Permalänk
Medlem

Guide: Installera Ubuntu 10.10

Inledning

Ubuntu är idag den mest populära linuxdistributionen för persondatorer och växer sig allt större för varje dag som går, utvecklingen går i ett rasande tempo och användarvänligheten är på topp. Ubuntu har också en stor community, är fritt från virus och är gratis.

Jag hade nu tänkt att visa för er hur en installationen av Ubuntu går till, för att kunna använda sig av guiden krävs det att du antingen har en tom CD-skiva eller ett USB-minne på minst 2GB.

Ladda ner Ubuntu

Det första vi ska göra är att hämta hem Ubuntu som en ISO-fil. De gör vi på Ubuntu hemsida och det är självklart gratis då Ubuntu är byggt på öppen källkod.

  • Öppna eran webbläsare och gå in på hemsidan Ubuntu homepage | Ubuntu.

  • Klicka sedan på länken längst upp till vänster på sidan där det står ”Desktop”.

  • Nu ska ni se en knapp lite längre ner på sidan där det står ”Download”, klicka på den.

  • Välj nu vilken version och arkitektur av Ubuntu du ska använda dig av, senaste versionen av Ubuntu är att föredra och den version jag kommer använda mig av i guiden.

  • Klicka sedan på den stora knappen där det står ”Start download” för att starta nedladdningen av ISO-filen.

Medan ni väntar på att ISO-filen ska bli klar går ni vidare till nästa steg där vi kommer hämta hem nödvändiga verktyg som behövs senare i guiden.

Nödvändiga verktyg

För min installationsmetod krävs ett separat verktyg, dock skiljer sig verktyget beroende på om du ska använda dig av en CD-skiva eller ett USB-minne under installationen. Hämta hem verktyget du behöver och gå sedan vidare i guiden.

InfraRecorder

Den som tänkt att använda sig av en CD-skiva under installationen måste på något sätt bränna ISO-filen till CD-skivan, InfraRecorder är ett ypperligt program för just detta och sköter allt på ett mycket smidigt sätt.

Gratis nedladdning: InfraRecorder Welcome

Universal USB Installer

Har du däremot tröttnat på att hålla på gamla CD-skivor och nu för tiden använder dig flitigt av ett USB-minne behöver du inte vara orolig, Universal USB Installer gör ditt USB-minne redo att boota Ubuntu genom några få klick.

Gratis nedladdning: Universal USB Installer – Easy as 1 2 3 | USB Pen Drive Linux

Gör CD-skivan/USB-minnet redo att boota

När ISO-filen hämtats hem och du installerat ditt separata verktyg är det dags att bränna Ubuntu till CD-skivan alternativ föra över Ubuntu till USB-minnet. Följ din specifika guide nedan.

CD-skiva

  • Stoppa in din tomma CD-skiva i datorns CD/DVD läsare och klicka ner eventuella fönster som kommer upp datorns skärm.

  • Starta sedan InfraRecorder och klicka på ”Write Image”.

  • Leta nu upp ISO-filen som vi precis hämta hem och välj den, klicka sedan på ”Öppna”.

  • Klicka nu på ”OK” för att starta bränningen.

USB-minne

  • Stoppa in ditt USB-minne i datorn och klicka ner eventuella fönster som kommer upp på datorns skärm.

  • Starta nu Universal USB Installer och klicka ”Ja/Kör” om du skulle behöva det.

  • Läs nu igenom licens avtalet och klicka ”I Agree” om du vill fortsätta.

  • Välj nu ”Ubuntu 10.10 Desktop” och ”i386” om du valde 32 bitars, tog du däremot 64 bitars väljer du ”amd64”.

  • Klicka nu ”Browse” och öppna din ISO-fil.

  • Välj nu ditt USB-minne och bocka i rutan jämte. Tänk på att all data kommer försvinna!

  • Klicka nu på ”Create” för att starta processen.

Installation av Ubuntu

När CD-skivan/USB-minnet är redo att boota är det dags för det sista steget i guiden, att installera Ubuntu.

