Android vs. jailbreakad iOS.

Permalänk
Medlem

Android vs. jailbreakad iOS.

De flesta forum svämmar över av trådar om jämförelser mellan de båda.
Vad jag är ute efter är hur de står sig mot varandra när iPhonen är jailbreakad.

Har varit i otaliga diskussioner och de flesta argument för android som jag fått höra har fallit för att jag kan göra samma sak med min jailbreakade iPhone 3GS. öppenhet, teman, kalender på hemskärmen etc. etc.

I dagsläget kan jag bara tänka mig två saker som jag saknar på min iPhone:
1. Kunna skicka filer över bluetooth, vilket iofs fungerade fram till iOS4 och förhoppningsvis kommer tillbaka när de uppdaterat iBluenova.
2. Flash. Får se hur/om skyfire kommer lösa det.

Finns det något mer jag missat? Hade inom en snar framtid tänkt byta upp mig till en iPhone4. Men försökt hålla ett öppet sinne för andra förslag.

Så! Finns det något som en android-telefon är alldeles fenomenal på? Som inte alls går att göra på en iPhone? Att något är mer eller mindre lätt/komplicerat att fixa till bryr jag mig inte om då jag inte alls har något emot att sitta och pilla för att få till något så som jag vill.

Permalänk
Medlem

Orkar inte ta upp skillnaderna mellan Android vs Iphone. Utan tar upp det som gjorde att jag väljer Android över Iphone alla gånger. Då jag aldrig ägt en Iphone förrut och vet inte vad en jailbreakad iphone kan göra heller. Möjligen så kan man göra det på Iphone också som jag kommer att nämna nedan.

Android:
- Widgets
- Pris - Mängder av val och kan välja efter eget behov/pris.
- Flash (Angående Skyfire hade jag innan full flash släpptes till Android (Froyo 2.2) och det funkade si sådär. Många flash videos funkar inte, så det är inte 100% stöd och möjligen att det gör det nu?)
Finns säkert mer skillnader, men tror mera det är smaksak och därför jag jag över till det mycket mera roligare.

Vad en ROOTAD (samma som jailbreak) Android telefon kan göra:

- ASD2+ (Installera alla appar på minneskortet + andra saker)
- Överklocka/nedklocka CPU
- Ta bort onödiga "system" appar som man inte vill ha.
- Flasha mellan mängder av olika customs ROMs. Detta är alla Androids ägare favoriter, att kunna välja efter egen smak om vilken ROM man vill ha och detta blir man aldrig trött av. Känns som man har en ny telefon efter varje byte av custom ROM. (detta är väl vad som är fenomenalt jämfört med Iphone)
ex: MIUI v0.29 (känns igen?)
YouTube - Demo of MIUI ROM v10.29 running on HTC Desire
- Skins, teman, ikoner (färglada mot tråkiga vita), live wallpaper, boot animationer.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Nu har jag ingen erfarenhet av iOS, men fördelarna med Android enligt mig är:

Widgets
Kunna installera olika home screens
Flash
Behöver ingen kabel för att överföra filer
Inte låst till nåt jäkla program som iPhone är(iTunes)

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raptor:

Inte låst till nåt jäkla program som iPhone är(iTunes)

Där finns många tredjeparts program man kan använda sig av? kommer inte på vad dom heter just nu men jag kan kolla upp det då flertalet av människorna jag känner använder sig av det. själv så använder jag Ubuntus version ^^

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem

Android lätt tycker jag, fördelen är du får en bättre telefon för bättre pris.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig testat en android telefon utan jag har iphone som jag är riktigt nöjd med, kan därför inte säga nåra för eller nackdelar med androidtelefoner utom att jag tykcer htc är de fulaste telefoner som någonsin gjorts :P.....

Dock skulle jag kunna tänka mig att skafffa en xperia eller samsung wave alt galaxy. De har snygga menyer och gillar designen utvändigt.

