Permalänk
Avstängd

Starkare PWM signaler från MK?

Har funderat över en fancontroller som skulle fungera på följande vis, då jag misstänker att mina 220/230 mm fläktar drar för mycket effekt för att kunna pluggas in direkt (tror jag, ca 0,30 A för 220 modellerna så 230 borde ligga någonstans däromkring) Nu går alltsammans på fullvarv och låter väldigt illa, följaktligen skulle där behövas någonting som tog in PWM signalerna från moderkortet och kunde skyffla på effekten som fattas utan att riskera bränna något på morsakortet, om förstås vad jag menar. Funderar även på att lägga in externa kanaler med lösa temp huvuden (tex NTC motstånd eller någonting sådant) för extra fläktar.

Någon som har tips eller idéer om hur lösa detta?
Finns det färdiga lösningar?

_

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Ditt moderokort borde klara effekten.
Mitt moderkort ska tåla 24W per kanal, med andra ord 2A, men kolla manualen om du ärorolig och sen är det bara att koppla in.

Har aldrig hört någon som lyckats döda en fläktanslutnign med bara en fläkt.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Avstängd

Mk:
Gigabyte GA-890GPA-UD3H
(håller på att leta mer exakt information om detta...)

Fläktarna är CM originalfläktar, de två 220 är märkta 0,30A 230 mm vet jag ej, men borde inte var mycket över tycker man...

_

Tänkte införskaffa en lös themometer för diganosticering sedan.
(den lösa givaren till clas ohlssons stekthermometer verkar rätt prissvärd, btw, innehåller förmodligen ett kapslat NTC motstånd). Håller även på att skissa på en diagnosticerings pryl baserad på Maxims DS18S20 med egen adapter. (dessa givare är självständiga, dock är den rätt dyr).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Har funderat över en fancontroller som skulle fungera på följande vis, då jag misstänker att mina 220/230 mm fläktar drar för mycket effekt för att kunna pluggas in direkt (tror jag, ca 0,30 A för 220 modellerna så 230 borde ligga någonstans däromkring) Nu går alltsammans på fullvarv och låter väldigt illa, följaktligen skulle där behövas någonting som tog in PWM signalerna från moderkortet och kunde skyffla på effekten som fattas utan att riskera bränna något på morsakortet, om förstås vad jag menar. Funderar även på att lägga in externa kanaler med lösa temp huvuden (tex NTC motstånd eller någonting sådant) för extra fläktar.

Någon som har tips eller idéer om hur lösa detta?
Finns det färdiga lösningar?

_

det saknas ingen "effekt" där, dina fläktar drar bra mycket mindre än fläktuttagen klarar av att leverera så jag ser inte riktigt vad är det du behöver hjälp med ?

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

De drar som en normal fläkt typ 3-5w

Permalänk
Avstängd

Matningen från moderkortet är nog inga problem, men själva PWM signalen har nog inte så mycket kräm i sig utan den måste förstärkas, tex med en transistor. Dock så är det ingen hit att köra borstlösa motorer (PC fläktar) med PWM signal om dom inte är gjorda för det.

Permalänk
Avstängd

Ok, tackar så mycket, hoppas ni ursäktar nivån då det var över tio år sedan jag byggde dator från scratch senast...

Är inte alldeles 100 om det är PWM signal eller lagerpaj som spökar på den gamla processorfläkten, verkar som den ger i från sig ett tjutande ljud, därför jag funderade om det berodde på detta. Den är ny.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Med den här kabeln kan du ta pwm signalen från moderkortet och strömmata fläktarna direkt från PSU'n.
Deltaco AK-CB002 - Fan adapter cable Fläktadapterkabel!

Permalänk
Avstängd

Jo, jag har några sådana just nu, men låter som ett jetplan med alla fläktar på fullblås utan kontroller, därav funderingarna.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jo, jag har några sådana just nu, men låter som ett jetplan med alla fläktar på fullblås utan kontroller, därav funderingarna.

Vad är det för fläktar du kör med?

Permalänk
Avstängd

Verkar vara coolermasters "no name" prylar, tror lyckades lösa det med en potentiometer och använda MKts utgångar, samt en lös konsol för småfläktarna med fler pottor/transistorer. Har iaf beställt grejer för test.

Men, en får la Tacke så myche för era svar, blev för hoppningsvis en aning klokare på hur MKts utgångar fungerar nu och att de gick att belasta mycket mer än jag trodde.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Jo, bara en sista idiotfråga, är Ground densamma, så att det räcker att ta ut en ensam tåt från MK eller (måste den ha åtegång)?

Tror jag hittat specar för maxbelastning av PWM signalen, funderar på att göra en separat matning ungefär som kabeln på bild här. Såhär tänkte jag, om det går: En ensam tamp för PWM --- fläkt, matning till densamma går direkt från agget genom en potentiometer, men känner mig inte vidare klar i skallen idag exakt hur detta skall se ut så vet inte om jag tänkt helt galet...

Det är tre tampar från fläktarna (gissning, GND (SV) PWM sig. +(R).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Jag förstår inte riktigt vad du menar men jag ska försöka hjälpa dig ändå.

På moderkortet så har du fyra st ledare till en CPU fläkt, ledarna är +12V, GND, RPM och PWM. Du kan inte driva en fläkt med enbart PWM signalens ström. PWM signalen talar bara om för logiken i fläkten när den ska vara av och på, detta gör den med några KHz och ju längre pulserna är desto snabbare går fläkten, dv den stängs av och på väldigt fort med en sk. fyrkantvåg. Mellan +12 och GND kan du säker driva flera fläktar, beror lite på moderkortet. Vanliga datorfläktar brukar inte gilla att matas med en PWM signal efter som logiken i fläktarna är byggda för en linjär spänning.

Om du vill driva fläktarna steglöst med en potentiometer så måste du även ha en transistor som driver själva fläkten, annars kommer potentiometern gå sönder, om du nu inte hittar någon som klar den effekt som fläkten kräver. Dock krävs det väldigt få komponenter för att bygga en enkel steglös fläkt kontroller.

Hoppas detta var till någon hjälpa, annars får du fråga igen

Permalänk
Avstängd

Tackar, uttryckte mig nog en smula grötigt förut, min skalle fungerar inte som den skall idag...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number