Apple släpper nya Macbook Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Du är fan helt otrolig.
Jag vet hur man "bör" göra. Jag ger bara inte ett vitten till att göra det så

Om du är representativ för dagens ungdom så lär vi inte ha en vetenskapskår värd namnet i framtiden.

Citat:

Är du helt koko eller? Ifrågasätter du hela grejen med Superfetch eller vad är det?

Är jag koko? Jag skrev nyss att jag att Superfetch säkert är bra, och så lyckas du förvränga det jag skrev så till sin milda grad att du tror att jag ifrågasätter det istället? Hur läser du min text egentligen? *VAD EXAKT* baserar du ditt antagande om att jag ifrågasätter Superfetch på?

Citat:

samma med det andra, jag valde ordet "markant" för jag utgick från att du skulle tända till på det.

Tända till? Om du menar att mitt beteende i föregående inlägg var att "tända till" så måste du ha varit med i några väldigt lama slagsmål i ditt liv, alternativt ha det väldigt tråkigt i sänghalmen.

Citat:

Alla vet att sökfunktionen i XP är icke fungerande

Inte alls. Vad är det med folk och felaktig användning av vedertagna begrepp? Vet du inte vad ordet "fungerande" betyder? Den må vara riktigt jäkla dålig, men den fungerande ändå. Det *gick* att hitta filer med den, om förutsättningarna var rätt. Och om du hade sagt "sökfunktionen" istället för "minneshanteringen" så hade jag kanske t.om sagt "ok, bra svar". Fast då hade du ju ändå bara hittat en enda faktor där windows 7 är flera gånger bättre än xp, och det gör ju knappast att hela windows 7 är flera gånger bättre än xp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimih:

Det kan absolut vara så. Vi kan nog vara överens om att windows 7 är bättre än XP. Men jag har inte heller någonsin hävdat motsatsen.

Jag gillar XP mer, men det verkar som Win 7 är marginellt snabbare vad hgäller beräkningskraft i mycket.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

uj, jag tror du är synsk.

Jag skulle nog ha använt ett annat epitet på dig, men det känns inte direkt relevant att ingå polemik om.

Citat:

Svarar indirekt innan jag lagt in mitt inlägg.
Du påminner mig om någon jag känner, som helt emotionellt inte kan relatera i tid eller begrepp utan måste ha det i faktiska siffror.

Då måste alla vetenskapligt lagda individer påminna dig om denne person. Men jag måste säga att det är rätt roande att se vilka egenskaper du lyckas tilldela mig enbart baserat på denna diskussion. Att du är helt ute och cyklar är ju självklart, men det är likväl intressant att iakta. Ingen logiskt tänkande och vetenskapligt lagd individ med hygglig känsla för rätt och fel skulle komma med såna absurda påståenden som att en person "inte kan relatera i tid eller begrepp" bara för att han faktiskt vill se faktiska bevis på ett påstående. Du har i ett svep lyckats omyndigförklara en hel vetenskapskår, som jag ser det. Grattis.

Permalänk
Avstängd

Intressant att du tar på dig rollen att representera hela vetenskapskåren
Du verkar vara stolt för din vetenskap, första året på KTH kanske?

Nåja, märkligt hur saker och ting springer iväg. Jag vet hur det är, du vet det uppenbarligen inte. Vidare läskunnig verkar du inte vara heller, eller förmögen att tänka framåt. den stora skillnaden mellan de olika minneshanteringarna stavas Superfetch. Jag har även gått in på hur det fungerar och arbetar, på vilket sätt det arbetar bättre i Windows 7 än Vista.

Men jag tror bara vi har olika krav på saker och ting. Jag hävdar att det inte går att spela på Mac exempelvis. Väl medveten om att det "tekniskt" sett går men inte med några jätteresultat. Jag "vet" att sökfunktionen i XP fungerar men i och med den icke fungerande indexeringstjänsten så söker man alltid från noll. OS X söktjänst är fortfarande bättre än Windows 7, men nu fungerar det som det är tänkt i alla fall. I XP fungerade det inte som det var tänkt.

