Vem stämmer vem i telekomvärlden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rose Brass:

Så företag A, C, D, E och F ska utveckla liknande tekniker för 500 miljoner var, stämma varandra för överträdelser i varandras patent. Företag B utvecklar en kopia för 50 miljoner och A,C,D,E och F stämmer B?

Notera att utan patent behöver bara den som vill vara först betala en premie för tekniken, att utvecklingen skulle stanna av samtidigt som kostnaden för utveckling sjunkit från 2550 miljoner till 500 har jag svårt att tro. Istället för att företagen utvecklar samma/liknande teknik kan de utveckla olika tekniker.

Företagens produkter bygger redan idag på samma eller liknande teknik, gemensam utveckling är ingenting konstigt. Betyder det att företagen inte kan konkurrera?

Men varför ens betala premien om du vet att andra företag kommer sno din vinst? Det är en variant av ett "prisoners dilemma" i spelteori, om du utvecklar och andra inte utvecklar förlorar du, men om du inte utvecklar och andra utvecklar så vinner du. Det bästa för dig kommer alltid vara att inte utveckla.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Man, vilken soppa av stämningar.
Men som sagt så vill man ju såklart ta patent på sin uppfinning/teknik och sådant, så att man kan få lite vinst för att man har kommit på nåt.

Men det blir ju lite rörigt när andra vill använda patenterade tekniker.

Permalänk
Medlem

Haha, ingen vågar ge sig på stora och starka Microsoft? ^^

Permalänk
Medlem

Till en början vill jag säga åt er att läsa vad fog och Rose Brass har skrivit.

Skrivet av lollol7:

På vilket sätt är det utvecklingshämmande? Ifall inte patent skulle finnas skulle ingen vilja utveckla något då vem som helst bara skulle kunna sno det så fort man forskat fram det...

På det sättet att patentkrigen kostar enorma summor pengar, pengar som skulle kunnat läggas på utveckling eller bättre tillverkning. Eller utdelning till aktieägare eller vad som helst, nu enbart spolar man ner dem i toaletten. Patentsystemet är dessutom ett effektivt sätt att hålla alla små aktörer borta från branchen.

Utvecklingen skulle inte stanna, då det lönar sig att vara först ut på marknaden, även om även andra företag använder sina egna versioner av idén i sina kommande produkter.

Skrivet av Derox:

Och varför skulle företag A lägga 500 miljoner på utveckling av produkt A när de vet att så fort de är klara får företag B släppa en exakt kopia av produkt A för säg 50 miljoner? Företag B kan ju dessutom ta mindre betalt än företag A för denna produkt då företag A måste få tillbaka sina 500 miljoner medan företag B endast måste få tillbaka 50 miljoner, alltså kommer företag A tjäna väldigt lite (om något) på att utveckla produkt A, de kan t.o.m gå back. Så varför skall företag A utveckla denna produkt i så fall?

Skrivet av fastforward:

Man behöver inte ha tillgång till allt material, man kommer väldigt långt bara genom att kolla på en färdig produkt.

Ta en Iphone t.ex. - fatta hur många timmar det har gått åt för att utveckla den, fundera ut alla användarfall, design, look and feel, osv. Att göra en exakt kopia av en sådan hade väl kanske tagit några procent av den tiden. Därmed hade kopian kunnat säljas mycket billigare och därför tagit över marknaden.

Svar till er båda två:
Jag använder fastforwards exempel, Apple och iPhone. De utvecklar produkten för, som Derox skrev i sitt exempel, 500 miljoner. De släpper produkten, och det blir en succé. SE och Nokia tänker "aha!" och utvecklar var sin version, för 50 miljoner var. När de väl släpper ut dem så är iPhone redan gammal, och det tar det bara en liten stund innan Apple släpper iPhone 3G, vem är då intresserad av en kopia av den ursprungliga telefonen? Säkert vissa, men ifall det är budgeten som styr så skulle de inte ha köpt en iPhone 3G, så Apple har troligen gjort en mindre förlust på grund av dem. I gengäld kan de själva använda vilka andra tekniker de vill (kan), och den ursprungliga utvecklingen av iPhone är billigare. Notera att kopiorna inte är iPhones, utan något liknande, utan Apples logotype, och ett operativsystem som Nokia/SE har fått skriva själva.

Däremot om Nokia/SE tänker "det där ser ut som en bra telefon till viss del, men våra egna mobiler är ju faktiskt asbra de också. Vi tar det bästa från båda och gör en egen supermobil!". Som det ser ut idag så får de inte göra så.

Som det går till idag så gör andra företag ändå sina egna iPhone-liknande telefoner, med skillnaden att antingen:
A) De måste betala dyra licensavgifter till Apple, ifall Apple är villig att samarbeta (troligen vill ingen av parterna göra detta)
B) De måste utveckla egna vägar förbi samma problem som Apple redan har löst. Dyrt och onödigt, om problemen faktiskt redan är lösta. I värsta fall blir lösningen en omväg, eftersom man måste undvika att ens delar av lösningen är för lika Apples patenterade lösning.
C) De skiter i patenten, och Apple stämmer dem. Då svarar Nokia och SE genom att starta parallella rättegångar där de säger att iPhone faktiskt använder teknik som de i sin tur har utvecklat, och alla parter slänger ner enorma summor pengar på att försvara sina patent, vilket resulterar i dyrare mobiler.

Dessutom gör patent livet svårt för små aktörer:
Vi säger att det är ett litet företag utan (eller med väldigt få) egna patent, som har en ny idé, vill göra en telefon. Vad gör de? För att kunna använda sin idé måste de göra en telefon. Allt i telefonvärlden är patenterat av något av de stora aktörerna, och om det lilla företaget gör en telefon så kommer det bli stämt av sjuttioelva andra företag.

Och innan någon säger det: Nej, det lilla företaget kan inte (i de allra flesta fall) tjäna på patentsystemet genom att ta patent på sin idé, eftersom då tar de stora företagen alternativ C, och det lilla företaget blir överkörd av de stora i rättegång, eftersom de inte har råd att försvara sina patent.

Skrivet av Archaik:

Du kanske skulle tänka igenom dina påståenden lite bättre grabben. Varför skulle företag över huvudtaget utveckla ny teknik om dem inte kan tjäna pengar på den? Om Ericsson spenderar 100 miljoner på att utveckla någon form av ny teknik så vill dem naturligtvis inte att företag x helt sonika själ tekniken och använder den i sina produkter, eller hur? Jag börjar på allvar tro att "Internet generationen" är halvt efterbliven, eller i vilket fall extremt obildade.

Du har ingen aning om vem jag är, kalla inte mig för efterbliven eller obildad, framför allt när du inte har någon grund till det. Jag har andra åsikter än du, respektera det, och låt bli med personliga påhopp och härskarmetoder.

När det kommer till ditt påstående så gäller mina svar till lollol7, Derox och fastforward.

Shit vad långt det här inlägget blev.

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar som om folk missar en del nyanser här.
Patent behövs för att det ska finnas ett sätt att säkra investeringar vilket ska driva utveckling. Å andra sidan så hindrar patent konkurrens vilket i sin tur är ett hinder för utveckling. Det som behövs blir rimligen en nivå där patent kan utfärdas i sådan mån att det säkrar investeringar, men inte så att det hindrar för mycket. Som det är idag så går det ju dock att få patent på de mest löjliga saker som syftar enbart till att hålla tillbaka andra trots att det inte driver fram några förbättringar. Bland detta finns ju patent på olika koncept istället för tekniken som ligger till grund för konceptet. Ett bra exempel på detta är när Apple får patent på kapacitiv multitouch istället för på en teknik som möjliggör kapacitiv multitouch. Detta är ett misslyckande för patentsystemet då det säkrar upp för mycket till Apples fördel och hindrar andra från att driva konceptet framåt med hjälp av nya och/eller annorlunda tekniker.

Det är med andra ord fullständigt störtlöjligt att säga att patent inte behövs, men det är lika löjligt att säga motsatsen i alla lägen då för hårt patenterande hindrar precis lika mycket som inga patent alls.

Personligen tycker jag det ska gå att patentera färdiga tekniker och tekniska lösningar. Utvecklar jag någonting nytt så vill jag självklart skydda detta. Men om någon annan utvecklar någonting liknande på egen hand utan att sno från mig så ska det vara helt ok. Det är detta som ska driva mig att bättre på det jag har gjort. Men kan jag patentera inta bara det jag gjort utan allting som faller inom samma, ibland väldigt luddiga, ramar så går ju den drivkraften förlorad och jag har längre ingen anledning till att bättre på min produkt eftersom ingen annan får göra nått som hotar den ändå.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakuni:

Svar till er båda två:
Jag använder fastforwards exempel, Apple och iPhone. De utvecklar produkten för, som Derox skrev i sitt exempel, 500 miljoner. De släpper produkten, och det blir en succé. SE och Nokia tänker "aha!" och utvecklar var sin version, för 50 miljoner var. När de väl släpper ut dem så är iPhone redan gammal, och det tar det bara en liten stund innan Apple släpper iPhone 3G, vem är då intresserad av en kopia av den ursprungliga telefonen? Säkert vissa, men ifall det är budgeten som styr så skulle de inte ha köpt en iPhone 3G, så Apple har troligen gjort en mindre förlust på grund av dem. I gengäld kan de själva använda vilka andra tekniker de vill (kan), och den ursprungliga utvecklingen av iPhone är billigare. Notera att kopiorna inte är iPhones, utan något liknande, utan Apples logotype, och ett operativsystem som Nokia/SE har fått skriva själva.

Däremot om Nokia/SE tänker "det där ser ut som en bra telefon till viss del, men våra egna mobiler är ju faktiskt asbra de också. Vi tar det bästa från båda och gör en egen supermobil!". Som det ser ut idag så får de inte göra så.

Som det går till idag så gör andra företag ändå sina egna iPhone-liknande telefoner, med skillnaden att antingen:
A) De måste betala dyra licensavgifter till Apple, ifall Apple är villig att samarbeta (troligen vill ingen av parterna göra detta)
B) De måste utveckla egna vägar förbi samma problem som Apple redan har löst. Dyrt och onödigt, om problemen faktiskt redan är lösta. I värsta fall blir lösningen en omväg, eftersom man måste undvika att ens delar av lösningen är för lika Apples patenterade lösning.
C) De skiter i patenten, och Apple stämmer dem. Då svarar Nokia och SE genom att starta parallella rättegångar där de säger att iPhone faktiskt använder teknik som de i sin tur har utvecklat, och alla parter slänger ner enorma summor pengar på att försvara sina patent, vilket resulterar i dyrare mobiler.

Dessutom gör patent livet svårt för små aktörer:
Vi säger att det är ett litet företag utan (eller med väldigt få) egna patent, som har en ny idé, vill göra en telefon. Vad gör de? För att kunna använda sin idé måste de göra en telefon. Allt i telefonvärlden är patenterat av något av de stora aktörerna, och om det lilla företaget gör en telefon så kommer det bli stämt av sjuttioelva andra företag.

Och innan någon säger det: Nej, det lilla företaget kan inte (i de allra flesta fall) tjäna på patentsystemet genom att ta patent på sin idé, eftersom då tar de stora företagen alternativ C, och det lilla företaget blir överkörd av de stora i rättegång, eftersom de inte har råd att försvara sina patent.
.

Fast åter igen så sitter du ju med ett prisoners dilemma, det kommer vara mer fördelaktigt att bara kopiera andra då du inte har några utvecklingskostnader alls. Ditt tankesätt kanske funkar för den första produkten, men när iPhone 3G kommer så går det ju betydligt snabbare för alla företag att omvandla sina iPhone 2G kopior till iPhone 3G kopier än det gjorde att skapa iPhone 2G kopian från start.

Det blir avsevärt osäkert när hela din vinst hänger på hur snabbt någon lyckas kopiera din produkt, företagen skulle behöva ta stora risker. Enklare vore ju att inte utveckla alls och bara kopiera. Om någon kopierar snabbt så kan ett företag gå med mycket förlust på att utveckla produkter. Detta ger ju i princip upphov till ett prisoners dilemma, vilket är svårlösligt.

Och nu pratar du ju bara telefonmarknaden, om vi tar t.ex. läkemedelsmarknaden, där skulle ju inget utvecklas alls. Läkemedel är ju relativt enkelt att kopiera, och har sjuka forskningstider, man räknar med MÅNGA försäljningsår inom läkemedelsbranschen för att få vinst ur ett läkemedel. Så utan dessa patent skulle läkemedelsforskningen avstanna i princip helt, men du tycker kanske inte vi behöver läkemedel?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Och nu pratar du ju bara telefonmarknaden, om vi tar t.ex. läkemedelsmarknaden, där skulle ju inget utvecklas alls. Läkemedel är ju relativt enkelt att kopiera, och har sjuka forskningstider, man räknar med MÅNGA försäljningsår inom läkemedelsbranschen för att få vinst ur ett läkemedel. Så utan dessa patent skulle läkemedelsforskningen avstanna i princip helt, men du tycker kanske inte vi behöver läkemedel?

Fast läkemedelsmarknaden är ju lika skev den.
Det var bara någon dag sedan jag läste om en kvinna som inte kunde undersöka sig för förekomsten av vissa gener som ökar risken för cancer bara för att något företag hade patenterat de generna och därmed hade ensamrätt på att testa för dem, vilket de självklart tog riktigt bra betalt för. Hade de patenterat testerna de använder eller tekniken bakom testerna hade det vart en sak då andra fortfarande kunnat utveckla andra eller annorlunda metoder för att testa samma sak. Men nu har de istället effektivt stoppat all annan utveckling utom sin egen av tester för dessa gener. På vilket sätt skulle det förbättra? De har skapat sitt eget monopol och patentsystemet hindrar alla andra från att utmana det. Så varför skulle någon annan bry sig om att ens försöka när samma system som ska säkra inkomster istället är det som hindrar det? Utan det patentet, eller istället ett patent på bara just tekniken som används för att göra testerna, så skulle andra kunna försöka utveckla bättre saker och konkurrera rättvist. Men inte det inte utan det enda det gör är att håller tillbaka utvecklingen vilket konsumenterna får lida för.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Fast läkemedelsmarknaden är ju lika skev den.
Det var bara någon dag sedan jag läste om en kvinna som inte kunde undersöka sig för förekomsten av vissa gener som ökar risken för cancer bara för att något företag hade patenterat de generna och därmed hade ensamrätt på att testa för dem, vilket de självklart tog riktigt bra betalt för. Hade de patenterat testerna de använder eller tekniken bakom testerna hade det vart en sak då andra fortfarande kunnat utveckla andra eller annorlunda metoder för att testa samma sak. Men nu har de istället effektivt stoppat all annan utveckling utom sin egen av tester för dessa gener. På vilket sätt skulle det förbättra? De har skapat sitt eget monopol och patentsystemet hindrar alla andra från att utmana det. Så varför skulle någon annan bry sig om att ens försöka när samma system som ska säkra inkomster istället är det som hindrar det? Utan det patentet, eller istället ett patent på bara just tekniken som används för att göra testerna, så skulle andra kunna försöka utveckla bättre saker och konkurrera rättvist. Men inte det inte utan det enda det gör är att håller tillbaka utvecklingen vilket konsumenterna får lida för.

Ja de har ju utvecklat ett sätt att testa för de generna och då patenterat det. Själva upptäckten är ju mer att den genen visar på cancerrisken, det är ju vad de forskat fram. Det är inte testet de kommit på, utan snarare sagt vilken gen det är. Så utan att de patenterat genen skulle något annat bolag direkt kunnat göra sitt egna test helt utan mycket forskning.

Det är det som är problemet i läkemedelsbranschen, oftast är det ju inte en metod som är själva upptäckten, utan just var man skall leta, vilken gen, vilken kemikalie man skall använda osv. Så om du bara skall låta folk patentera metoder så är det ju ingen idé att forska inom många områden.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Fast läkemedelsmarknaden är ju lika skev den.
Det var bara någon dag sedan jag läste om en kvinna som inte kunde undersöka sig för förekomsten av vissa gener som ökar risken för cancer bara för att något företag hade patenterat de generna och därmed hade ensamrätt på att testa för dem, vilket de självklart tog riktigt bra betalt för. Hade de patenterat testerna de använder eller tekniken bakom testerna hade det vart en sak då andra fortfarande kunnat utveckla andra eller annorlunda metoder för att testa samma sak. Men nu har de istället effektivt stoppat all annan utveckling utom sin egen av tester för dessa gener. På vilket sätt skulle det förbättra? De har skapat sitt eget monopol och patentsystemet hindrar alla andra från att utmana det. Så varför skulle någon annan bry sig om att ens försöka när samma system som ska säkra inkomster istället är det som hindrar det? Utan det patentet, eller istället ett patent på bara just tekniken som används för att göra testerna, så skulle andra kunna försöka utveckla bättre saker och konkurrera rättvist. Men inte det inte utan det enda det gör är att håller tillbaka utvecklingen vilket konsumenterna får lida för.

Nu är det så att läkemedelspatent är tidsbegränsade och inte förnyelsebara så i framtiden kommer andra kunna producera samma läkemedel.

Nu vet jag inte hur det kommer sig att de hade patent på testningen men jag kan tänka mig att det antagligen är så att man behöver någon speciell substans för att testa och att det helt enkelt är så att det företaget har patent på substansen.
Jag har svårt att se att man skulle kunna patentera gener, men det vore intressant att läsa det du läste så har du länk vore det uppskattat.

Jag förstår inte hur du kom fram till att läkemedelspatent skulle hämma utvecklingen då det är det enda som gör att det finns någon utveckling överhuvudtaget då det är så att det är extremt dyrt att utveckla läkemedel och tar många år och massor med tester måste genomföras medan generika tas fram i en handvändning.

Därför driver det snarare på utvecklingen då alla läkemedelsföretag vill hitta någon ny kassako som t.ex losec var för astrazeneca.
Så visst är det sämre för konsumenterna, men det är den enda anledningen att konsumenterna har några nya läkemedel överhuvudtaget.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Ja de har ju utvecklat ett sätt att testa för de generna och då patenterat det. Själva upptäckten är ju mer att den genen visar på cancerrisken, det är ju vad de forskat fram. Det är inte testet de kommit på, utan snarare sagt vilken gen det är. Så utan att de patenterat genen skulle något annat bolag direkt kunnat göra sitt egna test helt utan mycket forskning.

