Moderkort för Intel Sandy Bridge från MSI

Permalänk
Melding Plague

Moderkort för Intel Sandy Bridge från MSI

Moderkortstillverkaren MSI ger en försmak av kommande modeller för Intel Sandy Bridge. I specifikationerna syns styrkretsarna P67, H67 samt fullt stöd för USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut. MSI brukar även ha bra priser och goda funktioner på sina kort. Ska bli intressant att se om det är 8 lanes på x16 portarna.

Permalänk
Medlem

Några gissningar om hur mycket det kommer kosta?

Permalänk
Medlem

Innebär "fullt stöd för USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps" att samtliga USB respektive SATA-portar / headers följer den nya standarden? Om inte, vad innebär det som skiljer sig från nuvarande kort med en USB3-lösning med separata kontrollerchip och enbart ett fåtal uppgraderade portar?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk

Nån mer än jag som tänker crosshair IV

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Innebär "fullt stöd för USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps" att samtliga USB respektive SATA-portar / headers följer den nya standarden? Om inte, vad innebär det som skiljer sig från nuvarande kort med en USB3-lösning med separata kontrollerchip och enbart ett fåtal uppgraderade portar?

USB3 kommer inte vara inbyggt i de nya chipsetsen, dock så minns jag inte hur det var med SATA 6,0 Gbps.

Permalänk
Medlem

Hmm, är det värt att vänta 2-3 månader på att köpa dator tack vare sandy-bridge?..

Permalänk

Tycker det ser ganska roligt ut då det är "tomt" där nordbryggan brukar vara : )

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4070
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: ASUS Z690 Hero
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av vitamin:

USB3 kommer inte vara inbyggt i de nya chipsetsen, dock så minns jag inte hur det var med SATA 6,0 Gbps.

Om jag minns rätt kommer två av de "inbyggda" portarna vara 6,0 Gb/s och resten 3,0Gb/s.

Någon som kan svara på vad som egentligen menas här med "fullt stöd" till skillnad från någon form av "partiellt stöd".

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Om jag minns rätt kommer två av de "inbyggda" portarna vara 6,0 Gb/s och resten 3,0Gb/s.

Någon som kan svara på vad som egentligen menas här med "fullt stöd" till skillnad från någon form av "partiellt stöd".

Gissar på fullkopplade PCIe till USB 3.0 och Sata6.

http://www.sweclockers.com/nyhet/10041-asus-bara-vi-har-akta-...

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om man kan boota XP på ett moderkort med UEFI ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas_jj:

Gissar på fullkopplade PCIe till USB 3.0 och Sata6.

http://www.sweclockers.com/nyhet/10041-asus-bara-vi-har-akta-...

Okej, alltså att även länkarna mellan kontroller och chipset uppfyller hastighetsspecifikationen? Det gör de nämligen inte på den länken du skickade, där SATA6.0-kontrollern får dela på 500MB/s =4 Gb/s, inte ens nog för en enda SATA 6.0Gb/s-förbindelse.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuvok:

Är det någon som vet om man kan boota XP på ett moderkort med UEFI ?

Verkar inte som det.

Extensible Firmware Interface - Wikipedia, the free encyclopedia

Microsoft introduced UEFI support for x64 Windows operating systems with Windows Server 2008 and Windows Vista Service Pack 1. Microsoft does not offer support for 32-bit UEFI since vendors did not have any interest in producing native 32-bit UEFI firmware because of the mainstream status of 64-bit computing.[23] Microsoft has released a video with Andrew Ritz and Jamie Schwartz explaining Pre-OS support involving UEFI on Windows Vista and Windows Server 2008

Permalänk
Medlem

Hur blir det med PCI-E lanes? Blir det x8x8 i CF/SLI?

Permalänk
Medlem

MSIs moderkort är snygga, har bra funktioner och är oftast billiga. Möjligt att jag byter till ett sånt i vår.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Citat:

nya sockel LGA 1155

Sorry noob question
Kan ngn förklara vad skillnaden med de nya 1155 och äldre 1366 ?

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarevok:

Sorry noob question
Kan ngn förklara vad skillnaden med de nya 1155 och äldre 1366 ?

