Crossfire XFX6870 Skumma problem!

Permalänk
Medlem

Crossfire XFX6870 Skumma problem!

Har problem med mina XFX 6870 i crossfire. Crossfire alternativet i CCC är aktiverat så båda grafikkorten hittas och är aktiverade. Mitt moderkort har 2x pci-e 16x portar så det stödjer ju korten fullt ut, har inte missat crossfirebryggan.. Har även ett 750W corsair agg så där borde inte felet heller ligga.

Nu till problemen då, när jag kör 3dmark får jag endast runt 22k i performance och med ett kort får jag 16k+ så med ett kort får jag ju helt okej score men med två kort känns det som om jag bara får hälften så stor ökning som jag borde få, men det fungerar ju ändå? Sen när jag ska spela WoW så har jag runt 20-30 fps på maxinställningar men med ett kort så har jag runt 70-80 fps flytande? Kollade även i gpu-z när jag körde wow och då så laddar det ena kortet runt 50% medans det andra ligger på 0% när jag kör crossfire?

Om ni vill ha mer info om datorn så har jag en Intel Q9550 2,83ghz @ 3,4 med Corsair H70, Corsair XMS3 4GB DDR3 1600Mhz, 1st ssd Corsair Force 60gb.

Vore mycket tacksam om någon kunde lura ut vad det kan vara för fel!

Permalänk
Medlem

Glömde skriva vilket moderkort jag har ^^ Gigabyte GA-X48-DQ6

Permalänk
Medlem

Wow är ett spel som jag inte upplever optimerat för SLI konfurigationer, T ex så kunde min vän inte spela med något annat än ett 9600 gt i single för att han FPS droppade något fruktansvärt i SLI.
Medans jag kan spela med 9600GT i SLI utan problem, gör så att du provar med ett annat spel och se hur det funkar innan du överväger annat.

Permalänk
Medlem

Kan vara så att i wow eller nästan att det är så.
Att wow inte stödjer sli eller Crossfire och kan tillochmed vara bättre med 1 kort men ett 6870 klarar väll av wow?
Antar att du har senaste CCC ?

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Hur fräscht är operativsystemet? När man meckar fram och tillbaka med olika instickskort kan det vara befogat med en format c:\. Inte helt smidigt, tyvärr, men i många fall en bra lösning.

Permalänk
Medlem

Jag har nyaste CCC och ominstallerade datorn för typ en vecka sedan och jag är mycket noga med datorns mjukvara så är inte massa skit i den :p. Men saken är ju även den att jag borde fått ca 5k mer i 3dmark vantage än vad jag fick? Vet även att wow inte är jätteoptimerat för XF men min kusin som har två stycken 4870 får iallafall ingen prestandaminskning när han kör XF?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeVroe:

Jag har nyaste CCC och ominstallerade datorn för typ en vecka sedan och jag är mycket noga med datorns mjukvara så är inte massa skit i den :p. Men saken är ju även den att jag borde fått ca 5k mer i 3dmark vantage än vad jag fick? Vet även att wow inte är jätteoptimerat för XF men min kusin som har två stycken 4870 får iallafall ingen prestandaminskning när han kör XF?

Är ju precis det jag menar med min post, wow och sli funkar inte alls bra i vissa fall, varför? ingen vet då det beror helt på din setup.

Permalänk

WoW har inte stöd för crossfire eller SLI. Vad för 3Dmark körde du?

EDIT: Också om du har youtube eller något annat som kräver flashplayer igång i bakgrunden så är det de som orsakar FPS drops eftersom kortet ställer in sig på 2.5D mode (också kallas Flashplayer mode), detta är ett känt problem hos AIT/AMD.

Permalänk
Medlem

Körde 3dmark Vantage, när jag testade wow hade jag endast wow igång inget annat i bakgrunden.. men har testat det nya battlefield och har samma problem där, och om jag har fattat rätt så ska det ha relativt bra crossfirestöd? Men om vi struntar i vilka spel jag har testat och bara inriktar oss på 3dmark, varför får jag ca 5k under vad jag ska få med min setup?

Permalänk
Medlem

flask på prollen? bara en tanka!

Permalänk
Skrivet av NeVroe:

Körde 3dmark Vantage, när jag testade wow hade jag endast wow igång inget annat i bakgrunden.. men har testat det nya battlefield och har samma problem där, och om jag har fattat rätt så ska det ha relativt bra crossfirestöd? Men om vi struntar i vilka spel jag har testat och bara inriktar oss på 3dmark, varför får jag ca 5k under vad jag ska få med min setup?

Underligt må jag säga, jag sitter på två exakt lika kort och har inga som helst problem.

Permalänk

Samma här

Jag kör 2 HD4850, och har samma problem med Starcraft II. Det sekundära kortet sitter på 0% aktivitet medan det primära sakta men säkert tickar upp till 110 grader varpå burken slocknar.
När jag grävt lite i det här börjar jag bli osäker på om Crossfire någonsin fungerat, och om det kan vara så att det ena kortet inte funkar alls? Det går inte att driva monitorn från det sekundära kortet exempelvis, men det kanske inte ska gå?

Permalänk
Skrivet av Matteus I:

Jag kör 2 HD4850, och har samma problem med Starcraft II. Det sekundära kortet sitter på 0% aktivitet medan det primära sakta men säkert tickar upp till 110 grader varpå burken slocknar.
När jag grävt lite i det här börjar jag bli osäker på om Crossfire någonsin fungerat, och om det kan vara så att det ena kortet inte funkar alls? Det går inte att driva monitorn från det sekundära kortet exempelvis, men det kanske inte ska gå?

Vad har du för moderkort? Sen är jag osäker om SC2 har stöd för CF.