Likaså hittade jag en länk som kan vara av intresse:
Myth Busted: Why Disabling SuperFetch on Vista and Windows 7 Is a Bad Idea TuneUp Blog about Windows
och även följande länk där du har både dina efterlängtade bilder bilder och allt annat. Tog mig fortfarande inte många sekunder att hitta...

Test Results : Windows Vista's SuperFetch and ReadyBoost Analyzed

Citat:

Windows Vista shows off how it can effectively reduce application launch times to provide a better performance experience with your everyday software. At only 512 MB RAM, application launch times decrease from 9 seconds (OpenOffice Writer 2.1) and 10 seconds (Outlook 2007) to 2-4 seconds only.

Permalänk
Skrivet av swahnroger:

Jag kan inte hålla med. Windows XP kom ut 2001 och är alltså 9 år gammalt. Tänk dig tillbaka till 2001... Vad tyckte du år 2001 om teknik som kom ut 1992?

1992 Många använde 386or.
1992 Släpptes Super Nintendo.

När XP släpptes så räknades 386or som stenålders. Win XP är stenålder jämfört med Win 7.

Skrivet av jimih:

Nu vet jag inte din ålder, men ditt sätt att resonera får mig att tro att du tillhör sweclockers yngre generation, som fokuserar stenhårt på sakers ålder och tycker att allt som har några år på nacken är mer eller mindre skräp. Skulle inte förvåna mig om du tycker att all musik äldre än säg 2008 är stenålders också.

Vi har helt enkelt *helt* olika utgångspunkter när vi jämför saker och ting. Jag jämför med hur det såg ut med de första datorerna. Om vi nu ska använda begreppet stenålders över huvud taget så är det *dom* datorerna som är stenålders, och de rudimentära OS som fanns på säg 50-talet. Jämfört med dessa OS så är skillnaden mellan Windows XP och Windows 7 rätt liten, menar jag. Man måste bara ha lite perspektiv på saker och ting.

Den dagen ett OS har riktig och fullt ut användbar AI inbyggt i grunden, den dagen kan jag hålla med om att ett OS bara 9 år äldre, är mer eller mindre "stenålders" i jämförelse. Men då handlar det om ett tydligt generationsskifte. Något sådant är knappast fallet med Windows 7.

Nämn en mätbar faktor där Win7 är flera gånger bättre än Win XP. Prestanda? Användarvänlighet? Funktionalitet? Stabilitet? Själv menar jag att även om förbättringarna är klart märkbara så är de inte förändringarna exceptionellt stora.

Jag tillhör knappast dom yngre på sweclockers, därmed borde våra utgångpunkter vara likvärdiga.
Om du ska börja jämföra Windows XP med OS från 50-talet så tycker jag du är helt ute och cyklar. Betydligt mer relevant är hur XP står sig mot nyare versioner av Windows.

Med Windows 7 kommer kameran upp direkt när jag kopplar in den. Om det inte är så med Win XP så är Win XP helt enkelt stenålders, åtminstone i den aspekten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swahnroger:

Med Windows 7 kommer kameran upp direkt när jag kopplar in den. Om det inte är så med Win XP så är Win XP helt enkelt stenålders, åtminstone i den aspekten.

När jag kopplar in div äldre usb-enheter i Windows 2000, XP, Vista dyker den upp direkt. När jag gör det i Windows 7 är den tyst som en mus och jag manuellt måste installera den i device manager.
Windows 7 är helt enkelt stenålders, åtminstone i den aspekten.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

När jag kopplar in div äldre usb-enheter i Windows 2000, XP, Vista dyker den upp direkt. När jag gör det i Windows 7 är den tyst som en mus och jag manuellt måste installera den i device manager.
Windows 7 är helt enkelt stenålders, åtminstone i den aspekten.

