Min nya låda blir för varm, råd och tips tack!

Permalänk
Medlem

Min nya låda blir för varm, råd och tips tack!

Har precis bytt ut min låda till ett Lian-Li PC-06A.

Det är ju lite speciellt med dessa kompakta chassien, och problemet här blir att grafikkortet går varmt.
(96grader efter 10 minuter Furmark, jämfört mot max 86grader i det gamla chassiet)
Det bildas en "värmeficka" i toppen av lådan helt enkelt.
Jag trodde att grafikkortet skulle klara att suga ut luften i toppen så det blev en bra cirkulation, men det var visst för optimistiskt

Det är luftintag ovanför expansionsplatserna samt de tre plåtarana som täcker de översta exp.platseran är ventilerade.
CPU fläkten har en låg Nexus kylare med 12cm fläkt som blåser ner på cpun.
För övrigt enl. bilden nedan.

Mina tankar är för närvarande:
- Insugsfläkt i toppen med lufttunnel ner till gpuns insug.
- Utsugsfläkt(ar?) i toppen.
- Insugsfläkt i sidoplåten, i höjd med gpu. Meckigt med kablar dock...
- ?

Vad tror ni kommer funka bäst?
Andra lösningar?

Visa signatur

Intel Core i7 920, Asus Rampage III Gene, 6GB DDR3 1333MHz, GTX280

Permalänk
Medlem

Jag hade inte tagit in luft uppifrån.. Varm luft stiger, så jobba inte emot naturens lagar
Nu är det kanske inte roligt att göra hål i nya chassin. Men jag hade nog satsat på en 140mm i toppen, och ev en 120/140mm i botten?
Insug nere (dammfilter!) och utsug uppe.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk

Sälj lådan och köp en ny om du har krav på att kunna spela spel där graikkortet och processorn belastas. Har du inte de kraven får du mäta tempen under mer vanlig användning och se om de är ok.

Eftersom nätaggregatet båser ut varm luft på ena sidan och grafikkortet på andra sidan har du ingen ställe att ta in kall luft på. Hur du än gör kommer du ta in uppvärd luft från antingen PSU eller från grafikkortet eller både och.

Om du inte kan ta in luft från sidan eller från botten i mitten. Svårt att få till ett bra flöde i den.
Känns inte som en spellåda.

Jag antar att du har grafikkort "i låda" eftersom du har ritat pil genom grafikkortet. Och att dess fläkt sitter undertill. Det innebär att den till viss del kommer ta in luft som värmts upp av processorn.

Prova att sätta en termometer utanför det nedre intaget framtill. Får du in luft som värmts upp av GPUN eller är det rumstemp.....

Om du haft ett grafikkort utan låda eller om fläkten var på ovansidan i låda hade jag testat att ta in luft ovanifrån.
Fast testa och mäta kan du göra ända. Försök gärna mäta tempen på inluften även där. Får du in uppvärmd luft...

Visa signatur

GA-P55A-UD4 rev 1.0 ATX S1156, i5 750 2.67GHz, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz VENGEANCE RÖD, HX 750W, GTX 680, SSD Crucial 120GB, HD1T C. black, Win10, LG W2363V-WF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Jag hade inte tagit in luft uppifrån.. Varm luft stiger, så jobba inte emot naturens lagar
Nu är det kanske inte roligt att göra hål i nya chassin. Men jag hade nog satsat på en 140mm i toppen, och ev en 120/140mm i botten?
Insug nere (dammfilter!) och utsug uppe.

En 120 tror jag att jag kan klämma in, men finns det något hjälpligt snyggt (alu) galler att få tag på?
Det som jag funderade på med utsug uppe var om det blev "turbolens" mellan utsuget i toppen och insuget i gpun...

Skrivet av stefan610:

Sälj lådan och köp en ny om du har krav på att kunna spela spel där graikkortet och processorn belastas. Har du inte de kraven får du mäta tempen under mer vanlig användning och se om de är ok.

Eftersom nätaggregatet båser ut varm luft på ena sidan och grafikkortet på andra sidan har du ingen ställe att ta in kall luft på. Hur du än gör kommer du ta in uppvärd luft från antingen PSU eller från grafikkortet eller både och.

Om du inte kan ta in luft från sidan eller från botten i mitten. Svårt att få till ett bra flöde i den.
Känns inte som en spellåda.

Jag antar att du har grafikkort "i låda" eftersom du har ritat pil genom grafikkortet. Och att dess fläkt sitter undertill. Det innebär att den till viss del kommer ta in luft som värmts upp av processorn.

Prova att sätta en termometer utanför det nedre intaget framtill. Får du in luft som värmts upp av GPUN eller är det rumstemp.....

Om du haft ett grafikkort utan låda eller om fläkten var på ovansidan i låda hade jag testat att ta in luft ovanifrån.
Fast testa och mäta kan du göra ända. Försök gärna mäta tempen på inluften även där. Får du in uppvärmd luft...

Det finns inga snygga lådor som inte blir skitstora, enl. min mening iaf... därav denna låda.

GPU tar in luft ovanifrån.

Okej, gör nog ett hål i toppen ovanför gpufläkten, sen testar jag lite om det är bäst att blåsa in eller ut luft därifrån....

Visa signatur

Intel Core i7 920, Asus Rampage III Gene, 6GB DDR3 1333MHz, GTX280

Permalänk

Det borde vara ungefär samma sak att blåsa in luft från sidan på grafikkortet (i dess höjd och ovanför) som att ha ett intag/utblås ovantill. Vet inte vilket som är lättast att få till eller blir snyggast, sidan eller toppen.

Hade det gått att flytta upp PSU där diskarna är och diskarna ned hade jag provat att båsa in luft på diskarna. Dvs att nuvarande utblås efter diskarna blir ett inblås på diskarna fast längre ned.

Men jag känner inte till lådan förutom din bild.

Visa signatur

GA-P55A-UD4 rev 1.0 ATX S1156, i5 750 2.67GHz, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz VENGEANCE RÖD, HX 750W, GTX 680, SSD Crucial 120GB, HD1T C. black, Win10, LG W2363V-WF