Man kan säga att det finns tre olika sätt att installera Ubuntu på:

1. Vanlig installation, det vill säga att man formaterar om hårddisken och sedan lägger in Ubuntu.
2. Dual boot, du partitionera upp hårddisken och får vid uppstart välja vad du vill starta.
3. Windows installation, du installerar Ubuntu i Windows och får vid uppstart välja vad du vill starta.

Alla tre sätten fungerar bra, dock får du inte full prestanda genom att installera Ubuntu i Windows. Så det är inget att rekommendera för vardagligt bruk, men är perfekt om man bara vill prova på Ubuntu.

Nu är det upp till dig att välja installationsmetod och sedan gå vidare i guiden.

Vanlig installation

1. Boota från CD/USB

Det vi nu ska göra är att starta datorn från CD-skivan/USB-minnet, följ din specifika guide nedan.

CD-skiva
Att boota från CD-skivan är mycket enkelt.

  • Sätt in skivan i CD/DVD läsaren och starta om, datorn kommer nu automatiskt att starta från CD-skivan.

USB-minne

Att boota från USB-minnet kan man göra på två sätt, antingen genom BIOS eller BOOT menyn.

BIOS

  • Sätt in USB-minnet i datorn och stäng sedan av den.

  • Starta nu datorn och gå in i systemets BIOS, hur man gör varierar från dator till datorn men oftast är det någon av F2 eller Delete tangenterna.

  • Leta nu upp inställningsmenyn för startanordningen, även detta varierar från datorn till dator så kolla igenom manualen ifall du är osäker.

  • När du hittat inställningsmenyn för startanordningen ser du till att ditt USB-minne hamnar överst.

  • Spara nu inställningarna och starta om systemet.

BOOT Meny

  • På de allra flesta nya datorer finns något som heter BOOT meny, där kan du ändra BOOT prioriteringen temporärt. Oftast är det med F8 eller F12 tangenten.

Om du gjort ändringar i BIOS, glöm inte ändra tillbaks dom efter installationen.

2. Installera Ubuntu

När ni bootat datorn med CD-skivan/USB-minnet är det då dags att installera Ubuntu på datorn.

  • Välj nu språk i listan till vänster och klickar sedan på ”Install Ubuntu”, du kan även klicka på "Try Ubuntu" och prova det innan du installerar det.

  • Kolla så att ni uppfyller alla krav och bocka i ”Hämta uppdateringar under installation” och ”Installera detta tredjepartsprogram” om så behagas.

  • Klicka sedan ”Framåt” och välj ”Radera och använd hela disken”. All data kommer försvinna!

  • Välj nu enhet och tryck ”Installera nu” för att dra igång installationen.

  • Fyll nu i all information som efterfrågas och vänta på att installationen ska bli klar.

  • När installationen är klar klickar du på "Starta om"

Dual Boot (Bara på Vista/7)

För att kunna köra Dual Boot måste du frigöra utrymme på Windows hårddisken där Ubuntu sedan kan installerars.

  • Klicka ”Start”, högerklicka på ”Dator” och välj ”Hantera.

  • Välj nu ”Diskhantering” i spalten till vänster.

  • Högerklicka nu på ”:C” disken och välj ”Krymp Volym”.

  • Välj hur mycket utrymme du vill frigöra och klicka sedan på ”Krymp”.

  • När krympningen är klar startar du om datorn.

Följ nu den ”Vanliga Installationsmetoden” och när du kommer till ”Allokera enhetsutryme” väljer du ”Installera vid sidan om andra operativsystem” istället för ”Radera och använd hela disken”

Sen när installationen är klar ska du kunna välja mellan Ubuntu och Windows under uppstarten.

Installera i Windows

Att installera Ubuntu i Windows är mycket simpelt.

  • Stoppa in USB-minnet/CD-skivan i datorn medan den är på.

  • Kör sedan ”Wubi” som ligger på CD-skivan/USB-minnet.

  • Fyll i informationen som efterfrågas och klicka sedan ”Install”.

  • Vänta tills installationen är klar och starta sedan om datorn.

