Asus moderkort på frammarsch i norden

Permalänk

Körde alltid ASUS förut på VGA ocg mobo men no more, mitt 5970 braka ihop och mitt P6T DELUXE V2 med
Haft Gigabyte nu ett tag och varit mer än nöjd, kanske MSI nästa gång

Permalänk
Medlem

Asus är tyvärr inte så bra som de en gång var
Fått problem med nästan alla produkter jag köpt från dem de senaste tre åren.

Enligt min mening är det dags att du slutar med att sälja sitt varumärke och fokuserar på kvalitetsprodukter istället, de verkar ju inte klara av både och...

Visa signatur

Intel Core i7 920, Asus Rampage III Gene, 6GB DDR3 1333MHz, GTX280

Permalänk
Medlem
Skrivet av emKa:

Asus är tyvärr inte så bra som de en gång var
Fått problem med nästan alla produkter jag köpt från dem de senaste tre åren.

Enligt min mening är det dags att du slutar med att sälja sitt varumärke och fokuserar på kvalitetsprodukter istället, de verkar ju inte klara av både och...

där har du 100% rätt!
var bättre för bara några årsedan, men vid nästa byte blir de nog EVGA för min del.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Avstängd

kör asus just nu på spel burken! funderar på om man ska köra gigabyte igen! har ett ds5 som inte gillar phenom 2 oavsätt bios! x2 cpu funkar bra! har kanske ett måndags ex!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Skrivet av znirreoc:

tradigt att dem som säljer mest har den sämsta och segaste supportsidan

Håller med deras supportsida är riktigt dålig

Permalänk
Medlem
Skrivet av TX-28xd3e:

kan du utveckla varför du inte tycker asus "entusiast" klassat?

Asus Rampage III extreme
Asus Matrix 5870
Asus ARES
Asus MARS
osv..

finns en anledning att större delen av dom extrema överklockarna lämnat evga classified och gått över till r3e.

Det är klart att asus har produkter för entusiaster, men de har produkter för andra också
EVGA har bara entusiast-orienterade kort.

Permalänk
Medlem

Kan inte förstå hur Gigabyte ligger så dåligt till. För entusiaster kan det vara den blå färgen - något som de åtgärdat på kommande high-end kort. Deras budget-kort är verkligen fenomenala. Gigabytes budget-kort erbjuder ofta på fin prestanda och det är inte alls ovanligt att fina finesser hittat med från de dyrare varianterna.
Jag har kört med Gigabytes brädor ända sedan 90-talet och aldrig har jag behövt bli besviken.
(Första revisionen av Foxconn's LGA1156 sockel var en svaghet, men det var många tillverkare som använde sig av den.)

Permalänk
Medlem

ASUS förstaplats är oförtjänt. De må ha en massa skojiga "features" i teorin med i praktiken så tar de premiumpriser för skräpkomponenter. ASUS blandar högkvalitativa japanska kondensatorer med taiwanesiska skräpkondensatorer baserade på stulna (ofullständiga) ritningar.

Sen skall vi inte ens tala om skiten till inbyggda ljudkort som asus haft sedan tidernas begynnelse, fullt medvetna om att de är defekta från början.

Spiken i kistan borde vara total brist på riktig kundsupport för privatpersoner men "hype" funkar långt här i Sverige.

Permalänk

Gillar Asrock men nu kör jag även på en billigare variant, och är sjukt nöjd.

Visa signatur

Alienware 17

Permalänk
Medlem

Asus har bra utbud som tilltalar alla, har bara kört Gigabyte och skulle förmodligen inte byta mot Asus utan MSI har jag fastnat för.

Permalänk
Medlem

Kör Asus för att det alltid funkat och för att jag lärt mig BIOS-upplägget. Tidigare fick man också många bra grejor på köpet - kablar, USB- och F/W-bakplåtar etc. - men det har de börjat snåla in på nu.

Hemsidan är trist, närmast omöjlig att ladda ner från när asiaterna är vakna. Dessutom fellänkad ibland, laddade chipset-driver igår och fick zip med rätt namn men med ATI grafikdrivers i.

Vilken BIOS-makare använder EVGA?

Stor skillnad från Asus i övrigt?

Visa signatur

Z87-PRO|4770K/NH-D14|24GB DDR3|EVGA780ti|120GB Samsung840|W7x64
P6X58D-P|I7-950/NH-U12P|24GB DDR3|HD5870|128GB Samsung830|W10x64
Clevo W110ER|i7-3632QM|16GB DDR3|GT650M|250GB Samsung840Pro|W7HPx64
M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64

Permalänk

Måste hålla med om ASUS support, har faktiskt aldrig kommit fram till nån på komponentsidan dem säger bara "vi har ingen på det området" när man äntligen kommer igenom växeln efter 3 dars försök så lessna jag
Gigabyte däremot har jag inte ringt någonsin(bra!) men hörde att dem hade Svensk telefonsupport förut men fick stänga i Sverige och flytta allt till Tyskland, trist men om det är så bra att man aldrig behöver ringa så är jag nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffmajster:

mina 5senaste mamma plankor ha varit msi.
men msi snålade på komponenter en gång i tiden så nu rekommendera typ ingen deras plankor..vist ha haft problem med vissa plankor men inte mer än med andra dvs blir så irriterad på alla msi hatare

Jo tack det har jag erfarit.
haft 4st MSI plankor och alla har gött sönder eller haft riktiga sjuka buggar som inte gått att lösa med garanti.
Det var dock några år sedan och jag vet att de blivit bättre.

För att redogöra de fel jag haft med msi nedan.
Mobo 1 korrupt bios vid första uppstart,
mobo 1 (utbytt doa) bugg med AGP gart drivrutiner = så fort man installerade dem hänger sig datorn (gick ej att åtgärda varken via garanti, bios updatering eller annat).
Mobo2 dåliga spänningsregulator hindrade överklocking över ett specifikt värde oberoende av cpu. Två kondingar gick sönder efter 1,5 år.
Mobo 3 exakt samma som som mobo 2
Mobo 4. Problem med att köra fabriks klockat gfx kort i "leverans hastighet" oberoende av hårdvara runt omkring i datorn. gfx 6800GT GS fungerade perfekt i alla andra system det testats med.

Permalänk

Några asus brädor har man ju gått igenom under årens gång, dessa brädor är för överklockning i alla fall.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lambi:

Det är klart att asus har produkter för entusiaster, men de har produkter för andra också
EVGA har bara entusiast-orienterade kort.

Bara entusiast inriktat? om du nu menar att skriva "super imba epic overclocking" på lådan så, ja.

EVGA X58 SLI LE -> Asus P6t
EVGA X58 3x SLI (ej classy) -> Asus P6t Deluxe v2
EVGA X58(MATX) -> Asus Rampage III gene
EVGA X58 3x Classified -> Asus Rampage III Extreme
EVGA X58 4x SLI Classified -> Asus Rampage III Extreme
EVGA Classified Super Record 2 -> Det ända som är specielt med evga

har ägt:
rampage II extreme
rampage III extreme
Evga Classified 760
Rampage III gene
Asus p6t deluxe v2

Och jag skulle vilja påstå att R3E är bäst pågrund av alla inställningar

Permalänk
Medlem

Det jag stör mig på med Asus är att jag åtskilliga gånger sett att när man söker efter ett moderkort på deras hemsida, så kanske den inte dyker upp på deras svenska hemsida, men kommer upp på den amerikanska hemsidan...

Permalänk
Hedersmedlem

Utbudet känns tråkigare och tråkigare. Jag har haft sådan problem under de senaste åren att hitta bra moderkort, alltså ett stabilt bra utrustat moderkort utan fokus på brat-överklockare. Det finns egentligen ingen aktör kvar i stil med DFI moderkort. Kanske blir det nästa gång till att söka bland Tyans moderkort för att hitta något stabilt utan bling och krafs.

Permalänk
Medlem

Håller mig till Gigabyte. Har aldrig Failat för mig.
Det enda som är synd är att high end brädorna kostar en hel del, men det får man ta om man vill ha kvallité...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henkka:

ASUS förstaplats är oförtjänt. De må ha en massa skojiga "features" i teorin med i praktiken så tar de premiumpriser för skräpkomponenter. ASUS blandar högkvalitativa japanska kondensatorer med taiwanesiska skräpkondensatorer baserade på stulna (ofullständiga) ritningar.

o.0 det där lät ganska intresant

finns det någonstans man kan läsa lite om saken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

ASUS förstaplats är oförtjänt. De må ha en massa skojiga "features" i teorin med i praktiken så tar de premiumpriser för skräpkomponenter. ASUS blandar högkvalitativa japanska kondensatorer med taiwanesiska skräpkondensatorer baserade på stulna (ofullständiga) ritningar.

Sen skall vi inte ens tala om skiten till inbyggda ljudkort som asus haft sedan tidernas begynnelse, fullt medvetna om att de är defekta från början.

Spiken i kistan borde vara total brist på riktig kundsupport för privatpersoner men "hype" funkar långt här i Sverige.

Håller nog med där. De inbyggda ljudkorten har inte fungerat bra hos Asus.
Deras kondensatorer är riktigt skumma.

Slutade med ASUS, när de släppte 780i baserade moderkort. Dessa var rena skräpet, MSI's budgetkort baserade på 750i, spöade dessa i nästan alla tester.

Testat de flesta tillverkare, och går över mer och mer till Gigabyte. Kanske inte lika mycket lull och hype hos gigabyte, men deras saker fungerar, åtminstone för mig.

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TX-28xd3e:

o.0 det där lät ganska intresant

finns det någonstans man kan läsa lite om saken?

Stolen formula for capacitors causing computers to burn out - Business News, Business - The Independent

BAD CAPS, NO COOKIE!

IEEE Spectrum: Leaking Capacitors Muck up Motherboards

How a stolen capacitor formula ended up costing Dell $300m | Technology | guardian.co.uk

How a stolen capacitor formula ended up costing Dell $300m | Technology | guardian.co.uk

The Bad Capacitor FAQ - Badcaps Forums

Vettiga företag, eller ens halvdana sådana slutade givetvis att använda de felaktiga kondensatorerna. Asus å andra sidan började i princip använda dem först när alla andra hade upptäckt problemet (kan de så kan vi....).

Detta verkar gå igenom i princip allt ASUS gör. De hade (har?) enorma lager med defekta ljudchip som användes fast man måste ha varit medveten om problemet (forumen var fulla med klagomål).

Permalänk
Medlem

Har alltid kört Asus o kommer nog alltid göra det. Aldrig några problem allt rullar på bra

Permalänk
Medlem

Kör asus, fyfan vad bra dom är.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Skrivet av Henkka:

ASUS förstaplats är oförtjänt. De må ha en massa skojiga "features" i teorin med i praktiken så tar de premiumpriser för skräpkomponenter. ASUS blandar högkvalitativa japanska kondensatorer med taiwanesiska skräpkondensatorer baserade på stulna (ofullständiga) ritningar.

Sen skall vi inte ens tala om skiten till inbyggda ljudkort som asus haft sedan tidernas begynnelse, fullt medvetna om att de är defekta från början.

Spiken i kistan borde vara total brist på riktig kundsupport för privatpersoner men "hype" funkar långt här i Sverige.

Skrivet av grynnan:

Håller nog med där. De inbyggda ljudkorten har inte fungerat bra hos Asus.
Deras kondensatorer är riktigt skumma.

Slutade med ASUS, när de släppte 780i baserade moderkort. Dessa var rena skräpet, MSI's budgetkort baserade på 750i, spöade dessa i nästan alla tester.

Testat de flesta tillverkare, och går över mer och mer till Gigabyte. Kanske inte lika mycket lull och hype hos gigabyte, men deras saker fungerar, åtminstone för mig.

Har inget problem med ljudkortet. Men att hitta drivers som ens funkar med windows 7 och vista finns inte (dom som dom har på hemsidan är trasiga) och skivan vill inte funka på 64-bitar tyvärr.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Kommer i fortsättningen bara hålla mig till EVGA moderkort och skippa ASUS tills de har börjat lägga pengar på kvalitet. Har haft 2 moderkort från ASUS som gått sönder inom loppet av 3 månader (båda hade problem med minnes-socklarna). Är än sålänge nöjd med mitt EVGA kort som jag haft i en dryg månad. Mycket stabil moderkaka må jag säga. Me like! Det får fem tummar upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

The Bad Capacitor FAQ - Badcaps Forums

Vettiga företag, eller ens halvdana sådana slutade givetvis att använda de felaktiga kondensatorerna. Asus å andra sidan började i princip använda dem först när alla andra hade upptäckt problemet (kan de så kan vi....).

Detta verkar gå igenom i princip allt ASUS gör. De hade (har?) enorma lager med defekta ljudchip som användes fast man måste ha varit medveten om problemet (forumen var fulla med klagomål).

Herr Henkka verkar ha lite koll, så kanske Henkka eller någon annan kan svara =)...
Även om intresset för Asus är tämligen svalt från min sida, måste jag ändock säga att det finns ett intresse i deras Sabertooth X58.
Nu är ju inte den här tråden riktigt för det. Men har någon koll på om Asus Sabertooth X58 har några Bad caps problem? (Jepp har googlat, gör det alltid innan jag frågar....)

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem

För ca 6 år sedan byggde jag en dator för att sälja bort. Den hade ett asrock-moderkort som knappt kunde göra några inställningar. Jag var liten tveksam i våras då jag köpte mitt nuvarande asrock-moderkort i min standarddator men allt som stod i tester införlivades, supernöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grynnan:

Herr Henkka verkar ha lite koll, så kanske Henkka eller någon annan kan svara =)...
Även om intresset för Asus är tämligen svalt från min sida, måste jag ändock säga att det finns ett intresse i deras Sabertooth X58.
Nu är ju inte den här tråden riktigt för det. Men har någon koll på om Asus Sabertooth X58 har några Bad caps problem? (Jepp har googlat, gör det alltid innan jag frågar....)

Det verkar knappt finnas några moderkort med billiga kondensatorer längre, förutom de allra billigaste korten och de från Intel (fast köper du en dator från Fujitsu, HP eller Dell är det förstås billiga komponenter). Även tillverkare som traditionellt sett har använt billiga och dåliga komponenter som ASRock och MSI har börjat konkurrera med kvalitetskomponenter.

Så nej, det är inga problem med kondensatorerna på Sabertooth X58, frågan är dock varför ett flertal fått kort som är DOA om man nu får med en lista på alla "militära test" man har gjort på moderkortet... Sen är nätverkschippet inkopplat på en vanlig PCI-buss så det kan inte maxa en gigabitlina.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Jag brukar ha Asus eller Gigabyte, har både och just nu faktiskt. Men det är dom bästa två enligt mig, men håller helt med Asus support och deras hemsida är hemsk, där är gigabyte mycket bättre. Men hårdvaran båda gör brukar vara top notch!

Visa signatur

My Hardware:Ryzen7 1700//Asus Prime X370-Pro//16GB Corsair DDR4 3000mhz//Asus Geforce RTX 2070 Dual EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av grynnan:

Herr Henkka verkar ha lite koll, så kanske Henkka eller någon annan kan svara =)...
Även om intresset för Asus är tämligen svalt från min sida, måste jag ändock säga att det finns ett intresse i deras Sabertooth X58.
Nu är ju inte den här tråden riktigt för det. Men har någon koll på om Asus Sabertooth X58 har några Bad caps problem? (Jepp har googlat, gör det alltid innan jag frågar....)

Det verkar vara japanska kondensatorer på den modellen så det bör inte vara några sådana problem.

ASUS TUF Sabertooth X58 review