Permalänk
Medlem

Stereobygge-funderingar

Hej.

Har en tanke som far runt lite i huvudet och nu vill jag bolla lite idéer med er andra. Efter som min budget för närvarande är lite låg får jag nöja mig med att planera.

Tänkte bygga mig en stereo. Med hjälp av en bilstereo och ett gammalt nätaggregat (250W) från en dator. Av olika forumsmedlemmar har jag fått lite tips och jag har fått en bild av hur ett bygge ska genomföras.

Först ska grön kabel (Power on) och intilliggande svart kabel (Ground) från 24 pins kontakten kopplas ihop. Fick tips att använda en återfjädrande strömbrytare. Eftersom jag inte kan löda får det bli en med skruvanslutningar. Strömmen tager jag sedan från en 4 pins kontakt där gul är + och jord svart.

Sedan blev jag lite brydd, men jag tror att jag behöver en sådan här: Universal ISO-kabel att koppla in mellan dessa kablar och stereon. Sedan tänkte jag använda denna enhet: Bilstereo KD-R312E och placera i ett lågt datorchassi med en del kylfläktar.

Högtalare behövs ju också men det får bli ett projekt när huvudenheten är klar.

Om det är någon som har något mer att tillägga så tar jag emot tips.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk

Har tyvärr inget att säga förutom att jag är 99.9% säker på att du får med en ISO kabel när du köper en ny bilstereo. Du kan ju höra med butiken innan för att vara på den säkra sidan.

Permalänk

Det är lite krångligt, men jag skulle sätta en kondensator mellan enheten och nätagget. Dels för att få lite extra kräm vid tillfälliga explosioner eller liknande, och för att jämna ut lasten för nätagget.

Men till en helt annan sak. Varför skaffar du inte en riktig transformator iaf, eller en liten färdig CD-reciver? Finns mycket sånt på begagnatmarknaden för bara några hundra. Med ett nätagg på 250w får du inte mycket strö till enheten. Den kommer inte att ge 250w då det är den totala strömmen som är på 250w (med en nypa salt med några tillverkare) Strömmen delas in på 3.3, 5 och 12 volt och även andra saker.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Skrivet av klasvonklas:

Det är lite krångligt, men jag skulle sätta en kondensator mellan enheten och nätagget. Dels för att få lite extra kräm vid tillfälliga explosioner eller liknande, och för att jämna ut lasten för nätagget.

Men till en helt annan sak. Varför skaffar du inte en riktig transformator iaf, eller en liten färdig CD-reciver? Finns mycket sånt på begagnatmarknaden för bara några hundra. Med ett nätagg på 250w får du inte mycket strö till enheten. Den kommer inte att ge 250w då det är den totala strömmen som är på 250w (med en nypa salt med några tillverkare) Strömmen delas in på 3.3, 5 och 12 volt och även andra saker.

Edit: Vill inte alls vara någon drömdödare eller något sånt. Tycker själv det är väldigt kul att bygga och mixtra med elektronik och högtalare. Har kopplat bilslutsteg till nätdelar, byggt om gamla förstärkare, byggt högtalare och subwoofrar, fått ett antal stötar av stora kondensatorer genom kroppen och mycket annat kul. Ett o annat element har jag också lyckats bränna. Man lär sig av sina misstag

Edit igen: Sorry, råkade trycka på citera ist för redigera.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Det är lite krångligt, men jag skulle sätta en kondensator mellan enheten och nätagget. Dels för att få lite extra kräm vid tillfälliga explosioner eller liknande, och för att jämna ut lasten för nätagget.

Men till en helt annan sak. Varför skaffar du inte en riktig transformator iaf, eller en liten färdig CD-reciver? Finns mycket sånt på begagnatmarknaden för bara några hundra. Med ett nätagg på 250w får du inte mycket strö till enheten. Den kommer inte att ge 250w då det är den totala strömmen som är på 250w (med en nypa salt med några tillverkare) Strömmen delas in på 3.3, 5 och 12 volt och även andra saker.

