HDR kan bli ruggigt snyggt, men får inte heller överdrivas, HDR till höger.

High dynamic range rendering - Wikipedia, the free encyclopedia

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

HDR betyder High Dynamic Range, där man räknar på ljus som är ljusare än vitt och mörkare än svart, detta gör att man kan få bländeffekter och detaljer även i skuggorna.
HDR kan bli ruggigt snyggt, men får inte heller överdrivas, HDR till höger.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/8/89/Lost_Coast_HDR_...

High dynamic range rendering - Wikipedia, the free encyclopedia

Okej, I see.. Hur stänger man av det då? Tänkte testa 10.10 och stänga av det ev om de går? Lirar Battlefield Bad Company 2 mycket

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Jag tror att Dalton tog det som ett exempel, det är nog inte så att hans mormor sitter och spelar sådär värst mycket.

hehe nä men de finns en stor grupp med hem användare som inte har något problem med ATI (AMD nu mer) och de finns en stor grupp som har problem Finns många som säkert har problem med nvidia med.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SIR_HanZen:

Okej, I see.. Hur stänger man av det då? Tänkte testa 10.10 och stänga av det ev om de går? Lirar Battlefield Bad Company 2 mycket

Tror att man stänger av det i respektive spel, de flesta har inte stöd för HDR, men finns det stöd brukar det också finnas en knapp för HDR.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

är det nåt 10.10d på g eller? Jag vill ha prestanda ökning i F1, men 10.10c fungerar bara till W7 :/

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limo:

är det nåt 10.10d på g eller? Jag vill ha prestanda ökning i F1, men 10.10c fungerar bara till W7 :/

känner på mej att vi får vänta till whql... patchen till f1 är ju inte ute till pc heller än :S
men men, taskigt att vistaägare får vänta när det i princip är samma skit som till win7.