Permalänk
Medlem

intel vs. amd?

tjenare!
nu är det så att jag hade tänkt köpa nytt moderkort+processor. Min kompis rekommenderade ett ASUS sabertooth x58 + en i5 processor men nu hittar jag inte moderkortet på varken Inet eller Komplett så då kollade jag på ett annat moderkort , ett ASUS crosshair IV och sen en AMD Phenom x4 965 Black edition prolle, både det moderkortet och prollen har fått bättre recensioner än i5:an och Sabertoothen så då undrar jag om det är nått att inskaffa istället? annvänder datorn mest för att spela, har tänkt kombinera dett med ett radeon 6870 och 4gb RAM.

MVH

Visa signatur

|AMD Phenom x6 1055t @ 4.1 ghz|ASUS Crosshair IV Formula|XFX Radeon 6950 2gb "Dual Fan"|Kingston HyperX 8gb| Samsung Spinpoint 250gb|Cooler Master GX 750W | Windows 7 Ultimate x64| Cooler Master HAF 922|

Permalänk
Avstängd

Köp AMD system

ASUS Crossair moderkortet är riktigt nice och prollen duger och blir över..

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Jag röstar på AMD! : )

Visa signatur
Permalänk

En i5 är inte kompatibel med sabertooth X58.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Entusiast

Kör på AMD skulle dock ta en 1055t sexkärnig, det kommer löna sig i framtiden.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Om du bara spela så lär du inte märka nån vettigt prestanda skillnad mellan en AMD Phenom x4 965 Black edition och en i5a, så ta det billigaste

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem

Kör AMD

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Ja du, din polare borde nog läsa på lite då Sabertooth kör socket 1366. Blir djävligt krångligt att få dit en i5-prolle. Mycket våld och vaselin!
Nämen kör AMD så länge du tänkt köra Crossfire och inte SLI.... Crossair IV är ju det värsta du kan få tag på i moderkortsväg... Sabertooth är typ det billigaste 1366-kortet och ser ju dessutom ut som stryk :P...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Ja du, din polare borde nog läsa på lite då Sabertooth kör socket 1366. Blir djävligt krångligt att få dit en i5-prolle. Mycket våld och vaselin!
Nämen kör AMD så länge du tänkt köra Crossfire och inte SLI.... Crossair IV är ju det värsta du kan få tag på i moderkortsväg... Sabertooth är typ det billigaste 1366-kortet och ser ju dessutom ut som stryk :P...

Skrivet av cyberkyckling:

En i5 är inte kompatibel med sabertooth X58.

Skrivet av AMD_PERA:

oj skrev fel ! menar såklart ett sabertooth 55i okej men då kör jag på det här ! behöver jag nytt nätagg? har ett nu som är på 400 watt men går det att köra på det tills jag köper 6870:n?

Visa signatur

|AMD Phenom x6 1055t @ 4.1 ghz|ASUS Crosshair IV Formula|XFX Radeon 6950 2gb "Dual Fan"|Kingston HyperX 8gb| Samsung Spinpoint 250gb|Cooler Master GX 750W | Windows 7 Ultimate x64| Cooler Master HAF 922|

Permalänk

Som trådskaparen ändrade till, så finns det en P55-variant av Sabretooth för s1156
Asus Sabertooth 55i - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Moderkort

Rent allmänt så ger i5 760 lite bättre prestanda än Phenom II 965 (och har lägre effektförbrukning), dock behöver man ha en rätt giftig grafikkortslösning innan skillnaden ens är märkbar i spel.
Bench - CPU - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Skall du ha en billig lösning som ändå presterar bra, så kan du titta på Phenom II 955BE. Den har som 965BE upplåst multipel och är därför lätt att klocka upp. Eftersom den största skillnaden mellan 965BE och 955BE är 200MHz högre klockfrekvens (och priset) och 955BE lätt klockas upp till 965BE prestanda (och över), genom att höja multipeln ett snäpp (eller mer), så är 955BE ett bra val.
Moderkort till AMD med motsvarande utrustningsnivå som P55 moderkort är i regel lite billigare också. Enda fördelen med P55-moderkorten är att de stöder både Crossfire och SLI, medan AMD-moderkort stöder antingen Crossfire eller SLI (mestadels Crossfire).

Om du inte nödvändigtvis måste ha USB3 och SATA 6GBit/s, så är 790X/XT moderkort trevliga. Bra pris och de stöder Crossfire med x8/x8 (vilket endast de lite bättre P55-moderkorten klarar, prisskillnaden dem emellan är ungefär 200-300kr, vilket är skillnaden mellan de två billigaste kort jag hittat, Asus M4A79XTD EVO och Asrock Extreme, som båda stöder x8/x8)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Som trådskaparen ändrade till, så finns det en P55-variant av Sabretooth för s1156
Asus Sabertooth 55i - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Moderkort

Rent allmänt så ger i5 760 lite bättre prestanda än Phenom II 965 (och har lägre effektförbrukning), dock behöver man ha en rätt giftig grafikkortslösning innan skillnaden ens är märkbar i spel.
Bench - CPU - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Skall du ha en billig lösning som ändå presterar bra, så kan du titta på Phenom II 955BE. Den har som 965BE upplåst multipel och är därför lätt att klocka upp. Eftersom den största skillnaden mellan 965BE och 955BE är 200MHz högre klockfrekvens (och priset) och 955BE lätt klockas upp till 965BE prestanda (och över), genom att höja multipeln ett snäpp (eller mer), så är 955BE ett bra val.
Moderkort till AMD med motsvarande utrustningsnivå som P55 moderkort är i regel lite billigare också. Enda fördelen med P55-moderkorten är att de stöder både Crossfire och SLI, medan AMD-moderkort stöder antingen Crossfire eller SLI (mestadels Crossfire).

Om du inte nödvändigtvis måste ha USB3 och SATA 6GBit/s, så är 790X/XT moderkort trevliga. Bra pris och de stöder Crossfire med x8/x8 (vilket endast de lite bättre P55-moderkorten klarar, prisskillnaden dem emellan är ungefär 200-300kr, vilket är skillnaden mellan de två billigaste kort jag hittat, Asus M4A79XTD EVO och Asrock Extreme, som båda stöder x8/x8)

okej tack så mycket för informationen! tror jag kör på Crosshair moderkortet då i55an har "utgått" på inet och komplett...

Visa signatur

|AMD Phenom x6 1055t @ 4.1 ghz|ASUS Crosshair IV Formula|XFX Radeon 6950 2gb "Dual Fan"|Kingston HyperX 8gb| Samsung Spinpoint 250gb|Cooler Master GX 750W | Windows 7 Ultimate x64| Cooler Master HAF 922|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lichln:

okej tack så mycket för informationen! tror jag kör på Crosshair moderkortet då i55an har "utgått" på inet och komplett...

Edit

Crosshair IV Formula stödjer CF 16/16 så det blir bra.
1599:- på komplett. billigt...jag funderar på att köpa ett till
Dock är ju 955BE lite dyrare på komplett men inet har ju ingen hemma.
Men eftersom moderkortet är billigare så jämnar det ju ut sig.
Fast x6 1055 på Inet blev ju billigare nu
Komplett.se - ASUS Crosshair IV Formula, Socket-AM3
Komplett.se - AMD Phenom II X4 955 Black Edition
AMD Phenom II X6 1055T 2,8GHz Socket AM3 Box - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Processorer

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heatm:

Ja du, din polare borde nog läsa på lite då Sabertooth kör socket 1366. Blir djävligt krångligt att få dit en i5-prolle. Mycket våld och vaselin!
Nämen kör AMD så länge du tänkt köra Crossfire och inte SLI.... Crossair IV är ju det värsta du kan få tag på i moderkortsväg... Sabertooth är typ det billigaste 1366-kortet och ser ju dessutom ut som stryk :P...

Kanske är det billigaste men om du kollar vad som sitter för komponenter på det så kommer du snart att ändra din uppfattning av det hela!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Crosshair IV Formula stödjer CF 16/16 så det blir bra.
1599:- på komplett. billigt...jag funderar på att köpa ett till
Dock är ju 955BE lite dyrare på komplett men inet har ju ingen hemma.
Men eftersom moderkortet är billigare så jämnar det ju ut sig.
Komplett.se - ASUS Crosshair IV Formula, Socket-AM3
Komplett.se - AMD Phenom II X4 955 Black Edition

precis men jag kollade lite närmare på 1055t x6 , då den värkar lite vettigare då den har sex kärnor och det är inte mycket i pris som skiljer dom två åt

Visa signatur

|AMD Phenom x6 1055t @ 4.1 ghz|ASUS Crosshair IV Formula|XFX Radeon 6950 2gb "Dual Fan"|Kingston HyperX 8gb| Samsung Spinpoint 250gb|Cooler Master GX 750W | Windows 7 Ultimate x64| Cooler Master HAF 922|

Permalänk
Skrivet av lichln:

precis men jag kollade lite närmare på 1055t x6 , då den värkar lite vettigare då den har sex kärnor och det är inte mycket i pris som skiljer dom två åt

Ja och nu har ju 1055T precis blivit prissänkt också. Men om du skall ta 1055T rekommenderas en överklockning varmt, då den har lite låg originalklock (märks av i spel och program som har dåligt flerkärnsstöd). Tyvärr är den ingen BE-version, så du får klocka med bussen istället, lite lurigare, men inte så mycket.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Ja och nu har ju 1055T precis blivit prissänkt också. Men om du skall ta 1055T rekommenderas en överklockning varmt, då den har lite låg originalklock (märks av i spel och program som har dåligt flerkärnsstöd). Tyvärr är den ingen BE-version, så du får klocka med bussen istället, lite lurigare, men inte så mycket.

har egentligen inga planer på att överklocka men om det nu så händer är det mycket svårare?

Visa signatur

|AMD Phenom x6 1055t @ 4.1 ghz|ASUS Crosshair IV Formula|XFX Radeon 6950 2gb "Dual Fan"|Kingston HyperX 8gb| Samsung Spinpoint 250gb|Cooler Master GX 750W | Windows 7 Ultimate x64| Cooler Master HAF 922|

Permalänk
Skrivet av lichln:

har egentligen inga planer på att överklocka men om det nu så händer är det mycket svårare?

Inte så farligt (mer att hålla reda på bara). Du kan ju ta en titt på överklocknings faq i kylning och överklockningsdelen av forumet.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Entusiast

Om man ändå fick en slant varje gång man såg en Sån här tråd Finns 100,
Använd Sök funkionen nästa gång

Mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Om man ändå fick en slant varje gång man såg en Sån här tråd Finns 100,
Använd Sök funkionen nästa gång

Mvh

var lite lat lovar göra det nästa gång

Visa signatur

|AMD Phenom x6 1055t @ 4.1 ghz|ASUS Crosshair IV Formula|XFX Radeon 6950 2gb "Dual Fan"|Kingston HyperX 8gb| Samsung Spinpoint 250gb|Cooler Master GX 750W | Windows 7 Ultimate x64| Cooler Master HAF 922|