Bästa open-source-routern i dagsläget

Permalänk
Medlem

Bästa open-source-routern i dagsläget

Tänkte byta ut min DIR-655 mot en med stöd för open-source-firmware och på så sätt VPN.
Har kikat på Netgear 3500L, Linksys 320N och Asus RT-N16.
Vilken är lämpligast ur stabilitetssynpunkt? Minne och snabb processor, vilken roll spelar det i praktiken, är det någon som har för lite?

Googlat runt, men hittar inga direkta svar....

Permalänk

Om du ska ha en "prestandarojjter" är det väl ändå ballas och bäst att bygga en egen!
Tex. En gammal dator som kör ex pfSense eller m0n0wall.

Permalänk
Skrivet av swedishviking:

Tänkte byta ut min DIR-655 mot en med stöd för open-source-firmware och på så sätt VPN.
Har kikat på Netgear 3500L, Linksys 320N och Asus RT-N16.
Vilken är lämpligast ur stabilitetssynpunkt? Minne och snabb processor, vilken roll spelar det i praktiken, är det någon som har för lite?

Googlat runt, men hittar inga direkta svar....

Jag såg att dd-wrt verkar ha stöd för att köra belkin share.
DD-WRT Forum :: View topic - New Belkin Routers (04/2010)

Det är en 480MHz processor med 64MB RAM, så det är nog bland de snabbaste routrarna man kan få tag på just nu, dessutom för under 1000-lappen.

Originalmjukvaran är inte mycket att hurra över, men i och med att jag antar att du planerar att slänga ut den ändå, så spelar det ju ingen roll

Permalänk
Medlem

Är du medlem på webhallen får du en Netgear WNR3500L för 590 :- ^^
Eller Netgear WNR2000 för 469 :-

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Jag kan ju inflika att jag har en Netgear WNR3500L som jag kör DD-WRT på, och det fungerar riktigt bra. 450 MHz CPU och 64 MB RAM räcker ju rätt så långt, den gäspar bara när man drar igång massor av torrents Jag har tyvärr ingen erfarenhet av de andra routrarna du kollat på, men jag kan i alla fall rekommendera WNR3500L.

Permalänk
Medlem

student på dustinhome ger en WNR3500L för 566. Känns som att det mest prisvärda i dagsläget? eller?

Permalänk
Medlem

Netgear WNR3500L är det dålig kvalitet på.
Första routern jag fick hem tjöt nätadaptern på och routern dog efter 3 dagar.

Andra routern jag fick hem tjöt nätadaptern på och nånting var löst i routern och den var Doa.

Hade tidigare en TP-LINK TL-WR1043ND som funkade bra ca 3 veckor tills den dog rev 1,4 sen fick jag en rev 1,7 som var doa. Bägge dessa kan köra DD-WRT.

Köpte sen en D-Link Dir-635 och den fungerar kanon med firmware 2.34 kör 600 i torrents och den viker sig inte. Har visserligen bara 10/10 fiber så gigabit är ingen nödvändighet för mig.

Men med tanke på vad Dir-635 klarar av så borde jue Dir-655 vara en riktig guldrouter bägge 2 kör jue dessutom med ubicoms processor.

Skall du ha en router för dd-wrt satsa på Asus RT16 eller Netgear WNDR3700
Vad du än gör köp inte Netgear WNR3500L pga dess undermåliga kvalite.
Det är fler än jag som haft problem med nätadapter på just Netgear WNR3500L.

Gör er själv en tjänst håll er undan från WNR3500L om ni inte vill reklamera eller byta router inom en snar framtid igen.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk

Denna går jag och sneglar på:
RouterStation Pro | Ubiquiti Networks, Inc.
I kombination med detta mini-pci kort:
SR71-A | Ubiquiti Networks, Inc.
Router "moderkortet" kommer förinstallerat med Open-WRT.

Lite overkill för hemmabruk, men då kommer jag inte behöva byta router på ett tag. Kommer det en ny standard för trådlöst nätverk, så kan jag bara köpa ett nytt mini-pci kort och uppgradera routern.

Permalänk
Medlem

har själv en d-link DIR-600 som jag kör dd-wrt på, funkar ypperligt, den kostar 299kr på de flesta ställen vad jag vet

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+