Nätagg: Bäst före datum eller förslitningsvara?

Permalänk
Medlem

Nätagg: Bäst före datum eller förslitningsvara?

Kommer lite oväntat att snart bli ägare till ett OCZ ModXStream Pro 700W och undrar lite smått hur nätagg slits ut? Försämras kondensatorerna av att dom används, hög ålder, eller både och? Har just nu ett ca 2,5 år gammalt Corsair VX 450W och funderar på att fortsätta använda det och ha ModXStreamen som backupagg till mig och bekanta, men det känns inte så aktuellt om det är "bäst före datum" som gäller.

MVH/ Frispel

Permalänk
Medlem

har en kompis som har ett väldigt dammigt nättagg som är på 24/7 och är minst 5-6år gammalt... har överlevt två grafikkort som brunnit pga damm...(efter gpu nr.2 så frågade han mig ifall det gick o förhindra... sa: städa oftare eller skaffa dammfilter på lådan)

troligtvis håller ett nättagg minst 5-10år om det är "kvalitet"...

Permalänk
Medlem

Borde formulerat mig annorlunda, planerar att fortsätta med VX oavsett, frågan är om ModXStreamen blir sämre av att ligga oanvänd ett par år

Permalänk
Medlem

Tror inte det finns något bäst före om man förvarar det bra dvs rumstempererat, torrt och förslutet däremot så brukar effekten avta om man använder det men med ett VX450 hade inte jag varit orolig för då Hardwaresecrets pressade det till 560w innan säkerheten träder in och stänger ner, så har du kvar agget om 3år så kommer det nog garanterat leverera sina 450watt.