  • Välj nu Ubuntu i ”Windows Boot Manager”.

Vill du någon gång ta bort Ubuntu är det bara att gå in på ”Lägg till ta bort program” och avinstallera det precis som vilket annat program som helst.

Skärmdump

Viktig information!

Är det första gången du använder dig av Ubuntu är det viktigt att du läser igenom Ubuntu:s Innehållsförteckning.

I innehållsförteckningen står allt ifrån hur du installerar proprietära drivrutiner till att du uppdaterar systemet och installerar nödvändiga codecs! Läs alltså igenom innehållsförteckningen noga!

Förstår du dig inte på Ubuntu blir du ingen långvarig användare, kom ihåg att Ubuntu inte är Windows!

Guiden används med försiktighet och jag tar inget ansvar om det skulle hända något med era datorer!

Hittar ni felstavningar eller vill hjälpa till och förbättra guiden, släng gärna iväg ett PM!

Hälsningar,
OWD95

Visa signatur

Workstation: | Gigabyte GA-P55-UD3 | Intel Core i5 4.0GHz | Nvidia 240GT Zone Edition | Chieftec Super Series 650W | Seagate Barracuda 7200.12 500GB | Fractal Design Define R2 | Ubuntu 10.10 |

Permalänk
Medlem

Nå, JAG gillar iaf din guide! ^^

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Tycker tråden förtjänar att bli sticky, om du orkar uppdatera den varje gång det kommer en ny Ubuntu-version.

Visa signatur
Permalänk

Skummat igenom den och tycker det är en utförlig och bra guide. Alla bilder kanske inte är så informativa men det kan vara skönt att vila ögonen på något - bra upplägg.

tycker gott den ska länkas i http://www.sweclockers.com/forum/17-linux-och-ovriga-operativ...

Även om Ubuntu är det vanligaste/mest lättillgängliga vill jag slå ett slag för Xubuntu och Kubuntu (som förvisso finns i Wubi). Kubuntu är det jag fastnade för och gillar (mycket p.g.a forumet ). Xubuntu kan vara bra för de med en gammal dator som dom vill pröva linux på.

Bra guide som sänker tröskeln för nybörjare, finner inte mycket att tillägga mer än - tackar!

Edit; vill tillägga att jag testade ubuntu (8.04 tror jag) efter en guide/tråd här på sweclockers

Permalänk
Medlem

Installerade nyss Ubundu för första gången i mitt liv med hjälp av din guide. mycket simpelt! Stort tack!

Permalänk

haha jag som har varit nervös att installera ubuntu som en nödlösning om några dagar, TACK!

Permalänk
Medlem

Härligt att några uppskattar guiden iaf

Sen är det absolut inga problem för mig att uppdatera guiden var sjätte månad, gör jag faktiskt med nöje.

Ska också fixa bilderna när jag får lite tid över

Visa signatur

Workstation: | Gigabyte GA-P55-UD3 | Intel Core i5 4.0GHz | Nvidia 240GT Zone Edition | Chieftec Super Series 650W | Seagate Barracuda 7200.12 500GB | Fractal Design Define R2 | Ubuntu 10.10 |

Permalänk
Medlem

Sedan när man installerat så finns det några grejer man brukar börja med, t.ex. installera grafikdrivrutin, lägga in alla uppdateringar, installera flash och annat smått och gott. Här är ett exempel på vad man kan göra:

Things To Do After the New Ubuntu 10.10 'Maverick Meerkat' Installation ~ Ubuntu Vibes

Länken hittade jag på ubuntu.se

Permalänk

Härligt med någon som tar sig tid till detta

Skummade det som ögonen fastnade för då man har testat Ubuntu innan så
skönt upplägg och bra information. skoj med lite bilder och inte bara text vilket som blir långttråkigt i längden.

Jag har iofs inte testat Ubuntu 10.10 ännu men vilket jag nog kommer göra med hjälp av denna guide iaf

//Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Skrivet av OWD95:

Inledning ..för att kunna använda sig av guiden krävs det att du antingen har en tom CD-skiva eller ett USB-minne på minst 1GB.