Jo, man kunde ju skaffa sig en riktig transformator. Men det är ju en kostnad och dessutom var tanken med projektet att göra sig av med en "hyllvärmare". Har mycket saker som jag har samlat på mig och jag tror chansen är minimal att dessa saker går att sälja. Själva idén fick jag av en medlem här på sidan som hade gjort något liknande.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

lägg ut dina hyllvärmare i marknaden här på swec?
i värsta fall kan nån få vissa skitsaker mot att dom hämtar det, så hade nog jag gjort

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

lägg ut dina hyllvärmare i marknaden här på swec?
i värsta fall kan nån få vissa skitsaker mot att dom hämtar det, så hade nog jag gjort

Bra förslag egentligen. Problemet är att jag inte vet vad sakerna kan vara värda. Om du vill veta vad jag har liggande så kan jag skicka dig ett meddelande.

Ingen som har några andra tips? Det går alltid lättare att bygga om man har klart för sig hur det bör göras. Såg att det skrevs en del om kondensatorer. Googlade lite och hamnade på ett annat forum i en tråd om bilstereo bygge. Kondensatorer används för att hålla strömförsörjningen på en jämn nivå. Men ett nätaggregat levererar väl jämt i förhållande till en bilgenerator? Eller?

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagab:

Bra förslag egentligen. Problemet är att jag inte vet vad sakerna kan vara värda. Om du vill veta vad jag har liggande så kan jag skicka dig ett meddelande.

Ingen som har några andra tips? Det går alltid lättare att bygga om man har klart för sig hur det bör göras. Såg att det skrevs en del om kondensatorer. Googlade lite och hamnade på ett annat forum i en tråd om bilstereo bygge. Kondensatorer används för att hålla strömförsörjningen på en jämn nivå. Men ett nätaggregat levererar väl jämt i förhållande till en bilgenerator? Eller?

Kondensatorn vill du ha för en extra energikick, eftersom musiken antagligen inte är monoton, så behövs ibland ett extra energiuttag ur din strömkälla, där kan kondensatorn hjälpa ditt nätaggregat att inte gå på knäna vid exempelvis hårda baspartier.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

Finns det olika storlekar på dessa kondensatorer eller finns det bara en sort?

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Skrivet av Jagab:

Finns det olika storlekar på dessa kondensatorer eller finns det bara en sort?

Det finns allt ifrån dessa:
http://www.jonasweb.nu/sidor/datorn/tekniskt/bilder/kondensat...

Till kondensatorer som är två meter höga. Dessa är ju dock extremt ovanliga. De används i stora industrier/kraftverk.

Men det finns kondensatorer som är gjorda för just detta. Dock så är inget gratis. Att räkna ut och bygga en egen "strömbank" går men det är väldigt viktigt att få allt rätt så att inget oplanerat händer. Sök runt på google

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Det finns allt ifrån dessa:
http://www.jonasweb.nu/sidor/datorn/tekniskt/bilder/kondensat...

Till kondensatorer som är två meter höga. Dessa är ju dock extremt ovanliga. De används i stora industrier/kraftverk.

Men det finns kondensatorer som är gjorda för just detta. Dock så är inget gratis. Att räkna ut och bygga en egen "strömbank" går men det är väldigt viktigt att få allt rätt så att inget oplanerat händer. Sök runt på google

Jag får helt enkelt fråga någon som sysslar med billjud. Vad tycker ni förresten om stereon jag tänkte använda? Här är en länk till denna enhet:
JVC Svenska Produkter Bilstereo CD-Receiver KD-R312

För att göra bygget lite snyggare tänkte jag göra lådan i svart sidenmatt och montera gröna fläktar. Har just kommit på att jag måste göra hål i botten för att nätaggets fläkt ska få luft. Dags att lära sig metallbearbetning. (Dremel har jag redan).

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Har du någon plan för vilken sorts högtalare du ska använda och hur många?

Permalänk
Medlem

Nej, det har jag inte. Har inte kommit så långt i planeringen ännu.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Det har dykt upp lite nya fakta i målet. Skickade ett mejl till en firma som sysslar med billjud och sådant. Där berättade jag om min idé och nämnde ett par saker vi har diskuterat här på forumet. Här är svaret jag fick:

Jag är tveksam till om det du efterfrågar kommer att fungera. En kondensator hjälper dig inte om stereon drar för mycket ström. Däremot hjälper den transformatorn att leverera en konstantström lite jämnare. Kondensatorn laddas upp då bilstereon drar mindre ström och skickar ut ström då stereon drar mer ström men det är bara vid extremt korta intervaller.