Permalänk
Skrivet av mille666:

Där finns många tredjeparts program man kan använda sig av? kommer inte på vad dom heter just nu men jag kan kolla upp det då flertalet av människorna jag känner använder sig av det. själv så använder jag Ubuntus version ^^

Använder mig själv av CopyTrans Manager, funkar fint. Går dock ganska sakta att föra över låtar och jag tror att gratisversionen bara stödjer överföring av musik.

Personligen föredrar jag detta över itunes.

Permalänk
Medlem

Det roliga med såna här jämförelser tycket jag är att man jämför en hackad iphone med en orörd android. Så det som ofta sägs är att för att kunna få likvärdiga funktioner i en iphone måste du jailbreaka den. Redan där är det ju ganska tydligt vad som är skillnaden (i stora drag).

Är mer rättvist att jämföra jailbreakad iphone med rootad android.

I stora drag skulle jag säga att android är att föredra om man vill kunna ändra mycket själv (vid root då).

Permalänk
Medlem

Har haft en jailbreakad iPhone och nu en rootad Android telefon. IPhone känns mer stabilt och "tryggt". Rootat Android är mer öppet än en jailbreakad iPhone, helt klart. Ganska roligt att fiffla med spänningen över CPU'n och dylikt. Själv tycker jag både är lika bra, kommer att bli en väldans beslutsångest vid nästa telefonbyte ;).

Permalänk
Medlem

Det enda du behöver besvara är:
Vill du ha frihet att göra vad du vill (men oxå beredd att lägga ner liiite mera tid) eller vill du bli styrd att göra saker på ett vistt sätt?

Om du lutar mer till vänster i den frågan så ska du använda android. Om du lutar åt höger så ska du välja Iphone. Iphone styr till apple och du får det serverat.

Min bästa vän är sådan - han älskar Apple och Iphone, för han får det serverat (på deras sätt). Jag - jag gillar PC och Android - för jag vill ibland inte göra det på det enklaste sättet, jag vill utforska med nya custom rom osv.

Permalänk
Medlem

iPhone känns mer stabilt?

Skulle nog säga. iPhone är mer stabilt då iOS är byggt för att ENBART fungera på en iPhone
och inte som android som används på sony ericsson, htc, samsung, lg .. säkert nån till..

Men ingen av dom är bäst då alla har olika mål med en telefon.
Telefonen är inte en sak man ringer och sms'ar med längre.
Hade det vart så så hade den mest hållbara och snygga telefonen vart bäst.

Men nu är det säkert minst 1000 olika faktorer som spelar in.

Men jag väljer iPhone och nån annan väljer Android. So what?
det är inte två lag som man hejar på utan det är 2 olika operativsystem!

Så här väljer jag:
Märke-->OS-->Modell
inte OS-->Märke-->Modell

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Så här väljer jag:
Märke-->OS-->Modell
inte OS-->Märke-->Modell

Så gick det bra att göra för 5 år sedan då alla tillverkare hade egna OS, dock är det nog bättre att välja OS -> märke -> modell idag (gäller självklart inte alla märken då vissa är helt uppåt "#%#¤ oberoende av OS)

Skrivet av epkmack:

Om du lutar mer till vänster i den frågan så ska du använda android. Om du lutar åt höger så ska du välja Iphone.

Dummaste jag har läst på länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epkmack:

Det enda du behöver besvara är:
Vill du ha frihet att göra vad du vill (men oxå beredd att lägga ner liiite mera tid) eller vill du bli styrd att göra saker på ett vistt sätt?
.

Är inte hela grejen med jailbreakad iPhone att man ändå kan anpassa den ungefär lika mycket som Android?

Sen så ska man ju inte glömma att iPhone är jävligt mycket nsabbare än android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Är inte hela grejen med jailbreakad iPhone att man ändå kan anpassa den ungefär lika mycket som Android?

Sen så ska man ju inte glömma att iPhone är jävligt mycket nsabbare än android.

Man kan ändra ganska mycket på en jailbreakad iPhone men inte lika mycket som på en rootad android telefon. Sen att iOS skulle vara snabbare än android är inte sant. (OBS! Jag säger inte att android är snabbare.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Är inte hela grejen med jailbreakad iPhone att man ändå kan anpassa den ungefär lika mycket som Android?

Sen så ska man ju inte glömma att iPhone är jävligt mycket nsabbare än android.

Kan du länka till tester som visar iphone/iOS är mycket snabbare än android? Själv har jag aldrig sett ett enda test på hur snabbt iphone är sen det släpptes och man kan undra varför det inte finns ett enda benchmark test av iphone/iOS?
De enda test som jag sett, är browser test och där visar det sig att android med froyo är snabbare än iphone 4 med iOS 4.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Android enormt +

+ Man kan använda vilket verktyg man vill för att skappa sina Android program inte som IOS där du bara får använda bestämda av apple

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk

Hehe, alla ni som tjatar om den stora *friheten* i Android - jag antar att ni alla använder typ Ubuntu (utan flash eller nvidia-drivisar) också? Eftersom ni verkar vara så himla petiga med att saker ska vara FRIA, menar jag...

Om man nu vill jailbreaka sin iPhone - hur svårt är det? Jag gjorde det med limera1n på c:a två minuter. Så nu är den också FRI.
Allvarligt talat, det känns inte som nåt riktigt vettigt argument tycker jag...

Jag tycker att iPhone har bättre touch än alla androidtelefoner jag har testat (Hero, Legend, Desire, X10, X10 mini pro). Skärmen är bättre på iPhone 4 än allt jag sett i android-världen. Kameran är lika dålig på båda plattformarna (nu pratar jag inte om antalet pixlar i den, utan om resultatet). iOS känns *väldigt* stabilt. Har hittills inte upplevt nån krasch eller frysning ( efter att ha använt det i c:a 2 år).

Sen tycker jag att Android är lite roligare, vill man pilla i systemet, tweaka och ändra vinner android. Widgets-uppbyggnaden i Sense är riktigt snygg. Android känns lite bättre integrerad med facebook, twitter och en del andra molntjänster. Gillar man inte iTunes (som suger rätt duktigt i Win) så är det grymt skönt att slippa det.

Således: Jag har inget vettigt svar
Beror helt på vad DU är ute efter. Jag tror du blir nöjd med vad du än väljer, gå till affären och kolla på telefonerna live.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

Hehe, alla ni som tjatar om den stora *friheten* i Android - jag antar att ni alla använder typ Ubuntu (utan flash eller nvidia-drivisar) också? Eftersom ni verkar vara så himla petiga med att saker ska vara FRIA, menar jag...

Håller med i stort i hela ditt långa inlägg, dock tror jag vad gemene man menar med *frihet* vad det gäller telefon OS så är det att man inte kan accessa minnet på en IPhone om man inte använder ITunes och att Steve inte bara nyttjar sin godkänningsprocess på motsvarande market för att hålla hög kvalitet, utan även spärrar konkurrenter till deras egna lösningar.
De har ett freakish kontroll behov av vilken typ av media du skall få lov att konsumera på din telefon.

En annan schysst fördel med android 2.2 är att det inbyggda stöded att göra telefonen till en wifi b/g/n router. Jädrigt smidigt att dela telefonens bredbandskoppling på diverser resor

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Skrivet av Cove:

Håller med i stort i hela ditt långa inlägg, dock tror jag vad gemene man menar med *frihet* vad det gäller telefon OS så är det att man inte kan accessa minnet på en IPhone om man inte använder ITunes och att Steve inte bara nyttjar sin godkänningsprocess på motsvarande market för att hålla hög kvalitet, utan även spärrar konkurrenter till deras egna lösningar.
De har ett freakish kontroll behov av vilken typ av media du skall få lov att konsumera på din telefon.

En annan schysst fördel med android 2.2 är att det inbyggda stöded att göra telefonen till en wifi b/g/n router. Jädrigt smidigt att dela telefonens bredbandskoppling på diverser resor

Apples kontroll är en rätt intressant fråga. Nånstans är det väldigt apple-aktigt att göra just sådär - "gömma" tillgången till systemet och hårdvarunära funktioner. Som gammal Mac-användare är jag inte ett dugg förvånad, både OS X och gamla System x.x ser ut på nåt liknande vis. På många sätt underlättar det, men samtidigt gör det många förvirrade och kan vara rätt irriterande, innan man hittar sin egna workarounds. Fast med en jailbreakad telefon så kommer du ju undan hela inlåsningen (i princip, allafall).

Att android har en inbyggd router-funktion hade jag missat. Inget som jag tror att jag skulle behöva, men - Bra grej!

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

En annan schysst fördel med android 2.2 är att det inbyggda stöded att göra telefonen till en wifi b/g/n router. Jädrigt smidigt att dela telefonens bredbandskoppling på diverser resor

Det går också med en jailbreakad iPhone

Skrivet av thomas67lundberg:

Fast med en jailbreakad telefon så kommer du ju undan hela inlåsningen (i princip, allafall).

Man kommer åt filsystemet, men inte mycket djupare än så.

Permalänk
Medlem

Med android slipper man jailbreaka och kan behålla garantin.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Med android slipper man jailbreaka och kan behålla garantin.

Man tappar inte garantin med att jailbreaka, man kan köra restore innan man lämnar in den. Dessutom måste man ju roota android, dah

Permalänk
Medlem

Android mobiler är oftast mer prisvärda.

Skrivet av HypeX:

Man tappar inte garantin med att jailbreaka, man kan köra restore innan man lämnar in den. Dessutom måste man ju roota android, dah

Men om man röker gör man.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av HypeX:

Man kan ändra ganska mycket på en jailbreakad iPhone men inte lika mycket som på en rootad android telefon. Sen att iOS skulle vara snabbare än android är inte sant. (OBS! Jag säger inte att android är snabbare.)

Skrivet av XPerion:

Kan du länka till tester som visar iphone/iOS är mycket snabbare än android? Själv har jag aldrig sett ett enda test på hur snabbt iphone är sen det släpptes och man kan undra varför det inte finns ett enda benchmark test av iphone/iOS?
De enda test som jag sett, är browser test och där visar det sig att android med froyo är snabbare än iphone 4 med iOS 4.

Frågan är ifall ni kan länka till någonting som visar motsatsen? Webbläsartest räknas inte eftersom att det är sy mycket som spelar in.

iPhone har en ganska stor fördel eftersom att alla apps kör nativ kod. Förmodligen så kör webbläsaren i Android i nativ kod, vilket ger den en fördel som vanliga Apps inte kommer att ha.

Andoid kör Dalvik, och Dalvik JIT sen 2.2.

Enligt detta test (som är det enda konkreta jag har hittat), så presterar Mono (alltså .NET) ungefär 10x så bra som Dalvik. Dalvik JIT ska ge 2-5x prestandaökning, vilket enligt de tester jag har sett verkar stämma rätt så bra. Detta gör alltså att Mono/.NET förtfarande är upp till 2x så snabbt som Androids Dalvik. Enligt den uppfattning som jag har fått enligt andra tester/artiklar så är Mono/.NET kod oftast ungefär lika snabbt som ett nativt program, beroende på hur välskrivet det nativa programmet är (självklart är ett välskrivet nativt program snabbast).

Mycket utav detta är iofs egna uppfattningar, men jag har inte hittat några fakta som bevisar motsatsen, och även om Android skulle vara lika snabbt, så utvecklar många Android utvecklare sina apps och framförallt spel för att fungera på sämre enheter.

Permalänk
Medlem

iOS har mycket bättre App store. Tänker då inte på antalet appar men appar till iOS håller gennerelt högre kvalite. Plus att det är enklara att hitta bra appar till iOS. Om du är inne på att spela så är valet självklart.
Själv tycker jag att App store har bättre spelutbud än PSP

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame