Permalänk
Medlem

FreeBSD suger!

Jag är inte den som brukar kasta ur mig kontroversiella saker om huruvida saker suger eller inte till exempel, men nu gjorde jag det i trådtiteln. Det kan motiveras med följande:
1. Jag ville locka folk till tråden
2. FreeBSD suger faktiskt

För den som inte vill läsa massa text så är frågan om hur man fixar libavutil. Mitt mpd vill inte starta. Felmeddelandet lyder:

Bruna# /usr/local/etc/rc.d/musicpd start Starting musicpd. /libexec/ld-elf.so.1: /usr/local/lib/libavutil.so.1: version LIBAVUTIL_49 required by /usr/local/bin/mpd not found /usr/local/etc/rc.d/musicpd: WARNING: failed to start musicpd

Och nu till wall of text:
Jag bestämde mig för att köra FreeBSD på min lagringsserver för att få ZFS. I med allt och boota från FreeBSD-skivan. Ska välja vilken HDD det ska installeras på och får fyra alternativ: ad2, ad4, ad8 eller ad10. Jahopp, varför kan installern inte skriva ut disknamnen, diskstorleken eller ngt annat som gör diskarna identifierbara? Om jag väljer fel så kan jag bli av med alla bilder, all musik, allting eller så kan jag råka installera det på en av diskarna som ska RAIDas eller så blir det rätt disk. Dumt att chansa. Ska stänga av datorn och koppla ur alla diskar förutom systemdisken. Ctrl+alt+del trollar fram en meny. Restarta installationen, restarta datorn eller cancel. Nehopp, inget stäng av datorn, dumma installer. Poff, norsk avstängning.

Startar igen, väljer den enda disken och ska välja installationsmedia. Använder en USB-CDROM och väljer CDROM. Nehopp, den hittar ingen cdrom, dumma installer. Vad tror den att den läst ifrån hittills? Googlar lite och hittar att den har en bugg som gör att man måste hitta ngn inställningssida och scanna av alla drives igen. Gör detta, det fungerar. Antalet bärbara datorer utan cdrom bara ökar och ökar och FreeBSD har en bugg som kanske fukkar upp det för dem med USB-CDROMS. Idiotiskt. Brukar inte takten buggar fixas i open source-OS vara en av fördelarna gentemot tillex Windows? Det gäller kanske inte FreeBSDs installer.

Ska fixa partitioner på systemdisken. Väljer auto och sen auto igen och den lyckas inte skapa ngt filsystem. Inte andra, tredje eller fjärde gången heller. Minns inte hur många gånger eller på hur många olika sätt jag försökte, men plötsligt vill den. Fråga mig inte varför. Installationen sätts igång och sen är det klart, äntligen!

Loggar in och ska börja installera lite grejer, har ingen aning om hur man gör i *BSD, har bara kört Debian innan. Googlar och hittar att uppdatera portslistan eller ngt (portsnap fetch och sen extract). Hittar sen två olika sätt att installera program pkg_add -r namn eller gå till mappen och sen köra make install clean. Hoppar in in i musicpd för att installera mpd. Make install clean och förväntar mig att detta ska bli klart om ngra sekunder.

Mer än två timmar senare håller den fortfarande på att kompilera. Ibland laddar den ner lite filer också, men det går snabbt. Visst, jag valde att mitt mpd skulle ha det mesta, tillex olika sorters streaming och uppspelning av AAC och MOD, men ska det verkligen ta så lång tid? Jag avbryter. Kör pkg_add -r musicpd. Det går snabbt.

Vid det här laget borde jag berätta att det är en i3a med 4GB RAM och inte ngn dammig antik datamaskin som avses. Jag får sen reda på att man kan köra make-kommandot med ngn flagga och tala om hur många trådar man vill ha. Ponera att jag bett om 3 trådar så skulle det ändå ta en timma minst. Kom igen, en musikspelare...

Installera med paket gick dock snabbt. Nu är det installerat. Ändrar lite i config-filen och startar det... NOT! Gick ni på den lätta... Felmeddelandet står nästan överst. Har (nästintill) googlat ihjäl mig efter lösningar, har hittat nada. Har sökt igenom hela min ports-mapp efter "libavutil" utan att hitta ngt. Förslag ngn?

Nu ska jag installera samba. Önska mig lycka till, det kan jag behöva.

