Permalänk
Medlem

Köp av serverdator!

Hej!

Jag funderar på att köpa en server-dator för att kunna hosta två Counter-Strike servrar. Några tips om vilka egenskaper hos datorn man ska "satsa" på?

Har hört att en stabil processor, RAM och bra nätverks kort är bra för en server-dator. Stämmer det?

Skriv gärna länkar till sidor för ett hyffsat pris av en server dator.

Mvh Webh

Permalänk
Medlem

jag hade en cs server igång för några år sen som låg på mer eller mindre gammla komponenter funkade hur bra som hällst ^^

//
Hakke

Permalänk
Medlem

hänger nog mer på uppkopplingen än datorns hårdvara..

Visa signatur

-Corsair graphite 600T | intel i7 950 (kyld med EK 360 rad system) | EVGA GTX 460 SLI | ASUS Sabertooth x58 | 6gb Corsair xms3 @1600mhz | Corsair HX 750 | SteelSeries v6 v2 | Sennheiser HD558-

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakbob:

hänger nog mer på uppkopplingen än datorns hårdvara..

defenetift!

Permalänk
Medlem

Problemet med att köpa en "server dator" är att de människor i regel som handlar servrar gör det med pappa Statens eller företagets plånbok; så priserna på att köpa ett system som är färdigbyggt, benämnt som "server" tenderar att skena iväg.

Det är inte extremt vital verksamhet som kommer donas med på servern så jag rekommenderar att du tar din gamla gaming rigg, eller något motsvarande och rycker ut allt som inte behövs; blåser ur datorn..Slänger in ett dugligt intel nätverkskort: Och tadaa!

Du behöver inte fet hårdvara för att driva en spelserver; visst så är "server grade" hårdvara och redundanta psus sexiga men såvida du inte har högar med sedlar som blockerar ditt hem så ser jag inte en "riktig" server som en bra grej.

Permalänk

Vilken dator som helst som har några år på nacken kommer att fungera bra. Såvida den har tillräckligt mycket RAM. //

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja en server för CS 1.6 körde jag för många år sedan på en XP 2000+, 768 MB RAM, Windows XP och GeForce4 Ti4400. Medan jag spelade CS på servern själv med 11 andra. Döm själv vad du behöver för hårdvara :>

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

lånar tråd ist för att göra en ny, hur gör man en egen cs 1.6 server? alltså som funkar att joina från över allt, inte bara på "lan"

Visa signatur

dRft

Permalänk
Medlem

Har en del erfarenhet om just cs-servers.. Det du vill ha är först om främst en intel processor, AMD sägs inte klara att rendera servern i lika hög fps. Tror det mesta duger idag, en C2D/C2Q duger gott och väl.. Angående ram så ska 2GB klara runt 32 spelare rätt bra, så 2-4 GB borde vara tillräckligt beroende på hur många maxspelare du vill ha. Nätverkskort tror jag inte är särskilt viktigt.. många moderkort har trots allt idag gigabitportar, tror inte du behöver mer.

Hårddiskar är väldigt bra ifall du kan skaffa en hyfsad så banbyten går snabbt och bra och inte påverkar den andra servern med en lagspike. En 7200 rpm S-ATA borde fungera bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woxy:

Har en del erfarenhet om just cs-servers.. Det du vill ha är först om främst en intel processor, AMD sägs inte klara att rendera servern i lika hög fps.

Satt och ögnade igenom tråden här och kan inte hjälpa att tänka vad det här är för skitsnack? Jag kan inte ens räkna på hur många punkter det här påståendet är fel.

1) "att rendera servern i lika hög fps?" Servern renderar ingenting, servern står för att skicka ut data till spelarna vars datorer renderar spelet. Servern har alltså ingenting att göra med FPS hos spelarnas datorer.

2) Vad är det som gör att AMD skulle vara sämre än Intel på att hosta en CS-server? En AMD-processor (förutsatt att den inte är från förra århundradet) fungerar precis lika bra som en Intelprocessor till att hosta en CS-server.

3) Är du anställd av Intel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishie:

Satt och ögnade igenom tråden här och kan inte hjälpa att tänka vad det här är för skitsnack? Jag kan inte ens räkna på hur många punkter det här påståendet är fel.

1) "att rendera servern i lika hög fps?" Servern renderar ingenting, servern står för att skicka ut data till spelarna vars datorer renderar spelet. Servern har alltså ingenting att göra med FPS hos spelarnas datorer.

2) Vad är det som gör att AMD skulle vara sämre än Intel på att hosta en CS-server? En AMD-processor (förutsatt att den inte är från förra århundradet) fungerar precis lika bra som en Intelprocessor till att hosta en CS-server.

3) Är du anställd av Intel?

Förlåt, menade inte rendera. Intel ska dock fungera bättre med hlds än vad AMD gör, just därför att de kan uppdatera servern i högre FPS (aka tickrate).