Vad är grejen med dessa gigantiska A4 kvitton ?

Permalänk
Medlem

Vad är grejen med dessa gigantiska A4 kvitton ?

Vet inte om ni har tänkt på det, men varje gång man går in på banken och man har gjort tex ett utag, så får man dessa gigantiska A4 kvitton tillbaka. Vad är grejen med det igentligen ? Vad är det för fel på dom ord storleken man brukar få då man köper något.

Samma fenomen då man slinkar in på Datametopolen här i stan och man har köpt något. Tillbaka får man dessa A4 kvitton. Jag bara frågar mig, vad är vitsen ?

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag tycker att stora A4-kvitton känns viktigare på nåt sätt och därför sparar jag dem. Annars så slänger jag alltid kvitton.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Skrivet av liv&helvete:

http://img811.imageshack.us/img811/6590/kvittoa4edited.jpg

Vet inte om ni har tänkt på det, men varje gång man går in på banken och man har gjort tex ett utag, så får man dessa gigantiska A4 kvitton tillbaka. Vad är grejen med det igentligen ? Vad är det för fel på dom ord storleken man brukar få då man köper något.

Samma fenomen då man slinkar in på Datametopolen här i stan och man har köpt något. Tillbaka får man dessa A4 kvitton. Jag bara frågar mig, vad är vitsen ?

Jag stör mig också på det. Slöseri med papper ju.

Permalänk
Skrivet av Shrudder:

Jag tycker att stora A4-kvitton känns viktigare på nåt sätt och därför sparar jag dem. Annars så slänger jag alltid kvitton.

Håller med dig.

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra att man får A4-kvitton om man köper något dyrt och med lång garanti. Dom små tappar man lätt bort eller så bleks dom bort så det inte går läsa vad som står. Ett A4 sätter man utan problem in i en pärm och om man måste ta fram det igen så vet man precis vart det finns. Däremot om man handlar på t.ex. Coop så är ju dom mindre helt ok, inte precis så jag ska gå tillbaka och reklamera mitt mjölkpaket.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k || Asus Z87-Pro || 16GB DDR3 1600MHz || Gigabyte GTX 970|| EVGA Supernova G2 750W || BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nalta:

Tycker det är bra att man får A4-kvitton om man köper något dyrt och med lång garanti. Dom små tappar man lätt bort eller så bleks dom bort så det inte går läsa vad som står. Ett A4 sätter man utan problem in i en pärm och om man måste ta fram det igen så vet man precis vart det finns. Däremot om man handlar på t.ex. Coop så är ju dom mindre helt ok, inte precis så jag ska gå tillbaka och reklamera mitt mjölkpaket.

Jag gillar dom, mest pga som du redan sagt, att man kan sätta det i en pärm eller mapp.

Permalänk
Avstängd

Antagligen är det ett system dom har för både privatpersoner och företag. Dom stora kvittona är antagligen till för arkivering dvs sätta in i pärmar och bokföring. Så dom har ett system i stället för två.

Så jag ser inte alls att det är konstigt från en bank.

EDIT: Så grejen är rätt simpel.

Mvh

Permalänk
Entusiast

Jag gillar också stora kvitton när det gäller dyra saker.
Många företag har fått mycket kritik för att de använder såna där vanliga kvitton med termopapper då de bleks med tiden. Även om det sitter i en pärm kan kvittot vara oläsbart innan garantin gått ut. Det är minst sagt skandal.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte ens vitsen med kvitton. Varför inte bara ha allt digitalt?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Jag förstår inte ens vitsen med kvitton. Varför inte bara ha allt digitalt?

Ja, då blir det ju lätt om du skulle få för dig att sälja t.ex. en cykel till Gösta 76 år som inte har en dator.
Eller om kanske Gösta 76 år ska köpa en cykel i affären och de undrar vart de ska skicka hans kvitto

Klart det går att skriva ut ett kvitto då... Men då finns det ju flera kvitton på samma vara... aja.. klart det blir lite lurigt.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timpa:

Ja, då blir det ju lätt om du skulle få för dig att sälja t.ex. en cykel till Gösta 76 år som inte har en dator.
Eller om kanske Gösta 76 år ska köpa en cykel i affären och de undrar vart de ska skicka hans kvitto

Klart det går att skriva ut ett kvitto då... Men då finns det ju flera kvitton på samma vara... aja.. klart det blir lite lurigt.

Måste ju vara otroligt få som inte har ett betalkort, inkl äldre. Hur tänkte du nu?

Permalänk

Någon som stör sig på tex 'Shells / 7elevens' kvitton när man handlat något eller tankat?

Är ju för fan en 25-40cm långt.. liksom ett på 10cm hade räck gott och väl..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Måste ju vara otroligt få som inte har ett betalkort, inkl äldre. Hur tänkte du nu?

Är nog rätt många äldre som inte har betalkort.

Dessutom blir det problem om man ska sälja något i andra hand precis som jag skrev tidigare.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timpa:

Är nog rätt många äldre som inte har betalkort.