Har aldrig haft det problemet. Det är nog dina *äldre* usb-enheter som är stenålder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Intressant att du tar på dig rollen att representera hela vetenskapskåren

Var har du fått det ifrån?

Citat:

Du verkar vara stolt för din vetenskap, första året på KTH kanske?

KTH stämmer, men min studietid är över sedan ett antal år tillbaka.

Vad är du själv stolt över? Din fenomenala förmåga att missförstå skriven text, och att misslyckas med att presentera konkret fakta?

Citat:

Nåja, märkligt hur saker och ting springer iväg. Jag vet hur det är, du vet det uppenbarligen inte.

Vad vet du, exakt? Du vet att Windows 7 är bra, och något annat har jag själv aldrig hävdat. Men vet du att windows 7 är "flera gånger bättre" än windows XP? Det kan du inte veta, om du inte har konkreta fakta, exakta *siffror* som *svart på vitt* visar att det verkligen är så. Du verkar bara utgå ifrån någon slags diffus "känsla" för hur det är, vilket kanske räcker för dig, men räcker knappast för att bevisa något i en diskussion.

Citat:

Vidare läskunnig verkar du inte vara heller, eller förmögen att tänka framåt.

Självklart är jag läskunnig, och kan även tänka framåt. Men det enda jag efterfrågat (konkreta siffror) har du inte kunnat ta fram.

Citat:

den stora skillnaden mellan de olika minneshanteringarna stavas Superfetch. Jag har även gått in på hur det fungerar och arbetar, på vilket sätt det arbetar bättre i Windows 7 än Vista.

Som sagt, du har inte kunnat ta fram det som krävs. Jag har inte efterfrågat någon lektion i hur windows 7 eller superfetch fungerar. Det *ENDA* relevanta för den här diskussionen är *KONKRETA SIFFROR* som visar på skillnaden mellan windows xp och windows 7.

Citat:

Men jag tror bara vi har olika krav på saker och ting.

Är det först nu du inser det? Själv ser jag det som ett självklart krav att man kommer med uppbackande *fakta* (i form av konkreta siffror) för påståenden som man hävdar är sanna. Medan du uppenbarligen har betydligt lägre krav. Det räcker tydligen att bidra med lite länkar som pratar om hur bra superfetch är, så tror du att du kommit undan.

Citat:

Jag hävdar att det inte går att spela på Mac exempelvis. Väl medveten om att det "tekniskt" sett går men inte med några jätteresultat. Jag "vet" att sökfunktionen i XP fungerar men i och med den icke fungerande indexeringstjänsten så söker man alltid från noll. OS X söktjänst är fortfarande bättre än Windows 7, men nu fungerar det som det är tänkt i alla fall. I XP fungerade det inte som det var tänkt.

För att veta huruvida det fungerade så som det var tänkt måste man veta just "hur det var tänkt" att fungera. Det är mycket möjligt att de inte hade så höga krav från början, eller i alla fall inte när budget och funktionslistan m.m spikades.

Citat:

Likaså hittade jag en länk som kan vara av intresse:
Myth Busted: Why Disabling SuperFetch on Vista and Windows 7 Is a Bad Idea TuneUp Blog about Windows
och även följande länk där du har både dina efterlängtade bilder bilder och allt annat. Tog mig fortfarande inte många sekunder att hitta...

Test Results : Windows Vista's SuperFetch and ReadyBoost Analyzed

Ursäkta? Exakt i vilket inlägg har jag uttryckt en längtan efter sådana bilder? Länka till det inlägget, tack, för jag hävdar bestämt att jag aldrig gjort det.