Det är det som är problemet i läkemedelsbranschen, oftast är det ju inte en metod som är själva upptäkten, utan just var man skall leta, vilken gen, vilken kemikalie man skall använda osv. Så om du bara skall låta folk patentera metoder så är det ju ingen idé att forska inom många områden.

Jag tror du missade skillnaden jag försökte peka på. De har inte patenterat sättet att testa på (även om de säker har patent på sitt sätt att testa också). Det dem patenterade var att testa över huvud taget vilket gör att andra tester, oavsett om det är deras test eller inte, hindras. Det är med andra ord inte möjligt för någon att utveckla ett bättre test eftersom de ändå inte får använda det.

Det är ett klassiskt exempel på alltför stora patent som täcker in alldeles för mycket. Det är ungefär lika dumt som att någon skulle ha patenterat "gruva". Inte hur man gräver en gruva eller vilka maskiner som används utan konceptet gruva i sig vilket gör att alla oavsett teknik, maskiner eller metod som används för att skapa en gruva blir hindrade. Rimligen så ska det ju gå att patentera specifika metoder för att gräva en gruva eller att patentera maskinerna som används. Då kan olika företag bygga olika maskiner och konkurrera med varandra om vem som gör den bästa maskinen. Men så länge någon tillåts att patentera "gruva" istället för "gruvmaskin" så tar man effektivt död på det.

Samma sak gäller detta med gener. Hade de patenterat just testet så hade jag tyckt att det var fullt naturligt med ett patent. För då kan någon annan utveckla ett konkurrerande test och så är marknadskrafterna i spel precis som de ska vara. Men alltför stora och luddiga patent är ju direkt utvecklingsfientliga och ett hinder för konkurrens och en fri marknad. Patent är inget annat än den kapitalistiska utgåvan av regleringar och vi vet ju alla hur bra en marknad mår av för hårda regleringar.

Skrivet av Enity:

Nu är det så att läkemedelspatent är tidsbegränsade och inte förnyelsebara så i framtiden kommer andra kunna producera samma läkemedel.

Nu vet jag inte hur det kommer sig att de hade patent på testningen men jag kan tänka mig att det antagligen är så att man behöver någon speciell substans för att testa och att det helt enkelt är så att det företaget har patent på substansen.
Jag har svårt att se att man skulle kunna patentera gener, men det vore intressant att läsa det du läste så har du länk vore det uppskattat.

Jag förstår inte hur du kom fram till att läkemedelspatent skulle hämma utvecklingen då det är det enda som gör att det finns någon utveckling överhuvudtaget då det är så att det är extremt dyrt att utveckla läkemedel och tar många år och massor med tester måste genomföras medan generika tas fram i en handvändning.

Därför driver det snarare på utvecklingen då alla läkemedelsföretag vill hitta någon ny kassako som t.ex losec var för astrazeneca.
Så visst är det sämre för konsumenterna, men det är den enda anledningen att konsumenterna har några nya läkemedel överhuvudtaget.

Hittade artikeln igen
Vem äger ditt DNA? | Innovation | SvD
Det hela handlar om att man kringgår förbudet på att patentera gener genom att istället patentera en "renad" form av dem. I praktiken så ger dock detta samma effekter.

Men jag är inte emot läkemedelspatent, jag är emot koncept-patent där någon kan få ensamrätt inte på hur man gör någonting, utan på det som faktiskt görs. Tar någon patent på en "teknik för att visa bilder" är det helt ok, men tar de patent på "att visa bilder" så är det fel. Samma sak gäller läkemedelsbranchen. Tar någon patent på ett sätt att testa, en viss produkt (material/substans/annat), ett visst läkemedel och så vidare är det helt ok. Men när de får patent på vad dessa saker ska åstakomma så övergår patenten från incitament till hinder, vilket jag anser är fel.

Gällande tidsbegränsningen så är det en annan sak. Jag har aldrig menat att andra ska få göra exakt samma sak, bara att de ska få åstakomma samma mål på sina egna sätt. Ett lite mer relaterat exempel vore om något läkemedelsföretag utvecklar ett ämne som kan bota säg reumatism. Jättebra och självklart ska de ha patent på det ämnet. Men de ska inte ha patent på att bota reumatism.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Jag tror du missade skillnaden jag försökte peka på. De har inte patenterat sättet att testa på (även om de säker har patent på sitt sätt att testa också). Det dem patenterade var genen i sig vilket har gjort att ALLA tester, oavsett om det är deras test eller inte, hindras. Det är med andra ord inte möjligt för någon att utveckla ett bättre test eftersom de ändå inte får använda det.

Det är ett klassiskt exempel på alltför stora patent som täcker in alldeles för mycket. Det är ungefär lika dumt som att ngon skulle ha patenterat "gruva". Inte hur man gräver en gruva eller vilka maskiner som används utan konceptet gruva i sig vilket gör att alla oavsett teknik, maskiner eller metod som används för att skapa en gruva blir hindrade. Rimligen så ska det ju gå att patentera specifika metoder för att gräva en gruva eller att patentera maskinerna som används. Då kan olika företag bygga olika maskiner och konkurrera med varandra om vem som gör den bästa maskinen. Men så länge någon tillåts att patentera "gruva" istället för "gruvmaskin" så tar man effektivt död på det.

Samma sak gäller detta med gener. Hade de patenterat just testet så hade jag tyckt att det var fullt naturligt med ett patent. För då kan någon annan utveckla ett konkurrerande test och så är marknadskrafterna i spel precis som de ska vara. Men alltför stora och luddiga patent är ju direkt utvecklingsfientliga och ett hinder för konkurrens och en fri marknad. Patent är inget annat än den kapitalistiska utgåvan av regleringar och vi vet ju alla hur bra en marknad mår av för hårda regleringar.

Men som jag förstår det är det inte metoden som tagit flera års forskning att utveckla, det som forskningen lett fram till är att koppla samman genkonfigurationen med cancer. Det är inte testet de spenderat år på, utan länken mellan genen och cancer. Då är det ju inte mer än rätt att de patenterar sin upptäckt, vilket nu råkar vara länken mellan cancer och den genen.

Om du tar din gruvliknelse så är det snarare så att de har grävt i flera år och hittat en gruva, och då får ensamrätt att till den gruvan.

EDIT: Om du vill ta bort så du inte kan patentera gener på detta sättet kommer ju ingen dumpa flera år och galna summor pengar på att hitta gener som kodar för olika sjukdomar, då de inte kan ta betalt för att testa folk sen, eftersom så fort de publicerat sina resultat kommer någon göra ett sådant test direkt så har de konkurrens.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Men som jag förstår det är det inte metoden som tagit flera års forskning att utveckla, det som forskningen lett fram till är att koppla samman genkonfigurationen med cancer. Det är inte testet de spenderat år på, utan länken mellan genen och cancer. Då är det ju inte mer än rätt att de patenterar sin upptäckt, vilket nu råkar vara länken mellan cancer och den genen.

Om du tar din gruvliknelse så är det snarare så att de har grävt i flera år och hittat en gruva, och då får ensamrätt att till den gruvan.

Fast om de grävt och grävt i flera år och till slut hittar guld så ska ju inte det betyda att allt guld överallt ska tillhöra dem, eller hur? De ska ha ensamrätt på just sin gruva, vilket då skulle bli tekniken, metoderna och utrustningen de gräver med. Men om någon annan på en annan plats börjar gräva på sitt eget sätt och också hittar guld så ska ju inte det tillhöra de som grävde första gruvan eller hur?

Edit**
Och att inte kunna patentera gener på det sättet behöver inte utgöra ett hinder. Att någon forskar fram att en viss gen orsakar en viss sak betyder ju inte att alla andra magiskt vet hur man kom fram till detta. Det är ju där patenten ska kliva in, inte innan. Det dem behöver redovisa är hur de kommit fram till att Gen A orsakar åkomma B. Sen kan de patentera metoden eller tekniken de använde för att identifiera Gen A bäst de vill.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Fast om de grävt och grävt i flera år och till slut hittar guld så ska ju inte det betyda att allt guld överallt ska tillhöra dem, eller hur? De ska ha ensamrätt på just sin gruva, vilket då skulle bli tekniken, metoderna och utrustningen de gräver med. Men om någon annan på en annan plats börjar gräva på sitt eget sätt och också hittar guld så ska ju inte det tillhöra de som grävde första gruvan eller hur?

Edit**
Och att inte kunna patentera gener på det sättet behöver inte utgöra ett hinder. Att någon forskar fram att en viss gen orsakar en viss sak betyder ju inte att alla andra magiskt vet hur man kom fram till detta. Det är ju där patenten ska kliva in, inte innan. Det dem behöver redovisa är hur de kommit fram till att Gen A orsakar åkomma B. Sen kan de patentera metoden eller tekniken de använde för att identifiera Gen A bäst de vill.

Fast om du hittar en genmutation som du bevisar samband med risk för cancer så är det ju inte metoden som är resultatet av av din forskning. Det är ju inget annat företag som kommer forska om allt och bevisa sambandet igen. Utan patent på genen skulle andra företag bara gör det lilla lilla arbetet att utveckla en egen metod att testa, och det första företaget går med förlust på sin forskning. Varför skall ditt företag forska och lyckas bevisa samband till höga kostnader när andra företag slipper detta?

