ram minnena ökas automatiskt när jag bara vill klocka cpun i bios HJÄLP.

Permalänk
Avstängd

ram minnena ökas automatiskt när jag bara vill klocka cpun i bios HJÄLP.

Hej! jag sitter och lirar min dator med ett ASUS M4A89 GTD PRO och jag har 2 st Corsair XMS3 4 GB på 1600 Mhz ram minnen och jag har mycket hört att man inte ska klocka CPUN och ram minnena på ett mjuk vara program direkt i windows så jag har valt bort det så jag klockar helt enkelt i bios. Och till mina frågor är så här.. Varför kan jag inte klocka bara processorn utan att DRAM ska automatiskt ökas med när jag drar upp CPU BUS ? eftersom minnena inte vill köras mer än 1600 Mhz så får jag bekymmer med processorn. Jag kan helt enkelt inte komma upp med det värdet jag vill ge processorn för att minnena ökas på samtidigt vilket är riktigt störande. Jag vet att jag kan använda CPU ratio för då ökas inte ram minnena mer än vad dom ska va på men har hört att många säger att CPU ratio inte är bra att klocka med vet inte om det är så. Men för mig så har jag bara den att välja på för att kunna öka bara cpuns Mhz och låta ram minnena vara på 1600 Mhz. Hjälp tack Mvh.

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem

Jag överklockar med hjälp av multipeln. Vad är det som inte är så bra med det?

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Avstängd

Vet inte om det är något jag kan ha fått för mig för Multipliern är den ända i bios som gör så att inte ram minnena hänger på samtidigt. Man vill ju inte förstöra sina nya ram minnen liksom. Jag vet att jag får upp ram minnena till 1680 men där går gränsen men vill ändå hålla mig till 1600 Mhz Mvh.

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeathAdder89:

Vet inte om det är något jag kan ha fått för mig för Multipliern är den ända i bios som gör så att inte ram minnena hänger på samtidigt. Man vill ju inte förstöra sina nya ram minnen liksom. Jag vet att jag får upp ram minnena till 1680 men där går gränsen men vill ändå hålla mig till 1600 Mhz Mvh.

Det är ngt du fått för dig. Mutlipeln är upplåst just för att underlätta klockning.

Normalt sett när man klockar med bussen så skal minnena klockas i takt med prollen. FÅR du problem med minnena när dem ökas, eller vill du helt enkelt bara inte köra dem i över 1600? För över 1600 ska inte vara ngt jättestort problem imo!

Permalänk
Avstängd

Ja jag får problem med klocken för minnena när jag vill öka cpuns Mhz. Jag får liksom helt enkelt använda mig av multipeln. Vadå ska man kunna öka minnena mycket mer än 1600 Mhz är det de du säger och hur isf ? jag får upp dom till 1680 Mhz men sen går det inte mer för än jag får blå skärm Mvh.

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeathAdder89:

Ja jag får problem med klocken för minnena när jag vill öka cpuns Mhz. Jag får liksom helt enkelt använda mig av multipeln. Vadå ska man kunna öka minnena mycket mer än 1600 Mhz är det de du säger och hur isf ? jag får upp dom till 1680 Mhz men sen går det inte mer för än jag får blå skärm Mvh.

Prövat öka volten till minnena?

Dra upp multipeln 2-3 steg sen har du en sjysst klock. Jag har 3.8 på min 955a, visserligen dragit upp både bussen och multipeln men att klocka upplåsta ph-prollar på är ju inget problem.

Gör det inte svårare än nödvändigt, använd multipeln, det är det den är avsedd för.

Permalänk
Avstängd

Volten för minnena ska vara på 1,65 watt som är också inställt i bios när dom körs i 1600 Mhz men att öka volten mer än det och öka ram minnets hastighet mer än 1600 Mhz vet jag inte om man vågar sig på. visserligen har domma ram minnena bra kyl flänsar på sig och borde kanske klara av något mer men vette fan om jag törss det. Eller vad tycker ni ? Mvh.

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem

Men vad har minnet för frekvens INNAN du böjar klocka då? vill du klocka och inte röra multipel får du ju ställa in en lägre minneshastighet först inte börja med 1600, ställ minnet på 1066 eller 1333 sen bör det ju knappast slå i takek när du klockar

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

Japp det har jag provat och de funkar lysande fast då får jag dåligt samvete av att inte minnet körs i så hög speed haha men ställer jag in minnena på 1333 mhz vilket dom var på när jag köpte moderkortet så kunde jag få upp CPUN lätt till 3.5 ghz med alla 4 kärnor öpplåsta Mvh.

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem

Bara gå in i dina Minnes inställningar och klocka ner dom till 1600Mhz efter att du har fått din CPU på den hastigheten du vill..

