Reducera buller från Antec Three Hundred-chassi

Permalänk

Reducera buller från Antec Three Hundred-chassi

Hej alla,

Jag skulle behöva lite tips på modifieringar som reducerar bullret från min dator (som visserligen inte är olidligt bullrig men i alla fall, ju äldre man blir desto mindre tolerant blir man med såna saker).

Jag har ett Antec Three Hundred-chassi utrustad med de två standardfläktarna som ingår (som jag alltid kör på lägsta hastigheten), en Coolermaster Hyper 212 Plus CPU-kylare med den fläkt som följer med, ett EVGA GTX460 grafikkort och ett Corsair 550W nätaggregat. Hårddisken är en Western Digital Caviar Black. Alla förslag på modifikationer, nya fläktar, isolering o.s.v. mottages tacksamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pragmatist:

Hej alla,

Jag skulle behöva lite tips på modifieringar som reducerar bullret från min dator (som visserligen inte är olidligt bullrig men i alla fall, ju äldre man blir desto mindre tolerant blir man med såna saker).

Jag har ett Antec Three Hundred-chassi utrustad med de två standardfläktarna som ingår (som jag alltid kör på lägsta hastigheten), en Coolermaster Hyper 212 Plus CPU-kylare med den fläkt som följer med, ett EVGA GTX460 grafikkort och ett Corsair 550W nätaggregat. Hårddisken är en Western Digital Caviar Black. Alla förslag på modifikationer, nya fläktar, isolering o.s.v. mottages tacksamt.

När man vill bli av med ljud så är första steget att byta ut så mycket man kan av sin kylning och eventuellt komponenter då vissa delar du valt definitivt inte gör läget bättre.
Antecs fläktar orsakar både mycket vibrationer och oljud så jag hade definitivt bytt ut dem mot tystare, finns massvis av trådar om det här så söker du får du svar. Vill du ha en fläkt som alltid är tyst så köper du en med fast varvtal men då blir kylningen sämre, vill du ha en fläkt som är tyst när du vill och samtidigt ha möjlighet till kylning behöver du investera i en fläktkontroller också.

Din hårddisk är den värsta man kan ha när det gäller ljudnivå och vibrationer, det enda sättet man kan lindra det i threehundred är genom elastisk upphängning vilket du kommer behöva göra i racket för optiska enheter eller vertikalt i hårddiskburen.

Börja med detta vilket löser en del, isolera med bitumen hade jag gjort i efterhand om det inte löser problemen.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Som sagt byt ut fläktarna till några nice sen hårddisken, sitter rakt i plåten utan något som dämpar så du får hänga upp den eller så finns det kylare/ljuddämpar lådor för hårddiskar som får plats i en 5.25" plats också.

Permalänk
Medlem

Kan skriva under på att orginalfläktarna i three hundred inte är tysta.. och dom vibrerar, mest 140mm i taket. Jag bytte ut dom ganska snabbt i min three hundred! Nu har jag lite olika fläktar, har provat mig fram.. Kan rekomendera Scythe Gentle Typhoon och Slip Stream.. även Nexus Real Silent Basic. Du ser vilka fläktar jag har i mn sig. Fläktarna jag inte är helt nöjda med är Noctua S12-800, den flyttar ingen luft, sen FD 140mm i taket vibrerar den också.. Tror inte den gillar att hänga i tak med den lagringen. När jag har några hundra till att spendera ska jag byta ut Noctua fläkten och sätta in en till Gentle Typhoon och en bättre 140mm.. men det är jag inte helt klar med vilken ny 140mm jag ska skaffa.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk

Jag brukar försöka komma fram till vad som bullrar mest, dvs man kan koppla ur fläktar eller stanna dem med fingret för att höra skillnaden. Det som i regel bullrar mest är nätagget, men det är ju en dyr sak att byta ut.
Hårdisken låter jämförelsevis mycket i ett Antec 300, eftersom det inte är ljudisolerat och de sitter precis bakom frontpanelen i lådan. Inte mycket att göra åt detta annat än att skaffa en tystare hårddisk och se till att den inte vibrerar (vilket de inte brukar göra om man skruvar fast dem ordentligt med standardmonteringen).

Om den övre 140mm fläkten är källan till bullret, så kan du nog helt enkelt ta bort den och lämna öppet, eftersom varnluften tar sig ut ändå. Lite radikalare är att täcka för den övre fläktöppningen för att helt ta bort ljudet som tränger ut där. Men det vore kanske dumt, eftersom du har ett grafikkort som blir ganska varmt.

Om man vill gå så långt som att börja köpa andra fläktar, hårddiskar och nätaggregat, så är ett alternativ också att byta till ett mer ljudisolerat chassi, t ex Fractal Design R3. Men enligt min erfarenhet är det alltid nätaggen som bullrar mest.

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk

Tack för alla svar.

Jag har nu monterat hårddisken i en Scythe Himura hårddiskkylare och det tog bort ungefär 75% av allt oväsen från den källan så det visade sig vara en vettig investering. En avsevärd förbättring helt enkelt för en rimlig peng. Jag köpte också nya chassifläktar från Scythe resp. Arc, och det gjorde ingen större skillnad. 140mm fläkten från Arc visade sig vara bullrigare än standardfläkten från Antec trots väldigt låg bullerangivelse (måndagsex?).

Det verkar också vara precis så som ni säger att det är nätaggregatet som låter mest.

Permalänk
Medlem

så här har jag, 2 st nexus vit led (7 volt) i front ,akasa 140 mm vit led (5 volt) i tak, noctua nf p12 120 mm (5 Volt) utblås bak, fraktal 60 mm på nordbryggan (varvtalsreglerad), corsair ax850, zalman 9700 till cpu (körs på lägsta i medföljande reg) och 1 st gtx 470 och jag vill påstå att jag har en extremt tyst låda samt väldigt bra kylning trots litet chassie som är lämligt att bära med sig.

Permalänk
Medlem

Jag hängde upp hårddisken (WDC Black har jag med) i en 5 och en kvartstums plats med gummiklossar. Sen tyngde jag ner chassit med blymattorna från BeQuite. Jag hängde upp fläktarna med gummistroppskruvar istället för de svarta som satt i. Stolsbenskuddar mellan mitt nätagg och chassit. Nu låter däremot processorfläkten förjävla högt i min Antec 300... så jag får nog byta ut den med... Sen skulle jag vilja ha en DVD brännare som inte låter som en jumbojet.
Antec300 går att få tyst... Men målet är att få den tystare än en musfjärt.
*edit* Resonans är Antec chassits fiende nr 1

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av pragmatist:

140mm fläkten från Arc visade sig vara bullrigare än standardfläkten från Antec trots väldigt låg bullerangivelse (måndagsex?).

Lita aldrig aldrig aldrig på en bullerangivelse från en fläkttillverkare. Finns så väldigt många sätt att mäta på, och sen en massa bullshit ovanpå det.
Arc, vad är det för märke? Finns de på prisjakt? Aldrig hört talas om, men verkar ju som man ska undvika dem

Skrivet av pragmatist:

Det verkar också vara precis så som ni säger att det är nätaggregatet som låter mest.

Hur mycket låter grafikkortet? Ingen har nämnt det hittills, och det kan vara en minst lika stor bov i dramat som grafikkortet IMHO.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pragmatist:

Tack för alla svar.

Jag har nu monterat hårddisken i en Scythe Himura hårddiskkylare och det tog bort ungefär 75% av allt oväsen från den källan så det visade sig vara en vettig investering. En avsevärd förbättring helt enkelt för en rimlig peng. Jag köpte också nya chassifläktar från Scythe resp. Arc, och det gjorde ingen större skillnad. 140mm fläkten från Arc visade sig vara bullrigare än standardfläkten från Antec trots väldigt låg bullerangivelse (måndagsex?).

Det verkar också vara precis så som ni säger att det är nätaggregatet som låter mest.

Du måste undervolta. Bara 500 RPM fläktar är tysta på 12V, 800 kan gå ann om du har hög bakgrundsnivå. När du skriver ARc antar jag du menar arctic cooling och de har inga fläktar som är tysta på full fart. Återigen, undervoltning.

Är det verkligen nätagget som låter mest så går det att lösa men då förlorar du garantin. Eller så köper du ett nytt tystare.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.