Det är mer eller mindre gratis om man har ett konto på banken. Jag har alltid betalat 0 kr/mån.

Skrivet av Timpa:

Dessutom blir det problem om man ska sälja något i andra hand precis som jag skrev tidigare.

Eftersom garanti inte gäller vid vidareförsäljning så spelar detta mindre roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Någon som stör sig på tex 'Shells / 7elevens' kvitton när man handlat något eller tankat?

Är ju för fan en 25-40cm långt.. liksom ett på 10cm hade räck gott och väl..

Ja, det är faktiskt värre tycker jag än ett A4-kvitto. När det är extremt långa kvitton från en kassarulle.

Skrivet av turbi:

Jag gillar dom, mest pga som du redan sagt, att man kan sätta det i en pärm eller mapp.

Sen är det ju det också att man skall orka sätta in dem i den där pärmen. Istället för att slänga allt i en hög på köksbordet istället som jag tyvärr gör :D.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MooDHooDs:

Det är mer eller mindre gratis om man har ett konto på banken. Jag har alltid betalat 0 kr/mån.

Eftersom garanti inte gäller vid vidareförsäljning så spelar detta mindre roll.

Fast du vill ofta ha ett kvitto ändå även om det inte handlar om garanti.
Det kommer du inse när du hamnar i ett läge där du måste hantera mer seriös bokföring än din egen privatekonomi.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nalta:

Tycker det är bra att man får A4-kvitton om man köper något dyrt och med lång garanti. Dom små tappar man lätt bort eller så bleks dom bort så det inte går läsa vad som står. Ett A4 sätter man utan problem in i en pärm och om man måste ta fram det igen så vet man precis vart det finns. Däremot om man handlar på t.ex. Coop så är ju dom mindre helt ok, inte precis så jag ska gå tillbaka och reklamera mitt mjölkpaket.

Skrivet av nmc:

Jag gillar dom, mest pga som du redan sagt, att man kan sätta det i en pärm eller mapp.

Precis: jag har en pärm för sådana kvitton (blir det tvist om hyran är det skönt och kunna visa upp att du betalt hyran - givetvis skriver du ut "Jag har betalt via internetbanken"-papper som bilaga till decembers månadshyra 2010 tex.).

Skrivet av Cloudstone:

Jag förstår inte ens vitsen med kvitton. Varför inte bara ha allt digitalt?

Vad lätt det skulle vara för affären att fiffla med garantin, precis som Mc Donald's gjorde med de anställdas övertidsrapporter = man ändrade i systemet när det var lite och göra och "stämplade ut" personen som "ledig" - för och slippa bet. för dötid - och stämplade in personen när det var mycket att göra igen).

Skrivet av Zotamedu:

Fast du vill ofta ha ett kvitto ändå även om det inte handlar om garanti.
Det kommer du inse när du hamnar i ett läge där du måste hantera mer seriös bokföring än din egen privatekonomi.

Precis så sköter jag min ekonomi.:) Smidigt och bra. Till den som nämnde att han/hon la alla papper på bordet?:O Varför?:) Tar ju någon min. att ta pärmen från hyllan och sätta in det under "Garanti, elgiganten" eller dylikt. Som "hemma-revisor" är de stora papperna att föredra!:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Det är mer eller mindre gratis om man har ett konto på banken. Jag har alltid betalat 0 kr/mån.

Eftersom garanti inte gäller vid vidareförsäljning så spelar detta mindre roll.

Jo, jag har iaf utnyttjat garanti på saker jag har köpt i andrahand.
T.ex. rostskyddsgaranti på en bil utnyttjade jag.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timpa:

Jo, jag har iaf utnyttjat garanti på saker jag har köpt i andrahand.
T.ex. rostskyddsgaranti på en bil utnyttjade jag.

Mig veterligen skilljer sig reglerna när man köper en vara som bil. Jag tog för givet att vi pratade om varor från fackhandeln under 50 000. Nåja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Mig veterligen skilljer sig reglerna när man köper en vara som bil. Jag tog för givet att vi pratade om varor från fackhandeln under 50 000. Nåja.

Ok.. men om du får en julklapp eller födelsedagspresent då?

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

siba har alltid a4 kvitton. Om man köper en tv eller en dator kan jag förstå det men för ett litet spel eller en film på rean?!

Permalänk
Medlem

A4 kvitton är bra om man vill spara dom i en pärm för bokföring eller nått.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av xore:

siba har alltid a4 kvitton. Om man köper en tv eller en dator kan jag förstå det men för ett litet spel eller en film på rean?!

En stor del av kunderna vill ha ett ordentligt hållbart kvitto när de köper någonting som skall hålla i flera år och vars pris är betydande. Ur affärens synpunkt är det enklare att endast ha en typ av kvitton.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Som tidigare har nämnts, det är smidigt i bokföringen för företagare.
Och ställen som siba till exempel säljer väldigt mycket till just företagare, och givetvis handlar banker också mycket med företag.