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

Klocka med multipel i första hand. Det är att föredra, eftersom det inte påverkar klockfrekvensen för något annat än processorn.
Vill du sedan ha upp klockfrekvens för subsystem som minne, så lek lite med både multipel och FSB (HT-bus).
Använder du en kombination kan du maximera prestandan, eftersom en höjning av FSB/HT-bus ger en liten extra ökning i prestandan, jämfört med enbart multipelökning (även om den inte är så stor).

Anledningen till att de flesta inte kör enkel multipelklockning, är att alla processorer utom AMD's BE-processorer och Intels Extreme och K-processorer, har multiplar som är låsta uppåt och man då är tvingad att använda FSB/HT-bussen för att kunna öka klockfrekvensen.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd

Hmm HT bus den är på auto den använder jag inte. Vad gör den för nått ? just nu körs bara multipliern i bios och minnena är på DDR3 1600 Mhz i bios. För att ändra ram minnenas hastighet mer än 1600 Mhz måste jag då öka voltage mer än 1.65 som dom är inställt på från början då ? Mvh.

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem

Läs på lite innan du börjar överklocka, och fråga igen när du är lite mer påläst. Det låter på dig som att du inte bör vara i Bios och härja runt för det kommer sluta med tårar... bara ett råd

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Avstängd

Hej nu har jag eller hoppas jag har fått till en bra överklockning i bios. jag ändrade CPU BUS från 200 original till 255 och multiplin till 14.0 och DRAM körs nu på 1700 Mhz alltså 852.9 enligt cpu-z med 1.67 vcore ifrån 1.65 vcore vilket borde vara smärtfritt. Det närmaste sättet att kolla ram minnenas temp är ju att känna i datorn på dom och dom är kalla som vanligt vad jag känner. Ska man köra en runda med prime 95 nu då eller ? Mvh.

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem

Vcore är inte volten på minnena utan på processorn. Har du en Phenom II och en vcore på 1,67 bör du genast sänka den! Är det dock så att det är volten på minnena du menar så är det lugnt.

Öka aldrig FSB'n utan att först ställa in volten (vcore) på processorn manuellt innan. Phenom II bör ej matas med mer än 1,5 V.

Sen borde du göra ungefär så här.
Sänk minneshastigheten först. Minska minnes-multipliern så du kör dom under stock, alltså runt 1333 för dina minnen (eller lägre). Anledningen till varför du ska göra detta är för att då vet du, om nu Prime95 kraschar så beror det inte på minnena. Ställ in vcore (cpu volten) på stock, eller lite över. Lämna FSB på 200 och öka multipliern några steg. Kör prime95 några minuter. Är det stabilt efter 10 minuter så höjer du Multipliern ett snäpp till, kör Prime igen och upprepar tills det kraschar. Då går du antingen tillbaka ett steg och kör Prime en längre period så du är 100 på att klocken är stabil, eller så ökar du volten på processorn ett snäpp. Du måste dock ALLTID ha koll på temperaturerna när du mixar med volten.

När du nått en stabil klock som du känner dig lugn med och som har bra temperaturer DÅ kan du börja tänka på minnena.

Har du en olåst processor så skit i att mixa med FSB'n. Den styr inte bara hastigheten på minnena utan även NB och HT. Och kör för fan inte Prime95 om det var processorvolten du ökade...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heatm:

Vcore är inte volten på minnena utan på processorn. Har du en Phenom II och en vcore på 1,67 bör du genast sänka den! Är det dock så att det är volten på minnena du menar så är det lugnt.

Öka aldrig FSB'n utan att först ställa in volten (vcore) på processorn manuellt innan. Phenom II bör ej matas med mer än 1,5 V.

Sen borde du göra ungefär så här.
Sänk minneshastigheten först. Minska minnes-multipliern så du kör dom under stock, alltså runt 1333 för dina minnen (eller lägre). Anledningen till varför du ska göra detta är för att då vet du, om nu Prime95 kraschar så beror det inte på minnena. Ställ in vcore (cpu volten) på stock, eller lite över. Lämna FSB på 200 och öka multipliern några steg. Kör prime95 några minuter. Är det stabilt efter 10 minuter så höjer du Multipliern ett snäpp till, kör Prime igen och upprepar tills det kraschar. Då går du antingen tillbaka ett steg och kör Prime en längre period så du är 100 på att klocken är stabil, eller så ökar du volten på processorn ett snäpp. Du måste dock ALLTID ha koll på temperaturerna när du mixar med volten.

När du nått en stabil klock som du känner dig lugn med och som har bra temperaturer DÅ kan du börja tänka på minnena.

