Ni té drickare - Ni kan väl rekomendera någon bra sort att bjuda på.

Permalänk
Medlem

Ni té drickare - Ni kan väl rekomendera någon bra sort att bjuda på.

Väntar på ett besök imorron, Tisdag. Och personen dricker bara té, så jag lär försöka ge mig ut i djungeln och försöka hitta någon té sort man kan bjuda på. Men då man själv är kaffe drickare så är den här jakten bland vimlet utav dessa té sorter inte det lättaste för en.

Så ni som dricker mycket té, kan inte ni komma med någon förslag på vad man kan tänka sig att köpa hem för att bjuda på i té väg ?

edit:
Fick tips om att det finns färdiga förpackningar med olika té sorter i som man kan köpa från början. Så det låter som ett bra alternativ.

Men ni får jätte gärna komma med tips och förslag på det ni brurkar dricka.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Köpte tidigare i höst ett skördethé på village vilket doftar sött av äpplen. Visst riktigt gott men nu när kylan kommer skulle jag kanske ha något mustigare. Kolla efter något med kanske kanel, nejlika eller kardemumma. Om ni har en village butik, så gå dit och lukta.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Köpte tidigare i höst ett skördethé på village vilket doftar sött av äpplen. Visst riktigt gott men nu när kylan kommer skulle jag kanske ha något mustigare. Kolla efter något med kanske kanel, nejlika eller kardemumma. Om ni har en village butik, så gå dit och lukta.

Du kommer inte ihåg vad té sorten/märket hette som du köpte ?

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Jo det hette just skördethé Det var en av village egna sorter, en påse går på 50 kr och ja nu vill ju alla ha sitt thé olika men jag föredrar att ha bladen löst i vattnet och sila med tänderna.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Jo det hette just skördethé

Ah,, det var alltså inte värre än så.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Dricker inga fina grejor men Liptons svartvinbär är riktigt god sen lite honung i

Permalänk
Medlem

Svårt att säga vilket te som är gott. Tipset är att söka upp en te-butik i stan, åka dit och stå och lukta på allt. Själv gillar jag hibiskuste med en sked socker i. Surt men ändå inte

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

Jag är flitig tedrickare och tycker att lösviktste alla gånger är bättre än påste.

På kvällarna blir det gärna grönt te, och där kan jag bland annat rekommendera körsbärste, ingefärste och rabarberte. Alla är lättdruckna.

Dricker nästan endast svart te på morgnarna, så där kan jag inte komma med så många förslag. Vill du dock bjuda på ett fint svart te så är Lapsang ett alternativ. Har rökig smak. Jasminte är också gott.

PS. Bjuder du på grönt te så behöver det inte så och dra mer än ca 1 minut. Svart te får däremot gärna stå 4-5 minuter.

Visa signatur

"Inte alltid, bara ibland"

Permalänk
Medlem

Te på persika i lösvikt <3

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Lapsang är en klassiker med ganska speciell smak, lite som en tjärad båt gillar man rökig wiskey är det definitivt värt att prova.

Annars brukar jag dricka Frigs Green Chai, Kanel Nejlika Kardemumma, luktar lite jul men fungerar året runt. Yogi Te Black Chai är av samma typ och tycker nog att den är lite godare men bökigare att hitta.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

** Uppdateriat **

Det fick bli ett paket med olika sorters té alternativ.

Tack så mycket för uppsmärksamheten.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Inaktiv

Personligen föredrar jag påse, även om smaksensationen osv inte är den samme, pga. enkelheten. Nu har jag alltså en hel del varianter, vi snackar 25-30 boxar för tillfället. Måste jag välja ut några smaker så blir det Friggs Lakrits, Friggs Röd Söder, Lipton Tahiti, Lipton Clear Green Orient, och det mesta från organiska Yogi Tea, däribland Choco.

Blir det te för koffeinets skull blir det troligtvis div. smaksatt svart te, eller smaksatt grönt te. Jag gillar inte rent svart eller grönt te, gjorda på de flesta bladen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon29708:

Personligen föredrar jag påse, även om smaksensationen osv inte är den samme, pga. enkelheten. Nu har jag alltså en hel del varianter, vi snackar 25-30 boxar för tillfället. Måste jag välja ut några smaker så blir det Friggs Lakrits, Friggs Röd Söder, Lipton Tahiti, Lipton Clear Green Orient, och det mesta från organiska Yogi Tea, däribland Choco.

Blir det te för koffeinets skull blir det troligtvis div. smaksatt svart te, eller smaksatt grönt te. Jag gillar inte rent svart eller grönt te, gjorda på de flesta bladen.

Är själv ingen té männsika, men Friggs Lakrits låter som att även jag skulle kunna prova på. Låter riktigt gott. Annars så är det kaffe för hela slanten som gäller hemma här. Kan dricka té om jag blir bjuden, men det är inte så ofta det händer.

Men jag ska klottra ner "Friggs Lakrits" tills nästa gång man går och shoppar.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Kusmis Prince Vladimir är väldigt god. Men ganska dyr

Visa signatur

Q6600/4GB/8800GT | Macbook Pro | iPhone 3G | D3100

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon29708:

Personligen föredrar jag påse, även om smaksensationen osv inte är den samme, pga. enkelheten. Nu har jag alltså en hel del varianter, vi snackar 25-30 boxar för tillfället. Måste jag välja ut några smaker så blir det Friggs Lakrits, Friggs Röd Söder, Lipton Tahiti, Lipton Clear Green Orient, och det mesta från organiska Yogi Tea, däribland Choco.

Blir det te för koffeinets skull blir det troligtvis div. smaksatt svart te, eller smaksatt grönt te. Jag gillar inte rent svart eller grönt te, gjorda på de flesta bladen.

Brukar köpa tomma tepåsar och hälla i löste, bra smidigare än de där tesilarna
Men kör också mestadels påste. Kan rekommendera Pukka & Clipper te.

Permalänk
Entusiast

Jag instämmer med föregående talare. Åk iväg till närmsta tebutik och lukta lite i burkarna. De som jobbar där brukar vara kunniga och komma med bra tips.

Sen är självklart löste överlägset påste på alla sätt. Att brygga te är sedan lite av en konst har jag märkt. Har läst mycket om det inklusive en artikel från Royal Institute of Chemistry och alla verkar vara rörande överens om hur svart te skall bryggas.
Det viktiga är att vattnet skall vara kokande eller precis kokande. Alltså 98-100 grader. Låt det inte stå och koka för länge för då tappar man löst syre som hjälper till med att få ut smaken ur teet.
Koppen/kannan ska vara ordentligt förvärmd. Sedan häller man vatten över teet och låter det dra i 2-3 minuter efter smak. Låt det inte dra längre för det bidrar inte till smaken mer än att man lakar ut massa tannin som ger en besk smak. Vill man ha starkare smak är det mer te man skall använda, inte låta det dra längre.
Bäst resultat får man genom att brygga med löst te i en kanna. Detta har jag själv bekräftat genom egna experiment. Har till och med skrivit en rapport om mina experiment med olika tebryggningstekniker. Den är dock rätt begränsad och jag väntar på tillfälle för att utvidga mina experiment.

Allt det här skrivandet har fått mig sugen på en kopp te.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Finns bara ett riktigt te.
Earl Grey... hot.
ENGAGE!

Skämt å sido. Mångra bra tips här. Får nog bli att inhandla lite te i helgen

Permalänk
Permalänk

yerba maté, nuff said

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem

Jag provade nyss lite rostad maté, ganska så gott. 1Kg för 200kr på houseoftea.se , hm.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Jag har ett paket sånt här hemma. Inte smakat än, men det kommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Jag har ett paket sånt här hemma. Inte smakat än, men det kommer

http://www.thinkgeek.com/images/products/zoom/monkey_picked_t...

Du får mer än gärna återkomma med en grundläggande rapport över hur det smakade. Skicka ett PM eller dumpa det här i tråden. Skulle vara intressant att få höra.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag är ingen som dricker té egentligen, men en nära vän har bjudit mig på detta ett par gånger:

Det kan jag rekommendera iaf!

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eptk:

Jag är ingen som dricker té egentligen, men en nära vän har bjudit mig på detta ett par gånger:

http://fuckyouimcute.blogg.se/images/2008/002_21708392.jpg

Det kan jag rekommendera iaf!

"Smak utav kvitten" ? Någon som har lust att kasta sig in och försöka förklara hur det smakar ? Aldrig hörtalas om det tidigare. Kvitten ?*fundersam...

Edit: Jag fick hjälp utav Wikipedia.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Jag har ett paket sånt här hemma. Inte smakat än, men det kommer

http://www.thinkgeek.com/images/products/zoom/monkey_picked_t...

Luktar djurplågeri lång väg...

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk

YERBA MATÉ FÖR FONKEN!!!

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk

Longjing och Gyokuro är mina favoriter

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martiis:

Luktar djurplågeri lång väg...

Hehe ja söker man på teet får man lite olika bud.

Rare Chinese Monkey Picked Tea

Citat:

Time for a little Chinese tea lesson. "Monkey-Picked" is a special type of Tie Guan Yin tea ("Tie" means iron, "Guan Yin" is the bodhisattva of compassion), which in turn is premium oolong tea. Monkey-Picked differs from regular Tie Guan Yin in that the species of trees for this tea grows on cliffs. Tea leaf harvesters need to hang off the cliff with a rope in order to get to the tea trees. The harvester looks like a monkey climbing around the cliff when he/she is working, which is where the name of the tea came from.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av liv&helvete:

té sorter[/I]

Grov våldtäkt av det svenska språket. *Ryser*

En tesort som är fin är Liptons forest fruits. Annars funkar alltid en vanlig "English Breakfast".

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Har upptäckte hur gott det är faktiskt.
Tror jag ska ta mig en kopp te till frukost istället för en kopp kosken.