För att du ska förstå på ett ungefär vad det är för något jag efterfrågar så ska jag ge ett litet exempel:

Compare Intel Core i7-880 (Lynnfield 4c/8t), Celeron 430 1.80GHz Processor

I länken ovan kan du se en översikt av jämförelser mellan två olika processorer, i konkreta siffror. Det är en sån jämförelse jag saknar, med windows xp i ena kolumnen, och windows 7 i den andra (alternativt bara minneshanteringen i windows xp, och minneshanteringen i windows 7), och där siffrorna i win7-kolumnen är flera gånger bättre än i xp-kolumnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swahnroger:

Jag tillhör knappast dom yngre på sweclockers, därmed borde våra utgångpunkter vara likvärdiga.
Om du ska börja jämföra Windows XP med OS från 50-talet så tycker jag du är helt ute och cyklar.

Varför är jag ute och cyklar om jag utgår ifrån den i mina ögon en fullt rimlig "nollpunkt" när det handlar om tidsaxeln för operativsystem? Om man jämför olika OS så måste man *självklart* kunna jämföra med även riktigt gamla OS (även om det är kan vara svårt att få till såna jämförelser rent tekniskt), och om man ska prata om att OS A är "flera gånger bättre" än OS B så underlättar det betydligt om man har en skala där värdena för både A och B är på den positiva sidan om nollpunkten. Jämför med t.ex temperaturer. Hur rimlig är följande fråga:

"2 plusgrader celcius är varmare än 2 minusgrader celcius. Men *hur många gånger* varmare är det?"

Det enda rimliga i fallet med temperaturer, om man ska jämföra dom sådär, är att istället utgå använda kelvingrader. 2 minusgrader celcius = 271.15 kelvin, och 2 plusgrader celcius = 275.15 kelvin. Och 275.15/271.15 = ca 1.015 dvs ca 1.5% varmare.

Citat:

Betydligt mer relevant är hur XP står sig mot nyare versioner av Windows.

Absolut. Men jag har aldrig hävdat att vi ska jämföra Windows XP/7 mot de OS som fanns på 50-talet, vi ska bara ha dessa gamla OS som utgångspunkt. De kan, i datorvärlden, ses som riktigt uråldriga, verkligen stenålders. Men att kalla windows XP för stenålders är bara dumt. Vilka begrepp ska du då använda när du vill prata om datorer från 50-talet?

Citat:

Med Windows 7 kommer kameran upp direkt när jag kopplar in den. Om det inte är så med Win XP så är Win XP helt enkelt stenålders, åtminstone i den aspekten.

Definiera "direkt". Om vi nu säger att du definierar det som inom X millisekunder, så menar du också att om en dator får upp kameran på X + 1 ms så är den stenålders. En väldigt märklig inställning, om du frågar mig. En sak kan rimligen inte gå från att vara "modern" till att vara "stenålders" pga en sån liten skillnad. Det skulle i så fall innebära att windows 7 är ruskigt nära att vara stenålders, redan nu. Och det tycker du väl inte?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av thomas67lundberg:

Alltså, tangentbordet är nog en vanesak, det sa jag ju - det enda jag saknar på det är väl bakgrundsbelysning, men det går ju att leva utan.
Men allvarligt - trackpaden är ju helt *sjukt* dålig, tom för att vara en låg/mellanklassPC.

Ditt synsätt på mappstrukturer är rätt typiskt för en van windowsanvändare - jag säjer inte attt det är fel på nåt sätt, i Windows är det ett vettigt sätt att göra det på. I OS X kan det också finnas poänger med att göra det - åtminstone om det är bilder som ska användas i tyngre redigering. Men annars är det snudd på onödigt att sortera inför en ominstallation - man behöver inte ominstallera annat än vid hårdvarufel och använder man då TimeMachine för backup så kommer allt se likadant ut som det gjorde innan felet uppstod.

Men visst, iPhoto passar inte för alla användare och alla syften, så är det ju. Lika lite som att "Fotovisaren" (bildvisaren?) eller Paint gör det. Jag gillar iPhoto för att spara typ "semesterbilder" i. Det gör ungefär det jag vill, enkelt att ladda upp på Facebook eller Picasa och klarar enklare redigering. Till bildredigering som är jobbrelaterad fungerar det ju inte, men det är ju inte syftet heller. Där är det Photoshop och egen mappstruktur som gäller.

Fast du utgår fortfarande från att alla program alltid kommer vara kompatibla vilket är helt fel.
Tänk den dagen då du vill byta till ett annat OS eller ett annat program som inte kan läsa Apples databas över hur bilderna är sorterade. Då får man ett helt helvete att få ordning på grejerna.
Riktiga mappstrukturer är alltid vettigt att ha oavsätt plattform och mjukvara. Det är jag som ska sortera filerna, inte ett program som ska gissa sig fram till hur jag vill ha det. Brukar även ge väldigt roliga effekter den dagen datumen inte stämmer i kameran eller när kameran börjar om på namngivningen på bilderna.

För övrigt tuggade en TimeMachine i sig alla bilder en kompis hade. Så lita inte på automatisk backup.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jimih:

Självklart är jag läskunnig, och kan även tänka framåt. Men det enda jag efterfrågat (konkreta siffror) har du inte kunnat ta fram.

Duger inte länken ovanför åt dig är det inte längre mitt problem.

Citat:

Som sagt, du har inte kunnat ta fram det som krävs. Jag har inte efterfrågat någon lektion i hur windows 7 eller superfetch fungerar. Det *ENDA* relevanta för den här diskussionen är *KONKRETA SIFFROR* som visar på skillnaden mellan windows xp och windows 7.

Det som skiljer XP mot Vista och Windows 7 när det kommer till minneshantering ÄR superfetch. Stänger du av superfetch i något av de senare operativsystemen får du samma minneshantering som i XP. Hur svårt är det?

Permalänk
Skrivet av jimih:

Absolut. Men jag har aldrig hävdat att vi ska jämföra Windows XP/7 mot de OS som fanns på 50-talet, vi ska bara ha dessa gamla OS som utgångspunkt. De kan, i datorvärlden, ses som riktigt uråldriga, verkligen stenålders. Men att kalla windows XP för stenålders är bara dumt. Vilka begrepp ska du då använda när du vill prata om datorer från 50-talet?

Definiera "direkt". Om vi nu säger att du definierar det som inom X millisekunder, så menar du också att om en dator får upp kameran på X + 1 ms så är den stenålders. En väldigt märklig inställning, om du frågar mig. En sak kan rimligen inte gå från att vara "modern" till att vara "stenålders" pga en sån liten skillnad. Det skulle i så fall innebära att windows 7 är ruskigt nära att vara stenålders, redan nu. Och det tycker du väl inte?

Definationen av stenålders i det här fallet är en dator med ett OS som inte visar kameran direkt när du kopplar in den.

I slutet av 2012 så kanske Windows 7 blir stenålders också, per annan definition. När Windows 8 släpps.
Hur länge har du tänkt köra Windows XP egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Det som skiljer XP mot Vista och Windows 7 när det kommer till minneshantering ÄR superfetch. Stänger du av superfetch i något av de senare operativsystemen får du samma minneshantering som i XP. Hur svårt är det?

Har du någon källa på det? Jag är rätt nyfiken på tekniska skillnader mellan de olika Windows-versionerna, men jag tycker det är svårt att hitta något som inte bara uttrycker skillnaderna i form av "features".