Så vad säger ni? Är idén död eller?

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Om du inte drar på med rätt stora eller tungdrivna högtalare tror jag att du klarar dig utan kondensatorer. Jag har ett bygge där jag driver 2st 6,5"-högtalare samt 2 diskanter med ett 300w nätagg via en bilstereo, och det funkar ganska bra så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aijoj:

Om du inte drar på med rätt stora eller tungdrivna högtalare tror jag att du klarar dig utan kondensatorer. Jag har ett bygge där jag driver 2st 6,5"-högtalare samt 2 diskanter med ett 300w nätagg via en bilstereo, och det funkar ganska bra så.

Hej.

Okej, jag kan prova utan kondensator först. Det kommer att ta ett tag innan bygget kommer igång (låg budget just nu) men jag lovar att återkomma när det är dags. Under tiden kan ni som vill lämna tips. Alla tips mottages tacksamt.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Hej igen.

Projektet går på sparlåga men jag har köpt en del delar. Är det någon som vet var man kan få tag i en gammal datorlåda? Det ska ej vara tower modell utan den gamla sorten man tillexempel hade på 90-talet när skärmen stod på lådan. Vill inte handla på Tradera, Blocket och liknande. Har tittat på lådor till mediadatorer men de verkar för fina/dyra att bygga om.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Strunta i det, köp ett logitec pc-system, det kommer spela bättre för pengarna.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

Med en kondensator som är något vidare i storlek så försvinner ju lite av vitsen med ett billigt DIY projekt

LCD-TV, Hemmabio, mobiltelefoner, navigation, bilstereo.

Permalänk
Medlem

Hej.

Tack för länken. Nej, kondensator kommer jag inte att installera. Provar utan först. Men tror ni man behöver säkring? Söker fortfarande efter låda (se mitt senaste inlägg).

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagab:

Hej.

Tack för länken. Nej, kondensator kommer jag inte att installera. Provar utan först. Men tror ni man behöver säkring? Söker fortfarande efter låda (se mitt senaste inlägg).

Sitter det inte en flatstiftssäkring i bak på bilstereon? brukar vara standard med en 10-15A.
På högspänningssidan så har du ju säkring till 230V uttaget.

Men,, vore det inte smidigare att köpa en förstärkare för ett par hundra som är många gånger bättre på blocket?

edit
Stereo Kenwood mm | Jönköping | Blocket
Rotel RA-920AX. 300:-
tjusig apparat.

Permalänk
Medlem

Hej igen.

Borde kanske döpa om tråden till "Stereobygge-projekt" istället eftersom det är ett lågintensivt projekt. Jag köpte mig ett chassi idag. Det blev ett Aopen H420 för 400:- Bilder finns här: Aopen H420 PCSTATS Review - Final Thoughs - Good and Poor Har också gjort upp vissa planer för fronten som kommer att bli i trä. Återstår gör nu bara stereo, högtalare, antenn och själva bygget.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Hej.

Jag raderade ett par av mina tidigare inlägg eftersom jag riskerade att få 4 inlägg i följd.

Mitt projekt går framåt. Nu har jag börjat fundera över högtalare och jag skulle behöva lite hjälp. Min stereo har max uteffekt på 4X50W. Jag tänkte bygga en låda att montera högtalarna i och eftersom den ska passa i den stereobänk jag tänkt använda kommer denna låda att få följande mått (bXhXd) 40.5X45X41 centimeter. Undrar nu vilka högtalare jag bör använda. Det bästa vore om det fanns ett sett med högtalare, kopplingar och kabel så man slapp att köpa allt var för sig. Om ni vet något så kan ni ju posta i tråden. Observera att jag inte ska använda något slutsteg till detta bygge. Kraftkällan är som tidigare ett nätaggregat på 250W. Tack på förhand.

Edit: Såg att Conrad hade högtalarbyggsatser art nr 300271, 300290 och 300291. Kanske skulle någon av dem passa i min lilla låda.

