Permalänk
Skrivet av krippe91:

Finns det någon speciell texteditor du kan rekommendera för ubuntu 10.10? Eller någon annan som kan hjälpa mig?

gedit?
eller vad menar du mer exakt?

Visa signatur

WS: Striker II Formula - E8400 - Ultra-120 Extreme - 8GB A-data - Gigabyte 6850+4850- 1x WD 2TB - 2x WD 1TB - 1x WD 500GB - 1x WD 250GB - Thermaltake toughpower 850W - Antec 900 - Ubuntu 10.10 x64/(W7 x64)
Serv: Pentium III@1,1Ghz - Asus CUSL2-C - 10Gb HDD - MX 420 - 512MB RAM - win server 2k3 x32

Permalänk
Medlem

mg,emacs,vi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av olof_nord:

gedit?
eller vad menar du mer exakt?

Ursäkta att jag var otydlig och kanske inte höll mig till topic. det jag menade var en texteditor som man kan skriva vanlig text i. Så likt Word som möjligt är jag tacksam för. Jag har installerat Ubuntu på en gammal liten bärbar och jag ska använda den som "anteckningsblock" när jag är på skolans föreläsningar. Finns det något program där man kan spara det i .doc är det det absolut bästa!

Permalänk
Medlem

OpenOffice borde väll vara perfekt? Finns redan i Ubuntu under Program/Kontor

Visa signatur

Workstation: | Gigabyte GA-P55-UD3 | Intel Core i5 4.0GHz | Nvidia 240GT Zone Edition | Chieftec Super Series 650W | Seagate Barracuda 7200.12 500GB | Fractal Design Define R2 | Ubuntu 10.10 |

Permalänk
Skrivet av krippe91:

Ursäkta att jag var otydlig och kanske inte höll mig till topic. det jag menade var en texteditor som man kan skriva vanlig text i. Så likt Word som möjligt är jag tacksam för. Jag har installerat Ubuntu på en gammal liten bärbar och jag ska använda den som "anteckningsblock" när jag är på skolans föreläsningar. Finns det något program där man kan spara det i .doc är det det absolut bästa!

OpenOffice kommer väl med som standard ordbehandlare med Gnome/ubuntu, annars finns det väl abiword (edit; skulle vara omvänt :S )

sudo apt-get install abiword-gnome

eller libreoffice.

Permalänk

Urk.

Fixa en guide till hur man avinstallerar skiten också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av typewriter:

Urk.

Fixa en guide till hur man avinstallerar skiten också.

Ah, dags för dig att börja kapa Linux-trådar igen?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av krippe91:

Finns det någon speciell texteditor du kan rekommendera för ubuntu 10.10? Eller någon annan som kan hjälpa mig?

vim Vim Novice Tutorial Videos - Derek Wyatt's Blog

Visa signatur

i5 750, asrock p55 extreme, corsair 4 gb 1600 mhz, hd5850, spinpoint f3, chieftec 750 w modulärt, fd define r2, 2 x 22"
hp nc8430 - asus eeepc 901 - mediaserver 2.4 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av typewriter:

Urk.

Fixa en guide till hur man avinstallerar skiten också.

trolla nån annanstans

bra guide dock lite överflödig med tanke på
den
den
den
och den
och många många fler som är mera ingående, inget illa menat

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Har lite problem med usb-installation, alltså inte använda usb-minnet som hårddisk utan som installationsmedia.

Skall installera serverversionen och hinner inte komma in så långt i installationen utan efter man valt språk osv. så skall hårdvara avläsas och det kommer upp felmeddelanden om att cd-rom inte hittas osv. Går inte att hoppa över det steget, går att välja "sök på removable drive" men utan framgång, går även att skriva i sökväg själv och väljer /dev/sda /sda1 /sda01 /sdb osv. Går inte i alla fall.

Idéer?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Har datorn en CD-läsare eller kör du utan?

Visa signatur

Workstation: | Gigabyte GA-P55-UD3 | Intel Core i5 4.0GHz | Nvidia 240GT Zone Edition | Chieftec Super Series 650W | Seagate Barracuda 7200.12 500GB | Fractal Design Define R2 | Ubuntu 10.10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OWD95:

Har datorn en CD-läsare eller kör du utan?

Utan.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med Debian... Hittade ingen lösning faktiskt, du har ingen läsare du kan plugga in temporärt bara?

Visa signatur

Workstation: | Gigabyte GA-P55-UD3 | Intel Core i5 4.0GHz | Nvidia 240GT Zone Edition | Chieftec Super Series 650W | Seagate Barracuda 7200.12 500GB | Fractal Design Define R2 | Ubuntu 10.10 |

Permalänk
Medlem

Tjo! Bra guide!
Jag har ett litet problem. Vill få igång mitt trådlösa nätverkskort (Netgear WG311v3) men det verkar lite klurigt. Har hittat en del krångliga guider. Har någon nåt supertips eller är det kodning/pill som gäller för att få igång det?

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt...

Permalänk
Medlem

Tack Prova att gå in på /System/Administration/Hårddvaradrivrutiner och kolla så att du inte kan aktivera något där?

Annars hittade jag denna guide

https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/Device/Netgear_WG3...

Visa signatur

Workstation: | Gigabyte GA-P55-UD3 | Intel Core i5 4.0GHz | Nvidia 240GT Zone Edition | Chieftec Super Series 650W | Seagate Barracuda 7200.12 500GB | Fractal Design Define R2 | Ubuntu 10.10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OWD95:

Hade samma problem med Debian... Hittade ingen lösning faktiskt, du har ingen läsare du kan plugga in temporärt bara?

Jobbigt. Faktiskt inte, då jag inte äger någon sata-läsare så det blir klurigt, kör allt via usb nu för tiden men just ubuntu fungerar inte :/

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Okej, du kan ju installera Desktop versionen, den fungerar perfekt utan CD-läsare.

Visa signatur

Workstation: | Gigabyte GA-P55-UD3 | Intel Core i5 4.0GHz | Nvidia 240GT Zone Edition | Chieftec Super Series 650W | Seagate Barracuda 7200.12 500GB | Fractal Design Define R2 | Ubuntu 10.10 |

Permalänk

Installerade via USB igår, gick bra men Linux är verkligen inget för mig.

Avinstallera var dock inte lika lätt, men nu är jag fri igen. Finally.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OWD95:

Hade samma problem med Debian... Hittade ingen lösning faktiskt, du har ingen läsare du kan plugga in temporärt bara?

Jag löste det i debian genom att lägga ison för CD1 direkt på USB-minnet, tillsammans med alla filer unetbootin skapat. Saknades lite paket man hade velat ha däremot, så DVD1 är nog ett bättre val. ^^

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Den där killen skrämmer mig... 8-|

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Och denna guid läeste jag under Ubuntu Netbook Remix, och kommer sedan installera dualboot på min stationära för surf och allt annat än spel.

Lägg till hur man installerar UNR, sjukt skönt på netbooks.

Visa signatur

Facebookdatorn:: Define R6 TG, Aourus Master Z390, 8700K 5.0GHz, 32GB RAM 2666MHz, 2x RTX2080, Samsung C32HG70, 250GB 970 SSD, 500GB 860 SSD + 2TB WD Green, 2TB WD Red
Bild: Nikon D300s m. grepp, Nikon D700 m. grepp, Nikon D3000 IR-konverterad, SX60HS, FZ200, FZ300, EOS M, SB910, 24-70 f/2.8, 50mm f/1.8 mm. Hero 3 Black, Hero 4 Black, Hero 4 Silver Övrigt: Laptop U500VZ-CM083H m. 12GB RAM. HTPC: Äldre i5 1080TI, 32GB Ram

Permalänk
Medlem
Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk

Bra guide Kan tispsa om att UNetbootin - Homepage and Downloads är ett bra program med om man vill installera till USB. Har aldrig testat Universal USB men det funkar nog det med

Skrivet av krippe91:

Finns det någon speciell texteditor du kan rekommendera för ubuntu 10.10? Eller någon annan som kan hjälpa mig?

Geany. Sen om det är java du vill programmera så finns ju Eclipse.

Permalänk
Medlem

Kan inte installera :/. Star att jag inte har 2,6 GB ledigt utrymme aven fast jag har 11 GB ledigt pa C:\ och 8 GB pa den partition jag vill installera pa.

Permalänk
Medlem

Vet du om du har en SATA-3 hårddisk TraxMate?

Visa signatur

Workstation: | Gigabyte GA-P55-UD3 | Intel Core i5 4.0GHz | Nvidia 240GT Zone Edition | Chieftec Super Series 650W | Seagate Barracuda 7200.12 500GB | Fractal Design Define R2 | Ubuntu 10.10 |

Permalänk
Medlem

Har prövat installera Ubuntu 10.10 på familjens surfdator via CD men installationen crashar hela tiden. Något om Error5 Input/Output.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OWD95:

Vet du om du har en SATA-3 hårddisk TraxMate?

Heh min hårddisk är bara SATA 1 :P.

Permalänk
Medlem

Har just installerat UBUNTU 10.10 grymt snabbt och smidigt OS. Jag kör inte dualboot utan jag kör en "ren" ubuntuinstallation.

Dock får jag inte sensors-applet att fungera. Jag har installerat lm-sensor och sensors-applet men hur sjutton får jag det att visas på gnome panelen? Får inte igång appleten vad kan jag ha missat?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Har just installerat UBUNTU 10.10 grymt snabbt och smidigt OS. Jag kör inte dualboot utan jag kör en "ren" ubuntuinstallation.

Dock får jag inte sensors-applet att fungera. Jag har installerat lm-sensor och sensors-applet men hur sjutton får jag det att visas på gnome panelen? Får inte igång appleten vad kan jag ha missat?

Nu använder inte jag den själv, men har du högerklickat på panelen och valt "Lägg till i panelen" och letat i listan?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarcusW:

Nu använder inte jag den själv, men har du högerklickat på panelen och valt "Lägg till i panelen" och letat i listan?

Man måste även köra sudo sensors-detect

https://help.ubuntu.com/community/SensorInstallHowto

Sen är det bara att lägga till appletsen i panelen

En till utmaning är att har man för ny dator så måste man hämta nyaste lm-sensors från projektsidan för att få stöd.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y