Permalänk

Tyst datorbygge låter för mycket?

Byggde en dator för att ha en relativt tyst dator som ändå klarade spel o.s.v.
Bara jag kör min dator i idle just nu tycker jag den låter för mycket.

Dessa komponenter byggde jag ihop:

1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3
AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz Black Edition
Cooler Master Hyper 212 Plus
XFX Radeon HD6850 1GB
Fractal Design Define R2, Svart
Samsung SH-S223C 22X DL Svart
Fractal Design 120mm Silent Series
Corsair TX 650W 80+
Gigabyte GA-870A-UD3

Har 2 fläktar fram, 1 i botten och 1 därbak (Fractal Design 120mm)
Sen finns även Cooler Master Hyper 212 plus på processorn.

Har en känsla av att det är antingen kylaren till processorn (Hyper 212 plus) eller grafikkortet.

Vad tror ni?
Bör jag köpa en eftermarknadskylare till grafikkortet också?

Snälla hjälp mig, vill ha en tyst dator!

Permalänk
Vila i frid

Använd pekfingret (sätt på dig en handske) för att ta reda på vilken fläkt det är som låter illa.

Permalänk
Medlem

Använder du fläkten som du fick med till din Cooler Master Hyper 212 Plus?
För den låter en del, jag var tvungen att byta ut min mot en annan fläkt för att bli nöjd med ljudnivån.
Det som låter mest från min dator nu är mitt grafikkort som är ett Xfx 5870, har ingen aning om vilken ljudnivå ditt graikkort har, men om det är samma som mitt så kan det vara just grafikkortet som låter mest
Jag är själv supersugen på att byta ut kylaren på mitt grafikkort till en annan kylare, men tyvärr ryker ju garantin.
Men du lär ju sänka både tempen och ljudnivån väldigt mycket!

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K - ASUS PRIME Z370-A II - 16GB - RTX 2070 - 32" Samsung G7
* ⌨️ Ducky One 2 Mini 60% | 🖱️ Corsair Scimitar | 🎧 HyperX Cloud II
* 📱 iPhone 12 Mini | ⌚ Apple Watch SE 44mm

Permalänk

Japp, använder just den fläkten. Någon bra fläkt att rekommendera eller ska jag köra på min 120 mm från Fractal Design?
Vad tror ni det är som låter annars och bör inte mitt bygge vara ganska tyst? Trots allt ett ljuddämpat chassi med tysta fläktar!

Permalänk
Medlem

det måste vara fläkten som följer med 212+, jag slängde den åt skogen och kör med 2st schyte GT 1150rpm i PnP, min dator är vad jag kallar tyst iaf. 120mm fläktar = 2 fram, 1 sidan, 1 bak, alla är schyte. i toppen sitter en 140mm schyte fläkt. Datorn står brevid mig och det ända jag hör är grafikkorts fläktarna som går upp lite i varv när jag spelar tyngre spel. mitt chassie är EJ ljuddämpat

Visa signatur

Dator: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Dark Hero Cpu: AMD Ryzen 5900x Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Gskill Tridentz NeoKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Permalänk

Blir att slänga den då alltså! Tror ni fractal designs fläkt duger sålänge då?

Permalänk
Medlem

Aktivera C&Q i bios så regleras fläkten mot processorns temperatur så behöver den inte köra full fart.

Permalänk

Ska testa det innan jag bytar då! Tack!