Har du en olåst processor så skit i att mixa med FSB'n. Den styr inte bara hastigheten på minnena utan även NB och HT. Och kör för fan inte Prime95 om det var processorvolten du ökade...

jag har kört min CPU på 1,55v i flera månader utan problem så inget farligt men vem vet på långsikt...1,67v är jävligt högt (har testat det själv och CPUn gick upp i 58grader i uppstart

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

jag har kört min CPU på 1,55v i flera månader utan problem så inget farligt men vem vet på långsikt...1,67v är jävligt högt (har testat det själv och CPUn gick upp i 58grader i uppstart

Självklart kan man köra högre men tycker du det verkar som om DeathAdder89 borde göra det? Sen handlar det inte om att köra "några månader"... jag vill helst köra min prolle under förhållanden som jag vet den kommer klara under många år...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Fattar ingenting av vad du skriver :S

Du vill inte klocka din cpu med hjälp av multibeln ?

De är väl den du ska använda, höj multibeln så höjs mhzen, om den inte vill starta riktigt så höj lite i volten, de ska väl inte vara en hel vetenskap för att klocka en processor litegrann :S

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Jag menar inte att det är krångligt heller. Men om man använder sig av CPU bussen i bios i för högt värde kan alltså datorn bli ostabil då eller gå sönder ? men det blir den inte om man använder sig bara av multiplin eller ? är det så jag ska fatta det som ? Mvh.

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem

fsb*cpu multippel = cpu klock
fsb*cpu-nb multippel = cpu-nb klock (multip kan anges som t.ex 2ghz 2.2ghz 2.4 o.s.v)
fsb*Minnes multippel = minnesklock (multip anges ofta som 1066 1333 1600 m.m)
O.S.V

Fattar du?
Läs FAQ -> fattar fortfarande inte? -> Läs igen
Fungerar i princip likadant oavsett om du har ny/gammal intel eller amd.

Permalänk
Skrivet av DeathAdder89:

Jag menar inte att det är krångligt heller. Men om man använder sig av CPU bussen i bios i för högt värde kan alltså datorn bli ostabil då eller gå sönder ? men det blir den inte om man använder sig bara av multiplin eller ? är det så jag ska fatta det som ? Mvh.

Storsnusaren gör en bra sammanfattning. När du höjer CPU-Bus (som det verkar heta i ditt moderkorts BIOS), så höjer du inte bara klockfrekvens på CPU, utan även på minne och nordbrygga. När du höjer multipeln, så höjer du endast klockfrekvens på CPU.

Så, ja om du höjer CPU-bus utan att ha koll på dividers etc så får du problem med stabilitet och kanske rent av skadar något (fast det brukar mest hända då man höjer diverse spänningar utan koll).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

*solved* (?)

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

jag har kört min CPU på 1,55v i flera månader utan problem så inget farligt men vem vet på långsikt...1,67v är jävligt högt (har testat det själv och CPUn gick upp i 58grader i uppstart

1,55 i 3.6 ghz? lite väl högt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rosen70:

1,55 i 3.6 ghz? lite väl högt.

Jag har inte det nu utan när jag hade klocken på 3,8Ghz men det visade sig inte vara stabilt så efter ett par månader hade jag fått nog

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd

Jag använder mig bara av multiplin nu iaf på en klock på 3600 Ghz med alla 4 kärnor öpplåsta se min signatur. Ska jag öka vcore och hur mycket isf för processorn om den inte vill vara stabil på 3600 Ghz ?.

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Skrivet av DeathAdder89:

Jag använder mig bara av multiplin nu iaf på en klock på 3600 Ghz med alla 4 kärnor öpplåsta se min signatur. Ska jag öka vcore och hur mycket isf för processorn om den inte vill vara stabil på 3600 Ghz ?.

öka ett snäpp på Vcore, boota datorn och kör stabilitets test. funkar inte de så öka ett snäpp till och försök igen Och som Heatm sa, öka inte över 1.5Vcore. Och fuska inte här o sätt den på 1,5V direkt. Vill man klocka sin dator så ska man inte stressa.

Glöm inte att kolla tempen också, med höjd vcore så får du ju högre temp också!

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Avstängd

Ja prime95 brukar väll vara bra för cpun att chekka av eller hur ?

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem

[QUOTE="snoogiloo;10500630"] Och fuska inte här o sätt den på 1,5V direkt. Vill man klocka sin dator så ska man inte stressa.

Va nu då? Så gör jag, upp med volten direkt o sen se hur högt man kommer. När det tar stopp, backa ~200mhz, stabilitetstesta -> klart.
Men jag har iofs en överdimensionerad vattenkylning

Permalänk
Skrivet av DeathAdder89:

Ja prime95 brukar väll vara bra för cpun att chekka av eller hur ?

Jepp, Prime 95 eller linpack av något slag brukar vara bra stabilitetstestare. Se bara till att hålla koll på temperaturerna när du testar, så att de inte skenar iväg.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Jag har inte det nu utan när jag hade klocken på 3,8Ghz men det visade sig inte vara stabilt så efter ett par månader hade jag fått nog

jag kör 4ghz i 1.52