För ni någon form utav dagbok ? - Ur hjärta och smarta....

Permalänk
Medlem

För ni någon form utav dagbok ? - Ur hjärta och smarta....

Satt funderade lite kring det här med hur många det är som i dag för dagbok över sitt liv och levene.

Finns ju många orsaker till varför man nu för dagbok. Alla har vi våra olika sätt att behöva få utlopp för våra känslor. Vissa mer än andra.

Själv så har man väl aldrig varit någon sån som har skrivit ner i ord vad har känt och varit med om. Har mer utav den estesika biten fått utlopp utav det hela mer genom bilder. Kunna få visa upp en dag i bilder ger mig mer än att få det ner i ord.

Har fått i "läxa" att kunna visa upp en vecka i ord eller bilder, det man är med om, hur man mår. Ur hjärta och smarta med andra ord.

Så hur är det med den känslobiten, för ni dagbok över händelser i ert liv ? Eller har ni fört dagböcker då ni var yngre ? Eller känner ni helt enkelt att det är ingenting för er helt enkelt.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk

Jag för en loggbok i form av en databas där jag har kopplat ljudinspelningar, filmklipp (extremt få), bilder och diverse texter.
Vad jag gör varje dag upplever jag som ointressant då jag typ bara göra samma saker, men jag antecknar större saker dessutom beslut som jag fattar, så man inte framtiden kan se hur dumma val man gjorde.
Fördelen med en databas jämfört mot en vanlig dagbok är att den är sökbarheten och jag lättare kan dra statistik utifrån denna. Det kanske låter som ett stort arbete, men jag tar bara med stora saker så det blir inte så mycket arbete.
T.ex. på en händelse är att säga upp vänskapen med alla mina "gamla vänner", jag ställde ett ultimatum var ärliga eller dra åt h-lvete, de valde det sista.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

ja skrev mkt dagbok när jag var mindre och har alltid gillat att skriva så i nu läget blir det blogg om hur jag har det i holland

My life in the Netherlands - My life as an au pair in the Netherlands läs gärna

Permalänk

Jag själv skriver för tillfället ingen form utav dagbok, men jag har en vän som har en sorts "minneslåda" där hon lägger lappar som hon skriver lite "större" saker, t.ex. inte vad hon har ätit till frukost utan om hon t.ex. har startat ett förhållande, träffat en gammal vän osv.
Jag funderar på att göra något liknande, fast lite mer utförliga texter då jag får utlopp för mycket känslor när jag skriver.

Skrivet av bud_bundy:

Jag för en loggbok i form av en databas där jag har kopplat ljudinspelningar, filmklipp (extremt få), bilder och diverse texter.
Vad jag gör varje dag upplever jag som ointressant då jag typ bara göra samma saker, men jag antecknar större saker dessutom beslut som jag fattar, så man inte framtiden kan se hur dumma val man gjorde.
Fördelen med en databas jämfört mot en vanlig dagbok är att den är sökbarheten och jag lättare kan dra statistik utifrån denna. Det kanske låter som ett stort arbete, men jag tar bara med stora saker så det blir inte så mycket arbete.
T.ex. på en händelse är att säga upp vänskapen med alla mina "gamla vänner", jag ställde ett ultimatum var ärliga eller dra åt h-lvete, de valde det sista.

Jag antar att denna är digital?
Jag skulle aldrig ha något sådant viktigt digitalt... Jag menar, tänk om de kraschar? Jag antar att du har backups, men ändå...

Permalänk
Medlem

Nej. Är det något som mot förmodan är värt att minnas så räknar jag kallt med att jag gör det.

Permalänk
Skrivet av Ljungan11:

Jag själv skriver för tillfället ingen form utav dagbok, men jag har en vän som har en sorts "minneslåda" där hon lägger lappar som hon skriver lite "större" saker, t.ex. inte vad hon har ätit till frukost utan om hon t.ex. har startat ett förhållande, träffat en gammal vän osv.
Jag funderar på att göra något liknande, fast lite mer utförliga texter då jag får utlopp för mycket känslor när jag skriver.

Jag antar att denna är digital?
Jag skulle aldrig ha något sådant viktigt digitalt... Jag menar, tänk om de kraschar? Jag antar att du har backups, men ändå...

Såklart jag har backup, men digital har några fördelar emot pappersform som att det är lätt att göra backup, dessutom lätt att skydda sig. Datorn är självklart inte internetansluten, plus att det är dolt på flera smarta sätt, så att det ens är svårt att hitta filerna förutom den hårda krypteringen.
Sedan så är viss material ljudband och dessa går ju ej lagra i pappersform.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Skrivet av bud_bundy:

Såklart jag har backup, men digital har några fördelar emot pappersform som att det är lätt att göra backup, dessutom lätt att skydda sig. Datorn är självklart inte internetansluten, plus att det är dolt på flera smarta sätt, så att det ens är svårt att hitta filerna förutom den hårda krypteringen.
Sedan så är viss material ljudband och dessa går ju ej lagra i pappersform.