EDIT: Ja men metoden att identifiera förekomsten av mutation på gen A är ju inte direkt revolutionerande i de flesta fallen, det är ju just länken Gen A -> åkomma B som de ägnar lång tid att hitta och bevisa.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Fast om du hittar en genmutation som du bevisar samband med risk för cancer så är det ju inte metoden som är resultatet av av din forskning. Det är ju inget annat företag som kommer forska om allt och bevisa sambandet igen. Utan patent på genen skulle andra företag bara gör det lilla lilla arbetet att utveckla en egen metod att testa, och det första företaget går med förlust på sin forskning. Varför skall ditt företag forska och lyckas bevisa samband till höga kostnader när andra företag slipper detta?

EDIT: Ja men metoden att identifiera förekomsten av mutation på gen A är ju inte direkt revolutionerande i de flesta fallen, det är ju just länken Gen A -> åkomma B som de ägnar lång tid att hitta och bevisa.

Till viss del så kan jag hålla med om att det stämmer. Det är länken Gen A -> åkomma B som kostar och tar tid och det borde de få tillbaka någonting för. Men separera då testerna och själva genen så att företaget kan sälja antingen testet, eller genen (i form av licenser för att testa där alla ska ha rätt att köpa en licens bara de har råd med kostnaden). Men de borde inte kunna hålla båda för sig själv då det är det som gör att de kan skapa sitt eget monopol och sen gömma sig bakom patenten för att slippa utmanas. Utvecklar de sen ett riktigt bra test också, ja då får de sälja det separat.

Med andra ord så får de välja. Sälja licens på att gräva efter guld eller sälja saker så att folk kan gräva efter det. De ska inte ha ensamrätt på båda, iallafall inte samtidigt.

Edit**
Min grundpoäng är ändå densamma. För stora patent är lika mycket ett hinder som inga patent. Detta gäller även läkemedelsbranschen och även om vissa anpassningar kan behöva göras beroende på vilken bransch man talar om så är det inte bra med för stora patent.

Edit2*
Typiskt att jag lyckas skriva om det hela 1 minut efter ett svar jag inte hunnit se

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Till viss del så kan jag hålla med om att det stämmer. Det är länken Gen A -> åkomma B som kostar och tar tid och det borde de få tillbaka någonting för. Men separera då testerna och själva genen så att företaget kan sälja antingen testet, eller genen (i form av licenser för att testa). Men de borde inte kunna hålla båda för sig själv då det är det som gör att de kan skapa sitt eget monopol och sen gömma sig bakom patenten för att slippa utmanas.

Edit**
Min grundpoäng är ändå densamma. För stora patent är lika mycket ett hinder som inga patent. Detta gäller även läkemedelsbranschen och även om vissa anpassningar kan behöva göras beroende på vilken bransch man talar om så är det inte bra med för stora patent.

Fast det är ju genen de har patent på inte testet, själva "testet" är såvitt jag förstod av artikeln vanlig DNA-sekvencering som många ägnar sig åt. Det patentet de har är ju det enda möjliga för att all deras vinst inte skall försvinna.

Anledningen (för de flesta) till att folk/företag skall vilja spendera sina miljarder på forskning är ju att gå med vinst. Och de behöver vi patent som kan skydda upptäckterna, och ibland faller det sig som så att för att skydda sin upptäckt måste man ta patent på genen. Tycker det är bättre än att det inte forskas alls.

EDIT: Beror på vad du menar med för stora patent, så länge du endast kan patentera faktiska upptäckter och inte idéer eller sådana saker så kan de ju va omfattande i form av patent på "gen" osv, det är ju då avsevärt bättre än inga patent. Eftersom inga patent -> nästan ingen forskning och stora patent endast leder till att du inte kan ta andras idéer och spinna vidare, men du kan ju fortfarande forska fram egna saker.

Men om du med för stora patent menar folk som patenterat någon idé som de faktiskt inte byggt/skapat inom rimlig tid från patenten (läs alla idéer som patenterades under 80-90 tal som ingen gjort något med), då håller jag helt med dig.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Fast det är ju genen de har patent på inte testet, själva "testet" är såvitt jag förstod av artikeln vanlig DNA-sekvencering som många ägnar sig åt. Det patentet de har är ju det enda möjliga för att all deras vinst inte skall försvinna.

Anledningen (för de flesta) till att folk/företag skall vilja spendera sina miljarder på forskning är ju att gå med vinst. Och de behöver vi patent som kan skydda upptäckterna, och ibland faller det sig som så att för att skydda sin upptäckt måste man ta patent på genen. Tycker det är bättre än att det inte forskas alls.

EDIT: Beror på vad du menar med för stora patent, så länge du endast kan patentera faktiska upptäckter och inte idéer eller sådana saker så kan de ju va omfattande i form av patent på "gen" osv, det är ju då avsevärt bättre än inga patent. Eftersom inga patent -> nästan ingen forskning och stora patent endast leder till att du inte kan ta andras idéer och spinna vidare, men du kan ju fortfarande forska fram egna saker.

Jo men låt då patentet på genen stå för sig som den egna "produkt" de vill ha det till. Licensiera ut den och låt marknaden slåss om vem som kan skapa bästa testet för den men man ska inte kunna ha ensamrätt på både genen OCH testandet då det är det som tar död på utvecklingen. Genen kan ju liksom inte utvecklas mer utan det är testandet som är grejen.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Jo men låt då patentet på genen stå för sig som den egna "produkt" de vill ha det till. Licensiera ut den och låt marknaden slåss om vem som kan skapa bästa testet för den men man ska inte kunna ha ensamrätt på både genen OCH testandet då det är det som tar död på utvecklingen. Genen kan ju liksom inte utvecklas mer utan det är testandet som är grejen.

Fast de har ju inte ensamrätt på testet, av artikeln framgår det ju att att man bara kör DNA-sekvencering, vilket folk har gjort både innan och efter de kom på att genen länkas till cancer. Och detta utvecklas hela tiden, deras patent berör inte detta. Däremot blir det ju struligt nu när det börjar bli så snabbt och lätt att utföra sådana tester och de tar så mycket betalt för det.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Fast de har ju inte ensamrätt på testet, av artikeln framgår det ju att att man bara kör DNA-sekvencering, vilket folk har gjort både innan och efter de kom på att genen länkas till cancer. Och detta utvecklas hela tiden, deras patent berör inte detta. Däremot blir det ju struligt nu när det börjar bli så snabbt och lätt att utföra sådana tester och de tar så mycket betalt för det.

Nej kanske inte testet i sig, men att testa efter just den specifika gen de hittat. Och det är ju där felet ligger när på så sätt kan skapa sitt eget orubbliga monopol. Oavsett vilken test-teknik m.m. som används så är det bara de som får testa efter den genen vilket gör att allt testande efter den genen ställs utanför vanlig hälsosam konkurrens. Då borde det ju istället vara så att alla kan få testa efter den genen (att alla genpatent måste licensieras ut) men att alla tester för genen i fråga oavsett teknik får betala samma licenskostnad. Då försvaras deras ursprungliga investering i att forska fram länken mellan gen och åkomma men samtidigt så är det upp till marknadens aktörer gällande tester att fungera som i vilken marknad som helst.

Nu är kanske läkemedelsbranschen gällande gener lite speciell eftersom det ofta handlar om så mycket pengar och lång tid så att lite special-regler skulle behövas. Men rent generellt så är ju så stora patent så som gener ett hinder istället för en drivkraft. Jag står fast vid att det man ska kunna patentera är tekniken bakom det man åstadkommer och inte det faktiska slutmål som åstadkoms (m.a.o. patentera läkemedlet som botar en åkomma, inte "att bota åkomman").

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Derox:

Ne, men det tar betydligt kortare tid att kopiera teknologi än att komma på den från början. Sen kan vi ju prata om läkemedelsindustrin som helt skulle avstanna. Eller varför inte mjukvarubranschen?

Det stämmer förmodligen inte när det gäller läkemedelsbranschen. När det gäller mjukvaruindustrin vet vi att det inte stämmer.

För det första har du alltid företagshemligheter. Vissa företag har inte ens brytt sig om patent då hemligheten varar längre. För det andra så är det rätt ohistoriskt att tro att all vår teknik kommer från patent. Bevisligen älskar människor att skapa och uppfinna för egen vinning, för andras vinning eller för att det bara är en utmaning. I detta fall är teknik och konst rätt närliggande koncept och såväl grottmålningar som datamaskinen har tillkommit genom koncept och fri tanke snarare än patent.

Läkemedelsbranschen skulle förmodligen inte alls avstanna. Kan du tjäna några som helst pengar på eller kan stärka ditt varumärke med hjälp av, kommer en medicin att tas fram. Mycket av Bell Labs och IBMs framgångar, t.ex., har sprungit ur företagsgrundforskning helt utan klara mål om vinning.

Något som är intressant i historien som många noterat är att koncept och teknik verkar utvecklas sida vid sida. En affärsmodell kanske uppkommer just som tekniken möjliggör den. I framtiden kan det tänkas att det blir betydligt billigare att ta fram mediciner och att det görs med simuleringar i distribuerade datorkluster snarare än miljoner specifika provtagningar som idag. Kan du bara tjäna en krona på att pumpa in en miljard i ett projekt och få en miljard en krona ut, så kommer det göras. Ibland behövs inte ens det, det räcker med att ditt företagsnamn får renommé och godwill. Vissa mediciner utvecklas medvetet med förlust redan idag, och andra står för hög omsättning med låga intäkter, t.ex. vaccin (som ju inte alls är den kassako som konspirationsdårar försöker påskina).

Att tro att teknikutvecklingen skulle avstanna utan den relativt sentida uppfinningen "patent" (spåras väl på sin höjt tillbaka till medeltiden) är ett felslut.

Vidare, det är inte den som kan peka på problem med patents ansvar att hitta affärsmodeller som fungerar utan patent. Att människan bara kan skapa om vi kan kontrollera det, eller få samtliga att arbeta i samma riktning är ett livsfarligt felslut, det finns nämligen likheter mellan "kulturpolitik", censur och lagstiftade incitament för att främja en specifik affärsmodell. Enda gångerna den fria konsten (och tekniken) faktiskt varit hotad har varit i samhällen där censur rått. Visst, det kan hända att privatkopiering o.dyl förstör för specifika bolag, dödar Hollywoods eller Pfizers hegemoni, etc, men det betyder inte att film eller piller kommer sluta produceras. Möjligt är att det inte går i en fri marknad att tjäna våldsamt mycket på att vara skådis eller att ta fram ett nytt preparat, men det implicerar inte att dessa roller inte skulle finnas eftersom människan älskar att skapa.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Derox:

Men varför ens betala premien om du vet att andra företag kommer sno din vinst? Det är en variant av ett "prisoners dilemma" i spelteori, om du utvecklar och andra inte utvecklar förlorar du, men om du inte utvecklar och andra utvecklar så vinner du. Det bästa för dig kommer alltid vara att inte utveckla.

Fångarnas dilemma är inte riktigt applicerbart här. Det hela liknar mer en ESS och är mer komplicerad. För i en kontext där ingen utvecklar kommer det finnas stora vinster (för dig _och_ andra) att _du_ utvecklar något. Dessutom är vi inte "homo economicus" och att företag enbart fokuserar på vinst är en straw man från kommunister. Det går _bevisligen_ att tjäna pengar på öppen mjukvara, så varför inte på medicin? Det handlar om affärsmodeller, det är allt. Du kan ju t.ex. ta betalt för själva utvecklandet, bli en "fabless big pharma". Men, förslagen till trots är det inte min sak att hitta på fungerande affärsmodeller, det vore en felaktig bevisbörda. Den som implicit påstår att teknikutvecklingen skulle avstanna utan patent har bevisbördan. Denne måste också förklara varför det fungerat innan patent, varför företagshemligheter är gångbart och varför vissa företag livnär sig på att utveckla öppna system.

I sak ska väl också sägas att det inte nödvändigtvis är en motsägelse här. Syftet med patent är att offentliggöra forskning och teknik, och som tack för det får du ensamrätt. En fiktiv ensamrätt ska det visa sig, för ingen bryr sig om patent om inte patentinnehavaren ägnar stora resurser åt just det vi ser, stämningar och övervakanden. Resurser som skulle kunna användas bättre på annat håll. Faktiskt är det väldigt sällsynt att patent efterlevs, det är i princip bara de stora världskända företagen som faktiskt upprätthåller sina patentskydd. Och det stora företaget är ett sällsynt undantag. På varje IBM eller Pfizer går det många tusentals småföretag i samma bransch. De har varken råd eller tid att verkligen se till att patenten efterlevs, såvida de inte är rena patenttrollen.

Att patent är en förutsättning för nya mediciner skulle jag alltså i brist på vidare belägg betrakta som rent nys.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Derox:

Fast åter igen så sitter du ju med ett prisoners dilemma, det kommer vara mer fördelaktigt att bara kopiera andra då du inte har några utvecklingskostnader alls.

Det har alltid varit, är och kommer alltid att vara, billigare att kopiera. Just därför är det också normalfallet och ingenting som patent i det stora sammanhanget ens kan påverka signifikant. Angående fångarnas dilemma säger jag "you are doing it wrong"!

Spelteori är intressant, men ett enskilt filosofiskt tankeexperiment kan inte överföras på verkligheten. Inte ens i skolboksexmplet, MAD-doktrinen, duger enbart fångarnas dilemma. Det finns en närhet till begreppet "evolutionärt stabila strategier", ESS, men det blir genast mycket mer komplicerat. Ibland tjänar man faktiskt på att utveckla något helt öppet (dessutom finns ju företagshemligheter kvar), ibland så är kopplingen så liten mellan utveckling och vinst att utveckling ändå är en självgående förutsättning som bara ger genomsnittlig positiv avkastning, utan att det finns ett ett-till-ett-förhållande mellan insats och vinst som måste garanteras med patent.

belga: Trots min polemik mot Derox vill jag ändå hävda att patent på gensekvenser inte är ett dugg mer oetiskt eller problematiskt än patent i allmänhet. Accepterar man det ena, bör man acceptera det andra. Att det skulle vara "patent på liv" eller "patent på mig" är bara missförstånd. Patent har sin plats, men det är lite fånigt när det enda sättet att upprätthålla dem är att ägna kolossala resurser åt juristpajaser i stället för riktiga forskare.

Ett inlägg jag skrev på VoFs forum för halvannat år sedan:

Citat:

Patenten må vara problematiska, men är inte per automatik mer problematiska än patent på immateriella ting över lag. Det är nämligen inte "livet självt" som patenteras och ingen har patent på en "mänsklig" gen. Det man kan göra är att modifiera en gen så att inga andra varianter finns i andra alleler. Så om man konstruerar en gensekvens, har man patent på denna sekvens. Det är inte loci man har patent på. Så ett patent på en gen är patent på liv i ungefär samma mening som patent på en algoritm är patent på matematik, eller en upphovsrättsskydd tavla är patent på oljefärg. Jag påstår inte att det är "bra" (eller nödvändigtvis dåligt) att kunna få patent på gener, men kritiker mot patent tjänar knappast på att se genpatent så kategoriskt. Kritiken (den seriösa) handlar väl vanligen om att det är oklart vad som egentligen menas med patent på gener. Den ortodoxa tolkningen är som sagt att det är en specifik gensekvens som inte förekommer någon annan stans i kontexten. Så jo, dessa gener är uppfinningar och inte upptäckter. Men de som vill patentera gener vill säkert ha en mer bred definition så att även befintliga gener kan patenteras. Det jag försöker säga är alltså att patent på gener inte är problematiskt per se på något fundamentalt annorlunda sätt än patent på "x". Vad som är upptäckt och vad som är uppfinning är också inte väl definierat i dessa sammanhang. Vissa länder tillåter patent på algoritmer, andra inte.

Jag säger inte att det är rätt, men i sin enklaste mening betyder "patent på en gen" just inget annat än att patenttagaren faktiskt gjort genen i analog med den som ritat huset, konstruerat bordet, målat tavlan eller liknande. Må vara att jag intet vet om den faktiska juridiska tolkningen. Kanske medges patent på upptäckta gener, kanske inte. Kanske medges patent på gener som flyttats mellan två organismer (och då gäller antagligen patentet bara i kontexten av organismen genen flyttats till), kanske inte. Men per automatik är det alltså inte "patent på livet självt".

Djävulen ligger ofta i detaljerna, inte i koncepten.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Det stämmer förmodligen inte när det gäller läkemedelsbranschen. När det gäller mjukvaruindustrin vet vi att det inte stämmer.

För det första har du alltid företagshemligheter. Vissa företag har inte ens brytt sig om patent då hemligheten varar längre. För det andra så är det rätt ohistoriskt att tro att all vår teknik kommer från patent. Bevisligen älskar människor att skapa och uppfinna för egen vinning, för andras vinning eller för att det bara är en utmaning. I detta fall är teknik och konst rätt närliggande koncept och såväl grottmålningar som datamaskinen har tillkommit genom koncept och fri tanke snarare än patent.

Läkemedelsbranschen skulle förmodligen inte alls avstanna. Kan du tjäna några som helst pengar på eller kan stärka ditt varumärke med hjälp av, kommer en medicin att tas fram. Mycket av Bell Labs och IBMs framgångar, t.ex., har sprungit ur företagsgrundforskning helt utan klara mål om vinning.

Fast vart finns incitamentet att dumpa flera hundra miljoner till flera miljarder i att hitta vilken substans som botar vad. När andra sen bara kan kolla på vad du skapat och börja producera sina egna tabletter med samma substans. Det är ju det som är problemet, ett företag kan helt plötsligt spendera 10-15 år på att ta fram en medicin med alla försök som krävs, för att sen se sin vinst ätas upp av 10 kopieringsföretag som endast skapar kopior och säljer dem billigare

Inom läkemedelsbranschen är det ju som sagt vanligt att 10-15 års arbete leder fram till att "den här sammansättningen botar detta". Och eftersom allt måste kontrolleras, testas och publiceras för att godtas så kommer ju hela upptäckten komma ut. Dvs det funkar inte att hålla på det som en företagshemlighet.

Ta t.ex. företaget som hittade vilken mutation på en gen som kodade för cancer, många års forskning ledde fram till detta. Utan patent på detta skulle ju vilket företag som helst bara kunnat kolla efter denna mutation på denna genen, helt utan att ha lagt ett öre på forskning.

Skrivet av MBY:

Något som är intressant i historien som många noterat är att koncept och teknik verkar utvecklas sida vid sida. En affärsmodell kanske uppkommer just som tekniken möjliggör den. I framtiden kan det tänkas att det blir betydligt billigare att ta fram mediciner och att det görs med simuleringar i distribuerade datorkluster snarare än miljoner specifika provtagningar som idag. Kan du bara tjäna en krona på att pumpa in en miljard i ett projekt och få en miljard en krona ut, så kommer det göras. Ibland behövs inte ens det, det räcker med att ditt företagsnamn får renommé och godwill. Vissa mediciner utvecklas medvetet med förlust redan idag, och andra står för hög omsättning med låga intäkter, t.ex. vaccin (som ju inte alls är den kassako som konspirationsdårar försöker påskina).

Att tro att teknikutvecklingen skulle avstanna utan den relativt sentida uppfinningen "patent" (spåras väl på sin höjt tillbaka till medeltiden) är ett felslut.

Vidare, det är inte den som kan peka på problem med patents ansvar att hitta affärsmodeller som fungerar utan patent. Att människan bara kan skapa om vi kan kontrollera det, eller få samtliga att arbeta i samma riktning är ett livsfarligt felslut, det finns nämligen likheter mellan "kulturpolitik", censur och lagstiftade incitament för att främja en specifik affärsmodell. Enda gångerna den fria konsten (och tekniken) faktiskt varit hotad har varit i samhällen där censur rått. Visst, det kan hända att privatkopiering o.dyl förstör för specifika bolag, dödar Hollywoods eller Pfizers hegemoni, etc, men det betyder inte att film eller piller kommer sluta produceras. Möjligt är att det inte går i en fri marknad att tjäna våldsamt mycket på att vara skådis eller att ta fram ett nytt preparat, men det implicerar inte att dessa roller inte skulle finnas eftersom människan älskar att skapa.

Ja, men om du inte har några kassakor längre så blir det ju problem. Som sagt, var finns incitamentet att forska och pumpa in pengar? Om du pumpar in pengar och andra företag inte gör det förlorar du, om du inte pumpar in pengar och andra företag pumpar in så vinner du. Din dominanta strategi (om du vill tjäna pengar) kommer ju vara att inte forska. Det blir ju som jag nämnt tidigare ett "prisoner's dilemma".

Sen finns det ju alltid folk som inte bryr sig om att tjäna pengar, men kommer dessa verkligen ha resurserna som krävs för att driva forskningen frammåt i samma takt vi gör idag? Jag betvivlar det om jag skall vara ärlig.

Och nej, det krävs inte att man endast får tillbaka 1 miljard+1 om du skall pumpa in en miljard för att folk skall vilja göra det. Du måste slå andra investeringsalternativ och en riskbedömning måste göras. Är risken för hög att inte gå med tillräcklig vinst kommer inte folk vilja investera lika mycket, eller om det diskonterade nuvärdet av din vinst är för lågt.

Och jo, jag skulle påstå att om man är för att alla patent skall tas bort behöver man visa på att det systemet faktiskt skulle fungera bättre. Vi får ju erkänna att patentsystemet är ju faktiskt normen idag, så bevisbörden bör ju ligga på de som hävdar att andra system är bättre. Att säga att det finns brister i patentsystemet är en sak, men att säga att det vore bättre att ta bort alla patent är en annan sak, där det sistnämnda kräver mer på fötterna.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Fångarnas dilemma är inte riktigt applicerbart här. Det hela liknar mer en ESS och är mer komplicerad. För i en kontext där ingen utvecklar kommer det finnas stora vinster (för dig _och_ andra) att _du_ utvecklar något. Dessutom är vi inte "homo economicus" och att företag enbart fokuserar på vinst är en straw man från kommunister. Det går _bevisligen_ att tjäna pengar på öppen mjukvara, så varför inte på medicin? Det handlar om affärsmodeller, det är allt. Du kan ju t.ex. ta betalt för själva utvecklandet, bli en "fabless big pharma". Men, förslagen till trots är det inte min sak att hitta på fungerande affärsmodeller, det vore en felaktig bevisbörda. Den som implicit påstår att teknikutvecklingen skulle avstanna utan patent har bevisbördan. Denne måste också förklara varför det fungerat innan patent, varför företagshemligheter är gångbart och varför vissa företag livnär sig på att utveckla öppna system.

I sak ska väl också sägas att det inte nödvändigtvis är en motsägelse här. Syftet med patent är att offentliggöra forskning och teknik, och som tack för det får du ensamrätt. En fiktiv ensamrätt ska det visa sig, för ingen bryr sig om patent om inte patentinnehavaren ägnar stora resurser åt just det vi ser, stämningar och övervakanden. Resurser som skulle kunna användas bättre på annat håll. Faktiskt är det väldigt sällsynt att patent efterlevs, det är i princip bara de stora världskända företagen som faktiskt upprätthåller sina patentskydd. Och det stora företaget är ett sällsynt undantag. På varje IBM eller Pfizer går det många tusentals småföretag i samma bransch. De har varken råd eller tid att verkligen se till att patenten efterlevs, såvida de inte är rena patenttrollen.

Att patent är en förutsättning för nya mediciner skulle jag alltså i brist på vidare belägg betrakta som rent nys.

Ja, läs nedan om prisoners dilemma.

Företag fokuserar inte enbart på vinst, men det är ju naturligt att företag som inte fokuserar på någon vinst alls /break-even går omkull. Du kan ju inte förlora pengar i oändligheten, någon gång tar pengarna slut.

Måste dock påstå att mitt påstående om att det skulle avstanna må ha varit för absolut, skyller på att det var mitt i natten! ;). Däremot så skulle jag påstå att incitamenten totalt på alla företag att pumpa in pengar sjunker om de inte får ensamrätt på sina upptäckter.

Och ja, håller helt med om att ensamrätten egentligen är fiktiv som grundar sig på räddsla att bli stämd.

Skrivet av MBY:

Det har alltid varit, är och kommer alltid att vara, billigare att kopiera. Just därför är det också normalfallet och ingenting som patent i det stora sammanhanget ens kan påverka signifikant. Angående fångarnas dilemma säger jag "you are doing it wrong"!

Spelteori är intressant, men ett enskilt filosofiskt tankeexperiment kan inte överföras på verkligheten. Inte ens i skolboksexmplet, MAD-doktrinen, duger enbart fångarnas dilemma. Det finns en närhet till begreppet "evolutionärt stabila strategier", ESS, men det blir genast mycket mer komplicerat. Ibland tjänar man faktiskt på att utveckla något helt öppet (dessutom finns ju företagshemligheter kvar), ibland så är kopplingen så liten mellan utveckling och vinst att utveckling ändå är en självgående förutsättning som bara ger genomsnittlig positiv avkastning, utan att det finns ett ett-till-ett-förhållande mellan insats och vinst som måste garanteras med patent.

Håller helt med att "prisoner's dilemma" inte riktigt är tillämpbart så enkelt, använder det egentligen bara för att förklara vad jag menar lite extra.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Nej kanske inte testet i sig, men att testa efter just den specifika gen de hittat. Och det är ju där felet ligger när på så sätt kan skapa sitt eget orubbliga monopol. Oavsett vilken test-teknik m.m. som används så är det bara de som får testa efter den genen vilket gör att allt testande efter den genen ställs utanför vanlig hälsosam konkurrens. Då borde det ju istället vara så att alla kan få testa efter den genen (att alla genpatent måste licensieras ut) men att alla tester för genen i fråga oavsett teknik får betala samma licenskostnad. Då försvaras deras ursprungliga investering i att forska fram länken mellan gen och åkomma men samtidigt så är det upp till marknadens aktörer gällande tester att fungera som i vilken marknad som helst.

Nu är kanske läkemedelsbranschen gällande gener lite speciell eftersom det ofta handlar om så mycket pengar och lång tid så att lite special-regler skulle behövas. Men rent generellt så är ju så stora patent så som gener ett hinder istället för en drivkraft. Jag står fast vid att det man ska kunna patentera är tekniken bakom det man åstadkommer och inte det faktiska slutmål som åstadkoms (m.a.o. patentera läkemedlet som botar en åkomma, inte "att bota åkomman").

Fast vad för konkurrens skall du ha på testandet av den genen? Testet verkar ju bara vara DNA-sekvencering och sen analys av detta, något som inte är specifikt för den genen, förbättring av denna testteknik pågår ju hela tiden.

Däremot skulle jag hålla med dig i detta specifika fallet om de faktiskt stämde folk som sekvencerade fram dessa gener i annat syfte än att utföra testet för cancer. Men enligt artikeln verkade de inte göra det.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Derox:

Fast vart finns incitamentet att dumpa flera hundra miljoner till flera miljarder i att hitta vilken substans som botar vad. När andra sen bara kan kolla på vad du skapat och börja producera sina egna tabletter med samma substans. Det är ju det som är problemet, ett företag kan helt plötsligt spendera 10-15 år på att ta fram en medicin med alla försök som krävs, för att sen se sin vinst ätas upp av 10 kopieringsföretag som endast skapar kopior och säljer dem billigare

Inom läkemedelsbranschen är det ju som sagt vanligt att 10-15 års arbete leder fram till att "den här sammansättningen botar detta". Och eftersom allt måste kontrolleras, testas och publiceras för att godtas så kommer ju hela upptäckten komma ut. Dvs det funkar inte att hålla på det som en företagshemlighet.

Ta t.ex. företaget som hittade vilken mutation på en gen som kodade för cancer, många års forskning ledde fram till detta. Utan patent på detta skulle ju vilket företag som helst bara kunnat kolla efter denna mutation på denna genen, helt utan att ha lagt ett öre på forskning.

Ja, men om du inte har några kassakor längre så blir det ju problem. Som sagt, var finns incitamentet att forska och pumpa in pengar? Om du pumpar in pengar och andra företag inte gör det förlorar du, om du inte pumpar in pengar och andra företag pumpar in så vinner du. Din dominanta strategi (om du vill tjäna pengar) kommer ju vara att inte forska. Det blir ju som jag nämnt tidigare ett "prisoner's dilemma".

Sen finns det ju alltid folk som inte bryr sig om att tjäna pengar, men kommer dessa verkligen ha resurserna som krävs för att driva forskningen frammåt i samma takt vi gör idag? Jag betvivlar det om jag skall vara ärlig.

Och nej, det krävs inte att man endast får tillbaka 1 miljard+1 om du skall pumpa in en miljard för att folk skall vilja göra det. Du måste slå andra investeringsalternativ och en riskbedömning måste göras. Är risken för hög att inte gå med tillräcklig vinst kommer inte folk vilja investera lika mycket, eller om det diskonterade nuvärdet av din vinst är för lågt.

Och jo, jag skulle påstå att om man är för att alla patent skall tas bort behöver man visa på att det systemet faktiskt skulle fungera bättre. Vi får ju erkänna att patentsystemet är ju faktiskt normen idag, så bevisbörden bör ju ligga på de som hävdar att andra system är bättre. Att säga att det finns brister i patentsystemet är en sak, men att säga att det vore bättre att ta bort alla patent är en annan sak, där det sistnämnda kräver mer på fötterna.

Men riskbedömningen finns ju där helt oavsett. Vissa projekt misslyckas. Det är ett fåtal mediciner som faktiskt tar så oerhörda resurser i anspråk, så det är inte typiskt för mediciner. Sedan älskar företagen givetvis att framhålla det storslagna. Dessutom är vissa mediciner _visst_ svåra att kopiera. Det är inte så enkelt som att du stoppar in det i en kromatograf och sedan syntetiserar beståndsdelarna. Just biten "syntetisera" är ofta vad som kostar efter att man funnit en substans. Tillverkningen är också många gånger utomordentligt dyr. I normalfallet är det helt enkelt inte sant att medicinens kostnad ligger ligger helt i utvecklingen och försumbart i produktion. Men det spelar ingen roll, låt oss säga att det är så.

Då är ju som sagt frågan om frånvaron av patent medför frånvaron av utveckling. Detta menar jag fodrar belägg, gärna empiriska sådana. Det kan verka enkelt att patent gör att man kan utveckla i fred och sedan ha ensamrätt. Men det är ju inte så det fungerar, och ingenting säger att patent är den enda lösningen.

Jag har i sak inte påstått att patent är dåligt. Jag köper bara inte att patent är en förutsättning och att FoU skulle upphöra utan dem. Jag påstår att inte ens gigantiska FoU-projekt kommer upphöra utan patent. Men framförallt påstår jag att det alltid går att hitta affärsmodeller som fungerar i en marknadsekonomi, och så länge det finns ett behov av medicin X kommer det finnas incitament att ta fram medicin X. Trots patent har vi ju dessutom flera mediciner Y som det egentligen inte ligger pengar i, men de har ändå utvecklats. Hur kan det komma sig?

Jag är järv nu och påstår:
* Mycket dyr FoU försvinner inte om patent försvinner
* Inte ens om vi helt bortser från filantropiska inslag

Incitamenten är fortfarande ekonomiska och status. Men i praktiken är det alltså därför att mediciner inte nödvändigtvis alls är lätta att kopiera utan kan kräva sin smått gigantiska FoU den med. Har du sett en tillverkningslina för medicin någon gång? Linan kan vara helt "endemisk" till en specifik medicin. Utrustningen är värdelös för att tillverka någon annan medicin. Ibland har ett företag (t.ex. Astra) tjänat pengar på att sälja sin utrustning till ett annat företag för att de ska kunna tillverka precis samma medicin. Så mycket pengar kan ligga i utrustningen. Ibland kan en råvara som krävs vara väldigt obskyr, sällsynt, hemlig eller svårsyntetiserad. Patent är bara ett i raden av instrument för att skydda sin konstruktion, ibland är hemligheter bättre.

Om vi kunde klona universum och ta bort patent i det ena, skulle möjligtvis utvecklingsvägen skilja sig åt markant efter ett tag, men ingenting säger att den tekniska utvecklingen i det universum utan patent skulle gå långsammare.

Återigen, det handlar helt om affärsmodeller. Människans drivkraft till status, goodwill och pengar kommer obönhörligt leda till utveckling. Möjligt är förstås att det inte går att tjäna grova pengar på en medicin som kommer från ett gigantiskt FoU-projekt, men det saken handlar om då är helt enkelt att det blivit omodernt och ogörligt rent marknadsekonomiskt att skapa mediciner på detta sätt. Det handlar om affärsmodeller. Det är enbart en fråga om affärsmodeller. Marknadsekonomin kommer alltid sträva efter att täcka behov, och människans drivkrafter kommer alltid sträva efter att ge människan status, även till priset av filantopi. Men observera att jag anser att FoU som riskerar att kopieras skulle fungera utmärkt även utan att man tar minsta hänsyn till filantopi. Egoism duger. Till detta har vi dessutom hjälpsamhet och filantropi.

Jag förstår inte exemplet med cancergenen. Forskningen är redan utförd, så om någon kopierar kunskapen är det väl bara bra (ALL kunskap är kopierad!). Visst, jag förstår tankegången. I vetskapen om att resultatet bara kan kopieras, varför orka? Men detta är ett felslut som bygger på felutet om den perfekta marknaden som märkeslös. God marknad förutsätter inte märkeslöshet och till skillnad från dumheter som kommunism så fungera även en "halv" marknad bättre än ingen marknad. Men vi har märken. Så även inom medicin. Alvedon och Panodil är exakt samma preparat, ursprungligen från exakt samma tillverkare. "Alvedon" är märket. Panodil är lågpriskonkurrenten. Från början var det Astra som tillverkade. Nu tillverkas Alvedon, Panodil och Reliv av GSK - och alla tre är exakt samma preparat.

"Vill du ha potens - välj viagra, originalet" fungerar som reklam lika bra som motsvarande i alla andra branscher. Jag menar att du glömmer märkesstatus när du tror att en konkurrent kan kopiera och hosta in alla pengar. Dessutom, nästa gång är det DU som snor från konkurrenten.

All utveckling är en risk, och för varje lyckat preparat på marknaden har man prövat hundratusentals substanser, gjort kliniska tester på tusentals substanser, gjort humantester på tiotals eller hundratals. Om man i slutändan får 1 som fungerar, så väger man in all den kostnad som gjorts för att sortera ut denna bland hundratusentals (jag överdriver inte) när man säger att preparatet kostade si och så mycket ett utveckla. Här börjar du kanske ana ditt felslut. En del av dessa försök resulterar noll preparat. Vilket gör utvecklingskostnaden för nästa enda lyckade preparat än högre. Ponera nu att kopiering är ytterligare en risk att ta. Då kanske det går från ett lyckat preparat på 100 000 till ett på 1 000 000. De initiala testerna är inte de dyraste, men låt oss låtsas att detta motsvarar en tredubbling av utvecklingskostnaden.

Vad blir resultatet? Jo, ännu mer FoU i kronor och ören utan patent. Att du har hög FoU är inte ett argument mot patent, det är ett argument för vidare utveckling för att få ner denna kostnad från första början, eftersom kopieringen ändå är en risk du tar, med patent eller utan. Det är också en skrytaffär att lägga mycket FoU på en produkt. Ett försäljningsargument.

Vissa mediciner utvecklas enkom för att behålla patenten (patentera en förändring utan att denna uppenbart är bättre). I medicinbranschen görs detta ibland med isomerer. Man renodlar preparatet så att det bara består av en isomer och tar patent på detta. Medicinen kan vara marginellt bättre eller ingen skillnad alls, men din medicin är ändå "nyare" än konkurrenterna varpå du har försäljningsargumentet. Observera att denna "teknik" faktiskt inte står och faller med patent heller. Du har bättre förutsättningar för att syntetisera rätt isomer, givet de resurser och maskineri du har för att ta fram medicinen. Det finns också medicinföretag som enbart lever på att ta fram kopior och ibland är dessa bättre på produktionen. Det blir ju en bättre marknad om priset pressas, det tvingar fram mer FoU för att reducera FoU. I framtiden kommer mer och mer preparat testas i simuleringar.

Argumentet är på många sätt analogt med idiotin kring "hur ska artister tjäna pengar?"-felslutet. Svaret är förstås att vad en vara är värd, bestäms av marknaden. Om du inte kan tjäna pengar på ditt artisteri, synd för dig, inte mitt problem. Det är fullt möjligt att hollywoodfilm, skådespelare, etc, är grovt övervärderat på grund av konstlade regler. Idag börjar specialeffekter blir billigare att åstadkomma. I en närframtid kan även skådespelarinsatser bli billigare då vissa saker kan syntetiseras i datorn. Priset på en film är rätt fixt, och speglar inte kostnaden för produktionen. Svaret på frågan "hur ska artisten kunna tjäna pengar" är, "denne kanske ska skaffa ett jobb?", ty det finns ingen naturlag som säger att aktivitet X genererar pengar och det finns inte heller något som säger att pengar är ett nödvändigt incitament för X. I sådant fall hade vi aldrig haft grottmålningar. Det är inte sant att konst, kultur och teknik skulle upphöra eller ens dämpas, om den ekonomiska situationen byggde på helt andra premisser än patent och copyright. Det "värsta" som kan hända är att produkters pris speglar värdet. Det är alltså fullt möjligt att FoU-modellen är felaktig rent marknadsekonomiskt. Kanske piller inte är något som det inte ligger speciellt mycket pengar i? Kan så vara. Det implicerar inte "inte mediciner", lika lite som "kopiering" implicerar "ingen skapar konst". Det _kan_ vara så att det implicerar "inget Hollywood", men det är inte samma sak. Vi _skulle kunna_ ha lagar som implicerar hästdroskor, skrivare (alltså föregångaren till boktryckare), tilltäppta "analoga hål", dansbandsskydd, livemusikskydd, etc, men att detta ersatts har inte precis gjort världen sämre. Dessutom finns flera av aktiviteterna kvar, eftersom det är konst och kultur.

Teknik är faktiskt en del av konsten. Både i praktiken och kunskapsfilosofiskt.

Slutsatsen är att även i "det värsta" scenariot där gigantiskt FoU inte är lönsamt, skulle medicinutvecklingen fortgå. Men jag tror som sagt inte ens att gigantisk FoU är hotat. Det kan hända att det skulle behöva anpassas i en patentfri värld.

Observera: Jag tar faktiskt inte ställning för eller mot patent. Jag skulle kunna argumentera för patent också. Det enda jag argumenterar för här är felslutet att patent är en förutsättning för "stor-FoU" eller att stor-FoU är en förutsättning för högteknologiska mediciner. Jag är _inte_ mot patent. Tvärt om, patent har flera förtjänster som de som redan påpekats i tråden, och incitament för FoU är ett av dem, men det är ingen förutsättning. Inte skrivet i sten. Det är inte omöjligt att tänka sig en marknad utan FoU och att konst, kultur, teknik, vetenskap, etc, skulle kräva patent eller andra liknande regler är rent nys. Jag säger det igen: Enda gångerna i världshistorien där teknik, vetenskap och konst varit hotat, är de gånger som stater och liknande har intervenerat vilket resulterat i de facto-censur eller de facto-styrning. Det är helt uteslutet att människan skulle sluta producera för nöjes skull eller för pengars skull i en värld utan regler. Och nej, jag är inte någon anarkokapitalist som förespråkar en värld "helt utan regler". Däremot anser jag att regler alltid är undantaget och ingen regel är självskriven. I synnerhet behövs det inga regler för att människan ska skapa. Däremot kan det finnas regler av mycket goda andra skäl. Och ja, jag är nog för patent. Men de måste inte se ut som idag, och ingen mänsklig aktivitet (förutom viss advokatyr) skulle vara hotad utan dem. Kvoten mellan produktiv/inproduktiv personal på ett företag idag är lägre än förut, och detta är mycket tack vare regler som patent. Du kan inte ha en bunch ingenjörer och forskare utan att ha en nästan lika stor bunch av jurister, strateger och ekonomer idag som måste syssla med saker som inte har att göra med det som företaget tror sig syssla med; utveckling. Jag vill minnas att kvoten närmar sig 1/3 från 1/30 vid industrialismens vagga på 1700-talet ["citation needed" ].

Edit: För tydlighetens skull, låt mig sammanfatta:
* Jag är inte mot patent - tror jag
* Jag har ingenting mot "big pharma", tvärt om försvarar jag gärna "big pharma" mot osakliga angrepp från vänstern eller från woowoo eller varhelst det kommer ifrån
* Jag tror inte att stor FoU förutsätter patent
* Människan kan bara sluta skapa med konstlade medel, en regel som inte finns är frånvaro av ett specifikt konstlat medel
* Den mesta FoU görs utanför en kontext om patent
* Patent spelar mindre roll än vad man kan tro
* Kopiering spelar en väldigt mycket större roll för teknisk utveckling än vad man kan tro
* Det ena utesluter inte nödvändigtvis det andra
* Väldigt mycket företagsgrundforskning sker förutsättningslöst utan en tanke på patent
* Att tjäna pengar handlar om affärsmodeller. En förändrad marknad kräver nya sådana
* Finns en efterfrågan finns incitament
* Även UTAN efterfrågan finns incitament
* Debatten är väldigt sned. Patentcirkusar som topic skadar marknaden och utvecklingen

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jag besvarar sammanfattningen så det blir lättare att hålla reda på(ja jag läste hela svaret ).

Skrivet av MBY:

Edit: För tydlighetens skull, låt mig sammanfatta:
* Jag är inte mot patent - tror jag
* Jag har ingenting mot "big pharma", tvärt om försvarar jag gärna "big pharma" mot osakliga angrepp från vänstern eller från woowoo eller varhelst det kommer ifrån

Då är vi två :p.

Skrivet av MBY:

* Jag tror inte att stor FoU förutsätter patent

Ne det tror väll inte jag heller egentligen, däremot tror jag att incitamenten sjunker om det inte finns något skydd för resultaten. Sen behöver det ju inte vara patent i den form vi känner det, och vi kan ju tvista om den exakta effekten.

Skrivet av MBY:

* Människan kan bara sluta skapa med konstlade medel, en regel som inte finns är frånvaro av ett specifikt konstlat medel

Helt rätt, kommer alltid finnas folk som vill skapa.

Skrivet av MBY:

* Patent spelar mindre roll än vad man kan tro

Jag skulle säga ja och nej på den, jag tror att något som helst skydd för upptäckter spelar rätt stor roll för hur mycket pengar som dumpas i forskning, sen behöver det förmodligen inte se ut som det gör idag för all framtid.

Skrivet av MBY:

* Kopiering spelar en väldigt mycket större roll för teknisk utveckling än vad man kan tro
* Det ena utesluter inte nödvändigtvis det andra
* Väldigt mycket företagsgrundforskning sker förutsättningslöst utan en tanke på patent
* Att tjäna pengar handlar om affärsmodeller. En förändrad marknad kräver nya sådana

Håller med.

Skrivet av MBY:

* Finns en efterfrågan finns incitament

Ja det håller jag med om, men frågan är hur incitamentet förändras.

Skrivet av MBY:

* Även UTAN efterfrågan finns incitament

Ja, men åter igen tycker jag det viktiga är hur stort incitament finns.

Skrivet av MBY:

* Debatten är väldigt sned. Patentcirkusar som topic skadar marknaden och utvecklingen

Ja, det vore bättre med något skydd som inte endast är effektivt pga att företag måste stämma varandra.

I övrigt till hela din text (villken var väldigt intressant) verkade en stor del handla om mitt uttalande att "allt skulle avstanna", vilket jag åter igen erkänner var fel av mig att påstå. Man tänker väll inte allt för bra mitt i natten.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd

Ja, jag medger att jag förvisso hängde upp mig på "avstanna". Men jag menar att chansen finns att frånvaro av patent skulle ha nil betydelse för hur snabbt eller hur bra medicinutvecklingen går!

Edit: Läs mig inte ordagrant. Det är förstås osannolikt att det inte skulle ha någon som helst betydelse. Jag menar såklart att jag tror att det inte finns mer som talar mot att det skulle gå snabbare/bättre som för att det skulle gå snabbare/bättre. Det skulle se annorlunda ut.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Ja, jag medger att jag förvisso hängde upp mig på "avstanna". Men jag menar att chansen finns att frånvaro av patent skulle ha nil betydelse för hur snabbt eller hur bra medicinutvecklingen går!

Edit: Läs mig inte ordagrant. Det är förstås osannolikt att det inte skulle ha någon som helst betydelse. Jag menar såklart att jag tror att det inte finns mer som talar mot att det skulle gå snabbare/bättre som för att det skulle gå snabbare/bättre. Det skulle se annorlunda ut.

Självklart finns chansen att det har ingen betydelse alls för utvecklingen, men chansen finns ju även att det har betydelse. Det finns ju argument åt båda hållen egentligen. Däremot tror jag att företagsstrukturen vad gäller forskning skulle behöva omvandlas rätt rejält för att fungera utan patent. Vi behöver som du säger andra affärsmodeller.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastforward:

Man behöver inte ha tillgång till allt material, man kommer väldigt långt bara genom att kolla på en färdig produkt.

Ta en Iphone t.ex. - fatta hur många timmar det har gått åt för att utveckla den, fundera ut alla användarfall, design, look and feel, osv. Att göra en exakt kopia av en sådan hade väl kanske tagit några procent av den tiden. Därmed hade kopian kunnat säljas mycket billigare och därför tagit över marknaden.

Nu är ju dock inte copyright och patent samma sak...

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"