Permalänk
Medlem

Funderingar inför HTPC-bygge

Hallå!
För ett tag sedan kom jag över en liten dator med touchscreen och kände att nu vill jag konstruera något kul. Datorn har troligtvis suttit i någon slags truck och var inget högpresterande monster direkt.. Har för mig att CPUn var på 700MHz och utrustad med hela 256Mb RAM! Efter lite tänkande kom jag fram till att en liten HTPC vore kul, men så uppstod lite frågetecken eftersom jag aldrig byggt en HTPC.

Det jag vill åstadkomma är en liten "jukebox" som är inkopplad till högtalare och tv för enkel uppspelning av film och musik. Tanken är att datorn inte ska vara större än skärmen när det gäller längd och bredd, därför är ett mini-ITX moderkort att föredra. Frågan är ju då VILKET mini-ITX kort som klarar att spela upp film och musik med bra kvalitet? Hdmi? Klarar ett integrerat grafikkort av detta, det spar ju nämligen massor av plats. Hur mycket kräm kommer detta kräva? Ett stort nätagg är ju också något jag vill komma undan (det lilla nätagget som satt i datorn kan enligt etiketten leverera 100W). Som alltid så är ju också ett lågt pris att föredra

Det är väl det jag kan komma på just nu, så nu behöver jag er hjälp!

Så småningom kommer nog detta resultera i en liten bygglogg också...

Visa signatur

// X

Permalänk
Medlem

Komplett.se - Intel Core? i3 Dual Processor i3-540
Komplett.se - Gigabyte GA-H55N-USB3, Socket-1156

dessa två kanske kan passa ditt behov? moderkortet är litet(ITX) har USB 3(aldrig fel ) och har även SPDIF och HDMI så att du får ut både ljud till högtalarna och bild till tv:n. det kommer nog inte behövas ett separat grafikkort häller så under 100w hoppas jag att du ska hamna, kan någon annan mer el kunnig uttala sig om detta

Permalänk
Medlem

Posta i rätt forumsdel nästa gång

Här har jag gjort ett komplett HTPC-paket.
#10513032

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av neot:

Komplett.se - Intel Core? i3 Dual Processor i3-540
Komplett.se - Gigabyte GA-H55N-USB3, Socket-1156

dessa två kanske kan passa ditt behov? moderkortet är litet(ITX) har USB 3(aldrig fel ) och har även SPDIF och HDMI så att du får ut både ljud till högtalarna och bild till tv:n. det kommer nog inte behövas ett separat grafikkort häller så under 100w hoppas jag att du ska hamna, kan någon annan mer el kunnig uttala sig om detta

Vore ju toppen om jag slipper undan ett nytt nätagg!

Skrivet av Schrimp:

Posta i rätt forumsdel nästa gång

Här har jag gjort ett komplett HTPC-paket.
#10513032

Fårlåt för felpostning, var lite osäker på placering! Men jag kommer ju faktiskt att bygga datorn mer eller mindre från grunden

Tack för länken, tror dock att jag kommer satsa på en lite mer bantad version.

Frågan är ju nu om man klarar sig på de 100W det lilla nätagget levererar? Hur mycket RAM krävs tro? Är 2gb nog? Fler förslag är varmt välkommna!

Visa signatur

// X

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-modify:

Tack för länken, tror dock att jag kommer satsa på en lite mer bantad version.
Frågan är ju nu om man klarar sig på de 100W det lilla nätagget levererar? Hur mycket RAM krävs tro? Är 2gb nog? Fler förslag är varmt välkommna!

Bantad version av en HTPC är väl precis vad jag gav dig? Men kika på andra av Zotacs kort, dom har en hel del i andra prisklasser
2GB räcker alldeles tillräckligt för en HTPC, gärna EN sticka.. det drar, om än lite, så mindre ström än två stickor, och ger mindre värmeutveckling.
Systemet jag länkade drar kanske 50W i värsta fall.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Bantad version av en HTPC är väl precis vad jag gav dig? Men kika på andra av Zotacs kort, dom har en hel del i andra prisklasser
2GB räcker alldeles tillräckligt för en HTPC, gärna EN sticka.. det drar, om än lite, så mindre ström än två stickor, och ger mindre värmeutveckling.
Systemet jag länkade drar kanske 50W i värsta fall.

Haha ja jag tror inte jag tänkte till riktigt innan jag skrev Moderkortet verkar ju väldigt trevligt faktiskt!
Blev lite fundersam dock, det står att det medföljer en nätadapter.. Då slipper jag väl undan nätagg helt? Eller är jag ute och cyklar nu?

Hårddiskar har jag liggandes, så nu ska jag bara få tag i en slot-in eller slim dvd sen är det dags att sätta igång med byggandet!

Visa signatur

// X

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-modify:

Haha ja jag tror inte jag tänkte till riktigt innan jag skrev Moderkortet verkar ju väldigt trevligt faktiskt!
Blev lite fundersam dock, det står att det medföljer en nätadapter.. Då slipper jag väl undan nätagg helt? Eller är jag ute och cyklar nu?

Hårddiskar har jag liggandes, så nu ska jag bara få tag i en slot-in eller slim dvd sen är det dags att sätta igång med byggandet!

Ja du slipper nätagg helt eftersom det är ett internt.

Permalänk
Medlem

Tackar för svaret! Nu tror jag att jag vet det jag behöver veta, kring jul kommer det troligen dyka upp en bygglogg också.
Datorn kommer alltså bestå av följande:
Moderkort: Zotac ION ITX A 330 Mini-ITX inkl. nätadapter
RAM: A-Data 2048MB 800Mhz
HDD: Osäkert, men har några liggande.
Samsung 8X Slim Slot-In, SATA
och framförallt, en 12.1tums touchscreen!

Tack alla som hjälpt till!

Visa signatur

// X