AMD Phenom II X6 1055T eller AMD Phenom II X4 970 Black Ed. för spel

Permalänk
Medlem

AMD Phenom II X6 1055T eller AMD Phenom II X4 970 Black Ed. för spel

Som topic lyder, vad bör man köpa för processor om man huvudsakligen tänker spela på datorn?

  • AMD Phenom II X6 1055T
    Six Core, 2,8GHZ/3,3GHz Turbo, AM3, 9MB, 125W, Boxed

  • AMD Phenom II X4 970 Black Edition
    Quad Core, 3,5Ghz, AM3, 6MB, 125W, Boxed

Tänker köra ett asus crosshair formula moderkort, 4gig dominator minne, ett 6870 grafikkort och ssd.

Hur relevant är det med 6 cores istället för 4? Det är kanske lite mer framtidsorienterat om man säger så, tanken är att eventuellt överklocka lite, blir i så fall antingen bättre luftkylning, eller eventuellt vatten... Är de överklockningsvänliga? Tack på förhand

Permalänk
Medlem

en intel i5 760 är det bästa alternativet för spel.

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem

Ok, jag är lite kluven på om jag ska köra amd eller intel, tycker det verkar som om man får mkt prestanda för pengarna när det gäller AMD, men jag är inte säker. Sitter och läser lite om öveklockningsmöjligheterna för 1055T nu, det verkar som om multipliern är låst, vilket inte är så jätte kul...

AMD Phenom II X6 1055T Overclocking (page 2) - X-bit labs

"Unlike the top Phenom II X6 1090T model, the Phenom II X6 1055T CPU we are talking about today is not one of those processors that boast an unlocked clock frequency multiplier. Therefore, its multipliers can only be lowered, which is true for both: the standard multiplier as well as the multiplier responsible for the Turbo-mode. In other words, although Phenom II X6 1055T can work with 16.5x multiplier when 1-3 cores are utilized, it is impossible to raise its general multiplier beyond 14x. This is another difference between AMD Turbo Core and Intel Turbo Boost: the competitor’s technology allows setting higher multiplier even when the processor is under maximum load."

Tack för svaret dock!

Permalänk
Medlem

Phenom II X6 ger dig ingen väsentlig prestandavinst i spel. Strunta i X4 970 och köp en X4 955 och klocka upp den till 970's klockfrekvens eller högre. Släng de 500kr du sparade på grafikkort, där gör de mest nytta.

Det kan vara värt att avvakta och se vad som händer med priserna när AMD's 6900-serie kommer. Kanske har du råd med ett 6950 istället för 6870? Eller så blir nvidia tvungna att sänka sina priser och du kan klippa till med ett nvidiakort. (oklart vilka vinstmarginaler som återstår för att de skall kunna sänka priserna)

Har du lite mer pengar så är PCFreaks tips om i5 760 ett bra överklocksvänligt alternativ. Det är bara jag som är lite budgetorienterad.

Permalänk
Medlem

Verkar som att det kanske vore en bra idé att välja en 760 istället, och som du säger, lägga mellanskillnaden på ett tyngre grafikkort, frågan är då vilket moderkort jag ska välja, någon som kan tipsa om ett bra överklockningsvänligt moderkort i 1500kr prisklassen? Crosshair formula verkar ju ge mycket för pengarna, mer än något intelmobo jag sett? För i5 måste det vara 1156?

tittat lite på denna, ASUS SABERTOOTH 55i, Socket-1156 Komplett.se - ASUS SABERTOOTH 55i, Socket-1156 som också ger framtida möjlighet att köra SLI eller crossfire, beroende på vilket grafikkort man väljer!

Permalänk
Medlem

Men 760 kostar ju som 1055an så någon mellanskillnad blir det inte... Alla moderkort i 1500 kronorsklassen är överklockningsvänliga, i.a.f. Asus och Gigabytes. Jag skulle kört på:

AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz Black Edition - Inet.se

Asus M4A89GTD PRO/USB3 - Inet.se

Och sedan ett så bra ATI-kort som du har råd med. Jämfört med Intels 760 har du sparat 500kr där på prollen. 500kr är skillnaden mellan ett 6850 och ett 6870.

Sen har du möjlighet att köpa ett till grafikkort och köra CF.

Men har du stålarsarna så är ju intelprollen snäppet värre, helt klart.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Thanks, blir nog 760 intel, och ASUS SABERTOOTH 55i, Socket-1156, får kosta lite mer, känns som om det är värt de hundralapparna. Tackar!

Permalänk
Avstängd

Du märker inte av nån skillnad i spel om du väljer AMD eller Intel, grafikkortet är det som är det som avgör dära. En AMD 1055T är väldigt klockvänlig, min pallar 4.2ghz och den är ju ändå bättre än en 965 som oftast inte tar sig till 4ghz ens då man klockar. Kör på den sexkärniga processorn så du är redo för framtiden sen.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem
Skrivet av reader:

Du märker inte av nån skillnad i spel om du väljer AMD eller Intel, grafikkortet är det som är det som avgör dära. En AMD 1055T är väldigt klockvänlig, min pallar 4.2ghz och den är ju ändå bättre än en 965 som oftast inte tar sig till 4ghz ens då man klockar. Kör på den sexkärniga processorn så du är redo för framtiden sen.

I framtiden när alla spel kräver långsamma sex-kärnors processorer?

Nja, framtiden heter 1155:

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

I framtiden när alla spel kräver långsamma sex-kärnors processorer?

Nja, framtiden heter 1155:

http://images.anandtech.com/graphs/sandybridgepreview_0827100...

Så world of warcraft är framtiden med en grafikmotor som är totalt värdelös utan någon som helst threading?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Spelar du Bad Company 2 bör du ta en 1055T. Kollar man benchar från det spelet ser man att de där två extra kärnorna gör skillnad. Dock lär du ju inte blir missnöjd med en i5 760

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Spelar du Bad Company 2 bör du ta en 1055T. Kollar man benchar från det spelet ser man att de där två extra kärnorna gör skillnad. Dock lär du ju inte blir missnöjd med en i5 760

Har du någon länk? Det jag hittade var:

Battlefield: Bad Company 2 GPU Performance In-depth > CPU Scaling – Core i7 9xx - TechSpot

"While it is quad-core optimized, the game is not demanding enough on the CPU to warrant it based on what I have seen so far."

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Spelar du Bad Company 2 bör du ta en 1055T. Kollar man benchar från det spelet ser man att de där två extra kärnorna gör skillnad. Dock lär du ju inte blir missnöjd med en i5 760

Fattar inte varför folk tycker att han skall ta pengar från grafikkortet och lägga på en sexkärnig processor.
Jag fattar heller inte varför man tar med Bad Company 2 som exempel överhuvudtaget. Du kan ju köra spelet i 50+ fps med en tvåkärnig processor och vem bryr sig om FPSen ligger på 90 eller 100? Snacka om dåligt investerade pengar om man använder detta spel som argument för att skaffa bättre CPU.

Här är ett test till. Sexkärniga processorer finns inte med, men vem bryr sig när man ser att t.om. den tvåkärniga ger tillräckligt med kräm.

Battlefield Bad Company 2 Tuning Guide - CPU Performance

Du kommer att klara dig med en snabb/överklockad fyrkärnig processor i flera år, ditt grafikkort kommer att ge dig problem innan dess om det är för klent. När det blir dags att uppgradera kommer det att finnas en ny generation processorer/moderkort som sparkar rumpa med dagens sexkärniga.

Permalänk
Medlem

Kör på en AMD 955 black edtion och sedan en bra moderkort från de.

De klockar idag oftast till 4ghz och kostar mindre än ett i7 eller i5 system.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Har du någon länk? Det jag hittade var:

Battlefield: Bad Company 2 GPU Performance In-depth > CPU Scaling – Core i7 9xx - TechSpot

"While it is quad-core optimized, the game is not demanding enough on the CPU to warrant it based on what I have seen so far."

Skrivet av Cawanga:

Fattar inte varför folk tycker att han skall ta pengar från grafikkortet och lägga på en sexkärnig processor.
Jag fattar heller inte varför man tar med Bad Company 2 som exempel överhuvudtaget. Du kan ju köra spelet i 50+ fps med en tvåkärnig processor och vem bryr sig om FPSen ligger på 90 eller 100? Snacka om dåligt investerade pengar om man använder detta spel som argument för att skaffa bättre CPU.

Här är ett test till. Sexkärniga processorer finns inte med, men vem bryr sig när man ser att t.om. den tvåkärniga ger tillräckligt med kräm.

Battlefield Bad Company 2 Tuning Guide - CPU Performance

Du kommer att klara dig med en snabb/överklockad fyrkärnig processor i flera år, ditt grafikkort kommer att ge dig problem innan dess om det är för klent. När det blir dags att uppgradera kommer det att finnas en ny generation processorer/moderkort som sparkar rumpa med dagens sexkärniga.

Tänk på att det är 100-200kr skillnad mellan i5 760 och 1055T och att det kommer många spel med bättre stöd för flera kärnor, tex Crysis 2. Samt att 1055T blir lika snabbt som en "snabb/överklockad fyrkärnig processor" då den också kan överklockas. Och alla byter faktiskt inte processor och moderkort hur som helst. De köper bra grejjor och håller i dem i säkert 2-3 år, och det är då två kärnor till gör skillnad.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Tänk på att det är 100-200kr skillnad mellan i5 760 och 1055T och att det kommer många spel med bättre stöd för flera kärnor, tex Crysis 2. Samt att 1055T blir lika snabbt som en "snabb/överklockad fyrkärnig processor" då den också kan överklockas. Och alla byter faktiskt inte processor och moderkort hur som helst. De köper bra grejjor och håller i dem i säkert 2-3 år, och det är då två kärnor till gör skillnad.

Själv skulle jag nöjt mig med en X4 955 för 1213kr. Den är 526kr billigare än 1055t (eller 760). Han kan slänga de extra slantarna pengarna på t.ex. ett 470 kort istället för 6870. Jo, det kommer spel med stöd för flera kärnor men jag delar inte din syn på processorn som flaskhals. Jag tror att grafikkortet kommer bli problemet långt innan dess, det är där pengarna skall spenderas.

Jag utgår från min egen erfarenhet. Själv sitter jag med en gammal phenom I x4 processor, den räknas som slö men det finns ingen tendens till flaskning. Överklockningen är dessutom rätt medioker, det som slöar ner allting är mina gamla grafikkort. Om vi nu skall prata framtid och tar crysis 2 som exempel slår jag vad om att min gamla sump-processor inte slöar ner crysis 2 ett dyft när det väl släpps. Ok, säg att du slänger på triple-sli och får fps på runt hundra, då tippar jag på att processorn faktiskt börjar göra skillnad men för en icke-pro-gamer gör det liksom ingen skillnad. Och om fpsen ovanför 60-70 är så viktiga är det nog bäst att man slår till på en 120hz skärm och en i7 prolle med en gång.

Jag menar att systemet blir mer "framtidssäkert" med ett biffigare grafikkort. (Observera att jag pratar om spelande, inte tung cpu-relaterad redigering av olika slag)

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på 1055 alternativt 1090 och överklockat, bra med mos i dem då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cawanga:

Själv skulle jag nöjt mig med en X4 955 för 1213kr. Den är 526kr billigare än 1055t (eller 760). Han kan slänga de extra slantarna pengarna på t.ex. ett 470 kort istället för 6870. Jo, det kommer spel med stöd för flera kärnor men jag delar inte din syn på processorn som flaskhals. Jag tror att grafikkortet kommer bli problemet långt innan dess, det är där pengarna skall spenderas.

Jag utgår från min egen erfarenhet. Själv sitter jag med en gammal phenom I x4 processor, den räknas som slö men det finns ingen tendens till flaskning. Överklockningen är dessutom rätt medioker, det som slöar ner allting är mina gamla grafikkort. Om vi nu skall prata framtid och tar crysis 2 som exempel slår jag vad om att min gamla sump-processor inte slöar ner crysis 2 ett dyft när det väl släpps. Ok, säg att du slänger på triple-sli och får fps på runt hundra, då tippar jag på att processorn faktiskt börjar göra skillnad men för en icke-pro-gamer gör det liksom ingen skillnad. Och om fpsen ovanför 60-70 är så viktiga är det nog bäst att man slår till på en 120hz skärm och en i7 prolle med en gång.

Jag menar att systemet blir mer "framtidssäkert" med ett biffigare grafikkort. (Observera att jag pratar om spelande, inte tung cpu-relaterad redigering av olika slag)

Du har helt rätt. Jag har nog inget att sätta emot här och jag tror nog jag har tappat min starka tro på hexa cores när jag läste detta. Som du säger finns det ju inte riktigt nått behov av mer kärnor om man inte sitter och packar ihop grejjor eller what ever. Sitter själv och ska köpa ny prolle... Tror nog det blir en x4 då. Till TS lyssna på Cawanga han kan sin sak

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Får jag tacka för de vänliga orden?
Det är bara bra att det blir lite debatt så att man tvingas vända och vrida runt på sina egna föreställningar.

Permalänk
Medlem

Amd phenom II 965 presterar endast någon procent sämre än I5 750, som ändå är långt mer än tillräcklig för alla singel-grafikkort. Välj Amd phenom II x4, både amds CPUer och moderkort är billigare.

Så länge du inte kör med två bra grafikkort i sli/crossfire, så blir skillnaden i fps nära noll mellan phenom II x4 och I5 750, dels för att de nästan är lika snabba, och dels för att processorn aldrig arbetar över typ 60% i spel (så länge du inte sitter på en Celeron) så du har ändå ingen nytta av den 3% snabbare I5an. Bättre att välja Amd som är ganska mycket billigare, till minimal prestanda förlust, och lägga de pengarna du sparar på ett bättre grafikkort - där kan vi snacka om extra prestanda.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Det blev till slut ett 1055, och ett HD 6870! Tack för alla svar, verkar vara ett klockvänligt, framtidsorienterat alternativ