Montera HDD upp-å-ner ?

Permalänk
Medlem

Montera HDD upp-å-ner ?

Undrar helt enkelt om hårdisken kan ta skada av att sitta monterad upp-å-ner ?

Permalänk

Så länge det inte rör sig så tror jag en hårddisk funkar bra i alla lägen. Men den är ju optimerad för att sitta på det "vanliga" sättet, dvs med kretskortet neråt.

Off topic: Varför vill du sätta den upp-och-ner? Om det finns hål i chassit att sätta den upp-och-ner så kan man ju också sätta den "vanligt"?

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Prudo:

Off topic: Varför vill du sätta den upp-och-ner? Om det finns hål i chassit att sätta den upp-och-ner så kan man ju också sätta den "vanligt"?

Valet ligger mellan att vrida satakontakten från nätagget 180grader eller vända på hårddiskarna och eftersom jag vill koppla på 4 enheter på 1 "sata-arm" kändes de lättare att vända på hårddiskarna

Permalänk
Medlem

En mekanisk hårddisk kan sitta Lodrätt eller vågrätt, så länge det inte är en diagonal lutning på hårddisken så tar det ingen skada.

Permalänk

Som Haghala skriver.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

En hårddisk kan sitta i princip åt vilket håll som helst, ingen betydelse. Det viktiga är bara att den inte rör sig när den är igång. Alla rörelser som sker i vinkelrät riktning mot skivans rotationsrörelse kan skada disken, och i värsta fall även läshuvudet.

Permalänk