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Absolut.
Vi kan börja med den enkalste, wiki
Windows Vista I/O technologies - Wikipedia, the free encyclopedia

Citat:

SuperFetch is a technology that pre-loads commonly used applications into memory to reduce their load times. It is based on the "prefetcher" function in Windows XP

anandtech
Windows Vista Performance Guide - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Citat:

The result of this is the first I/O improving technology, SuperFetch, a new technology designed to cache as much data as RAM space allows. Previously, Windows XP had a more basic implementation of this idea called prefetch

och så en länk till hur man stänger av Superfetch men behåller Prefetch i Vista och Windows 7 (stänger man av servicen Superfetch så stänger man även av Prefetch)
Control SuperFetch in Windows Vista - PCauthorities.com

stänger man av Superfetch i registret men vill tvinga ett enskild program att ändå använda det så lägger man till växeln /superfetch1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Absolut.
Vi kan börja med den enkalste, wiki
Windows Vista I/O technologies - Wikipedia, the free encyclopedia

anandtech
Windows Vista Performance Guide - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

och så en länk till hur man stänger av Superfetch men behåller Prefetch i Vista och Windows 7 (stänger man av servicen Superfetch så stänger man även av Prefetch)
Control SuperFetch in Windows Vista - PCauthorities.com

stänger man av Superfetch i registret men vill tvinga ett enskild program att ändå använda det så lägger man till växeln /superfetch1

Tack för länkarna! Är lite osäker på om det visar att enda skillnaden i minneshanteringen är superfetch, står några fler intressanta saker i denna länk:
Windows Administration: Inside the Windows Vista Kernel: Part 2 (en av referenserna från wikipedia)

Anledningen till att jag tog upp det var främst att jag upplever att både Vista och 7 är mer robusta och stabila än XP, och därmed skulle jag helt enkelt bli väldigt överraskad om enda skillnaden i minneshantering är superfetch.

Något jag minns tydligt från XP och Vista däremot är att varje gång jag rensade mappen "Prefetch" blev datorn MÄRKBART snabbare direkt. Aldrig riktigt förstått varför, då jag tycker både superfetch och prefetch låter som att det skulle gynna prestandan väldigt mycket. ^^

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Absolut finns det säkerligen fler förändringar, men som jag ser det är det snarare uppdateringar som exempelvis ATIs och Nvidias drivrutiner. Men Superfetch är den huvudorsak som gör att ett program startar 2-4ggr snabbare, som i någon länk ovan.

Bekymret med Vista var/är att det är ganska tunggrott, speciellt när det kom 2006. Redan då steg väl sweetspoten till 4gb ram vilket kanske var ovanligt då. XP mår väl som bäst med ca 2gb vill jag minnas. Så jag kan nog hålla med dig, framför allt Superfetch behöver sin hårdvara för att kunna fungera annars kan det bli en motsatt effekt.

Permalänk

Nu var det ett tag sen jag skrev inlägg här på forumet.

Jag är sjukt sugen på att köpa något nytt och helt onödigt. Macbook Air verkar som en "bra idé" då.

Vad säger erfarenheterna hos dom som äger (den nya såklart) en sån? 11" kontra 13" osv.

Jag har förstått att man bör uppgradera minnet till 4Gb, vad tror ni om det påståendet?

Det kommer nog fler frågor sen.
Mvh!

Visa signatur

Veteran i självutnämd exil..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Duger inte länken ovanför åt dig är det inte längre mitt problem.

Så länge du inte lever i villfarelsen att du lyckats presentera den fakta som du så länge gav sken av att inneha.

Citat:

Det som skiljer XP mot Vista och Windows 7 när det kommer till minneshantering ÄR superfetch. Stänger du av superfetch i något av de senare operativsystemen får du samma minneshantering som i XP. Hur svårt är det?

Jag efterfrågade fakta i form av konkreta *siffror*. Ditt svar var namnet på en funktion i nyare windows-versioner. Det är således *du* som har svårt att förstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swahnroger:

Definationen av stenålders i det här fallet är en dator med ett OS som inte visar kameran direkt när du kopplar in den.

hmm... jag efterfrågade en definition av det luddiga begreppet "direkt", och ditt svar är i princip samma sak som du nyss sa. Känns lite grann som ett cirkelresonemang...

Citat:

I slutet av 2012 så kanske Windows 7 blir stenålders också, per annan definition. När Windows 8 släpps.