1155 är efterföljaren till 1156 och har stöd för de nya processorerna som kommer under namnet "sandy bridge". Det vill säga de nya i5 processorerna (samt vissa i7 modeller).
1366 kommer fortfarande vara aktuell då dess efterföljare, socket 2011, kommer först mot slutet av nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vitamin:

1155 är efterföljaren till 1156 och har stöd för de nya processorerna som kommer under namnet "sandy bridge". Det vill säga de nya i5 processorerna (samt vissa i7 modeller).
1366 kommer fortfarande vara aktuell då dess efterföljare, socket 2011, kommer först mot slutet av nästa år.

Tack för svaret
damn vad ska man göra då.. köpa en dator nu med 1366 lr vänta o köpa sandy bride med 1155.. orka vänta ett helt år till

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarevok:

Tack för svaret
damn vad ska man göra då.. köpa en dator nu med 1366 lr vänta o köpa sandy bride med 1155.. orka vänta ett helt år till

Det är det bara du som vet vad du ska göra.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Verkar inte som det.

Extensible Firmware Interface - Wikipedia, the free encyclopedia

Microsoft introduced UEFI support for x64 Windows operating systems with Windows Server 2008 and Windows Vista Service Pack 1. Microsoft does not offer support for 32-bit UEFI since vendors did not have any interest in producing native 32-bit UEFI firmware because of the mainstream status of 64-bit computing.[23] Microsoft has released a video with Andrew Ritz and Jamie Schwartz explaining Pre-OS support involving UEFI on Windows Vista and Windows Server 2008

XP 64-bit?

Permalänk
Medlem

UEFI kan väl emulera BIOS och på så sätt köra allt. Det är ju på detta sätt man kan dualboota i en Mac.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Skrivet av mangemongen:

XP 64-bit?

Ja det stöds enligt källan.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Meningslösa inlägg är fortfarande inte tillåtna.

Permalänk
Casemod-mästare
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr 3D:

var är nordbryggan?!

Fanns ingen på p55 heller, den sitter i CPUn

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av slackr:

Fanns ingen på p55 heller, den sitter i CPUn

det ser väldigt tomt ut utan den!

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på om några kommande AMD moderkort kommer få UEFI??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lelle91:

Någon som har koll på om några kommande AMD moderkort kommer få UEFI??

Sorry Lelle, vet inte, men nog har jag funderat i samma banor alltid.
Kommer AMD att få licens för UEFI??? Vill dom ha det, det borde dom ju, eller har dom funderat på något eget? Många funderingar har man ju, synd att endast AMD själva sitter med svaren, om ens dom?

@Sarevok, om det var jag så skulle jag definitivt ha väntat, t.o.m väntat på 2011. Men vänta, det gör jag ju! Men som ett av svaren ovan min post, endast du kan veta. Jag finner iaf UEFI oerhört intressant och ju mer jag tänker på det ju mer lockas jag, det komiska är att jag inte ens vet varför själv? Kan det ha med att snabbboota in i OS att göra kanske?

Säker inget fel i detta MSI kort, jag gillar att det ser "tomt" ut vid "gamla" nordbryggan. Ger en clean look och eventuellt ett bra luftflöde mellan komponenterna som hamnar där runt i kring, om brädan nu bara kunde vara helt svart.
Men jag kör nog alla helst på Gigabyte ändå, om inget Gigabytekort lockar tillräckligt så blir det Asus. Men jag längtar nog mest tills 2011 korten kommer, tror dessa klart kommer. Appropå Gigabyte, Vad händer med deras patenterade bios lösning med dubbla chip nu då, kommer dom använda sig av dubbla UEFI nu då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

@Sarevok, om det var jag så skulle jag definitivt ha väntat, t.o.m väntat på 2011. Men vänta, det gör jag ju! Men som ett av svaren ovan min post, endast du kan veta. Jag finner iaf UEFI oerhört intressant och ju mer jag tänker på det ju mer lockas jag, det komiska är att jag inte ens vet varför själv? Kan det ha med att snabbboota in i OS att göra kanske?

Lirar just nu med en q6600 och 8800 GTS inga dunder grejer idag men funkar med de flesta spelen. Förmodligen kommer jag vänta på lite mer info på de nya moderkorten och därifrån får jag bestämma mig.

Det positiva tycker jag är den snabba starten plus ett lite mer vänligare bios.

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk

Har nada koll på denna sockeln, ska man köra på en i7 950 eller kommer det släppas bättre processorer till Sandy Bridge?

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air