EDIT:
En annan sak... Att uppdatera paket och eller portar verkar ju omöjligt. Körde make install på både portmaster och portupgrade, men får Command not found på båda. Hur får jag dem att fungera? Portmaster -r <paket> eller portupgrade -rf <namn> verkar ju smidigt. Finns det förresten ngt sätt att uppdatera hela systemet? Motsvarande Debians apt-get update och upgrade?

EDIT2:
Hittar ingenstans hur man byter mirrors som den laddar ned ifrån. Är jag bara dålig på att söka i FreeBSD Handbook?

Permalänk
Medlem

Du hade nog behövt läsa på lite mer om FreeBSD innan. Jag gillar det inte direkt heller men några grejer du säger är rätt fel.

FreeBSD på laptop användarna kan man nog räkna på en hand nästan då det istort sett uteslutande används som server-os. Därför prioriteras förmodligen inte stöd för den typen av hårdvara så det är inte enormt märkligt att det inte lirar 100%.

När du väljer hårddisk är det enda du gör att starta FDisk för den hårddisken och där finns info osv om vilken storlek den har. Sålänge du inte aktivt ändrar saker och väljer att spara den nya partitionstabellen kommer du inte riskera någon data. Står tydligt i install instruktionerna.

Paket-grejerna vet jag inte riktigt vad du håller på med eller hur lyckats krångla till det så. Du ändrar iaf mirror för pkg_add genom

export PACKAGEROOT=ftp://ftp3.FreeBSD.org

där du kan byta till valfri ftp

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuTsaV:

2. FreeBSD suger faktiskt

FreeBSD är ett serveroperativsystem skrivet av sysadmins/akademiker för sysadmins/akademiker. Det har aldrig legat i designfilosofin att vara idiotsäkert. Vill du ha en enklare variant kör du PC-BSD.

Skrivet av GuTsaV:

Jag bestämde mig för att köra FreeBSD på min lagringsserver för att få ZFS. I med allt och boota från FreeBSD-skivan. Ska välja vilken HDD det ska installeras på och får fyra alternativ: ad2, ad4, ad8 eller ad10. Jahopp, varför kan installern inte skriva ut disknamnen, diskstorleken eller ngt annat som gör diskarna identifierbara? Om jag väljer fel så kan jag bli av med alla bilder, all musik, allting eller så kan jag råka installera det på en av diskarna som ska RAIDas eller så blir det rätt disk. Dumt att chansa. Ska stänga av datorn och koppla ur alla diskar förutom systemdisken.

Diskarna identifierades när datorn startade upp (Scroll Lock och sedan Page Up/Down för att scrolla i skärmbufferten).

Majoriteten av installationerna görs dessutom antingen på tomma datorer eller av kunnigt folk. Det finns mycket begränsat momentum för att förbättra installern när många kan, eller enkelt kan finna ut hur man kan, göra en manuell installation som ändå krävs för ZFS på root och/eller GPT.

Skrivet av GuTsaV:

Ctrl+alt+del trollar fram en meny. Restarta installationen, restarta datorn eller cancel. Nehopp, inget stäng av datorn, dumma installer. Poff, norsk avstängning.

Ajdå... det verkar finnas rejält många "dumma" installers där ute då. Förutom de installers som startar från live-CD:n har man nästan alltid bara ett omstartsval.

Skrivet av GuTsaV:

Startar igen, väljer den enda disken och ska välja installationsmedia. Använder en USB-CDROM och väljer CDROM. Nehopp, den hittar ingen cdrom, dumma installer. Vad tror den att den läst ifrån hittills? Googlar lite och hittar att den har en bugg som gör att man måste hitta ngn inställningssida och scanna av alla drives igen. Gör detta, det fungerar. Antalet bärbara datorer utan cdrom bara ökar och ökar och FreeBSD har en bugg som kanske fukkar upp det för dem med USB-CDROMS. Idiotiskt. Brukar inte takten buggar fixas i open source-OS vara en av fördelarna gentemot tillex Windows? Det gäller kanske inte FreeBSDs installer.

Det är inte sysinstalls fel om vissa USB-enheter eller BIOS better sig konstigt och kräver workarounds. Open source är inte magi. Bara för att det är möjligt att bidra med fixar betyder inte att folk gör det. Du är nog mer än välkommen att själv skicka in en diff så länge som fixen är "ordentlig".

Skrivet av GuTsaV:

Loggar in och ska börja installera lite grejer, har ingen aning om hur man gör i *BSD, har bara kört Debian innan. Googlar och hittar att uppdatera portslistan eller ngt (portsnap fetch och sen extract). Hittar sen två olika sätt att installera program pkg_add -r namn eller gå till mappen och sen köra make install clean. Hoppar in in i musicpd för att installera mpd. Make install clean och förväntar mig att detta ska bli klart om ngra sekunder. Mer än två timmar senare håller den fortfarande på att kompilera. Ibland laddar den ner lite filer också, men det går snabbt. Visst, jag valde att mitt mpd skulle ha det mesta, tillex olika sorters streaming och uppspelning av AAC och MOD, men ska det verkligen ta så lång tid? Jag avbryter. Kör pkg_add -r musicpd. Det går snabbt.

Vid det här laget borde jag berätta att det är en i3a med 4GB RAM och inte ngn dammig antik datamaskin som avses. Jag får sen reda på att man kan köra make-kommandot med ngn flagga och tala om hur många trådar man vill ha. Ponera att jag bett om 3 trådar så skulle det ändå ta en timma minst. Kom igen, en musikspelare...

Inte FreeBSD's fel att du har orimliga förväntningar. Klaga istället hos utvecklarna bakom MPD att de använder sig av för många tredjepartsbibliotek.

Heh, FreeBSD är redan snäll nog att erbjuda dig binära paket. Tänk vad som hade hänt hade du installerat Gentoo...

Skrivet av GuTsaV:

Installera med paket gick dock snabbt. Nu är det installerat. Ändrar lite i config-filen och startar det... NOT! Gick ni på den lätta... Felmeddelandet står nästan överst. Har (nästintill) googlat ihjäl mig efter lösningar, har hittat nada. Har sökt igenom hela min ports-mapp efter "libavutil" utan att hitta ngt. Förslag ngn?

Avutil finns i ffmpeg.

Skrivet av GuTsaV:

EDIT:
En annan sak... Att uppdatera paket och eller portar verkar ju omöjligt. Körde make install på både portmaster och portupgrade, men får Command not found på båda. Hur får jag dem att fungera? Portmaster -r <paket> eller portupgrade -rf <namn> verkar ju smidigt. Finns det förresten ngt sätt att uppdatera hela systemet? Motsvarande Debians apt-get update och upgrade?

freebsd-update används för att uppdatera bassystemet från binärer (vilket sker extremt sällan).
portmanager föredrar jag för att uppdatera mina portar. portmaster är också trevligt men portupgrade undviker jag alla dagar i veckan p.g.a. rejält tunga beroenden (läs: Ruby).

Hur som helst låter det som att något har gått galet med ditt system.

Edit: Typo...

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

FreeBSD är mitt favorit OS på Servrar, sedan jag lyckades med att bricka hela apache i Debian genom att installera ett plugin med aptitude :\

Kommer inte ihåg vilket plugin det var, bara att jag inte lyckades att bli av med det ens genom att avinstallera allt och installera igen.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Jag ska ominstallera allt för ngt är verkligen knas:

Bruna# pkg_add -r ffmpeg
Fetching ftp://ftp.freebsd.org/pub/FreeBSD/ports/amd64/packages-8.1-re...... Done.
pkg_add: package 'ffmpeg-0.5.2_2,1' or its older version already installed
Bruna# pkg_delete ffmpeg
pkg_delete: no such package 'ffmpeg' installed

Permalänk
Avstängd

Jag tycker du drar lite för snabba slutsatser. Visst kan det funka med en provokativ titel, men FreeBSD är ett Unix, dvs, inte helt lätt. Man bör veta lite mer än vad den genomsnittslige WinXP användaren vet. Mao, när du kan lite mera om Unix så kommer du se att FreeBSD kan satisfiera alla dina behov. Du får läsa på lite mera!

Permalänk
Medlem

When in Rome, do as the Romans do.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Jag tycker du drar lite för snabba slutsatser. Visst kan det funka med en provokativ titel, men FreeBSD är ett Unix, dvs, inte helt lätt. Man bör veta lite mer än vad den genomsnittslige WinXP användaren vet. Mao, när du kan lite mera om Unix så kommer du se att FreeBSD kan satisfiera alla dina behov. Du får läsa på lite mera!

Jag trodde att jag var redo för FreeBSD då jag har flertalet servrar som kör Debian med blandningar av mpd, samba, apache, php, mysql, ssh, minecraft, git, ftp, diverse språk, you name it... Att sätta upp mpd under freeBSD är inte kakbit som det är på Debian (om det nu inte är så att hela installationen är fukkad)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuTsaV:

Tack för alla svar. Jag ska ominstallera allt för ngt är verkligen knas:

Bruna# pkg_add -r ffmpeg
Fetching ftp://ftp.freebsd.org/pub/FreeBSD/ports/amd64/packages-8.1-re...... Done.
pkg_add: package 'ffmpeg-0.5.2_2,1' or its older version already installed
Bruna# pkg_delete ffmpeg
pkg_delete: no such package 'ffmpeg' installed

Dom heter sällan så... pkg_info | grep ffmpeg

Permalänk
Medlem

Kör via ports så kommer det funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuTsaV:

Bruna# pkg_add -r ffmpeg
Fetching ftp://ftp.freebsd.org/pub/FreeBSD/ports/amd64/packages-8.1-re...... Done.
pkg_add: package 'ffmpeg-0.5.2_2,1' or its older version already installed

pkg_add -rf ffmpeg

om du vill tvinga den att installera ffmpeg trots att den redan är installerad.

Citat:

Bruna# pkg_delete ffmpeg
pkg_delete: no such package 'ffmpeg' installed

pkg_delete -x ffmpeg

eller

pkg_delete ffmpeg-0.5.2_2,1

Du har inget paket installerat som heter ffmpeg, utan det har ett versionsnummer med i namnet. '-x' gör en regexp-sökning på den delen av namnet du har angivit.

Precis som så många andra har jag inget bättre att säga än: RTM

man pkg_add

Angående att du inte hittar kommandona när du har installerat: du har väl glömt att köra

rehash

på dem.

make install EXECUTE -> EXECUTE not found rehash EXECUTE -> körs

sysinstall är allt annat än bra, det håller de flesta nog med om. MEN a) den är tillräckligt bra för det mesta b) det går att installera FreeBSD utan den och c) det är jävligt jobbigt att skriva en ny.

Huruvida du är dålig på att söka i handboken låter jag vara osagt, men det står tydligt i den vilken variabel som ska sättas för att ändra mirror Using the Packages System

Permalänk
Medlem

Mycket av det här låter som otillräcklig kunskap. Som några skrivit, FreeBSD är inget OS du kan förvänta dig att allt funkar om du klickar på den stora gröna knappen.
Jag har kört FreeBSD i många år både som server, laptop och workstation OS. Det kräver en hel del kunskap, för att få det att fungera. På min laptop fick jag modifiera en drivrutin och kompilera om kärnan, men med rätt kunskap så funkar det bra.

Jag tycker dock det är kul att du provar men samtidigt är du snabb att dra slutsatser som att "det suger". Det mesta suger om man inte kan det eller har gett det tid att förstå.

Att välja OS är som att välja skor i skoaffären. Du ska ha rätt storlek för att det ska kännas bra men samtidigt ska de passa för ändamålet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

FreeBSD är precis som vilket annan UNIX klassat system som helst bortsett från OSX, att det krävs kunskap eller framför allt vilja att förstå det.
Bara för att tex Solaris eller SCO Unix "out-of-the-box" fungerar dåligt på en laptop så innebär det ju inte att det är skit.
När du väl har satt dig in i FreeBSD så kommer du att se "the true power" och bli förälskad i det

Permalänk
Medlem

Måste säga att FreeBSD ändå är ett av de bättre dokumenterade OSn. Kanske till och med lite för väl dokumenterat då de kan presentera ett par tre, fyra lösningar på samma problem (tex hur man använder ports) vilket kan bli lite förvirrande.

Finns gott om hjälp att få via IRC också, även nybörjare brukar få skaplig hjälp där utan att bli helt idiotförklarade direkt. Även om topic just nu är "google is your friend", vilket iofs är en bra poäng

Permalänk
Medlem

Jag tycker också att det låter som otillräcklig kunskap. Gå över till Windows eller Ubuntu istället

Permalänk
Medlem

Diskarna benämns lite anorlunda i BSD har för mig att det är typ
ad0s1a

DVS
ad0 = atapi disk 0 (IDE disk 0)
S1 = slice 1
a = förstapartitionen på slice 1

Obs finns dokumenterat men kanske lite hjälp på vägen

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem

Uppdatera din version binärt med senaste security-patcharna:

# freebsd-update fetch # freebsd-update install

Bra guide för hur du skall använda Ports och hålla det uppdaterat.
Upgrading FreeBSD Ports

Bra guide för NAS med FreeBSD Guide: Att bygga och konfigurera en NAS

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic