Permalänk
Medlem

Inför Jul

Hejsan tänkte fråga några snabba frågor.

För tillfället har jag denna setup:
Speldator - Gamer 925 - Lexa S

Tänkte köpa ett AMD Phenom II X4 965 (3,4ghz) och undrar ifall det funkar att montera in i min dator. Den har socket AM3 men räcker nätaggregat på 500W? ( ska ej överklocka).

Tänkte att det var smartast att börja uppgradera processor först men är det smartast?

Tacksam för alla svar!
(P.S har köpt processorkylare och upphängning etc på samma hemsida, funkar det med 965:an?)

Visa signatur

AMD Phenom II X4 925 @ 3,02 Ghz | ATI Radeon HD5770 @ 1GB | RAM 4GB DDR3 1600Mhz | Xion AXP 500W | Lexa S | Razer DeathAdder | Razer Lycosa | Steelseries 9HD

www.fredrikweb.se

Permalänk

sålänge det är samma socket (AM3) så ska det absolut inte vara några problem, inte heller med kylaren, nätagget ska klara den utan problem också.

Visa signatur

i7-870 | MSI P55-GD65 | 8gb DDR3 Ram 1600Mhz | Intel X25-m 80GB SSD/Samsung Spinpoint F3 1TB | 2x 6870| Cooler Master 690 II Advanced | Corsair HX 650W | LGW2363D 120hz

Permalänk
Medlem

Skulle inte rekommendera att köpa ny processor då den inte kommer att vara särskilt mycket bättre än den du redan har. . .

Det blir ju typ 1500 kr åt skogen, köp ett nytt grafikkort istället om du känner för att uppgradera.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

När det gäller chassi ? + kommer den inte närma 500W eller?
En intressant fråga som du kanske kan svara på, vad kan 965 jämföras med ( tänkte köpa black edition ). Runt en i5 kanske?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 925 @ 3,02 Ghz | ATI Radeon HD5770 @ 1GB | RAM 4GB DDR3 1600Mhz | Xion AXP 500W | Lexa S | Razer DeathAdder | Razer Lycosa | Steelseries 9HD

www.fredrikweb.se

Permalänk
Medlem

Är det så liten skillnad även med Black Edition?
Ifall så är fallet får jag skaffa ett HD6xxx kort istället.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 925 @ 3,02 Ghz | ATI Radeon HD5770 @ 1GB | RAM 4GB DDR3 1600Mhz | Xion AXP 500W | Lexa S | Razer DeathAdder | Razer Lycosa | Steelseries 9HD

www.fredrikweb.se

Permalänk
Moderator
Moderator

Håller med Pewtah, den uppgraderingen på CPUn känns helt meningslös.
Byt grafikkortet istället.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Okej, då får det bli en uppgradering av grafikkortet. Blir det inte flaskhals om jag köper ett Radeon HD6xxx grafikkort?

Vad kan man jämföra min nuvarande processor med Intels? En i5 eller i3:a? ( oklockad

Visa signatur

AMD Phenom II X4 925 @ 3,02 Ghz | ATI Radeon HD5770 @ 1GB | RAM 4GB DDR3 1600Mhz | Xion AXP 500W | Lexa S | Razer DeathAdder | Razer Lycosa | Steelseries 9HD

www.fredrikweb.se

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av PawPaw:

Okej, då får det bli en uppgradering av grafikkortet. Blir det inte flaskhals om jag köper ett Radeon HD6xxx grafikkort?

Nej.

Känner att jag kanske borde omformulera det jag skrev tidigare. Helt meningslöst skulle det ju inte vara, men det är inte ekonomiskt försvarbart med ett sådant litet steg.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Okej, när blir det flaskhals egentligen?
Vet du något om den andra frågan? Vilken Intel processor den kan jämföras med?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 925 @ 3,02 Ghz | ATI Radeon HD5770 @ 1GB | RAM 4GB DDR3 1600Mhz | Xion AXP 500W | Lexa S | Razer DeathAdder | Razer Lycosa | Steelseries 9HD

www.fredrikweb.se

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av PawPaw:

Okej, när blir det flaskhals egentligen?
Vet du något om den andra frågan? Vilken Intel processor den kan jämföras med?

Tja det beror helt på i vad du vill jämföra dem.

Spel? I till exempel L4D 2 hamnade den ungefär på samma som i5 660 enligt tomshardware.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Aa sorry för det, lirar WoW och CoD och Dirt2.
Förstår ej dock vrf det laggar i WoW med min setup.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 925 @ 3,02 Ghz | ATI Radeon HD5770 @ 1GB | RAM 4GB DDR3 1600Mhz | Xion AXP 500W | Lexa S | Razer DeathAdder | Razer Lycosa | Steelseries 9HD

www.fredrikweb.se

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av PawPaw:

Aa sorry för det, lirar WoW och CoD och Dirt2.
Förstår ej dock vrf det laggar i WoW med min setup.

Det är väldigt många trådar som poppat upp om kass performance i WoW nyligen, men vad jag minns så säger många att en ny uppdatering ska göra så spelet utnyttjar grafikkortet mycket bättre och om det stämmer så bör det ge effekt.

För spel i allmänhet är det i alla fall grafikkortet som kommer ge mest effekt och behöver bytas
Vet inte vad du har för CPU-kylare nu men en investering i en bättre + klocka din nuvarande högre kanske kan vara något också om du känner att din nuvarande CPU-prestanda inte räcker till.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Jag har en processorkylare för 190 :-
SpeldatorXperten - - Låga priser - Snabba leveranser - Bra service!

Står inget namn på den dock.
Om jag investerar i en bättre kylare (vilken rekommenderar du?) så jag kan överklocka då kan jag nog få bort lagsen vid hög view distance vid Max grafik på WoW (1920 x 1080)

Visa signatur

AMD Phenom II X4 925 @ 3,02 Ghz | ATI Radeon HD5770 @ 1GB | RAM 4GB DDR3 1600Mhz | Xion AXP 500W | Lexa S | Razer DeathAdder | Razer Lycosa | Steelseries 9HD

www.fredrikweb.se

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Phenom II X4 925 @ 3,02 Ghz | ATI Radeon HD5770 @ 1GB | RAM 4GB DDR3 1600Mhz | Xion AXP 500W | Lexa S | Razer DeathAdder | Razer Lycosa | Steelseries 9HD

www.fredrikweb.se

Permalänk
Moderator
Moderator

Hehe satt också och letade lite och hittade din nuvarande också
Arctic Cooling Alpine 64 Pro - Hitta lägsta pris, omdömen och information om CPU-kylare

Har tyvärr ingen rekommendation.
Cooler Master Hyper 212 Plus - Hitta lägsta pris, omdömen och information om CPU-kylare är en någorlunda billig och verkar fungera bra för priset men vet inte hur den är jämfört med din nuvarande.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Hehe, vet inte heller riktigt. Men tänkte typ Corsair Hydro för ~ 600:- så kan jag klocka min processor till ~ 3,5? + har be quiet ljuddämpningsmattor som dämpar bra

Visa signatur

AMD Phenom II X4 925 @ 3,02 Ghz | ATI Radeon HD5770 @ 1GB | RAM 4GB DDR3 1600Mhz | Xion AXP 500W | Lexa S | Razer DeathAdder | Razer Lycosa | Steelseries 9HD

www.fredrikweb.se

Permalänk
Medlem

+ hur vet jag om kylaren får plats?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 925 @ 3,02 Ghz | ATI Radeon HD5770 @ 1GB | RAM 4GB DDR3 1600Mhz | Xion AXP 500W | Lexa S | Razer DeathAdder | Razer Lycosa | Steelseries 9HD

www.fredrikweb.se

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av PawPaw:

+ hur vet jag om kylaren får plats?

Din nuvarande har måtten 105,3 × 84 × 113 mm (enligt prisjakt) så enklast är nog att ta en snabb titt i ditt chassi och höfta lite

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Aa får ta och göra det imorgon! Eller idag blir det ja..
Tack för all hjälp idag, ha en bra natt!

Mvh

Fredde

Visa signatur

AMD Phenom II X4 925 @ 3,02 Ghz | ATI Radeon HD5770 @ 1GB | RAM 4GB DDR3 1600Mhz | Xion AXP 500W | Lexa S | Razer DeathAdder | Razer Lycosa | Steelseries 9HD

www.fredrikweb.se

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av PawPaw:

Aa får ta och göra det imorgon! Eller idag blir det ja..
Tack för all hjälp idag, ha en bra natt!

Mvh

Fredde

Enligt en tabell hos över tester hos frostytech så presterar Hyper 212 Plus bättre än H50.
Ska se om jag hittar några andra sidor som säger samma.

Börjar fundera på om jag ska köpa en Hyper själv. xD

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av PawPaw:

Hehe, vet inte heller riktigt. Men tänkte typ Corsair Hydro för ~ 600:- så kan jag klocka min processor till ~ 3,5? + har be quiet ljuddämpningsmattor som dämpar bra

Som redan sagts, så känns inte en uppgradering till 955BE värt pengarna. Överklocka din 925:a istället och köp eventuellt ett nytt grafikkort.

En alpine är väl bara snäppet bättre än originalkylaren (främst tystare), men du borde kunna klocka en del även med den.

Om du vill byta kylare, så rekommenderar även jag Hyper 212 Plus som ett prisvärt alternativ. Prestandamässigt presterar den likvärdigt med flera mycket dyrare kylare.

Visa signatur

~Pelle~