Edit 2: Ställde frågan till Conrad och fick svar. De rekommenderade sin lilla sats Conrad - online shop för teknik, elektronik och innovativa idéer

Extra info
Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Hej.

Ursäkta trippelposten.

Jag har kommit ganska långt med mitt bygge och själva stereon är till 95% färdig. Det enda som återstår är att koppla elen. Jag tänkte ta gul och svart kabel från 4 pins kontakten och ansluta de till gul ISO kabel (battery constant) och svart (ground). Hoppas detta är rätt tänkt. Stereon ska tydligen jordas med en till chassi med en skruv på baksidan så det får jag också fixa. I övrigt går arbetet framåt. Ett par högtalarsatser (Conrad 300271) är inköpta och jag ska nu ordna en låda att montera dem i. Satserna ska lödas så det tänker jag lämna bort till en fackman. Så fort bygget är klart tänker jag lägga upp det på Flikr och jag kan redan nu avslöja att det kommer att bli många bilder. När det är dags talar jag om det här i tråden.

Edit: Om det inte är någon som har synpunkter så kommer jag att koppla elen som jag beskrivit.

Tillägg
Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Hej igen.

Jag raderade lite inlägg eftersom det annars skulle blivit ett helt gäng i följd.

Jag har nu kopplat elen som jag beskrivit ovan. Men har upptäckt ett par problem.

1. Jag måste byta ut min återfjädrande strömbrytare mot en med on-off funktion.
2. Stereon startar inte. Det hörs ett högt Bzzzz i början och panelen lyser upp men sedan händer inget mera. Något måste vara fel men vad. Okej, jordningen är inte 100% men det tror jag inte spelar så stor roll. Jag skruvade loss en av kablarna på strömbrytaren (grön) och höll den mot jord men det hände fortfarande inget utom att det kom ett ljud och att panelen lyste i ett 10 tal sekunder. Hoppas ni vill och kan hjälpa mig med detta problem.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Lyckas inte utläsa detta ur vad du skrivit men har du kopplat in ACC strömmen? (den som normalt är switchad av tändningen i bilen, utan den startar inte stereon)

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langelus:

Lyckas inte utläsa detta ur vad du skrivit men har du kopplat in ACC strömmen? (den som normalt är switchad av tändningen i bilen, utan den startar inte stereon)

ACC strömen? Vad är det? Menar du "Ingnition switch 12V +" den röda ISO kabeln? I så fall är svaret nej. Funderade själv i de banorna. Om den är den som menas eller någon annan så skriv ner det så kan jag prova i morgon. I övrigt kan jag meddela att högtalarlådan nu är under målning och mitt mål är att den ska bli klar (kopplad) innan nästa helg. Jag har inte tid under veckan nämligen. Jag måste ordna fram en ny strömbrytare också. Jag köpte fel, Trodde att den jag har skulle fungera som en (dator) stömbrytare, det vill säga att strömbrytaren är "till" även om knappen fjädrar tillbaka men den jag köpte byter strömmen när knappen släpps. Fel av mig alltså.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Ignition +12V är väl tråden som talar om för stereon att nyckeln är omvriden och på så vis låter stereon starta, den andra +12 V kabeln är för att hålla radiominnet när man stänger av enheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Ignition +12V är väl tråden som talar om för stereon att nyckeln är omvriden och på så vis låter stereon starta, den andra +12 V kabeln är för att hålla radiominnet när man stänger av enheten.

Jag kopplade in en 12 V kabel till röd ISO kabel och det fungerade. Tack för hjälpen. Ska ge högtalarboxen lite skyddande lack i morgon och sedan får det vara bra. Min förhoppning är att jag ska få ihop bitarna tills nästa helg. Jag har tagit mycket bilder under bygget och jag får se om jag hinner lägga upp dem. Men då måste så klart bygget vara klart.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Hej.

Ville bara tala om att mitt bygge nu är färdigt. Äntligen! Mycket bilder denna gång. Fotografen (jag) är kanske inte så bra men jag hoppas att ni förlåter detta. Ni kan ju skriva era kommentarer här. Mycket nöje. Första bilden finns här: Sterby01 | Flickr - Photo Sharing!

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone