Kinect hackad – kontrolleras från PC

Permalänk
Melding Plague

Kinect hackad – kontrolleras från PC

Microsofts radarliknande rörelsetillbehör för Xbox 360 kan redan vara hackad. Nu dyker en video upp där åtminstone motorn ser ut att styras från en vanlig dator.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

lol, awesome!

Permalänk
Medlem

haha trevligt , då kanske man kan tilltala sin pc vid namnet hal , efterföljt av blandad gest och röstkomunikation.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Tämligen intressant.

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem

Nu kanske jag kan slänga tangentbordet till min htpc helt

Permalänk
Entusiast

Vadå radarlik? Det är ju två helt olika saker. Ir-kameror som använder avancerad bildanalys är ju inte samma sak som reflekterade radiovågor.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vadå radarlik? Det är ju två helt olika saker. Ir-kameror som använder avancerad bildanalys är ju inte samma sak som reflekterade radiovågor.

De menar nog att utseendet liknar radarn som sitter på båtar mm.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem

Ställer mig tveksam till detta faktiskt. Inte rent teknisk men nyttan/nöjet i motion control framför datorn.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Ställer mig tveksam till detta faktiskt. Inte rent teknisk men nyttan/nöjet i motion control framför datorn.

japp , vissa saker blir otroligt mycket jobbigare och långsammare när man istället för ett knapptryck måste ställa sig upp och hålla ut handen i 20 sekunder.
i alla fall om vi snackar praktiska saker som att navigera menyer osv.

bevismaterial a - Quick Look: The Biggest Loser Ultimate Workout - Giant Bomb ca 1min 12 sekunder till 4min in på den rullen.

microsoft representant i sammanhanget säger dock att vissa personer inte kan hantera en kontroll , och att det här skulle vara mer naturligt, jo tjena...

däremot kanske röstläget kan vara nått för folk som vill slippa tangentbord framför tv'n , förutsatt att det funkar bättre än vistas när den visades upp.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

haha trevligt , då kanske man kan tilltala sin pc vid namnet hal , efterföljt av blandad gest och röstkomunikation.

Jätteofftopic: För er som inte vet så kan man ersätta efterkommande bokstav i "hal" så får man något helt annat

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vadå radarlik? Det är ju två helt olika saker. Ir-kameror som använder avancerad bildanalys är ju inte samma sak som reflekterade radiovågor.

Zotamedu - du behöver lyfta blicken lite och inte stirra dig blind på petitesser.
RAdio Detection And Ranging - Handlar visserligen om radiovågor och även om ljus kan ju innefattas av den definitionen så är det i allmänhet själva detektionen hos RADAR-liknande system (som bygger på principen att man skickar ut en signal som sedan reflekteras tillbaka av objektet man försöker detektera) som menas.

Kinect projiserar flera tusen "prickar" med sin IR-laser och när ett objekt rör sig framför IR-kamerorna så är ändras avståndet mellan prickarna som kameran ser. Ju mindre avstånd mellan prickarna, ju närmare projektorn är objektet etc.

Mycket snyggt sätt att kommersialisera avancerad teknik och signalbehandling, men knappast något nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

japp , vissa saker blir otroligt mycket jobbigare och långsammare när man istället för ett knapptryck måste ställa sig upp och hålla ut handen i 20 sekunder.
i alla fall om vi snackar praktiska saker som att navigera menyer osv.

bevismaterial a - Quick Look: The Biggest Loser Ultimate Workout - Giant Bomb ca 1min 12 sekunder till 4min in på den rullen.

microsoft representant i sammanhanget säger dock att vissa personer inte kan hantera en kontroll , och att det här skulle vara mer naturligt, jo tjena...

däremot kanske röstläget kan vara nått för folk som vill slippa tangentbord framför tv'n , förutsatt att det funkar bättre än vistas när den visades upp.

Problemet är väl att detta oftast förknippas för mycket i spelsammanhang. Jag kan dock se en positiv utveckling kring detta i andra områden. Speciellt i 3D-miljöer hur du framför allt kan använda båda dina händer som kontroller och inte är begränsad till möss.

Haha, jag får en bild ifrån Gräsklippar-mannen när han letar efter en utgång ifrån 3D-världen - YouTube - The Lawnmower Man - 1.30 in i filmen. Ser kanske lite komiskt ut med just att utnyttja både händerna till grafiska 3d-objekt vore något riktigt speciellt.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk

känns ju som att spärrarna dom satte va tämligen värdelösa!

Permalänk
Medlem

Microsoft har ju själva sagt att det ska komma till PC så jag ser inte direkt vad som skulle vara något speciellt med denna "nyhet"?
Gates: Natal to bring gesture recognition to Windows too | Beyond Binary - CNET News

Permalänk
Entusiast
Skrivet av beh:

Zotamedu - du behöver lyfta blicken lite och inte stirra dig blind på petitesser.
RAdio Detection And Ranging - Handlar visserligen om radiovågor och även om ljus kan ju innefattas av den definitionen så är det i allmänhet själva detektionen hos RADAR-liknande system (som bygger på principen att man skickar ut en signal som sedan reflekteras tillbaka av objektet man försöker detektera) som menas.

Kinect projiserar flera tusen "prickar" med sin IR-laser och när ett objekt rör sig framför IR-kamerorna så är ändras avståndet mellan prickarna som kameran ser. Ju mindre avstånd mellan prickarna, ju närmare projektorn är objektet etc.

Mycket snyggt sätt att kommersialisera avancerad teknik och signalbehandling, men knappast något nytt.

Så den har en feature, nämligen avståndsbestämning, som med lite god vilja och ett skohorn kan klassas som LIDAR. Radar och liknande tekniker litar ju på reflektioners egenskaper för att bestämma avstånd med mera, inte ett rutnät och bildanalyser.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeV:

Microsoft har ju själva sagt att det ska komma till PC så jag ser inte direkt vad som skulle vara något speciellt med denna "nyhet"?
Gates: Natal to bring gesture recognition to Windows too | Beyond Binary - CNET News

säkerligen reklamsnack till windows 7.

just nu säger de att de fokuserar på xbox men att det inte är orimligt att andra microsoftplattformar får känna på liknande teknik i framtiden

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

just nu säger de att de fokuserar på xbox men att det inte är orimligt att andra microsoftplattformar får känna på liknande teknik i framtiden

Windows Mobile: Nu med kinect!

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk

Stackars dator som fick använda det.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

microsoft representant i sammanhanget säger dock att vissa personer inte kan hantera en kontroll , och att det här skulle vara mer naturligt, jo tjena...

jobbar som persolig assistent, har gjort det i runt 9 år... träffat folk som inte kan spela tvspel av olika orsaker men vill, träffat folk som spelat tvspel hela sitt liv men nu längre inte kan men mår dåligt pga av det

så tänk utanför din lilla låda lite grand

/Daniel

Permalänk
Medlem

Sånt här får det att vattnas i munnen direkt!

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem

Kinect windows?

Kinect till Pc kan ju vara coolt, Men hur blir det om man sätter "radarn" på en bil?
Borde ju kunna användas till back-hjälp för PPl som finner det svårt med fickparkering:P

Permalänk
Skrivet av Djmadox:

Kinect till Pc kan ju vara coolt, Men hur blir det om man sätter "radarn" på en bil?
Borde ju kunna användas till back-hjälp för PPl som finner det svårt med fickparkering:P

Rätta mig om jag har fel men finns inte detta redan? Jag tänker på den nya VW reklamen där pappan "trollar" med bilen genom att dörrarna är automatiska. Och han "svävar" med händerna över ratten när han parkerar, men bilen parkerar sig själv.

Visa signatur

AMD Phenom II x4 965 BE @ 3.8Ghz | Noctua NH-U9B Cpu Kylare | Gigabyte GA-890GPA-UD3H | 4GB Corsair XMS3 1600mhz | XFX ATI Radeon 5850 BE | OCZ ModXStream Pro 600W | 2x SB Barracuda 500gb - RAID0 | NZXT Lexa-S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så den har en feature, nämligen avståndsbestämning, som med lite god vilja och ett skohorn kan klassas som LIDAR. Radar och liknande tekniker litar ju på reflektioners egenskaper för att bestämma avstånd med mera, inte ett rutnät och bildanalyser.

Du har helt rätt: Kinect bygger på samma princip som LIDAR (inga skohorn eller god vilja behövs, beskriv gärna de skillnaderna du ser för mig). "DAR" i RADAR står för Detection and Ranging, om både Kinect och en RADAR gör detta hur kan du då påstå att kinect inte är "radar-lik"?

Frågor:

  • Är det en reflektion / eko som detekteras i både RADAR, LIDAR och Kinect?

  • Är det avgörande för likheten mellan teknologierna att vanlig RADAR (t.ex. maritimt bruk, eller fartkontroll) oftast bara opererar i en dimension (axialplan) mot LIDAR och Kinect som opererar i två dimensioner: X och Y?

  • Är det inte så att en vanlig endimensionell RADAR fungerar på exakt samma sätt som Kinect / LIDAR; Genom att skicka ut en fokuserad stråle med radiovågor / ljus mot en punkt, detektera reflektionerna från denna punkt för att sedan upprepa samma procedur med en annan punkt?

  • Är det inte liknande signalbehandling oavsett om det är en bild som analyseras eller om det är inkommande ekon som detekteras av en antenn? Ser du inte likheten i dessa två olika tillämpningar av samma princip?

Jag har en misstanke om att du inte förstår hur en RADAR fungerar och / eller bara trollar.

Permalänk
Medlem

hehe

EPIC XD

Visa signatur

Main | Fractal Design R4 | Asrock B550 | AMD 5600X | 32Gb | RTX 2080Ti | Corsair RM1000
Hosting Server | Asrock B550 | AMD 5700G | 64Gb | SSD: ioDrive 2

Permalänk
Medlem

Detta är nått jag vill ha iaf. inte för alla spel jag ska spela självklart. Men för vissa spel kan det vara kul och mycket mer rörelse och bättre umgänge. rätt trött över det "sociala" över nätet spelandet

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Medlem

att den kan se djupet är väl helt o hållet pga 2 kameror. som kan fånga ett djup vad den ser precis som våra ögon gör pga att vi har 2st

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Medlem

Nej, vad jag har förstått så är det en RGB-kamera, en IR-laser som projicerar och en IR-kamera med högre känslighet (16bit mot 8-bit) samt mikrofoner. Själva enheten har också motoriserad tilt.
Kinect - Wikipedia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParaZide:

jobbar som persolig assistent, har gjort det i runt 9 år... träffat folk som inte kan spela tvspel av olika orsaker men vill, träffat folk som spelat tvspel hela sitt liv men nu längre inte kan men mår dåligt pga av det

så tänk utanför din lilla låda lite grand

/Daniel

ja synd om funktionshindrade , men jag tror microsoft syftade på att icke-gamers skulle se en xbox 360 kontroll som ett alldeles för komplicerat pekdon , och att hoppa omkring som en apa är nått som folk istället skulle föredra som navigeringsalternativ , för att det skulle vara "naturligt"

det var det som jag tyckte var lite lustigt.

har full förståelse och ödmjukhet för att folk utan lemmar , eller nedsatt hjärnfunktion har svårt att använda en vanlig kontroll med tillräcklig precision.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av beh:

Du har helt rätt: Kinect bygger på samma princip som LIDAR (inga skohorn eller god vilja behövs, beskriv gärna de skillnaderna du ser för mig). "DAR" i RADAR står för Detection and Ranging, om både Kinect och en RADAR gör detta hur kan du då påstå att kinect inte är "radar-lik"?

Frågor:

  • Är det en reflektion / eko som detekteras i både RADAR, LIDAR och Kinect?

  • Är det avgörande för likheten mellan teknologierna att vanlig RADAR (t.ex. maritimt bruk, eller fartkontroll) oftast bara opererar i en dimension (axialplan) mot LIDAR och Kinect som opererar i två dimensioner: X och Y?

  • Är det inte så att en vanlig endimensionell RADAR fungerar på exakt samma sätt som Kinect / LIDAR; Genom att skicka ut en fokuserad stråle med radiovågor / ljus mot en punkt, detektera reflektionerna från denna punkt för att sedan upprepa samma procedur med en annan punkt?

  • Är det inte liknande signalbehandling oavsett om det är en bild som analyseras eller om det är inkommande ekon som detekteras av en antenn? Ser du inte likheten i dessa två olika tillämpningar av samma princip?

Jag har en misstanke om att du inte förstår hur en RADAR fungerar och / eller bara trollar.

Det är en stor principiell skillnad mellan Kiect och radar/lidar.
I det senare fallet mäter du en reflektion. Alltså amplitud och/eller fas hos ett eko. Från den informationen man kan sedan beräkna position hos det föremål som gav ekot/reflektionen. Detta är uppenbarligen inte fallet med Kinect som använder sig av en ren bildanalysmetod för att bedöma avståndet. Det har noll och inget med varken radar eller lidar att göra. Hade det handlat om dopplermätning eller annat kul hade det kunnat klassas som lidar men nu är den enda gemensamma nämnaren att både lidar och Kinect använder sig av ljus. Betyder det att en fotospektrometer är en lidar också?

För att svara på frågorna i ordning.

1, Ja det är en stor principiell skillnad i hur de fungerar. Läs ovanstående text.

2, Polisens fatkameror använder radar eller lidar då de använder sig av dopplereffekten för att mäta avstånd och därmed även hastighet. Det är alltså en egenskap hos den reflekterade signalen som mäts, inte avståndet mellan projicerade punkter. Antal dimensioner är inte relevant här. Både lidar och radar kan användas i fler än en dimension. Eller tekniskt sett så är en vanlig radar två dimensioner och Kinect tre. Det finns inget som hindrar dig att använda radar och lidar i tre dimensioner också.

3, Fast det var ju inte så Kinect fungerade. Där använder du en CCD för att mäta avstånd mellan projicerade punkter och med lite enkel trigonometri kan avstånd beräknas. Radar fungerar som sagt på ett helt annat sätt.

4, Nej det är två helt olika tekniker. I grundfallet radar mäter du enbart amplitud på en signal. I Kinect har du istället en bild som i grund och botten är en stor matris. Sen används massa smarta algoritmer för att identifiera specifika punkter och sedan mäta avstånd mellan dessa. Efter det är det trivial trigonometri. Än en gång, väsensskilda teknologier. Avståndsmätningen i Kinect är i grund och botten exakt samma teknologi som används för att styra resten av enheten som är samma som fanns redan till Playstation och som i sin tur är samma som den motion capture som länge används i animerad film.

Radar har inget med den här prylen alls att göra då det per definition handlar om radio- eller mikrovågor.
Nu när jag orkar googla fram en bild på prylen så verkar det som om någon tidigare här i tråden hade rätt, de syftade tydligen på designen och inte på tekniken bakom prylen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24