Ja, om man ser på allt så som man ser på mode så förstår jag att vissa människor har så skev världsbild att de känner sig tvungna att dissa fullt användbar teknologi bara för att det kommit ut nått nyare och hetare. Det är en sak att börja använda ny teknologi för att man tycker att den tillför något speciellt, och att det är kul. Men att så uppenbart spotta på allt som inte är purfärskt är bara barnsligt.

Citat:

Hur länge har du tänkt köra Windows XP egentligen?

Troligtvis fram tills nästa datorköp. IT-behoven i vårt hem är rätt basala, när det kommer till kritan. Men säg nästa år så skulle jag gissa att vi kommer vilja byta ut åtminstone ena datorn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jimih:

Jag efterfrågade fakta i form av konkreta *siffror*. Ditt svar var namnet på en funktion i nyare windows-versioner. Det är således *du* som har svårt att förstå.

Mjae då har du inte ägnat informationen jag gett dig särskilt mycket uppmärksamhet utan snarare lagt din energi på att, kort sagt, trolla.

du frågade vad jag grundade min åsikt om att Vistas och Windows 7's minneshantering är flera gånger bättre. Eller hur?

Jag svarade Superfetch
Jag svarade, efter visst lirkande, med en kort beskrivning av Superfetch, dess historia och hur det fungerar. Sedan gav jag en länk till Toms Hardware där man gör tester med Superfetch on och off. Skillnaden är mellan två och fem gånger så mycket bättre med Superfetch.

Jag vet att studenter inte är särskilt vana att tänka själva, de blir tillsagda vad de ska göra, när de ska göra det och de är vana att få all information serverat på ett fat. Du uppger att du lämnat skolan för ett bra tag sedan. Vilken ärthjärna som helst kan lägga ihop ovanstående/tidigare information som getts.

Jag vet att jag hade rätt från början och ansåg att ger man sig på att ifrågasätta så har man också ett eget intresse av att söka och läsa på. Uppenbarligen är det inte så för dig, vilket jag brukar kalla för skolsyndromet beskrivet ovan. I efterhand har jag även visat bakgrundsinformation, hur det fungerar i teori och även praktik - till och med varit inne på hur Superfetch (i läge 3 som är detsamma som default, för den som är intresserad) kan vara negativt. Och till slut visade jag även testresultat där man av och påaktiverar Superfetch. Så tyvärr, mer än så kan jag inte göra för dig.

Citat:

Ja, om man ser på allt så som man ser på mode så förstår jag att vissa människor har så skev världsbild

Är rätt övertygad om att alla utom du fattade vad som menades från början. Komma och dra in en massa operativsystemsnack från 50-talet... Mig veterligen kom den första pcn någon gång under 1981. Det är liksom inte ens ett realistiskt resonemang från din sida

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jimih:

hmm... jag efterfrågade en definition av det luddiga begreppet "direkt", och ditt svar är i princip samma sak som du nyss sa. Känns lite grann som ett cirkelresonemang...

Skrivet av Damodred:

Mjae då har du inte ägnat informationen jag gett dig särskilt mycket uppmärksamhet utan snarare lagt din energi på att, kort sagt, trolla.

Jaja, nu räcker det (och tråden handlar inte ens om windows). Fortsätt via pm om det behövs.

Permalänk
Medlem

Jag är fan sugen, funderar starkt på att sälja min MBP och köpa denna. Enda som tar emot är att jag bara haft min i 3 månader, och att Airen inte har bakgrundsbelyst tangentbort. Någon som har Airen och har testat att spela 1080p osv? Någon som gått från en MBP? Märker man skillnad i hastighet? Batteritid osv?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Sådär ja, nu har jag fått min MBA 13" med 4GB RAM. Grymt fin dator, lätt, väldigt tyst och väldigt snygg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swahnroger:

Har aldrig haft det problemet. Det är nog dina *äldre* usb-enheter som är stenålder.

Jepp därför är inte allt svar på vitt. Man har många faktorer att gå på.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken