Förhandstitt på UEFI med Intel Sandy Bridge

Permalänk
Medlem

jag som gillar gamla hedliga bios som är nostalgiskt fult och har en lite mystisk men mysig atmosfär, hoppas det finns skins/teman :).

tråkigt att dom inte kan göra det lika säkert som bios, eller kanske lika ointressant för dom som vill förstöra som bios.

dags att borra hål i ett gammalt bios och ha som nyckelring och minne.

kanske kommer bli segare än gamla bios när man ska ha brandvägg antivirus och annat kul just för UEFI?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Det blir skönt att slippa vänta flera dagar på att datorn ska starta. 8-)

Visa signatur

Jag är Alfa och Omega!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Llhweiir:

Ser lovande ut... men personligen blir jag mest nyfiken på vad det är för information som är så hemlig att ni behöver "dimma" bilden...

Skrivet av f0kke:

En fråga varför får ni inte visa CPU? och annan information?:)

Grabbarna grus var snabba med att gå in och säga till i tråden...:P Men svaret på dessa frågor - som även jag undrar över - verkar det som att redaktionen vill smussla med ett tag till.;)

Skrivet av MulleEng:

Hmm man kommer nog sakna BIOS lite, desto mindre grafiskt desto säkrare känns det
Det enda som man är duktigt intresserad över är den mkt snabbare uppstartstiden.

Jo uppstarten är jag också intresserad av och...

Skrivet av Greve_Peter:

Skönt med lite förnyelse, jag kommer personligen absolut inte sakna BIOS.

...jag tror jag kommer sakna BIOS men inte ur prestanda/snabbhetssynpunkt...

Skrivet av zansiball:

jag undrar också över säkerheten. inte roligt att få ett virus i bios eller UEFI som det kommer heta i framtiden. tänk om ev virus får för sig att klocka sönder din nya cpu :/ eller överhetta ditt grafikkort.

att man pilla in alla möjliga program och funktioner gör det lättare att missbruka det också.

...Jag hopps vid alla IT-gudar att tillverkarna har hunnit tänka på detta så att det inte är ett problem i framtiden.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Nej, ingen modefluga direkt men jag vill inte vara testkanin om man säger så. Det enda jag vill få rätsida på är den oändliga starttiden. Startar man datorn kanske 10 gånger om dagen så känns 30 sek som en oändlighet.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Går det att flasha om en dator med BIOS till UEFI såsom http://www.sweclockers.com/nyhet/9899-ny-bios-startar-pa-en-s...?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Entusiast
Skrivet av nikce:

Hehe. Finns det någon mer konservativ grupp än datornördar?

Ja det är lite förvånande faktiskt. Kan inte låta bli att undra om det lät likadant när DOS försvann?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av nikce:

Hehe. Finns det någon mer konservativ grupp än datornördar?

Gamers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikce:

Hehe. Finns det någon mer konservativ grupp än datornördar?

Pensionärer.....

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja det är lite förvånande faktiskt. Kan inte låta bli att undra om det lät likadant när DOS försvann?

Vad har det med saken att göra? Är t ex hemsidor på nätet bättre eller ger en bättre användaruplevelse bara för att de likt Sweclockers.com har zillions av flashanimeringar (inget direkt kritik av Sweclockers.com eftersom de behöver reklamintäkter, men rent estetiskt är det ingen höjdare)? Det är inte basfunktionen av UEFI som bekymrar många, utan implementeringen.

På servrar kan säkert TPM i kombination med UEFI ha sina fördelar för att undvika att någon juxar med hårdvaran. Hemma har det nog för de flesta, förutom de mest paranoida, någon större betydelse. Å andra sidan finns här en potentiell möjlighet att låsa användare till att endast kunna nyttja vissa tjänster, eller att nekas tillgång till viss media. BIOS är mer basalt och har inte samma inbyggda koppling till sådan teknik.

Blir det till vår fördel eller nackdel? Vi får väl se.

Personligen är jag inte negativ till UEFI, men hade önskat att Intel hållit sig till att göra en tekniskt bättre BIOS utan något extra. Minimalt lite kod och maximerat för den primära uppgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ollebro:

bara för det blir grafiskt blir det inte WINDOWS snälla du, virus kommer inte i rusande fart och tar överallt. bara windows.

uhm det är ju exakt det som är nackdelen. om det enbart hade varit en grafikuppdatering är det väl klart att ingen skulle oroat sig för säkerheten. nu handlar det ju om en genomgripande förändring där man gör systemet modulärt (som någon tidigare i tråden påpekade).

men ännu är inte UEFI här så man får hoppas att de tänker på detta. hade ju varit katastrof om man kunde få virus i UEFI via windows eller liknande.

Permalänk
Medlem

UEFI-bios har jag haft i ett år

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KimTjik:

Vad har det med saken att göra? Är t ex hemsidor på nätet bättre eller ger en bättre användaruplevelse bara för att de likt Sweclockers.com har zillions av flashanimeringar (inget direkt kritik av Sweclockers.com eftersom de behöver reklamintäkter, men rent estetiskt är det ingen höjdare)? Det är inte basfunktionen av UEFI som bekymrar många, utan implementeringen.

På servrar kan säkert TPM i kombination med UEFI ha sina fördelar för att undvika att någon juxar med hårdvaran. Hemma har det nog för de flesta, förutom de mest paranoida, någon större betydelse. Å andra sidan finns här en potentiell möjlighet att låsa användare till att endast kunna nyttja vissa tjänster, eller att nekas tillgång till viss media. BIOS är mer basalt och har inte samma inbyggda koppling till sådan teknik.

Blir det till vår fördel eller nackdel? Vi får väl se.

Personligen är jag inte negativ till UEFI, men hade önskat att Intel hållit sig till att göra en tekniskt bättre BIOS utan något extra. Minimalt lite kod och maximerat för den primära uppgiften.

Fast den rent grafiska biten skiter jag fullständigt i. Jag är i stort sett aldrig inne och gräver i BIOS ändå så för mig får det gärna vara rosa med lila prickar, bara man kan ändra det som ändras skall.
Jag funderade mer över den ökade funktionaliteten och den spridda mentaliteten att något som har varit tillräckligt bra fram tills nu automatiskt måste vara bättre än nya utvecklade versioner.
Därav frågan om det lät likadant när DOS försvann. Det fanns väl ingen anledning att ta bort det och ersätta det med en kommandotolk inne i Windows? Det fungerade ju som det skulle? Vem behöver ny funktionalitet när det gamla fungerar?
Verkar som om folk här är väldigt inne på ny och inovativ hårdvara men samma inställning gäller inte alls till ny mjukvara. Allt nytt är automatiskt bloatat och gjort av säkerhetshål.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Som man brukar säga... Relearn, Evolve, and Adapt...
Det tror jag vi fortfarande klarar av? Eller har vi nått evolutionens max?

Förresten trevligt att jag finner världsexklusiva nyheter här på SweClockers! Eloge till SC;crew!

Visa signatur

[CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3.5GHz][MB: Asus P5Q-E][GFX: XFX Radeon HD5850 X Black Edition 1GB @ 900/1100][RAM: Corsair XMS2 800MHz CL5 2x2GB][Chassi: Antec Nine Hundred]
[HDD: 2x750GB Samsung SpinPoint F1][PSU: Corsair HX520W][CPU Kylning: Noctua NH-U12P][OS: W7 Ultimate 64-bit][Skärm: Samsung SyncMaster 226BW]

Permalänk
Medlem

Tycker det är väldigt mycket snack om virus, jag personligen har sett fram emot detta sedan jag hörde talas om EFI.
Nu vet inte jag om jag har rätt men i windows brukar väl virus spridas bäst just pga att användaren envisas med att köra som administratör.

Det får väl helt enkelt bli så att de har en root användare där du får knappa in ett lösenord för att ex. uppdatera UEFI eller starta/lägga till en modul, och en user där du inte har samma rättigheter men kanske ändå tillgång till att du kan ändra klockfrekvens på CPU och annat.

Det skulle ju också kunna ha en olika listor med tillåtna moduler från tillverkarna och en annan lista med moduler som man har tankat ner men som man inte är säker på om de kan innehålla skadlig kod. Dessa skulle kunna få startas upp i någon slags jail miljö där någon HV ser till att de bara kan adressera de minnes platser som den skall ha tillgång till.

Ex.
Modul: Hej jag är en modul för GPU klockning + (lite skadlig kod).
HyperVisor: Jahha hej då skall du få tillgång till 0x4000-0x4500.
M: Vad bra. Men jag försöker även att ändra lite här borta också 0x3000.
HV: Nehe du den gubben går inte, You must be terminated.

Nu vet inte jag om jag alls har rätt, eller om jag bara snackar strunt. Men detta kanske skulle vara något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

UEFI-bios har jag haft i ett år

Och EFI har jag haft i 5 år nu... Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Encho5:

Jag gillar det! Det "Avancerade läget" såg väldigt lätt ut!
Någon som vet hur gammalt BIOS är??

Länk Det står där

EDIT: Först i världen?

YouTube - ASUS EFI GUI BIOS for P5Q series Motherboards

11 månader sedan...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av piGGen:

Tycker det är väldigt mycket snack om virus, jag personligen har sett fram emot detta sedan jag hörde talas om EFI.
Nu vet inte jag om jag har rätt men i windows brukar väl virus spridas bäst just pga att användaren envisas med att köra som administratör.

Det får väl helt enkelt bli så att de har en root användare där du får knappa in ett lösenord för att ex. uppdatera UEFI eller starta/lägga till en modul, och en user där du inte har samma rättigheter men kanske ändå tillgång till att du kan ändra klockfrekvens på CPU och annat.

Det skulle ju också kunna ha en olika listor med tillåtna moduler från tillverkarna och en annan lista med moduler som man har tankat ner men som man inte är säker på om de kan innehålla skadlig kod. Dessa skulle kunna få startas upp i någon slags jail miljö där någon HV ser till att de bara kan adressera de minnes platser som den skall ha tillgång till.

Ex.
Modul: Hej jag är en modul för GPU klockning + (lite skadlig kod).
HyperVisor: Jahha hej då skall du få tillgång till 0x4000-0x4500.
M: Vad bra. Men jag försöker även att ändra lite här borta också 0x3000.
HV: Nehe du den gubben går inte, You must be terminated.

Nu vet inte jag om jag alls har rätt, eller om jag bara snackar strunt. Men detta kanske skulle vara något.

Du menar att det ska köras Android på brädorna alltså?

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Hur sjutton kan en svensk sajt vara först i världen med en stor nyhet?? Sverige är ju ett litet land och i usas ögon är väl vi bara liiite viktigare än Schweiz.

....Man undrar ju vad för deal SweC gjorde med Asus

Nästa system jag skaffar måste ha UEFI helt enkelt.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfa-Omega:

Det blir skönt att slippa vänta flera dagar på att datorn ska starta. 8-)

Mitt asus m4a79t tar 3-4sek (allt onödigt inaktiverat) innan grub blinkar till i 1sek o ubuntu laddar på 14-15 tills allt är klart. Känns som någon sekund hit eller dit är skit samma..

Permalänk
Medlem
Skrivet av piGGen:

Tycker det är väldigt mycket snack om virus, jag personligen har sett fram emot detta sedan jag hörde talas om EFI.
Nu vet inte jag om jag har rätt men i windows brukar väl virus spridas bäst just pga att användaren envisas med att köra som administratör.

Det får väl helt enkelt bli så att de har en root användare där du får knappa in ett lösenord för att ex. uppdatera UEFI eller starta/lägga till en modul, och en user där du inte har samma rättigheter men kanske ändå tillgång till att du kan ändra klockfrekvens på CPU och annat.

Det skulle ju också kunna ha en olika listor med tillåtna moduler från tillverkarna och en annan lista med moduler som man har tankat ner men som man inte är säker på om de kan innehålla skadlig kod. Dessa skulle kunna få startas upp i någon slags jail miljö där någon HV ser till att de bara kan adressera de minnes platser som den skall ha tillgång till.

Ex.
Modul: Hej jag är en modul för GPU klockning + (lite skadlig kod).
HyperVisor: Jahha hej då skall du få tillgång till 0x4000-0x4500.
M: Vad bra. Men jag försöker även att ändra lite här borta också 0x3000.
HV: Nehe du den gubben går inte, You must be terminated.

Nu vet inte jag om jag alls har rätt, eller om jag bara snackar strunt. Men detta kanske skulle vara något.

Jag tycker det låter som en bra idé.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

*mummel mutter*
Här satt man och väntade på lite film om uppstartstiden..

Kan ni inte filma en bit ifrån ( med 90% blurrad skärm ) när det startas upp så man får se tiden? hehe
Eller får ni kanske inte installera operativ osv på systemet ännu....

Permalänk

Väldigt roligt att se att nästan alla som skrivit i tråden klagar o gnäller om att UEFI ersätter BIOS, annars så brukar allt nytt vara super nice, men inte när de gäller BIOS xD

Sen grejen med virus, mac har väl använt EFI länge nu o vad jag fattat så är det inte så jätte stor skillnad mellan EFI och UEFI.
Om man ska lyssna på vad vissa säger så borde de juh finnas en massa virus till MACs EFI vid det här laget xD

Bara jag som finner d lite roligt xD

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Har inte apple kört med EFI ett jäkla tag och jag har då aldrig hört att det är något problem med det.

Snyggt GUI är ju att föredra, nästa steg snyggare bootmenyer tack

<3 Chameleon, så jäkla snyggt.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Uueefii? Hur uttalar ni det?

Ska bli spännande att se hur diverse diagnostikprogram och oc-program utvecklas till uefi.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Skrivet av Arius:

Länk Det står där

EDIT: Först i världen?

YouTube - ASUS EFI GUI BIOS for P5Q series Motherboards

11 månader sedan...

Snyggt gjort med länken.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_speed:

Sen grejen med virus, mac har väl använt EFI länge nu o vad jag fattat så är det inte så jätte stor skillnad mellan EFI och UEFI.
Om man ska lyssna på vad vissa säger så borde de juh finnas en massa virus till MACs EFI vid det här laget xD

Bara jag som finner d lite roligt xD

Anledningen till att det inte finns virus till EFI beror väl främst att det inte finns så mycket intresse av det. Virusmakare vill att deras virus kommer åt så många användare som möjligt. Eftersom PC-marknaden är så väldigt mycket större än Mac så finns det ett mycket mer pengar och intresse att konstruera virus till UEFI.

Förövrigt så tycker jag faktiskt gränssnittet ser trevligt ut. Väldigt nice med snabbare uppstartstider också. Det enda som oroar mig är säkerheten och att tillverkarna kommer lägga in en massa bloatware direkt i UEFI.

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arius:

Hmmm

Permalänk

Har inte läst alla inlägg (är på min telefon så de e lite svårt)
Men hoppas man kan anv piltangenterna annars går de ju inte så jättesnabbt att ändra inställningar

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem

Vilken nytta har en "normalanvändare" av detta?
Har själv tänkt skaffa en dator inom väldigt kort tid. Kommer förmodligen inte själv sitta och modifera saker fram och tillbaka utan använder datorn för spelare och slösurfande. Finns det någon god anledning för min del att avvakta några månader för att skaffa Sandy, eller jag kan lika gärna köra på befintliga Intel-processorer idag (t.ex i7 950)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stich:

Vilken nytta har en "normalanvändare" av detta?
Har själv tänkt skaffa en dator inom väldigt kort tid. Kommer förmodligen inte själv sitta och modifera saker fram och tillbaka utan använder datorn för spelare och slösurfande. Finns det någon god anledning för min del att avvakta några månader för att skaffa Sandy, eller jag kan lika gärna köra på befintliga Intel-processorer idag (t.ex i7 950)?

Du kan stoppa in en 3 GB disk och boota på den.
Det är i stort sett allt idag.... eller?

Visst du tjänar några sekunder i boot tid, de som missat att man kan slå på fast boot (utan diagnostik) tjänar ytterligare några.