Permalänk

AMD Phenom quad 9500 Höga temraturer

Hej

Tycker de verkar som att min prolle har väldigt höga tempraturer den ligger på 50 grader i idle och testade att köra ett linpack test på occt och bara testet va igång i 5 min så gick den upp i 75 grader och bara klockat den 0,1 ghz fick bluescreen annars.

vet inte hur de va innan, men mitt moderkort hade pajjat så jag bytte de, skulle jag ha bytt kylpasta på prollen då ?

vet inte vad tempraturena låg på innan jag bytte moderkort men känns som att fläktarna kör på hårdare nu så.

om de inte är kylpasta så någon som vet vad som är fel ?

Permalänk
Medlem

kollat så de inte är massa damm i kylaren? hur mycket kylpasta använde du? man brukar säga ca ett riskorn och vilken kylpaste va de?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

alltså frågade ju om jag skulle bytt kylpasta ? alltså jag gjorde inte de bytta bara moderkortet å satta dit allt så som de va innan

Just nu ligger de på 60 grader å surfar bara lite fast kollade på tv i windows media center med, vet inte riktigt hur krävande de är, men känns fortfarande lite mkt

Permalänk
Medlem

borde alltid byta kylpasta när du sätter om cpu'n

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

ja de va de jag tänkte med nu i efter han den kylpastan som satt på hade suttit där i 1 och ett halvt år med, fast då va moderkortet paj i ett halvår innan jag bytte de med. men är de bara kylpastan som gör de då ? och om jag byter kylpastan hur stor skillnad tror du jag märker ? och vad för kylpasta rekomendera du ?

Permalänk
Medlem

de är olika hur stor skillnad kylpasta gör, är den gammal å sliten (kanske också dålig pasta vet inte om du körde med den du fick med cpu'n eller inte) så kan de ibland göra ganska stor skillnad, men oftast är de att man har använd för lite/för mycket pasta eller att kylaren inte sitter helt som den ska
själv har jag alltid kör med artic silver 5 och är hel nöjd med den (ifs inte prövat någon annan så jag kan inte säga om den är bäst eller inte, men den va de ett tag allafall är de jag vet)
du kan ju pröva ta av kylaren och sätta på den igen och se till att allt sitter som de ska och se om de hjälper. ibland kan de hjälpa ganska bra
kolla också om kylpastan är torr och dålig eller om du kanske har för mycket kylpasta.
kolla också efter damm om de finns (kanske du redan gjort ifs)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

aaa ok, jag kör men de som va när jag köpte datorn, jag kunde inte direkt mkt om vad de gällde hårdvara i en dator egentligen när jag bytte, skulle jag väl inte vilja säga att jag gör nu heller men läst på rätt mkt så kan mkt mer än iaf. så får nog bli ett köp av ny kylpasta den du tipsa om har jag hört bra om så blir nog den å då sammtidigt kolla så att allt sitter å så att det inte är massa damm överallt

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

vsg! men kolla vad andra skriver här om de gör de, är ganska trött nu så kan ha sagt mycket fel!

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

aa ok ska göra, Har en annan tråd med om att jag inte får de att funka med hdmi kabel, om du kan något om det så kan du ju gå dit å hjälpa mig, hade varit uppskattat

http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/964346-ati-radeon...

Permalänk
Medlem

tyvärr de där med hdmi är nått jag inte kan för 5 öre :S

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

aa ok, inte jag heller, hittar inte någonstans vad som kan va fel heller installerade senaste drivrutiner innan och funkar inte med dom heller så är ju inte de som är felet iaf