Om jag minns rätt så behöver man numera USB-minne på minst 2 eller 4 GB för x86_64.

Visa signatur

i5 750, asrock p55 extreme, corsair 4 gb 1600 mhz, hd5850, spinpoint f3, chieftec 750 w modulärt, fd define r2, 2 x 22"
hp nc8430 - asus eeepc 901 - mediaserver 2.4 GHz

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga men jag har aldrig använt linux o har faktiskt ingen aning så kör ändå

Är detta ett GUI eller en "full installation"? Måste man redan ha linux och detta gör linux snyggare/mer användarvänligt eller är detta nåt som fungerar från början från en tom hårddisk?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kvaxdack:

Kanske en dum fråga men jag har aldrig använt linux o har faktiskt ingen aning så kör ändå

Är detta ett GUI eller en "full installation"? Måste man redan ha linux och detta gör linux snyggare/mer användarvänligt eller är detta nåt som fungerar från början från en tom hårddisk?

Full installation, bara att installera på en tom disk.

Permalänk
Medlem

Mycket bra guide! blir ubuntu på media datorn snart.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Avstängd

Riktigt bra guide, är mkt intresserad av att skaffa Ubuntu, men hur funkar det med Spel och AMD/ATi sitter nämligen med HD5850 och vet att det har strulat med AMD/ATi förut. Jag lirar en hel del FPS samt LoL och vill ju fortfarande kunna lira detta utan problem!

Funkar det tro!? isf kör jag in det direkt!

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxanimal:

Om jag minns rätt så behöver man numera USB-minne på minst 2 eller 4 GB för x86_64.

Eftersom iso-filen för x86_64 ryms på en vanlig 700 MB CD-dkiva så behövs inte mera utrymme än 700 MB egentligen för att kunna installera ifrån USB-minnet. Jag tror du tänker på det motsatta, om man vill använda USB-minnet istället för en hårddisk att installera på.

Permalänk

en frpga bara, kan man köra steamspel på ubuntu? xD

Permalänk
Skrivet av OWD95:

Hittar ni felstavningar eller vill hjälpa till och förbättra guiden, släng gärna iväg ett PM!

Hälsningar,
OWD95

Ett tips är att förtydliga att man kan köra det som en 'livesession' - direkt från usb/CD
En annan sak jag tänkte på som är värt att stryka under, (du skriver det men kan aldrig sägas nog många gånger) "Linux är inte Windows"

Skrivet av oboyegott:

en frpga bara, kan man köra steamspel på ubuntu? xD

Snart *förhoppningsvis ... den dan rasar M$

Skrivet av InluZion:

Riktigt bra guide, är mkt intresserad av att skaffa Ubuntu, men hur funkar det med Spel och AMD/ATi sitter nämligen med HD5850 och vet att det har strulat med AMD/ATi förut. Jag lirar en hel del FPS samt LoL och vill ju fortfarande kunna lira detta utan problem!

Funkar det tro!? isf kör jag in det direkt!

MVH

Det funkar med AMD/Ati - det som fungerar dåligt är spel, kolla vilka program/spel som fungerar mer eller mindre bra på WineHQ - Wine Application Database

Jag skulle råda dig till att köra en dualboot

Permalänk
Medlem
Skrivet av InluZion:

Riktigt bra guide, är mkt intresserad av att skaffa Ubuntu, men hur funkar det med Spel och AMD/ATi sitter nämligen med HD5850 och vet att det har strulat med AMD/ATi förut. Jag lirar en hel del FPS samt LoL och vill ju fortfarande kunna lira detta utan problem!

Funkar det tro!? isf kör jag in det direkt!

MVH

Spel och program som är gjorda för windows fungerar inte out of the box i linux. Du får emulera dem i wine.
Kolla på wines hemsida om spelen/programmen går att emulera och hur stabilt.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Eftersom iso-filen för x86_64 ryms på en vanlig 700 MB CD-dkiva så behövs inte mera utrymme än 700 MB egentligen för att kunna installera ifrån USB-minnet. Jag tror du tänker på det motsatta, om man vill använda USB-minnet istället för en hårddisk att installera på.

nja, har för mig att när man kör universal USB installer så packas innehållet från ISO upp och tar över 1 GB.

från ubuntu.com:
1. Insert a USB stick with at least 2GB of free space
2. Download the Universal USB Installer
3. Click 'Run' when prompted

Visa signatur

i5 750, asrock p55 extreme, corsair 4 gb 1600 mhz, hd5850, spinpoint f3, chieftec 750 w modulärt, fd define r2, 2 x 22"
hp nc8430 - asus eeepc 901 - mediaserver 2.4 GHz

Permalänk
Medlem

Är otrolig tacksam för all respons!

Har nu fixat något stavfel och lagt till lite mer information i guiden. Bland annat att man kan prova Ubuntu innan installationen och att all nödvändig information om hur installerar propetiära drivrutiner, uppdaterar systemet osv finns i innehållsförteckningen.

Ändrade även kravet till ett USB-minne på minst 2GB tills vidare, ska prova ifall det stämmer inom kort.

Visa signatur

Workstation: | Gigabyte GA-P55-UD3 | Intel Core i5 4.0GHz | Nvidia 240GT Zone Edition | Chieftec Super Series 650W | Seagate Barracuda 7200.12 500GB | Fractal Design Define R2 | Ubuntu 10.10 |

Permalänk
Skrivet av Pat Benson:

Snart *förhoppningsvis ... den dan rasar M$

så det går inte? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av oboyegott:

så det går inte? :/

Det beror inte på steam utan vilket spel det är... Vad är det för spel du tänkt dig?

Visa signatur

Workstation: | Gigabyte GA-P55-UD3 | Intel Core i5 4.0GHz | Nvidia 240GT Zone Edition | Chieftec Super Series 650W | Seagate Barracuda 7200.12 500GB | Fractal Design Define R2 | Ubuntu 10.10 |

Permalänk
Medlem

"kom ihåg att Ubuntu inte är Windows"

Rättare sagt:
Windows är inte Linux

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Skrivet av OWD95:

Det beror inte på steam utan vilket spel det är... Vad är det för spel du tänkt dig?

spel från hl och hl2 motorn dvs counter strike source, counter strike 1,6 och kanske lite GTA san andreas om det går att installera

Permalänk
Medlem

Vad är fördelarna med ubuntu jämtemot win 7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oboyegott:

spel från hl och hl2 motorn dvs counter strike source, counter strike 1,6 och kanske lite GTA san andreas om det går att installera

Spelen du nämnt ska nog inte vara några problem att få igång! Har lite knappt om tid just nu men kan hjälpa dig lite senare om du skulle vilja

Skrivet av contra:

Vad är fördelarna med ubuntu jämtemot win 7?

Kolla in här:

Why Linux is better

Visa signatur

Workstation: | Gigabyte GA-P55-UD3 | Intel Core i5 4.0GHz | Nvidia 240GT Zone Edition | Chieftec Super Series 650W | Seagate Barracuda 7200.12 500GB | Fractal Design Define R2 | Ubuntu 10.10 |

Permalänk
Medlem

Finns det någon speciell texteditor du kan rekommendera för ubuntu 10.10? Eller någon annan som kan hjälpa mig?

Permalänk
Skrivet av OWD95:

Spelen du nämnt ska nog inte vara några problem att få igång! Har lite knappt om tid just nu men kan hjälpa dig lite senare om du skulle vilja

jag tack gärna har inte råd med ett OS och vill inte skaffa på olagliga vägar så tänkte skaffa ubuntu

Permalänk
Medlem
Skrivet av krippe91:

Finns det någon speciell texteditor du kan rekommendera för ubuntu 10.10? Eller någon annan som kan hjälpa mig?

Beror lite på vad du är ute efter, jag kodar en del och tycker geany är ypperligt för det, är lättviktigt och snyggt. Funkar även bra till annat.

Permalänk

ååh! tack så mycket!

Jag ska se om jag hittar någon laptop att installera det på!