Okej, då förstår jag
Men har du den lagrad på din dator eller är den på en lokal server i hemmet?

Permalänk
Skrivet av Ljungan11:

Okej, då förstår jag
Men har du den lagrad på din dator eller är den på en lokal server i hemmet?

Datan är lagrad lokalt på min dator hemma (utan internet eller något nätverk), samt lite andra ställen. Datan är lagrad på ett sådant sätt så att om en obehörig skulle komma åt den så ska det mycket till att den ens upptäcker att det finns annan information där. Nu har jag som sagt lite filmklipp, bara skojs skull, varvar man annars skulle kunna bli fundersam på varför viss data tar så stor plats när den utåt innehåller så lite. Sedan hård kryptering på detta, men man vet aldrig vad framtidens grafikkort kan klara av att knäcka.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig fört dagbok, men börjar nu tänka att jag nog vill det. Har känt senaste månaden framför allt att jag vill börja skriva, men inte riktigt vetat hur jag ska börja. Det här är ju perfekt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av johanna_l:

ja skrev mkt dagbok när jag var mindre och har alltid gillat att skriva så i nu läget blir det blogg om hur jag har det i holland

My life in the Netherlands - My life as an au pair in the Netherlands läs gärna

Will do

Själv för jag ingen riktig dagbok eller liknande. Händer väl ibland att man skriver i "vad har du gjort idag" tråden men inte mer än så.

Permalänk
Medlem

Just nu skriver jag inte men vid "svårare" perioder i livet har det hjälpt mycket att endast göra en enkel punktlista med bra saker man gjort. Kunde se ut såhär typ

Gjort idag:
Varit på AMS, gick bra
Handlade mat
Pratade med Lisa
Skrivit uppsats

Göra imorgon:
Skriva uppsats

Permalänk
Skrivet av bud_bundy:

Datan är lagrad lokalt på min dator hemma (utan internet eller något nätverk), samt lite andra ställen. Datan är lagrad på ett sådant sätt så att om en obehörig skulle komma åt den så ska det mycket till att den ens upptäcker att det finns annan information där. Nu har jag som sagt lite filmklipp, bara skojs skull, varvar man annars skulle kunna bli fundersam på varför viss data tar så stor plats när den utåt innehåller så lite. Sedan hård kryptering på detta, men man vet aldrig vad framtidens grafikkort kan klara av att knäcka.

Okej, låter ju bra.

Och grafikkorten, haha

Permalänk
Medlem

Gjorde det under 2-3 år när jag fortfarande gick i grundskolan... Nu har ju man en Google kalender som håller reda på sånt.

Permalänk
Medlem

ptja, för anteckningar över hur länge och med vad jag jobbat varje dag, i övrigt, nej

Skrivet av johanna_l:

ja skrev mkt dagbok när jag var mindre och har alltid gillat att skriva så i nu läget blir det blogg om hur jag har det i holland

My life in the Netherlands - My life as an au pair in the Netherlands läs gärna

du har inte funderat över att skriva på svenska istället?

Permalänk
Avstängd

Min träningsjournal är min dagbok.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Skrivet av hoz:

ptja, för anteckningar över hur länge och med vad jag jobbat varje dag, i övrigt, nej

du har inte funderat över att skriva på svenska istället?

nja har kompisar här i holland som oxå vill läsa plus behöver öva på engelskan då ja har 3 språk i huvudet så därför blev det engelska

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanna_l:

nja har kompisar här i holland som oxå vill läsa plus behöver öva på engelskan då ja har 3 språk i huvudet så därför blev det engelska

ah, oh well, du är ju iallafall medveten om att du (verkligen) behöver öva på engelskan

lite on topic: även om jag inte skriver ner några större händelser så brukar det bli så att man lyssnar på speciella låtar lite extra, som sen i framtiden associeras med den tidpunkten i livet och på så sätt funkar som nån sorts dagbok, kanske lite jobbigare att få det i följd dock

Permalänk
Skrivet av hoz:

ah, oh well, du är ju iallafall medveten om att du (verkligen) behöver öva på engelskan

hahah ja gramatiken krånglar alltid dock går pratandet bra haha

Permalänk
Musikälskare

Min dump mapp på FTPn kan man väll säga är en nördigare version av dagbok

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Nej.. ta bara en titt på min avatar så är jag inte så munter för sånt.

Visa signatur

I am Extrazz.