Permalänk

Asus P5E Deluxe
Det kan vara så att det inte är menat att funka med SC2, men det är ju ändå konstigt att det aktiva kortet överhettas? Jag har ju hört om andra som kan blasta på fullt med ett HD4850?
Plus det här att jag inte kan sätta monitorn på det andra kortet, vad jag förstår så ska den funka oavsett vilken av de fyra portarna man väljer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matteus I:

Jag kör 2 HD4850, och har samma problem med Starcraft II. Det sekundära kortet sitter på 0% aktivitet medan det primära sakta men säkert tickar upp till 110 grader varpå burken slocknar.
När jag grävt lite i det här börjar jag bli osäker på om Crossfire någonsin fungerat, och om det kan vara så att det ena kortet inte funkar alls? Det går inte att driva monitorn från det sekundära kortet exempelvis, men det kanske inte ska gå?

kan vara så att du har v-sync av och kortet får slita konstant.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Antar att jag får lämna tillbaka mina 6870 och vänta på 69xx och se om dom kanske fungerar bättre

Permalänk
Medlem

Testa att sänk processorhastigheten till original frekvenserna, hur många poäng får du då? Hade gärna velat ha ett printscreen på dina poäng, både när du har klockat och kör original.

Du är nämligen begränsad utav processorns låga kapacitet, inget som helst fel på korten.

Permalänk
Medlem

Ett av korten Kan vara ett dåligt ex

Angående 3DMark så skiljer dina resultat ganska mycket mellan 1 och 2 kort.. Du får dock Aldrig ut 100% extra prestanda av två kort. Kanske 60-75% borde inte vara några problem tror jag inte
Ladda ner MSI Afterburner och aktivera OSD så ser du om båda grafikkorten jobbar i t ex wow

Permalänk
Medlem

Samtliga blizzardspel har varken stöd för CF Eller SLI, det är inte heller något dem planerar att införa. Så spelar man WoW / SC2 etc så är ett bra singel gpu kort att föredra. Därför ligger era kort på xx% och 0% load i dessa spel. Din processor borde inte flaska korten, du har inget som snurrar i bakgrunden då? Jag har inte så mycket erfarenhet av catalyst så det blir svårt att uttala sig där..

Permalänk
Skrivet av Pathway:

Ett av korten Kan vara ett dåligt ex

Angående 3DMark så skiljer dina resultat ganska mycket mellan 1 och 2 kort.. Du får dock Aldrig ut 100% extra prestanda av två kort. Kanske 60-75% borde inte vara några problem tror jag inte
Ladda ner MSI Afterburner och aktivera OSD så ser du om båda grafikkorten jobbar i t ex wow

Helt sant, men det underpresterar ändå för han bör få ca 27-29k och inte så lågt som 22k på performance mode.

Permalänk
Medlem

Jag tror faktiskt inte det skulle vara processorn som stryper då jag ändå har en Q9550 som inte är fy skam. Har även testat att köra orginalklocken och får samma fel. När jag kolla i gpu-z så ligger det ena kortet på ca 40-50% belastning medans det ena ligger på 0%? men i 3d mark så ligger det första kortet mycket högre (ca 90%) medans det andra ligger och fis kör på ca 20%. Har inte heller någonting i bakgrunden när jag kör 3dmark.. Fattar verkligen inte varför jag får ca 5k under vad andra får med samma modell av grafikkort.

Permalänk
Skrivet av NeVroe:

Jag tror faktiskt inte det skulle vara processorn som stryper då jag ändå har en Q9550 som inte är fy skam. Har även testat att köra orginalklocken och får samma fel. När jag kolla i gpu-z så ligger det ena kortet på ca 40-50% belastning medans det ena ligger på 0%? men i 3d mark så ligger det första kortet mycket högre (ca 90%) medans det andra ligger och fis kör på ca 20%. Har inte heller någonting i bakgrunden när jag kör 3dmark.. Fattar verkligen inte varför jag får ca 5k under vad andra får med samma modell av grafikkort.

Är du säker på att din andra PCI-e är x16 då? Sen så stämmer det att din processor kan strypa (i benchmarks) även om det inte påverkar något i spelande eftersom 3Dmark vantage är väldigt beroende av processor.

Permalänk
Medlem

Ja jag är helt säker på att båda portarna är 16x. Jo det vet jag men min processor borde ändå inte strypa ner 5k, så pass dålig är den väl ändå inte?

Permalänk
Medlem

hah! Jag tror jag har hittat felet nu, jag tänkte att det ena kortet kanske var kaiko så jag bytte plats på dom och när jag körde crossfire så hade jag samma problem med 20-30 fps i wow. Så jag stängde av crossfire och då hade jag fortfarande 20-30 fps Vilket jag inte hade när jag hade det ena kortet som förstakort. Plus att nu i skrivande stund så fryslaggar skärmen?? Blir nog att lämna tillbaka det ena kortet! Tack för all hjälp jag fått.

Permalänk
Skrivet av NeVroe:

hah! Jag tror jag har hittat felet nu, jag tänkte att det ena kortet kanske var kaiko så jag bytte plats på dom och när jag körde crossfire så hade jag samma problem med 20-30 fps i wow. Så jag stängde av crossfire och då hade jag fortfarande 20-30 fps Vilket jag inte hade när jag hade det ena kortet som förstakort. Plus att nu i skrivande stund så fryslaggar skärmen?? Blir nog att lämna tillbaka det ena kortet! Tack för all hjälp jag fått.

Du fick nog med andra ord ett Måndags-EX, vad betyder kaiko.

Permalänk
Medlem

Haha sry, kaiko betyder "trasigt"