Permalänk
Medlem

linux editor ?

Hejsan

Finns det någon bra text editor för linux som jag kan programmera i ? såsom css, xml, html java. Sen skulle det varit schyst om det finns någon editor som har en liknande utseende som terminalen.

Permalänk
Medlem

vi eller vim? De finns även highlight mode till iaf vim, annars funkar typ vilken standard text editor som helst oavsett dist.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Emacs och Vim kan du köra grafiskt... Annars kan du ju köra t.ex nano och vim i terminalen om du skulle vilja det.

Visa signatur

Workstation: | Gigabyte GA-P55-UD3 | Intel Core i5 4.0GHz | Nvidia 240GT Zone Edition | Chieftec Super Series 650W | Seagate Barracuda 7200.12 500GB | Fractal Design Define R2 | Ubuntu 10.10 |

Permalänk
Hedersmedlem

spana på vi, vim, emacs, eclipse eller bluefish

Edit: sry, läste inte ordentligt. Glöm eclipse och bluefish

Permalänk
Medlem

Man tackar för alla snabba svar, skall testa de olika editorna ni nämnt så åter kommer jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pönig:

Hejsan

Finns det någon bra text editor för linux som jag kan programmera i ? såsom css, xml, html java. Sen skulle det varit schyst om det finns någon editor som har en liknande utseende som terminalen.

Jag gillar geany, ser däremot inte ut som en terminal.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

vim är bäst

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Jag gillar geany, ser däremot inte ut som en terminal.

+1, men den har en terminal istället.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

+1, men den har en terminal istället.

Det visste jag inte, vad smidigt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Det visste jag inte, vad smidigt!

Så om man vill kan man köra VIM i geany.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

jed/xjed är rätt trevlig för småsaker om man inte vill/kan/orkar lära sig vi.

Permalänk
Medlem

vim, en tutorial:
Vim Tutorial

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |